* * * JOULUKUUN TÄHTÖSET viikkoon 24 * * *
Laitan tähän viikkoon uuden pinon, kun edellinen hiljeni =)
Kommentit (36)
Töissä on tylsää tai jotain : )
-Kivi-: Kyllähän tossa joku kumpu on, mut epäilyttää et olis vaan lähinnä tätä omaa vararavintoa. Monet housut ja farkut kyllä puristaa ihan huolella varsinkin istuessa. Mies on kyllä sitä mieltä et kyllä siinä vähän sitä vauvamasuakin taitaa olla. Ite on vaan epäileväinen.
Selkäkivuista niin vielä en ole niistä kärsinyt, mutta mulla on hiukan heikko toi selkä muutenkin eli aika ajoin kipeä kyllä on, mutta en usko raskauden siihen vielä niin vaikuttavan. Venytellä pitäisi tosiaan muistaa joo.
-Hanne-
Tervetuloa myös Hannelle mukaan =)
Täällä ei kummempia, maha pullottaa jo jonkin verran, väsymystä ja päänsärkyä on edelleen, minullakin on neuvola juhannuksen jälkeen, ja rakenneultra heinäkuun lopulla, niitä odotellessa.
Lapset on hurjan villinä, täytyy mennä päästämään ne pihalle, niin ei koko koti hajoa =)
Illanjatkoa kaikille !
mannerto rv 14 ja villi katras
Hennalle tervetuloa ja muille jaksamista edelleen jatkuvien pahoinvointien vuoksi!
Olen pari viikkoa ollut aika maissa, enkä ole jaksanut koneellakaan istua. Viime viikko meni saikulla unettomuuden vuoksi, eikä olo nytkään vielä hyvältä tunnu, mut töihin piti palata. Aamulla kävin neuvolassa, kaikki arvot ok ja vauvalla syke 142. Painoa ei onneksi ollu tullu kuin 240g per viikko, eli ainakin vielä pysynyt aisoissa. Esikon raskausaikana painoa tuli yli 30kg, joten nyt tarkkaillaan vähän tarkemmin painon nousua.
Vatsan kasvusta sen verran, että työkaveri (mies) huomautti tänään vatsanseudun pyöristymisestä, eli alkaa siis näkyä jo muillekin, kuin itelle. Työhousutkin puristaa jo ikävästi.
Kantrimaria ja masukki 15 + 3
Mahan kasvusta on ollut puhetta. Minusta tuntui alkuun, että maha kasvoi jonkin verran, mutta nyt se tuntuu taas ihan normaalilta. Kasvu taisi olla turvotusta vaan... Mies väittää että maha näyttää vähän eriltä kuin ennen, mutta tuskin sitä vielä kukaan ulkopuolinen huomaa. Mehän tosiaan ehdittiin kertoa jo aika monelle raskaudesta, eikä ihmisten tarvitse arvuutella kun maha toivottavasti jossain vaiheessa kasvaa.
Painon nousua pelkään hieman. Meillä ei ole vaakaa onneksi kotona, joten en voi vahtia sitä liikaa. Toivon etten joudu sokerirasitustestiin. Neuvolan terkka sanoi, että nyt paino on aivan niillä rajoilla laitetaanko testiin, ja sitä katsotaan sitten sen mukaan miten paino lähtee kehittymään. Minulla ei ole oikeastaan käsitystä koko testistä, voisko joku sen käynyt valaista asiaa? Joku tuttu muistaakseni joskus valitteli sen olleen epämiellyttävä kokemus, ja toivoni olla joutumatta testiin pohjautuu lähinnä siihen muistikuvaan (tosi järkevää). Pitää varmaan kysyä seuraavan kerran terveydenhoitajalta.
Mukavat viikonloput kaikille!
Melkoinen kiire on ollut koko viikon, ettei ole ehtinyt kirjoitella kuulumisia. Maanantaina mulla oli lääkärineuvola. Tuntui koko touhu melkoiselta liukuhihnatyöskentelyltä. Neuvolatäti otti painon (+300g/kk) ja mittasi verenpaineen. Lääkäri ultrasi ja kuunteli sydänäänet. Kaikki oli hyvin ja kovasti suuremmalta näytti vauva, kuin kuukausi sitten. Parin viikon päästä on muutto edessä Mikkeliin ja seuraava neuvola-aikakin on sitten siellä. Rakenneultra-aika pitäisi Mikkelistä varata yksityiseltä. Samperi, kun ei kaupunki sitä tarjoa..
Maanantaina pääsee masukki kuuntelemaan loistomusiikkia, kun mamma lähtee 8 vuoden tauon jälkeen Bon Jovin keikalle. Golden Circle alueelle on lippu. Onneksi on 2 bodyguardia mukana, joten eiköhän siellä ole ihan turvallista olla.. Esikoisen raskausaikana kuuntelin paljon Bon Jovia ja kyllä se on vaikutuksen tehnyt meidän 4 vuotiaaseen tyttöön. Kovasti olisi halunnut lähteä äidin ja äidin kavereiden kanssa katsomaan keikkaa, mutta ymmärsi, kun sanoin, että täytyy kasvaa muutama vuosi.
t. Kapa 14+5 (14+2)
Väsyttää. Piti herätä ajoissa, kun vakutuusmiehen piti tulla kattomaan miehen uutta autoa, joka sai jo lommon kun kiireinen mies ajoi kylkeen:( Eipä taa pidä näemmä aikataulut paikkaansa, vaan on kaksi tuntia myöhässä.
Mulla on pahoinvointi taas äityny tosi pahaks. Jouduin taas noita pahoinvointipillereitä ottamaan.
Tää nykyinen raskaus on saannu mut jotenkin ihan hölmöks. Koska mulla ei aiemmin ole ollu mitään itkuheräkkyyttä sun muita. Nyt kuitenkin pieniki asia, esim jossain tv sarjassa saa mut itkemään. Ja se vasta itkettääkin kun mies alkaa siitä vitsailemaa.
Nyt on se vaihe , et tuntuu ettei ole kun vaivoja. Koirien kaa on täytyny lenkkejä lyhentää, kun selkä on niin mielettömän kipeä ja toinen pohje kramppaa. Näistä täytyy varmaan jutella lääkärin kaa, heti kun seuraava sellanen on.
Nyt kuitenkin, valitusten jäkeen voinkin lähtä taas vaihteeks siivoamaan, ja laittamaan kotia viikonloppu kuntoon. Joten ei kait tässä muuta kuin mukavaa viikonloppua ja ottakaahan perjantai 13 päivä rauhallisesti;)
Ehdinpäs piiiitkästä aikaa tähänkin pinoon.
Jotenkin hirveä huoli, onko vauvalla kaikki ok. Ultrassa muutama viikko sitten OLI kaikki ok, mutta en tajua, miksi on vaikea uskoa, että mahassa joku kasvaa.
Neuvola 1,5 vk:n päästä, odotan todella että saisi kuulla ne sydänäänet.
Huolehdin varmaan kun ei vauvan liikkeitä vielä tunnu - OKEI, tiedän ettei vielä pidäkään!! Mutta viime raskaudessa (3.) jo näillä viikoilla tuntui ihan pieniä vauvan liikkeitä, joten odotan niitä niin kovasti nytkin.... TUNTEEKO KUKAAN MUU VIELÄ LIIKKEITÄ?
MAHA on kauhean iso täälläkin! Painoa ei oikeastaan tullut juuri lisää, vaihtelee kyllä päivittäin, mutta varmaan alle 1 kg. Mutta maha on kuin 5. kuulla!!! Kauhea läskilössö! KUVITTELEN ainakin, että töissä / naapureissa jne. menee vaa njonkun lihomisen piikkiin vielä.... kun tää ei oo niin nätti pallo kuitenkaan.
- -
Ilmoittauduin sellaiselle synnytyskurssille, jossa opetetaan jotain hypnoosin tapaista rentoutumista tms., eipä taida kellään olla kokemuksia?? Eipä tuosta varmaan haittakaan ole, edellisistä synnytyksistä tiedän, että oman pääkopan "kasassa pitäminen" ja kunnon rentoutumisen osaaminen auttaisi siinä hommassa jo paljon.
rv 13+5
Heippa pitkästä aikaa!!
Olen ollut kesälomalla, joten vähän on kirjoittelut olleet vähissä.
Masu kasvaa jo pikkuhiljaa. Parhaiten sen huomaa selällään maaten ja varsinkin jos sattuu juuri supistamaan. Myös hentoja liikkeitä tunnen iltaisin selälläni maaten, mutta en muuten touhutessa. Ihme kyllä, miten sitä on huolissaan, onko kohdussa elämää? Mutta liikkeet rauhoittavat tilanteen.
Toivon todellakin, että myös teillä muilla alkaa liikkeet tuntumaan ja PIAN :))
Normi housuja olen vielä pitänyt, koska olen vain laihtunut. AI NIIN, olen vihdoin päässyt eroon pahoinvoinnista, joka kesti siis ihan näihin päiviin asti.
Paino on siis muutaman kilon miinuksella, mutta ei hätiä mitiä, koska mun BMI on 34...
Vauvantarvikeliikkeissä olen ravannut hiplaamassa vaunuja ja vaatteita myös, mutta en uskalla ostaa vielä nutun nuttua. Mulla on muutenkin ihan koko ajan mielessä vain tämä raskaus ja vauva.... onko muilla, tarkoitan olenko ihan hullu kun ajattelen vaan tätä vauvaa lähes koko ajan?
Sunnuntaina alkaakin sitten jo viides raskauskuukausi, hurjaa miten aika menee... :))
-fatmama rv 15+5-
Niin eilen siis käytiin np-ultrassa ja kaikista kamalista ennakkoaavisteluista huolimatta kaikki olikin hyvin. Sydän löi ja masukki siellä intoutu heiluttamaan. Oli niin hömelö olo ittellä että naureskelin vaan ihan urpona siinä pöydällä....
Niskaturvotus oli 1mm ja sikiön koko vastasi vasta viikkoja 10+0 eli LA siirrettiin 090109. Mutta jatkaisin mielellään teidän joukossa jos vaan sopii....
s@s@:lle piti sanomani, että olin jo ihan varma että sikiö ei ole elossa, kun oireet oli helpottanu eikä uusia tullu tilalle juurikaan.... Eli ei se tarkottanutkaan mitään pahaa!!!
Pahoinvointikin on hellittänyt ainoana uutena oireena on että jonain päivinä saatan kakoa niin kuin oksentaisin ihan yllättäen esim. keittiössä, mutta mitään ei onneks oo tullut kakojen mukana, ääni vaan on aika karsee....
Eilen kävin vaa'alla ja paino oli laskenu 1/2kg ekasta neuvolakäynnistä, vaikka housut kiristää jo kovasti massun kohalta, eli pääasiassa varmaan ollu turvotusta...
Kyllä oli helpotus tietää, että kaikki on toistaseksi hyvin......
Mieskin kun ei ole oikein uskonut niin nyt siellä virnisteli ihan 2. urpona mun vieressä....Ja 2 kertaa on ohi mennen sohvalla löhötessä silittäny mun mahaa, IHANAA!!!!
T:Nudivas + masukki 10+1
Mukavia ultra kuulumisia Nuvidas!Ja pysy vaan meissä joulun odottajissa!!
Samansuuntaisia huolia täällä,kuin muillakin!
Liikkeistä:satunnaisia "pyrähdyksiä"olen tuntenut rv 13+ asti.Mutta tosiaan vain satunnaisia.Nytkin mennyt taas päiviä ettei mitään ja olen ihan hermoheikko.
Vatsankasvu:Oikeastaan ei kovasti oo kasvanut.Normaaleissa vaatteissa kuljen,farkut menee jalkaan hyvin.Iltaisin pömpöttää aavistuksen enmmän.Kohtu kuitenkin tuntuu hyvin häpyluun ja navan välimaastossa.Ja kukaan ei ole tajunnut,ainakaan kehdannut kysyä,odotanko=)
Maanantaina mulla neuvola.Helpottaavaa kun pääsee taas kuulemaan sydänäänet!(toivottavasti)
Viimeksi ti kun käväisin ihan vaan äkkiä kuunteluttamassa ja kerroin samalla tästä mun hermoilustani,nla:n täti kysyi tarviinko oikeen jutteluapua.Torjuin silloin,mutta nyt tuntuu kun huolet vauvan voinnista painaa,öisinkin, että olisko kuitenkin tarpeen.Kun ne liikkeet vaan alkais kunnolla tuntua niin että itse saa päivittäin varmistuksen että kaikki hyvin...
Kai se huoli tulee siitä että 6 tervettä lasta oon synnyttänyt ja kaikki on mennyt hyvin.Ihmismieli vaan laittaa miettimään,vieläkö kaikki voi sujua hyvin...
Hermoja raastavaa...
