Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kävellessä kipeytyvät jalkapohjat - apua!?

Vierailija
30.04.2012 |

Onko kellään kokemusta kipeytyvistä jalkapohjista? Mistä se johtuu ja miten ongelmaa voisi helpottaa?

Minulla on jo useamman vuoden ollut pahenevana ongelmana, että jalkapohjat kipeytyvät, jos joudun kävelemään vähänkin pitempään. Tähän riittää esim. parin tunnin shoppailureissu kaupungilla. Kipu on keskellä jalkapohjaa, päkiän takana. Pahimmillaan jalkapohja tuntuu ihan kramppaavan. Kenkien vaihdosta ei tunnu olevan apua. Jalat kipeytyvät kaikissa kengissä, toisissa tietysti nopeampaa kuin toisissa (esim. ballerinat vs. eccot).

Asiaa sivuten, onko kukaan kokeillut ihan arkikäytössä ns. masai-jalkineita (mbt:t ym.)? Mietin, että olisiko niistä apua. Niissähän paino asettuu erilailla kuin tavallisissa kengissä...

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävä helpotus, mutta ei korjaus. Magneetit ja neurologit eivät löytäneet syytä, pitkää istumista kehotettiin välttämään. Sitten sisältäpäin lahonnut takahammas poistettiin ihan muista syistä ja aamuisin pääsee ilman aamukipuja kävelemään makuulaatikosta ilman venyttelyjä. Ei ole korjaus vaivoihin koska oikeassa jalassa on vaivaisenluu, mutta se kipu on eri asia. Risa hammas saattaa hermokipua juilia kokonaan toisaalle.

Vierailija
22/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan hemmetin kalliit juoksukengät. Parhaat ikinä jalkaan, hellivät jalkapohjaa ja tuntuu siltä kuin ilmatyynyillä kävelisi. 

Lisäksi ei pidä hävetä kenkäkaupoilla sitä kengän kokoa, opettele ostamaan oikeasti sopivan kokoiset kengät tarpeeksi leveillä lesteillä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkapohjien kipeytyminen runsaassa rasituksessa on täysin normaalia. Jalat väsyvät kaikilla.

Plantaarifaskiittikivun erottaa siitä, että kipu tuntuu erityisesti vasta rasituksen jälkeen. Aamun ensimmäiset askeleet ovat järkyttävän tuskaisia, kunnes jalka ikään kuin turtuu ja tottuu kävelyyn. Sama toistuu päivän mittaan aina, kun esim. istumisen jälkeen lähtee taas liikkeelle. Kipu johtuu tulehduksesta, joten se kestää vähintäänkin päiviä, usein kroonistuessaan kuukausia, jopa vuosia. Vaiva paranee hitaasti, eikä parane ollenkaan, jos kuormitusta ei vähennä radikaalisti. Itse olen kärsinyt tästä ensimmäisen kerran 2010-2011, seuraava 2014-2015 ja nyt 2022-nykyhetki.

Molempiin vaivoihin, sekä normaaliin väsymykseen että plantaarifaskiittiin, auttaa osin samat keinot. Hyvät kengät, joissa on vähän kantaa, on ykkösjuttu. Minulla on käytössä Kybun-kengät sekä Sketchersin lenkkarit max cushioning -pohjalla. Jos voi valita, k

Seison ja kävelen jalkojeni päällä kahdeksan tuntia päivässä, ainoastaan tauoilla pääsee jalkoja lepuuttamaan. Työkengät pitää vaihtaa jopa puolen vuoden välein, koska niiden pohja painuu eikä enää jousta ja sen huomaa yleensä siinä, kun se puoli vuotta alkaa lähenemään. Jalat alkavat kipeytymään iltapäivisin, vaiva katoaa aina uusien kenkien myötä.

On kyllä tosi outoa kuinka vähän ihmisiä kiinnostaa se minkälaisilla jalkineilla sitä jalkoihin kohdistuvaa pistekuormaa rasitetaan. Hyvät ja ennen kaikkea sopivan kokoiset kengät ovat kaiken alku ja juuri. Vain juhliin pitäisi laittaa kengän kippanoita. Nykyään on saatavilla myös ihan kivan näköisiä kenkiä, joissa on joustava pohja ja riitävän leveä lesti. Miksi siis ihmiset pilaavat jalkansa? Sama kuin alkaisi käyttämään pään ympärillä kireää kuminauhaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän