Mitä tällainen ihminen voi tehdä työkseen?
Yrityksessäni on työharjoittelija, joka on aktiivinen, oma-aloitteinen ja ahkera. Hänellä on kuitenkin kaksi pahaa puutetta: kielitaito ja looginen ajattelu.
Kielitaidossa ongelmana ei ole niinkään vieraiden kielien osaamisen puute, vaan se että käyttäessään ihan mitä tahansa kieltä, tämä henkilö tekee todella paljon pahoja oikeakielisyys- ja kirjoitusvirheitä. Virheet eivät ole sellaisia "tavanomaisia", joita moni muu tekisi, vaan aivan ennustamattomia ja tekevät esim. henkilön kirjoittamista sähköposteista hankalaa luettavaa.
Looginen ajattelu hänellä on myös hyvin heikkoa. Hän ei mm. selviydy yksinkertaisimmistakaan kerto- tai jakolaskua vaativista päättelytehtävistä. Toki hän siis osaa laskimella laskea annetut laskut oikein, mutta kun annoin hänelle ohjeen, jossa neuvottiin lisäämään ravinneliuosta veteen suhteessa 15 ml / 1 l, hän ei pystynyt päättelemään kuinka paljon liuosta piti lisätä kannulliseen, jonka tilavuus oli tuo 1 litra.
Turha varmaan mainitakaan, että prosenttilasku menee jo aivan yli hilseen.
Tällä ihmisellä on kaupallisen alan koulutus (valmistuttuaan on ollut yhdessä työpaikassa), ja toiveena on päästä vaihtamaan alaa. Itse en voi missään tapauksessa palkata pieneen yritykseeni työntekijää, jonka taidoissa on tällaisia puutteita. Haluaisin kuitenkin jollakin tavalla auttaa häntä eteenpäin, esimerkiksi ehdottamalla jonkin hänelle soveltuvan alan opintoja/harjoittelua (ja toki toimimalla suosittelijana jos hän jonnekin päättää hakea). En ole kuitenkaan keksinyt oikein mitään tehtäviä, joissa ei tarvitsisi osata lainkaan viestiä kirjallisesti eikä onnistua yksinkertaisessa loogisessa päättelyssä.
Löytyisikö siis av:lta hyviä ehdotuksia?
Kommentit (11)
eikö se tyyppi osannut laittaa kannuun 15ml ravinnetta ja loput vettä litraan asti?
eikö se tyyppi osannut laittaa kannuun 15ml ravinnetta ja loput vettä litraan asti?
Jos ohje on 15 ml/l, niin silloinhan tuohon ei laiteta 15 ml vaan 14,775 ml.
Kumpi vain olisi käynyt minulle: litra vettä kannuun ja päälle 15 ml liuosta, tai tuo mainitsemasi. Ei se niin tarkkaa ole. Mutta tämä ihminen ei päässyt kumpaankaan lopputulokseen - hän ei yksinkertaisesti pystynyt ollenkaan miettimään paljonko sitä liuosta tulisi, sanoi vain että matikka on hänelle vaikeaa.
Kyseessä ei myöskään ollut mikään hetkellinen ajatuskatkos, joita toki kaikille tulee, koska vastaavia tilanteita on tullut niin paljon jo hänen harjoittelunsa aikana, että kaikki eivät voi selittyä jännittämisellä tai vastaavalla. Tuo kömmähdys, mistä kerroin, ei ollut pahimmasta päästä edes. En halua kertoa pahimpia, ettei juttu leviä liikaa ja pahimmassa tapauksessa kantaudu tämän ihmisen korviin.
Ketjuun tulleista ehdotuksista liikunnanohjaajan työ voisi varmaan sopia hänelle hyvinkin! Siinä ei varmaan joudu laskemaan mitään muuta kuin tahtia, ja muutenkin tämä henkilö on sosiaalinen, mukava ja aktiivinen ihminen. Kuvittelisin hänen voivan olla pidetty ohjaaja.
ap
"Jos yhteen litraan tulee 15 ml liuosta, ja vettä on yksi litra, niin paljonko liuosta tulee?"
Ei auttanut.
ap
varastoon... toimistoon...
Mun mielestä noissa kaikissa ollaan kyllä numeroiden kanssa tekemisissä! Kassallakin voi tulla virhelyöntejä niin jos ei itse hahmota esim. tuotteiden hintoja alennusprosenttien jälkeen niin ei virhettään välttämättä huomaa tai ymmärrä asiakkaan huomattua. Jos on käsistään kuitenkin kätevä niin joku käsityöammatti, mutta näihin pitäisi kouluttautua varmaankin uudelleen. Tai lasten-, eläinten- tai puutarhanhoito kiinnostuksen mukaan.
Jotain yhtä yksinkertaista kuin sinä itse.
Meillä on itseni lisäksi vain yksi työntekijä, ja toista ei ole vielä mahdollisuutta palkata. Sitten kun on, niin ongelmanratkaisukyvyn ja kommunikointitaitojen on pakko olla tuota parempia. Ala on sellainen, jossa on osattava poikkeuksellisen monipuolisesti erilaisia asioita, ja toki pienissä yrityksissä muutenkin kaikkien pitäisi osata tehdä ainakin auttavasti melkein kaikkia töitä ilman, että joku toinen joutuu koko ajan auttamaan. Olemme lisäksi taloudellisesti niin vaakalaudalla, että palkattavan työntekijän täytyy olla erittäin monipuolisesti hyödyllinen ja tehokas, jotta uskallan ottaa riskin.
Kaupan kassalle tai varastotöihin en usko tämän ihmisen haluavan mennä, enkä tiedä olisiko hän siihen sopiva henkilökään. Selvästi jotain siistimpää ja "arvostetumpaa" työtä hän taitaa olla etsimässä. Visuaalista silmää hänellä on jonkin verran.
Mietin, olisikohan jokin puutarha-alan työ tai floristin työ kukkakaupassa sopiva hänelle (itse en ole puutarha-alalla, tuo ravinneliuosjuttu ei liity alamme mitenkään vaan kyseessä oli toimiston kasvien kastelu)? Joutuuko noissa kuinka paljon laskemaan ja päättelemään, miten jokin asia lasketaan?
ap
puutarha-ala on hirveän siistiä hommaa... joutuu siinä käsiä likaamaan... jos se on töhö, niin ei mahda minkään... elämä on... vahvat voittaa...
joku käsityöammatti
Sukulaiseni on tekstiilialalla, ja siinä joutuu itse asiassa jatkuvasti laskemaan erilaisia reseptejä ja milloin mitäkin mitoituksia. Ja pitää nimenomaan itse ymmärtää mitä ja miksi lasketaan, kun luovassa hommassa niitä mittoja ei saa suoraan mistään kopioitua, vaan ovat tilannekohtaisia.
Kuvittelisin, että sama asia tulee eteen esim. puutöissä.
Ehkä joku askartelupainotteisen lasten kerhon ohjaaja voisi selvitä vähällä laskemisella, ja kielitaidonkaan ei tarvitsisi olla niin täydellinen?
Voi kun tämän ketjun lukisi joku, joka olisi sopivalla alalla. On niin vaikeaa ilman kokemusta tietää, mitä mikäkin työ käytännössä sisältää.
ap
kelloseppä.