Lapset ja fb! Vanhemmat seuratkaa!!!
Mä olen aika tyrmistynyt millaista tämä nykyajan kommunikointi lasten kesken on.
Olen seurannut nyt tässä muutamia vuosia sukulaislasten kautta tätä fb-käyttäytymistä ja olen tullut tälläsiin johtopäätöksiin.
On hirveän yleistä, että lapset liittyvät fb:iin jo ennen sitä suositeltua 13-vuoden ikää. Pojat kommentoivat toistensa juttuja ja kuvia haukkuvaan sävyyn: "Oot ihan homon näkönen" "huomiohomo" jne.
Tytöt taas lisäävät tuhat ja kaksisataa keimailevaa kuvaa itsestään joita sitten kilpaa kehutaan: "Kaunis" "En oo, mut sä oot" x 10 000.
Todella monella lapsella on kaikki näkyvillä seinää myöden niillekkin, jotka eivät kuulu heidän kaverilistaansa. Jutut ovat harmittavan usein kirosanapainotteisia ja jotenkin hirveän ahdistavaa lukea varhaisteinin seinältä miten "Elämä on paskaa ja tekis mieli vetää ranteet auki"-meininkiä. Pojilla on hirveän kylmä ja kova suhtautuminen toisiinsa. Ei tulisi kuuloonkaan kirjoittaa omalle seinälle, että "Meidän kissuli on maailman söpöin" siitä saisi homottelu ja luuserittelu viestiryöpyn niskaansa.
Penäänkin vanhempia nyt valvomaan lapsienne kirjoituksia ja käyttäytymistä netissä! Ohjatkaa lapsenne oikeaan suuntaan juttujen kirjoittelussa ja tehkää selväksi, että homottelu ja haukkiminen on väärin. Ja tytöille voisi opettaa, ettei itseään tarvi korottaa jatkuvasti joillain keimailukuvilla esiin ja jos saa kehuja niin niistä kiitetään, ei vähätellä.
Internetin myötä kommunikoinnista on tullut liian kylmää ja helposti kirjoitellaan kaikkea loukkaavaa. Näitä asioita ei kuitenkaan ääneen, päin naamaa, kehdata sanoa. Kannustakaa lapsianne kunnioittavaan ja huomiotaottavaan kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa ja pliis, valvokaa lastenne fb käyttäytymistä.
Kommentit (30)
Siitä pitää lähteä, että lapset ja nuoret osaavat käyttäytyä netissä ja muuallakin ja että heihin pitää luottaa. MUTTA valitettavasti kiusaaminen, huono käytös, ruma kielenkäyttö on TOTTA pienellä osalla nuoria ja siihen ON puututtava. Lasten nettikäyttäytymistä on vanhempien seurattava ja siihen tarvittaessa puututtava. Yksityiset viestit on tietysti yksityisiä, mutta fb ei ole yksityistä.
Minä käyn kyllä katsomassa omien fb tuttujeni lasten sivuja, ne kun ovat usein avoimia kaikille..
Mahtaisiko tuohonkin vaikuttaa kasvatus, mediakasvatus ja se, että salaa ei tarvitse tehdä mitään. Omat teinini osaavat käyttäytyä netissä ja naureskelevat noille rajoittuneen sanavaraston tyypeille.
Osaavat iskeä myös homottelematta takaisin epäasiallisiin kommentteihin.
olemalla ei välttämättä pääse seuraamaan kaikkea, mitä lapsi sinne laittaa! Ihan hyvinhän se lapsi voi laittaa muutamat kuvat äidille näkymään ja muille sitten jotain ihan muuta.
Itse ottaisin lapsen tunnukset, jotta voisin uhata tekeväni yllätystarkastuksen kuvien osalta joskus, jos siltä tuntuu.
Viestien lukemista en missään tapauksessa hyväksy, eikös se ole lainvastaistakin...? Viestit, puhelin, päiväkirjat ja kirjeet on yksityisiä.
oman profiilini vain rajoitettuna, koska pidän mustasta huumorista. Vielä eivät ole fb:ssä koska alle 13-vuotiaita.
Ihan järkyttävää..