Mutta aurinko paistaa ulkona,olen vimmalla aamu kasista siivonnut keittiön kaapistoja.nyt varmaan täytyy pakata muksut ja koira ulos ja hihkua heipat!
Petite-te ja bebe rv 15+0
Jospa sitä saisi itsekin jotakin näpyteltyä tänne pitkästä aikaa.Ahkerasti olen käynyt lukemassa teidän kuulumisia, mutta aina on ollut niin "kiire" ettei ole omia kuulumisia ehtinyt kirjoitella.
On ollut ihanan lämmin päivä. Ollaan oltu tyttöjen kans pihalla lähes koko päivä. Minä olen suunnitellut ja vähän aloitellutkin vesi-aiheen tekoa takapihallemme ja tytöt on touhuilleet omia touhujaan. Nyt ollaan hetki sisällä, kunnes taas lähdetään ulos lenkittämään koiraa.
Enää ei ole oikeastaan mitään raskausoireita. Vain todella todella harvoin tulee etova olo. Joku muukin oli viikoilta 13 tuntenut pieniä satunnaisia potkuja. Samoin minulla on niitä ollut. Viime viikon lauantaina matkattiin huonekalu-ostoksille Haaparannan Ikeaan ja sillä reissulla, autossa istuessa, pienoinen potki todella pitkiä aikoja. Tiedä sitten oliko raukalla huono olla siinä asennossa, vai oliko asento vain otollinen potkujen tuntemiselle. Sen jälkeen ei kuitenkaan ole potkuja tuntunut kuin hyvin harvakseltaan. Nyt on koittanut se välivaihe, missä ei oikeastaan edes huomaa olevansa raskaana. Oikein on jo ikävä kunnon potkuja ja muhkeaa vauvamasua. Vaikka mahaa minulla onkin omasta takaa, niin ei tuota vielä kehtaa kauheasti silitellä. ;D
1,5 viikon päästä on seuraava neuvolakäynti ja rakenneultra sitten heinäkuun lopulla. Vähän on ollut mielen päällä, että uskaltaisiko kysyä kumpi sieltä on tulossa. Aiemmissa raskauksissa ollaan maltettu odottaa synnytykseen asti, mutta kun tämä luultavasti jää meidän viimeiseksemme niin on ollut mielen päällä, että entä jos nyt kysyisikin ultrassa asiaa. :) Voihan toki olla ettei ultraaja edes kerro, tai ettei vain näe kumpi on tulossa.
Löydän itseni useammin ja useammin katselemasta yhdistelmävaunuja ja turvakaukaloita netistä. Vielä on mun mielestä hiukan liian aikaista alkaa ostella mitään mutta mukava on katsella. Samoin nimiäkin on tullut jo mietittyä. :) Katselen myös kotiamme sillä silmällä, että mitä pitää ottaa huomioon sitten kun vauva syntyy. Nuo neitoset kun on jo niin isoja, ettei tarvitse varoa juuri mitään. Aikaisin ne alkaa näköjään tällaiset ajatukset mieltä vallata. :)
010308 ja rv 15+1
Kyllä mullekin on iskenyt toi "kyttäys"-vietti jo päälle...
Tekis älyttömästi mieli ostaa esim. äitiysvaatteita jos näkee hyvässä alennuksessa, mutta ei kertakaikkiaan uskalla.
Mutta yhden asian olen uskaltautunut ostamaan jo ja se on raskausarpivoide.
Olipas hyvän hintanen hankinta... Mulla jo ennen raskautta rinnoissa raskausarpia ja ajattelin että jos ne nyt tosta oikeesti vielä kasvaa, niin näytän tiikeriltä alasti ollessani....
Ja jossain lehdessä luki, että voitelun voi aloittaa heti kun massu alkaa kasvaa, siis kohtapuoliin...Eipä siitä ainakaan haittaa ole.
Mutta muuta en ole uskaltanut vielä ostella vaikka mieli kirvellen katselin kun huippuvaunut myytiin työpaikkani sisäisillä sivuilla halvalla. Täytyy sitten ostaa omat muutamaa sataa kalliimmalla....Toivottavasti! Eli jos kaikki menee hyvin.
Mies sano ultrassa kun masukki potkia rytkyytti että selvästi jalkapalloilija tulossa, tarkistin että meinaatko että tyttö jalkapalloilija (kun äitinsä eli minä vihaan jalkapalloa) ja se näytti poikaa meinaavan... Meillä olis jo valmiina tytön nimiä, jotka olen bongannut jo aikoja sitten ja päättänyt että jos tyttö tulee, nimi on valmiina... Mutta yhtään pojan nimeä ei ole sattunut kohdalle joka sopisi kummallekin....Saas nyt sitten nähdä jääkö masukki nimettömäksi....=)
Nudivas + masukki 10+1
Viikko mennyt vaihteeksi aika hyvin, väsymys on piirun verran helpottanut eikä pahaa oloakaan ole enää kuin aamulla. Olen tähän asti syönyt joka aamu ennen ylösnousua jotain pientä ettei olis paha olo ylösnoustessa, mutta eilen jätin sen ekan kerran väliin. Ihan kiva, jos tää tästä alkais helpottaa. Juhannuksesta alkaa kesäloma, joten silloin jos joskus olis ihanaa jos ei olis paha olo ja tuntis energiansa palaavan...
Mä en ole vielä katsellut vaunuja tms., se tuntuu vielä niin aikaiselta. Eka neuvolalääkäri on vajaan kahden viikon päästä, ja siellä sitten pitäis sydänääniäkin kuulla. Ehkä sitten sen jälkeen, kun on kuullut ne äänet, uskaltaa alkaa ajatella Piiperoista todellisena... Nimiä kyllä olen jo ajatellut, tosin poikanimiä en oo keksinyt vielä kivoja.
Oliko se Kapa vai kuka joka lähtee huomenna rokkaamaan, sama juttu on täälläkin! Meillä on paikat kentältä, joten hieman jännitää miten huono selkäni jaksaa seisomista... Edellisestä kerrasta on se sama kahdeksan vuotta, joten pientä hehkutusta ja odotusta on ollut ilmassa, etenkin viimeiset kaksi viikkoa! Jee, huomenna odotus palkitaan :-)
Jahas, päiväunet kutsuu... Mukavaa sunnuntain jatkoa!
T. Riemu, 11+5
Mikähän siinä muuten on, että tytölle hyviä nimiä löytää vaikka kuinka monta, mutta pojan nimi onkin ihan eri juttu. On vaikeaa löytää edes yksi hyvä nimi. :) Mulla on ollut sama "ongelma" jokaisen vauvan kohdalla. Tähän asti ei ole kuitenkaan tarvittu pojan nimiä, mutta tuntuu että kerta kerran jälkeen tulen vain rantummaksi pojan nimen valinnassa.
kiirettä on pitänyt koko viikon,just tajusin että en oo ehtiny koko viikolla edes kattelee viestejä saati kirjotella.Tiistaina kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin,sydän äänet kuului hyvin kun täti ensin sai vaavin kiinni,syke oli päälle 150.Päänsärkyä ollut ja väsymystä joten hb tarkistettiin sekä verenpaine mutta nekin kunnossa,voipi johtua niska/hartioiden jumituksesta toi päänsärky,väsymykseen ei osannut sanoa syytä joten oletan että pitäisi kenties vaan lepäillä enemmän.Mulla kans äkkinäiset liikkeet aiheuttaa kipuja mutta onneks vaan ihan muutaman sekunnin ja sit helpottaa,ja vatsan kasvuun voin sanoa että kuminauhallisia housuja olen alkanut käyttää kun muut ei einää mahdu päälle:-)
Hei Hanne! Tervetuloa joukkoon, mukava kun rohkenit kirjoitella! Sinullahan on jo viikot pitlkä, eikö massu vielä näy?
Mahan koosta on ollutkin puhetta! Minulla on tullut asian suhteen hieman takapakkia, jotenkin en vielä uskaltaisi kohdata ympäristön reaktioita, mutta massu alkaa jo pullottaa siihen malliin, että eiköhän ihmiset kohta tajua. "Ongelmani" on aiempi hoikkuuteni, eli vyötärön kasvamisen huomaa heti. Mutta toisaalta, mitä nopeammin ihmiset huomaavat, sitä nopeammin se hössötys kai on ohi?
Onko muilla ollut selkäkipuja? Minulla oikeaa puolta särkee niin, että käveleminen ja kumarteleminen on välillä hyvin kivuliasta. Pilateksen, lenkin ja raksallaolon jälkeen voi selkä olla hyvinkin kipeä. Lääkäri meinas, että kyse on lihaskireydestä, venyttely auttaisi.
Aurinkoista viikkoa kaikille !