Tarkkailetko koskaan, minkälaisia vaatteita muiden lapsilla on?
Esim. kaupassa päiväkodissa. Tarkoitan siis merkkiä, onko sävy sävyyn vai riitelevät värit jne. Itseäni edelleen ihmetyttää, miksi joillakin lapsilla on niin resuiset vaatteet päiväkodissa. Ja kyllä, minä pidän lastenvaatteista, kaikki eivät piittaa.
Kommentit (52)
kiinnitän huomiota siihen, onko vaatteet valittu sukupuolen mukaan stereotyyppisesti. Viimeksi päiväkodissa KAIKKI tytöt oli puettu pinkkiin ja pojilla taas oli päällä oikein rumaa: harmaata, armeijavärejä, murrettuja värejä jne.
meillä ei ole mitään kallista vaatetta
eniten kiinnitän huomiota siihen, kun vanhemmat (yleensä se äiti) on viimeisen päälle laittanut itsensä ja lapsi likaisissa, epäsiisteissä vaatteissa. lapsen naamakin räkäinen tai ruoassa. saisi tuollainen vanhempi itse liikkua ihmisten ilmoilla räkä nenästä valuen ja ruoan jämät poskilla.
itse tykkään pukea lapseni nätisti eikä siihen tarvita rahaa :)
Minä katson melkein aina ja laitan lapsilleni kauniita vaatteita. Olen ostanut "kalleimmat" huuto.netistä, koska en halua maksaa niistä hirveitä hintoja kaupasta. Joskus ostan kaupoistakin alennuksilla ja erittäin harvoin normaalihintaisia. Lapset saavat kehuja koko ajan kivoista vaateista.
mutta jos jollain on oikeasti likaiset ja resuiset vaatteet tulee pala kurkkuun. dagikseen sopisikin vähän huonommat vaatteet, mutta meillä ostetaan aina uusia kun ei lähiperheissä ole vanhempaa lasta jolta perisi niitä, kirppareilta en ole ostanut, en ole löytänyt. satsaan itse teknisiin vaatteisiin ja katson että värit sopivat. muiden vaatteista en sen enempää välitä..
Lapsi väitti aamulla, että kaikilla muilla on jo kesälippikset...kurkin sitten lokeroihin, että pitääkö paikkansa.
Itse olen tarkkana lapsen vaatteista, mutta en toisten vaatteista huomaa juuri muuta kuin retrokuosit, niihin ei silmä totu ikinä, kamalat kuvat ja vielä kamalammat värit.
en toisten vaatteista huomaa juuri muuta kuin retrokuosit, niihin ei silmä totu ikinä, kamalat kuvat ja vielä kamalammat värit.
vauvan, ajattelin, etten varmaan pue lasta retrokuoseihin, kun ne tulee jo vähän korvistakin ulos. Kun vauva oli ihan pieni, tykkäsin pitää hänellä valkoista ja ruskeaa, koska hirmu vaalealle iholle ei oikein sopineet kovin värikkäät jutut. No, sitten kun vauva kasvoi, totesin, että lähinnä retrokuosisissa vaatteissa on molemmille sukupuolille sopivia värejä. Värien mukana alkoivat kuositkin taas puhutella.
Jos esimerkiksi itsepalvelukirppareilla selailee vauvojenvaatteita, erottaa jo kaukaa, kumman sukupuolen vaatteita on tarjolla. Molemmille sukupuolille on omat värimaailmansa, enkä tykkää oikein kummastakaan. Retrotyylisistä ja -kuosisista vaatteista oon löytänyt iloisia sävyjä :)
Itse olen tarkkana lapsen vaatteista, mutta en toisten vaatteista huomaa juuri muuta kuin retrokuosit, niihin ei silmä totu ikinä, kamalat kuvat ja vielä kamalammat värit.
Ihanaa kun joku on samaa mieltä noista retrokuoseista!!! Ne on hirveitä!!
Itse olen todella tarkka siitä mitä lapsellani on päällä (ei tarkoita siis että pitäisi olla tiettyä merkkiä tms. vaan että on kivat, nätit vaatteet, jotka on puhtaat, ehjät ja sopii yhteen). Ja ah ihanuutta, miehenikin osaa valita tytölle toisiinsa sopivat vaatteet!!! :D
mutta ei kyllä kovin montaa kertaa mikään ole erityisemmin jäänyt mieleen paria sekuntia pidemmäksi aikaa.