Tässä ote -01 vuonna syntyneiden keskustelusta:
http://aijaa.com/0026310118596
Bongasin täältä:
http://demi.fi/keskustelut/1249036/2001-vuonna-syntyneiden-tappelu-d
Järkyttävää miten noin pienet lapset puhuvat, haukkuvat ja haastavat riitaa. Uskon ettei näistä kovinkaan tasapainoisia aikuisia kasva. :/
se keskustelu on ollut aina jo tuon ikäisillä, huoraa persettä vittua ja saatanaa ja muuta kovaa käytöstä, kun pitää todistella että ollaan jo 11 eikä enää mitään lapsia...
Ehkä on oma lapsuus päässyt unohtumaan?
se keskustelu on ollut aina jo tuon ikäisillä, huoraa persettä vittua ja saatanaa ja muuta kovaa käytöstä, kun pitää todistella että ollaan jo 11 eikä enää mitään lapsia...
Ehkä on oma lapsuus päässyt unohtumaan?
Ei mulla vaan ollut, eikä ollut mun ystävilläkään.
Ihan järkyttävää..
Tässä ote -01 vuonna syntyneiden keskustelusta:
http://aijaa.com/0026310118596
Bongasin täältä:
http://demi.fi/keskustelut/1249036/2001-vuonna-syntyneiden-tappelu-d
Järkyttävää miten noin pienet lapset puhuvat, haukkuvat ja haastavat riitaa. Uskon ettei näistä kovinkaan tasapainoisia aikuisia kasva. :/
Juuu'u ja nää oli kaikki tyttöjä. Ei me tuollalailla puhuttu 10 vuotiaina, ei edes ne koulun "kovimmat".
Tämä on juuri sitä mihin vanhempien kuuluisi puuttua ja pahempaakin on nähty.
Tiedättehän vanhemmat, että fb:ssa on kaikenlaisia asetuksia, millä saa rajattua ihmisia näkemästä päivityksiä. Älkää nyt ihan sokeasti luottako lapsiinne. Ennen profiilin luomista olisi hyvä kerrata nettikäyttäytymistä ja jos alle 13-vuotiaalle pitää tunnukset luoda, niin niiden pitäisi olla mielestäni vanhempien takana.
Meidän kaikki lapset (10-16 v) on fb:ssa ja olen heidän kaverinsa, joten näen kaikki heidän juttunsa. Eipä ole koskaan ollut mitään tuollaista, pojat käyvät todella harvoin, se kun on kuulemma junttimenoa. Heidän päivityksensä on yleensä ollut joku musavideo, eipä juuri muuta. Tytöllä on juurikin noita meidän koiran ja kissan kuvia, joskus on itsekin mukana kuvassa, mutta ihan tavallisia kivoja kuvia. Ja päivitykset tyyliä: Kävin Ainon kanssa uimassa.
Mulla on kavereina paljon myös meidän lasten kavereita ja tuttujen lapsia, eikä kenelläkään ole ikinä ollut mitään kamalaa, ei kuvia eikä juttuja. Ja kyllä kannattaa olla kaveri oman lapsen kanssa! Mitä sinne nyt aikuisen ihmisenkään tarvitsee laittaa mitään "aikuisten juttuja"? Ei mulle ainakaan tulis mieleenkään laittaa sinne jotain henkilökohtaista tai jotain idiottimaisia kaksimielisiä vitsejä tms.
Olisko tässä taas kulttuurista eroa kaupungin ja maaseudun välillä, vai mistä lie kyse? Me asutaan maalla ja minusta täällä yleensäkin lapset ja nuoret on ihan hyvinkäyttäytyviä.
Meitä vanhempia lukemaan lastensa viestejä, joita kavereilleen lähettävät. Kun täst ä saa aivan uuden käsityksen omasta lapsestaan. Ehkä joo, mutta eikös tässä nyt mentäis kuitenkin liiian pitkälle.
Mun 10v on fb:ssa ja aika hillittyä on meno vielä. Kavereita on alle 20 ja puolet aikuisia , minä mukaanlukien. En antanut hyväksyä sellaisten aikuisten kaveripyyntöjä, joiden tiedän käyttävän rankempaa kielenkäyttöä tai ottavan kantaa kaikenmaailman pedofiili /itsemurha tms. uutisiin ja muutenkin harrastaa ns. mustaa huumoria.
Mieleeni ei tulisi koskaan penkoa tytön +kavereiden yksityisviestejä. Ei myöskään ole tapanani penkoa kännykkää tai lukea päiväkirjaa. Näitä ei lueta ellei ole oikeasti jokin hengenhätä, lapsi kateissa tai karanut kotoa tms.
Herutuskuvia en hyväksyisi.