Ihme käytöstä opelta
Lapsi tekee lukudiplomia, vei maanantaina kolme vikaa tehtävää sisään.
Deadline on tänään.
Laitoin tiistaina Wilmaan lyhyen kyselyn opelle, että onko kaikki ok. Nyt sitten vastaa, että "lapsi etenee tasaisesti". Kun kysyin, että onko kaikki siis nyt tehty, ei vastaa.
Ei tässä muuten, mutta me emme todellakaan asu niin, että lapsi pääsisi itsekseen kirjastossa käymään, eikä ne kirjatkaan ole aina suit sait siellä kirjastossa, vaan niitä pitää tilailla ties mistä.
Mielestäni en nyt ollut mitenkään liian sekaantuva äiti... Ilmeisesti open mielestä sitten olin, kait...
Kommentit (75)
Tämä kertoo tämän päivän vanhemmista paljon. Toinen ääripää on se että lasten elämä ei kiinnosta yhtään...
Enpä ole koskaan ennen kuullut kenenkään väittävän että äidinkielen lukudiplomiin pitää lukea monta vieraskielistä kirjaa.
Terv. Luokanope
aikaa koko vuosi!!! Herran jestas nainen, kokoa itsesi! Tämä on paras ketju pitkään aikaan, kertoo hyvin siitä, millaisia vanhemmat voivat olla opettajan painajaisissa...
Koulu ei ole keksinyt lukudiplomi-ideaa, vaan se on lähtöisin kirjastoista! Eli kaikki ne kirjat, jotka mainitaan listassa, löytyvät myös kirjastostasi. Lukudiplomihan esitellään kirjastojen sivuilla... Eli jos sinulla on vaikeuksia löytää kirjojs, ota yhteyttä kirjaston henkilökuntaan. Listalla ei saa olla kirjoja, joita lukudiplomin julkaisseesta kirjastosta ei löydy.
Ope on vastannut ihan oikein, olen pahoillani. Kun deadline lähestyy, työn palauttaa muutama muukin kuin se oma kullannuppu. Olethan lukenut vanhemmille takoitetun lukudiplomiohjeen (sekin kirjastojen sivuilla / koulusta kotiin lähetetty): siinä vastuutetaan vanhemmat. Eli vanhemmat huolehtivat, että lapsi lukee kirjat ja tekee tehtävät. Kun kaikki tehty, oppilas vie koontilomakkeen kouluun ja ope antaa vain tulostetun diplomin. Ope ei muuten puutu diplomin tekemiseen.
t: Ope, jonka oppilaat tekevät lukudiplomia / äiti, jonka oma lapsi sen syksyllä teki
"onko kaikki nyt siis tehty?"...mä ainakin ymmärsin oikein hyvin kysymyksen :D t ohis joka ei edes tietä mikä ihme on lukudiplomi :D
Vanhemmat huolehtivat oppilaan lukudiplomista. Kun oppilas on lukenut kirjat ja tehnyt tehtävät, koontilista lähetetään opelle. Miksi vanhempi kyselee, että onko kaikki tehty???? Hänenhän se kuuluu tietää!!!
Minä kyselin, että onko kaikki ok? Lapsi on tehnyt tehtävät ja palauttanut ennen määräpäivää, mutta neljä kirjaa on listan ulkopuolelta. Halusin ainoastaan tietää, kelpaako opelle ne kirjat, jotka löysin korvaaviksi. En muuta.
Tiedän mitä itse olen tehnyt (olen tehnyt koulun osuudenkin asiasta, koska koulu toimitti listan kirjoista, joita on mahdoton saada mistään!) ja tiedän mitä lapseni on tehnyt - halusin vain tietää, kelpaako se nyt opelle vai ei.
Pässi!
Viestejäsi nimittäin on vähän vaikea ymmärtää.
Emakko!
Onhan se nyt ihan eri asia, että onko lapsi ekalla vai kasilla, että miten paljon sitä vastuuta kantaa koti.
teidän koulun diplomi joku teidän koulun oma juttu, sovellettu tuosta kirjastojen diplomista?
on alakoululaisten lukemiseen innostamisen apuväline, enkä ole ikinä kuullut, että sen suorittaminen on a) pakollista, b) vaatii tiettyjen kirjojen metsästämistä vanhemmilta tai c) vaatii vieraskielisten kirjojen lukemista.
