Luuytimen luovutus, onko luovuttajalle haittaa/vaaroja?

Vierailija

Kuulemma olisi hyvä rekisteröityä luuytimen luovuttajaksi. Onko luovuttamisesta jotain haittaa, jotain negatiivista luovuttajalle?

Kommentit (7)

Vierailija

eiköhän siinäkin kuten muissakin operaatioissa ole omat riskinsä. Mutta ei varmaankaan mitään kovin yleisiä. On hieno asia tuollainen. Joku voi saada elämän.

Vierailija

luuytimenluovuttajarekisteriin, jolloin sinut mahdollisesti voidaan kutsua luovuttamaan kantasoluja joko verenkierrosta (kanyylit käsivarsiin, ei verenluovutusta kummempaa) tai tarvittaessa luuytimestä (alaselästä). Luuydinluovutus on operaation jälkeen kivulias, sairaslomaa saa ja tarvitsee muutaman päivän.

Ennen kantasoluluovutusta verenkierrosta kantasolut täytyy vapauttaa verenkiertoon pistoksella annettavalla aineella. Tämä "vapauttaminen" tuntuu kipuna alaselän ja lantion alueella, kestää noin pari päivää.

Joka tapauksessa kärsimykset ovat aika pientä verrattuna sen ihmisen kärsimykseen, joka näitä soluja tarvitsee.

Aika harvinaista on että arpaonni osuu kohdalle, vaikka rekisteriin liittyisitkin. Ennen varsinaista täysosumaa käydään läpi tiukka seula ja useita tutkimuksia, jos ylipäätään sinun kudostyyppiäsi haetaan.

Hienoa, jos viitsit liittyä!

Jösseyhdeksän

Luuydin näytteen ottaminen voi vähän sattuakkin,riipuu ottajasta.itse keräily tehdään nukutuksessa ,minulta kerättiin 1200ml,siitä ei tiedä itse mitään,toimenpiteestä on 26 vuotta.varmaan menetelmät kehittyneet,silloin mitään ei korvattu.toki jälki kipuja oli ,mutta jo toisena siirron jälk:pääivänä menin takaisin raksalle syy taloudellinen.koska vap:eht:ei työnantaja maksanut palkkaa

Vierailija

Luovutin luuydintä aikanaan, 90-luvulla. Minut nukutettiin ja luuydintä otettiin rintalastasta ja lonkista. Olin sairaslomalla viikon, pääsin HYKSistä kotiin taksilla ja sain siitä kela korvauksen.  Olo oli hutera mutta henkisesti 10+.

Tärkeintä oli, että tunsin, että voin auttaa toista ihmistä. En yleensä jaa rahaa enkä pysty auttamaan muita  niin kuin monet muut esimerkiksi nyt nälkäpäivänä lippaiden kanssa mutta nyt kerrankin näin.  En kerro, miten hänelle kävi, koska se ei ole oleellista, sain tietää sen, koska kyseessä oli sukulainen. Yleensä näin ei ole. HYKSin toiminta oli ensiluokkaista, samoin sairaanhoitajien ja lääkäreiden ja nukutuksessa toimijoiden.  Menettelytavat ovat varmaan muuttuneet, mutta ilmoittauduin luuydinrekisteriin tämän jälkeen ja olen valmis toiseenkin luovutukseen, jos niin tarvitaan. Luuytimen luovutuksessa on kudostyypitys ja vastaavan löytäminen harvinaista eli oikean luovuttajan löytäminen vähän kuin lottoamista jos löytyy.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat