Ihme käytöstä opelta
Lapsi tekee lukudiplomia, vei maanantaina kolme vikaa tehtävää sisään.
Deadline on tänään.
Laitoin tiistaina Wilmaan lyhyen kyselyn opelle, että onko kaikki ok. Nyt sitten vastaa, että "lapsi etenee tasaisesti". Kun kysyin, että onko kaikki siis nyt tehty, ei vastaa.
Ei tässä muuten, mutta me emme todellakaan asu niin, että lapsi pääsisi itsekseen kirjastossa käymään, eikä ne kirjatkaan ole aina suit sait siellä kirjastossa, vaan niitä pitää tilailla ties mistä.
Mielestäni en nyt ollut mitenkään liian sekaantuva äiti... Ilmeisesti open mielestä sitten olin, kait...
Kommentit (75)
Aloitus on 27.4. kello 13.05. Onko se sinusta yö?
Diplomintekijöitä on enää muutama ja niiden kansilehtien selaamiseen menisi noin 10 sekuntia.
Jos haluttua kirjaa ei ole kirjaston kokoelmissa, kirjasto tilaa sen kaukolainana muualta Suomesta tai jopa maailmalta.
Siksi annamme riittävästi aikaa palauttaa tehtävät.
Ootko ap ihan tosissasi siellä linjoilla nyt närkästyneenä?
Ymmärrän kyllä, että sinussa aiheutti epävarmuutta vastaus, jota et ymmärtänyt. Täällä on tulkattu ja rauhoiteltu.
Toisaalta on hyvä, ettet enää kolmatta turhaa viestiä opettajalle laita.
Kyllä kaikki pian selviää.
hänen päivystävän 24/7.
Laitoin viestin tiistaiaamuna, joten mielestäni laitoin sen ajoissa ja jos odotin vastausta perjantai-iltapäivään, en myöskään hätäillyt vastauksen kanssa...
Minä olisin vain halunnut tietää ennen viikonloppua, pitääkö minun vielä metsästää jokin kirja vai kelpaavatko ne, mitkä kasaan sain.
Kuusi vieraskielistä lapsen pitää lukea ja neljää niitä joutuin metsästämään pitkin Nurmijärveä jne.
Yhden kirjan käsiin saaminen vei aina viikon.
ap, kahden alakoululaisen äiti Helsingistä
Sitä paitsi sait jo vastauksen, johon siis teit lisäkysymyksen, johon et ole saanut vielä vastausta - koska opettaja tuskin on ehtinyt käydä kaikkia saamiaan diplomitehtäviä lävitse, kun deadline oli vasta tänään.
Minä ymmärrän oikein hyvin, että kirjojen etsintä on vaikeaa. Diplomi on käytössä ainakin stadissa, todennäköisesti koko pk-seudulla. Kun tuhannet ipanat etsivät samoja kirjoja, niitä on oikeastikin vaikea löytää kirjastosta.
VIERASKIELISIÄ? Ihan tosi, miten teillä on sellaisia lukudiplomissa, sehän on äidinkielen tehtävä?
-se toinen kahden alakoululaisen äitee-
avasin vastauspohjan. Siis teit tietysti aloituksesi vasta tänään. Joka tapauksessa sinä et liene antanut kamalasti aikaa lisävastaukselle.
t. edellinen äitee
opettaja. Hirveä säheltäjä, vanhempain vartissa olin minäkin ihan pihalla, että mistä se nyt puhuu. Puhuu nopeasti, jättää lauseet kesket ja koko ajan sanoo "mutta toisaalta voi myös tehdä niin jne..."
En yhtään enää ihmettele kun lapsi ekaluokalla itki, että hän ei ymmärtänyt mitä se opettaja tarkoitti. Olen myös saanut sellaisia vastauksia Wilma-viestiin, että epäilin vastaako ollenkaan minulle.
Pari kertaa soittanut minulle jostain asiasta kun ei ilmeisesti tykkää käyttää Wilmaa, koko ajan puhuu päälle eikä kuuntele yhtään.
Rasittava tyyppi, onneksi ensi syksynä vaihtuu opettaja.
Tuolla lukee, että aloitus on tehty kello 13.05 tänään. Onko nyt sinusta yö?