En tiedä muiden opettajien käytännöistä, mutta kun teetän kotona tehtäviä isompia projektitöitä, on niissä tietty palautuspäivä.
Työn saa palauttaa aikaisemminkin, mutta en minä kyllä yleensä vilkaisekaan yhtään työtä ennen kuin tuon päivän jälkeen. Ja huom. jälkeen, en välttämättä heti samana päivänä - enkä ehkä seuraavanakaan.
Pyrin palauttamaan työt kahden viikon kuluessa. Ottakaa huomioon, että töitä saattaa olla vaikka 70 (kolme luokkaa) ja jokaiseen menee aikaa esim 20 min. Vauhti on siis kolme tunnissa, eli kolmen luokan töiden arvioimiseen menee yli kolme kokonaista työpäivää. (Plus tietenkin muiden luokka-asteiden vastaavat samanaikaisesti kotona tehtävät arviointityöt.)
Ja kaikki saavat työnsä takaisin samaan aikaan - kun kaikki korjattu.
Ja vasta tässä vaiheessa lähtisin kommentoimaan tuloksia vanhemmille. Ei liene reiluakaan, jos osa porukasta saa täydentää työtään kommenttien jälkeen.
että sitä materiaalia oli mahdoton saada, joten vanhemmat joutuivat sitten säveltämään niitä kirjoja.
Noin 30 on jo palauttanut ja hyväksyttänyt työnsä.
Osa on palauttanut tehtävä kerrallaan.
Meidänkin lapsella on 8 kirjatehtävää jo hyväksytty. Nyt jätti siis neljä vikaa, ja niihin kirjat olen valinnut minä olosuhteiden pakosta.
Olin ainoastaan vailla tietoa siitä, että kelpaavatko minun, äidin, kirjavalinnat, jotka olen joutunut tekemään olosuhteiden pakosta - opettajan luvalla.
Ja jos nämä neljä kirjaa eivät kelpaa, voisiko hän kertoa sen, jotta ehdimme hakea uudet. Tämän kertoakseen riittää, että vilkaisee sitä kansilehteä muutaman sekunnin ajan.
ap
Ne kirjat listalla ovat VINKKEJÄ, kirjat saa vapaasti valita, kunhan jokaisesta osa-alueesta tulee kirja luettua.
minulle, että kaikki käy, että lista on vain vinkki?
ap
minulle, että kaikki käy, että lista on vain vinkki? ap
Opettajat jo työnsä puolesta olettaa, että jokainen osaa lukea ja ymmärtää lukemansa.
Lapsi sai kirjalistan. Ei muuta.
Sen jälkeen laitoin keväällä kerran opettajalle viestiä, että kaikkia kirjoja on mahdoton löytää.
Sen jälkeen hyväksytin kaksi ja etsin omin päin loput neljä.
Missään vaiheessa ei ole ollut tämän parempia ohjeita, eikä ope ole millän tavoin ilmaissut että lista olisi pelkkä vinkkilista - päinvastoin.
Osaan lukea ja kirjoittaa kahdeksaa kieltä, mutta ei se nyt tässä auta.
ap
lapsi ole minun lapseni luokalla. Ihme vänkäämistä ja vastaukseksi näyttää kelpaavan vaan se mitä ap haluaa. Jännä että yksikään yli 30 vastauksesta ei ap:lle kelpaa...
"Se että minä sitten itse yritän säveltää vastaavat tarkoittaa todellakin jo sitä, että minä teen open/koulun töitä, jos tarkkoja ollaan."
Tarkoitit kai, että teet lapsesi töitä, jos tarkkoja ollaan?
että sinä et ole lapseni ope.
Itse et ole lukenut yhtäkään vastaustani kunnolla ja alat heti mollata vanhempaa, joka kuitenkin on jo muutenkin paikannut sitä open työtä.
Kyllähän hänen pitäisi tarkistaa löytyykö niitä kirjoja mistään - ja näköjään hän on laiminlyönyt myös ohjeiden antamisen, jos kerran kaikki muut tietävät, että lista on pelkkä vinkkilista, mutta meidän koulussa sitä ei tiedetä.
ap
Ap sun ulosanti outoa.
Meillä opettaja kirjaa heti lukudiplomin ja koko luokka onnittelee lasta ja lapsi saa kultaisilla kirjaimilla kirjoittaa nimensä taululle.