Testamentin laadinnasta. Miten voin sulkea pois esim.isäni, johon
mimulla ei ole mitään yhteyksiä.
Testamentin laadinta odottanut jo nyt vuosikausia.
Ei ole varaa juristiin.
Haluan myös sulkea pois perintökaaressa kulkevat sukulaiseni. Mutta millä ehdoin ja miten kirjaan sen?
Kommentit (21)
Kukaan ei ole vastannut alkuperäiseen kysymykseen.:-((
Numeron 14 vastaus on mielestäni täydellinen vastaus tilanteeseesi. Ainoastaan itse pystyt määrittelemään nuo "siinä tapauksessa että..." tilanteet.
Oikeasti siis lapsesi ovat ainoita joita et voi missään olosuhteissa sulkea täysin perintösi ulkopuolelle. Jos tapahtuu se kamalin ja te kaikki kuolette yhtäaikaa, sun täytyy vaan määritellä se taho jolla haluat omaisuutesi päätyvän.
Siinä skenaariossa että kuolette lasten kanssa vaikka viikon välein, tilanne on monimutkaisempi, koska et käsittääkseni voi määrätä kuolemasi jälkeisitä tapahtumista, eli kannattaa oikeasti ottaa juristi hoitamaan asiaa.
joka tähänkään mennessä on vastannut kysymykseeni.
Kiitos siis vielä numerolle 14! ;-))
Oikeasti sain todella paljon apua. Runko testamenttiin on jo vihdoin viimein jotenkin luotu.
Olen ainakin alkua pidemmällä.
t. ap ja nro. 16.
Hei kiitos neljätoista! Ihanaa kun vastasit ja ymmärsit mitä tarkoitin!Kiitos, kiitos, kiitos!
ap :-D
Hei, ap. Olen itse tehnyt vähän vastaavanlaisen testamentin ja tarkistuttanut sen lakimiehellä.
Voit aivan hyvin esittää viimeisen tahtosi ehdollisena, eli lisäät vain tarvittavan määrän lisätarkennuksia, tyyliin:
"Siinä tapauksessa että.."
"Mikäli minä kuolen ensin, niin.."
"Lisäksi määrään, että.."
"Poislukien tilanteen, jossa..."Kaikki tällaiset ehdot ovat juridisesti päteviä, kunhan ne eivät loukkaa lakiosan saajia. Lisäksi ne tulee esittää niin selkeästi, ettei jää mitään tulkinnanvaraa siitä, mitä testamentin laatija on tarkoittanut.
Ja muistathan kaksi lakisääteistä todistajaa ja heidän vakuutuksensa, jota koskevat aika tarkat muotoseikat..!
Siihen voi mm. määritellä sen, miten perintösi menee perheen sisällä.
Jos olette naimisissa, voitte tehdä avioehdon. Siihen voi mm. määritellä sen, miten perintösi menee perheen sisällä.
mutta ihmettelen etkö googlaamalla löytänyt tuon vertaa apua itse? Testamentin pohjia löytyy ihan helposti, koska moni järjestö haluaa että heille testamentataan omaisuutta. Esimerkiksi Reumaliitolla on testamenttiopas, jossa on mallipohjia ja paljon tietoa.
mutta ihmettelen etkö googlaamalla löytänyt tuon vertaa apua itse?
Keskustelupalstoilta löytyy monesti niitä ihmisten omia kokemuksia asioista yms.
Aika kaukaa haettu että suku perii, jos on lapsia, pitäs kaikkien kuolla ensin pois.
Isäs ei taida periä kovin helpolla.
tarvitset testamentin, niin luulisi, että sinulla on varaa teettää testamentti lakimiehellä. Perustestamentti makaa 100-200 euroa. Itse ei kannata ryhtyä säätämään, ettei jokin muotoseikka kaada koko testamenttia - sinä et toki ole sitä näkemässä.
Oletko lapseton? Jos olet naimisissa niin kirjaa siihen että miehesi perii sut kokonaisuudessaan - tai sitten joku muu jonka haluat perivän.
Mutta koska kukaan näistä, jotka halaut sulkea pois, ei ole oikeutettu mihinkään lakiosaan on juttu sun kohdalla yksinkertainen. Kirjotat että tällä testamentilla määrään koko jäämistöni Sillejasille, samalla määräten, että perintökaaren mukaisille perillisilleni ei lankea mitään.
Haluan laatia testamentin siltä varalta, että lasteni kanssa esim. menehtyisimme samanaikaisesti jossain onnettomuudessa.
Ei mikään mahdottomuus, eikä myöskään toivottavaa.
Haluan laatia testamentin vastaavia tilanteita varten. Niin, että lapseni perivät toisensa,
eikä niin, että minä menehdyn jossain onnettomuudessa ja lapseni perii minut minuutiksi, jolloin perimysjärjestyksessä menhtyneen lapsen osalta onkin lasten isä. Haluaisin että sisarus perii sisaruksensa.
Tai jos kaikki kolme (minä ja lapset) menehdymme niin haluan määritellä kenelle omaisuuteni menee.
En suinkaan halua, että isälleni tai jollekin tuntemattomalle tai muten vaan hunningolla elävälle sisaruspuolelle, joka lain mukaan olisi perillinen.
ap
menee lapsilleni niin, ettei lasten isä peri lastaan siinä välissä.
Jos sattumalta kävisi niin, että minä menehdyn ja samassa yhteydessä tai piakkoin sen jälkeen toinen lapsistani.
Tai voiko ylipäätään määritellä, että minulta lasteni perityt varat ja omaisuus siirtyvät sisarukselle, ellei heillä ole omia lapsia?
Eli perintökaaren mukaanhan lapsen perii vanhempi. Tämän haluaisin poissulkea.
Voithan sinä itse sen viimeisen tahtosi kirjoittaa, mutta mistä tiedät että kukaan siitä sitten aikanaan tietää ja sitä muistaa?
mitä pitää tehdä. Netistä löytyy monenlaista tietoa esim. hakusanoilla perintö, testamentti, testamentin tekeminen, testamentin säilyttäminen...
Miksi minusta tuntuu oudolta, että testamentin tekoon ei ole rahaa, mutta perillisille olisi kuitenkin jotain jakamista?
Tee valmiiksi luonnos, vaikka nettimallin pohjalta ja varaa aika oikeusaputoimistoon. Vähätuloisten oikeusapumaksu on pieni, kun maksetaan tulojen mukaan. Myös pankkien juristit ovat edullisia.
Omat vanhemmatkaan ei peri penniäkään, jos omaisuus on testamentattu johonkin muualle. Ainoat joille kuuluu lakisääteinen osuus, ovat rintaperilliset eli omat lapset.
Kukaan muu ei peri mitään, jos ei halua heidän perivän. Omaisuutensa voi testamentata vaikka Vanhuudenheikkojen Siilien Suojelu-yhdistykselle, eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.
Hei, ap. Olen itse tehnyt vähän vastaavanlaisen testamentin ja tarkistuttanut sen lakimiehellä.
Voit aivan hyvin esittää viimeisen tahtosi ehdollisena, eli lisäät vain tarvittavan määrän lisätarkennuksia, tyyliin:
"Poislukien tilanteen, jossa..."
Kaikki tällaiset ehdot ovat juridisesti päteviä, kunhan ne eivät loukkaa lakiosan saajia. Lisäksi ne tulee esittää niin selkeästi, ettei jää mitään tulkinnanvaraa siitä, mitä testamentin laatija on tarkoittanut.
Ja muistathan kaksi lakisääteistä todistajaa ja heidän vakuutuksensa, jota koskevat aika tarkat muotoseikat..!
Kiitos, kiitos, kiitos!
ap :-D
"Poislukien tilanteen, jossa..."Kaikki tällaiset ehdot ovat juridisesti päteviä, kunhan ne eivät loukkaa lakiosan saajia. Lisäksi ne tulee esittää niin selkeästi, ettei jää mitään tulkinnanvaraa siitä, mitä testamentin laatija on tarkoittanut.
Koska kuolemasi jälkeen omaisuus on siirtynyt lapsillesi. Ja jos oletamme että hän on täysi-ikäinen, niin hänellä voi olla oma testamentti.
Miksi et halua että omaisuuteesi menisi lasten isälle? Jos sitä on yhtään enemmän, niin lahjoita omaisuuttasi lapsille jo nyt.