Ja kyllä puolet kirjoista todellakin on vieraalla kielellä, koska lapseni käy kielikoulua.
ap
#Laitoin tiistaina Wilmaan lyhyen kyselyn opelle, että onko kaikki ok. Nyt sitten vastaa, että "lapsi etenee tasaisesti". Kun kysyin, että onko kaikki siis nyt tehty, ei vastaa.#
Tiistaina tehty kysely opelle, ope vastasi nyt, eli tänään ap, että lapsi etenee tasaisesti.
Lisäkysymyksen ap teki hetki sitten myös, eikä ole enää saanut vastausta, erittäin ymmärrettävää, ope ei ehkä ole vielä edes lukenut kysymystä.
Tänään vika päivä, niin mitä hyötyä olis enää saada tietoa, että kelpaako vai ei? Miksi open pitäisi etukäteen jo katsoa, että kelpaako vai ei? Vasta kun se lukee ja tarkistaa, se tietää, kelpaako vai ei, ja näinhän sen kuuluu ollakin, eikös?
Ei kesken koettakaan voi kysyä, että riittääkö nää, vai teenkö vielä jotain muuta.
Siksihän minä juuri kysyin tiistaiaamuna, että onko kaikki lapsen maanantaiaamuna antamassa nipussa ok, jotta ehdin reagoida ennen perjantaita.
Sen tarkistamiseen opelta olisi mennyt maanantaina noin neljä sekuntia, koska diplomissa on kansilehti, josta sen voisi vilkaista jos viitsisi.
Ja sitä lukudiplomia on nimenomaan tehty tipoittain, joten kyllä olisi kuulunutkin kertoa jo maanantaina, eikä vasta dediksen jälkeen.
ap
Tuolla lukee, että aloitus on tehty kello 13.05 tänään. Onko nyt sinusta yö?
Ja kyllä puolet kirjoista todellakin on vieraalla kielellä, koska lapseni käy kielikoulua.
ap
kun pohjan avaa. Esim nyt tuon sinun vastauksesi aika sanoo 01:43, eli se muuttuu anglosaksiseksi P.M.-muodoksi. Siitä erehdys, pahoittelen.
- se äitee-
Siksihän minä juuri kysyin tiistaiaamuna, että onko kaikki lapsen maanantaiaamuna antamassa nipussa ok, jotta ehdin reagoida ennen perjantaita.
Sen tarkistamiseen opelta olisi mennyt maanantaina noin neljä sekuntia, koska diplomissa on kansilehti, josta sen voisi vilkaista jos viitsisi.
Ja sitä lukudiplomia on nimenomaan tehty tipoittain, joten kyllä olisi kuulunutkin kertoa jo maanantaina, eikä vasta dediksen jälkeen.
ap
jos hän on aineenopettaja, varmasti kymmeniä.
Miten sen tehtävän oikea suoritus näkyy kansilehdestä?
Jos lapsesi on jättänyt tehtäviä tipoittain, hänen pitäisi tietää, mitkä kaikki lapsesi on jo tehnyt eli se vaatii tehtävien keräämistä ja läpikäymistä - tehtävien, joita siis tulee lapsilta koko ajan lisää pitkin päivää (jos on aineenopettaja).
Eiköhän se ole nyt aika selvää, että opettaja EI ole ehtinyt tarkistaa tehtäviä, jos vastasi sinulle noin.
Ja hei: lisäkysymyksen teit vasta nyt, joten miten hän olisi siihen ehtinyt vastata. Relaa ihmeessä, kyllä te voitte täydentää, jos ette kerran ole ehtineet saada vastausta ennen deadlinen päättymistä.
Tehtävä on kesken suunnilleen kymmenellä, eikä he kaikki palauta niitä tälle opelle.
Ja jos se on kesken, miksei vastaa, että se on kesken.
Kansilehdestä näkyvät ne kirjat - ne ja niiden saatavuus ovat olleet ongelma, ei se varsinaisen tehtävän tekeminen.
Ja minulla on muutakin tekemistä kuin päivystää kuukausitolkulla näitä kirjoja. Ensi viikolla on tasan kolme arkipäivää, joista kahdesta on illalla lapsilla harrastus, joten menee sitten taas juoksemiseksi, jos jokin nyt sitten mättääkin.
ap
Tuo kirjalistahan toimii vain vinkkilistana ja luovuuden käyttö on sallittua. