Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kävellessä kipeytyvät jalkapohjat - apua!?

Vierailija
30.04.2012 |

Onko kellään kokemusta kipeytyvistä jalkapohjista? Mistä se johtuu ja miten ongelmaa voisi helpottaa?

Minulla on jo useamman vuoden ollut pahenevana ongelmana, että jalkapohjat kipeytyvät, jos joudun kävelemään vähänkin pitempään. Tähän riittää esim. parin tunnin shoppailureissu kaupungilla. Kipu on keskellä jalkapohjaa, päkiän takana. Pahimmillaan jalkapohja tuntuu ihan kramppaavan. Kenkien vaihdosta ei tunnu olevan apua. Jalat kipeytyvät kaikissa kengissä, toisissa tietysti nopeampaa kuin toisissa (esim. ballerinat vs. eccot).

Asiaa sivuten, onko kukaan kokeillut ihan arkikäytössä ns. masai-jalkineita (mbt:t ym.)? Mietin, että olisiko niistä apua. Niissähän paino asettuu erilailla kuin tavallisissa kengissä...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen ongelma kun lihoin 20 kg entistä isompaan painooni. Jotenkin vaan jalkapohjat eivät kestäneet isomman painon kantamista pitkiä aikoja enää, vaikken siis ollut mikään massiivilihava edes.

Mutta toki noita masaikenkiä kannattaa kokeilla tuohon ongelmaan. Mulla on sellaiset mutta ei tule käytettyä, en tykkää niistä yhtään. Toisaalta olen hankkinut ne vasta kun ei ole enää jalkapohjien kipeytymisongelmaa, silloin olisin voinut olla eri mieltä. Minusta ne on hankalat siksi että niillä ei voi kävellä oikein kuin tasamaalla (ja itse kävelen lenkillä mielelläni myös metsissä, kallioilla) ja kamalan näköisiä ovat myös.

Vierailija
2/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipeytyy askellusvirheen takia. Olen hankkinut tukipohjalliset fyssarilta. Eivät kyllä mahdu kaikkii kenkiin ja kärvistelen ballerinojeni kanssa välillä yhä. Ei ole ylipainoa, ei se aina siitä ole kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellessä ei kipeydy, mutta luistellessa kyllä. Ja kipu on jotain ihan sietämätöntä! Käytän hokkareita, en tiedä olisiko kaunareilla helpompaa kun jalan asento on ihan erilainen kuin hokkareissa. Onko sinulla kengissä riittävästi tukea jalkaholville?

Vierailija
4/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen, vaikka haluaisinkin olla muutaman kilon kevyempi :)

ap

Vierailija
5/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös tuota onegelmaa, mutta sitten otinasiakseni voimistella jalkapöudän lihaksia päivittäin. Poimii varpailla esneitä, seisoo laudanpalojen päällä ja nostelee joko kantojantia varpaita, jne. Auttaa. Taas pääsen liikkeelle.

Vierailija
6/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin auttoi kun kävin teettämässä kunnon pohjalliset.

Ne tehtiin nivelvaivojen takia, mutta eipä ole jalkapohjatkaan kipeytyneet enää sen jälkeen kun aloin pohjallisia käyttämään :)

Vierailija
7/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen askellusvirhe voisi olla kyseessä tai jokin rakenteellinen ongelma. Minkä hintaisia mittojen mukaan tehdyt tukipohjalliset ovat? Olen kokeillut kenkäkaupoista saatavia valmispohjallisia, joissa tuki mm. jalkaholville, mutta eivät ne tunnu auttavan.

ap

Vierailija
8/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimistelu olisi varmasti hyödyllistä, kunhan vain saisin itseni tekemään sitä säännöllisesti... Täytyy yrittää tsempata.

ap

Vierailija
9/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskepä tuo ap googleen, kuulostaako tutulta?

Vierailija
10/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ei ole oikeastaan kantapäässä, vaan keskempänä jalkapohjaa, lähempänä päkiää, joten plantaarifaskiitti ei liene kyseessä? Lisäksi kipu tuntuu oikeastaan vain kävellessä ja heti sen jälkeen. Levossa kipu hellittää.

Vierailija
11/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11. viesti oli siis ap:n

Vierailija
12/23 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen askellusvirhe voisi olla kyseessä tai jokin rakenteellinen ongelma. Minkä hintaisia mittojen mukaan tehdyt tukipohjalliset ovat? Olen kokeillut kenkäkaupoista saatavia valmispohjallisia, joissa tuki mm. jalkaholville, mutta eivät ne tunnu auttavan.

ap

kustanti 150 euroa. Ei halpaa lystiä, mutta hintansa arvoiset.

Vierailija
13/23 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas tätä esiin, mulla nimittäin sama vaiva. Kävely sattuu, ei aamulla noustessa. Kipu menee sietämättömäksi ja tuntuu kuin kramppaisi jalkapohja. 

Vierailija
14/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma, jos kävellyt monta tuntia kauppoja kiertelemässä on kotiin päästyä jalat niin kipeät ettei kärsi enää kävellä. En ole vielä keksinyt apukeinoa mutta ehkä voisi mennä lääkäriin jo pikkuhiljaa

Vierailija
15/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, aunakin samantapaists. Olen jopa löytänyt ratkaisuja näihin vuosikymmenten aikaisiin juttuihin. Jatkan kun ehdin, ehkä jo nyt aamupäivällä.