Itse en väristä tykkää, mutta kun muistan miten minua ärsytti kun äiti ei ostanut vaatteitani niissä väreissä mistä MINÄ tykkäsin niin mieluusti suon tytölle sen ilon että saa mieluisan värisiä vaatteita.
ohis
kiinnitän huomiota siihen, onko vaatteet valittu sukupuolen mukaan stereotyyppisesti. Viimeksi päiväkodissa KAIKKI tytöt oli puettu pinkkiin ja pojilla taas oli päällä oikein rumaa: harmaata, armeijavärejä, murrettuja värejä jne.
itse tykkään pukea lapseni nätisti. ylipukeutuneet lapset(siis vanhempien pukemat) kauppakeskuksissa on lähinnä naurettavaa katseltavaa, sellainen näky miellyttää ennemmin juhlissa.
Ostan hyväkuntoisia käytettyjä sekä uusia, merkkeinä Småfolkista lindexiin. Merkillä ei väliä, värit ja kuosit ratkaisevat (småfolkilla, lindexillä ja meandilla on ihanan värikkäät kuosit). Tykkään värikkäistä vaatteista ja puen myös tuon pienemmän tytön sävy sävyyn. Esim. kauppatakkia meillä ei ole erikseen. ulkovaatteista panostan laatuun ja ei todellakaan haittaa, jos pihalla likaantuvat! Nyt kun vielä on toinenkin käyttäjä vaatteille, niin tulee kierrätettyäkin :)
ap
kunhan on suht siistit ja käytännölliset, se riittää. muut asiat on niin paljon tärkeämpiä kuin se sointuuko kaikki värit ja kuosit yhteen, siis aivan sama kunhan lapsi on iloinen ja tasapainoinen! Tuntuu, että monella äidillä on tuo vaatetouhu mennyt ihan yli, kannattais käyttää niihin menevä aika johonkin järkevämpään...
jos äidillä on shoppailu mennyt vähän överiksi.
mutta kyllä kiinnittää huomion, jos on kovin kuluneet ja kauhtuneet vaatteet tai toisaalta jos on jotain kallista merkkiä. Tai sitten, jos on melko kylmällä säällä kovin kevyttä vaatetusta tai päinvastoin.
Itse ostan normihintaisia sisävaatteita H&M:stä, marketeista, Tarjoustalosta, Ellokselta. Mutta ulkovaatteisiin ja kenkiin panostan ja ostan jokseenkin kalliita merkkejä.
enkä vertaile. En halua että lapsi oppii arvostamaan vain ja ainoastaan ulkoisia asioita. Hyvä itsetunto on kiinni ihan jostain muusta kuin merkkivaatteista.
Ja vaikka olisi uudetkin kamat niin kyllä ne harmaat/ruskeat on alta aikayksikön.
tarkkailen. Lapsi likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa ei ole kiva näky. Monesti ihmettelen miksi lapsi puetaan niin, siis mielessäni. Kuka meistä aikuisista suostuisi pukeutumaan kirpparin huonoimpiin vaatteisin vain siksi, että ne oli halvimmat?
Ainoa mihin kiinnitän huomiota on se, jos isommilla lapsilla on aina samat paskaiset lenkkarit ja aina paskainen takki. Lähinnä ihmetyttää, etteikö niitä voisi pestä kerran kesässä/talvessa.
Itse puin aikanaan meidän isommat lapset (tyttöjä) aika kivasti, sävy sävyyn ja kivoja vaatteita. Nyt lapsille ei kelpaa mun valitsemat vaatteet ja kulkevat mun mielestä aika kauheissa rievuissa. Kuopus on poika ja pojille on vähemmät kivoja vaatteita tarjolla. Kesävaatteita vielä löytyy, mutta collegehousut ja trikoopaidat on aika masentavia kaikki.
Muiden lasten vaatteisiin kiinnitän huomiota vain, jos vaatteet ovat kovin erikoisia/likaisia/väärän kokoisia.
En nyt mitenkään silmä kovana kyttää, mutta pistää kyllä silmään jos on tosi resuiset/likaiset vaatteet ja sit taas jos jotkut on oikein nätisti puettu. Itsekin olen kova vaatteiden perään ja koitankin aina pukea lapseni nätisti ja niin että vaatteet on puhtaat ja ehjät. En ole mitenkään fanaattinen, vaan ihan perusmarketeista saatavat lastenvaatteet on mielestäni tosi nättejä. Jskus hävettää kun mieheni saattaa pukea tytön ihan mihin sattuu ja kaikki värit sun muut riitelee keskenään. Mutta ei se niin vakavaa ole. Kunhan on ehjät ja puhtaat niin isukkikin saa lapsen pukea miten tykkää. :D