Vierailija
16/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut nykyään hieman väljiä kenkiä ja käytän niissä ihan tavarataloissa ja kenkäkaupoisssa myytäviä geelipohjallisia ja nämä hiukan vähentävät jalkapohjien kipeytymistä. Minulla näyttää jalkapohjat kipeytyvän enemmän jos kävelen asfaltilla tai katukivetyksellä ja varsinkin erittäin lämpimillä säillä, sillä kaikkien kenkien paksutkaan pohjat eivät näytä eristävän kovin hyvin kuumuutta. Ei auta muuta kuin istahtaa kävellessä jonnekin välillä tauoille, kun jalkapohjat ovat kuin tulessa.

Vierailija
17/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapohjien kipeytyminen runsaassa rasituksessa on täysin normaalia. Jalat väsyvät kaikilla.

Plantaarifaskiittikivun erottaa siitä, että kipu tuntuu erityisesti vasta rasituksen jälkeen. Aamun ensimmäiset askeleet ovat järkyttävän tuskaisia, kunnes jalka ikään kuin turtuu ja tottuu kävelyyn. Sama toistuu päivän mittaan aina, kun esim. istumisen jälkeen lähtee taas liikkeelle. Kipu johtuu tulehduksesta, joten se kestää vähintäänkin päiviä, usein kroonistuessaan kuukausia, jopa vuosia. Vaiva paranee hitaasti, eikä parane ollenkaan, jos kuormitusta ei vähennä radikaalisti. Itse olen kärsinyt tästä ensimmäisen kerran 2010-2011, seuraava 2014-2015 ja nyt 2022-nykyhetki.

Molempiin vaivoihin, sekä normaaliin väsymykseen että plantaarifaskiittiin, auttaa osin samat keinot. Hyvät kengät, joissa on vähän kantaa, on ykkösjuttu. Minulla on käytössä Kybun-kengät sekä Sketchersin lenkkarit max cushioning -pohjalla. Jos voi valita, kävele pehmeällä alustalla. Pohjalliset auttavat askellusvirheeseen, esim. yli- tai alipronaatioon. Olen tilannut geelityynyn sisältäviä pohjallisia netistä, ne apteekin puolikkaan pohjan kokoiset eivät pysy paikallaan. Geelipohjallinen tai muu pehmuste on tärkeä erityisesti plantaatifaskiitin kuntoutuksessa, mutta auttaa tietenkin jonkin verran jalkojen väsymisessä. Siinä ei tosin jalkinevalinnat yksin riitä, vaan apuun tarvitaan pohkeen ja akillesjänteen venytyksiä, kevyttä hierontaa esim. tennispallon päällä ja lepoa akuutissa vaiheessa. Kortisonipiikkikin voi auttaa.

Vierailija
18/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, aunakin samantapaists. Olen jopa löytänyt ratkaisuja näihin vuosikymmenten aikaisiin juttuihin. Jatkan kun ehdin, ehkä jo nyt aamupäivällä.

No niin. On tutkittu eikä ole löytynyt näkyvää vikaa mutta on herkkä tuntoaisti, ja parikymppisestä lähtien ongelma on pahentunut. Olen hoikka, ja jalkateräni on tavallista kapeampi tai ainakin ongelma pahenee, jos kenkä ei ole tarpeeksi kapea. Näin ollen suomalaisista kengistä on vaikea löytää sopivia.

Jumppaaminen on tärkeää mutta auttaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Mutta ratkaisevaa on ollut vaihtaa kaikki kengät sellaisiin, joissa on päkiän korokepohja. Esim. Zalandolta löytyy siten että valitsee matalat kengät ja koron malliksi PÄKIÄN KOROKEPOHJA. Vielä parempi lopputulos on, jos otan omaa kokoani hieman suuremman koon, mutta siinä on oltava kapea lesti. Sitten kunnon pohjalliset ja ehkä vielä pehmeä sukka. Suurehko koko siksi että muuten hyvä pohjallinen ei mahdu.

Minulla on taipumusta siihen, että kipu ylläpitää kipua. On siis huijattava aivot uskomaan että kävelen pumpulin päällä. 

Minulla on myös Masai-kenkiä, mutta niitä käytän vain jos tiedossa on nimenomaan kaupunkikävelyä. Muuhun ne eivät oikein sovellu, eivätkä varsinkaan autolla-ajoon. Päällystetyllä kadulla kävelyyn ne ovat erinomaiset.

Vierailija
19/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kipeytyi usein kävellessä jalkapohjat, kunnes tajusin, että se johtuu liian ohutpohjaisista kengistä. Ostin kunnon paksupohjaiset kävelyyn tarkoitetut lenkkarit, niin ongelma poistui.

Vierailija
20/23 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa:

Tuo suositus Sketchersin lenkkarit max cushioning -pohjalla on minustakin kannatettava. En ole vielä kokeillut mutta näen jo kuvasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi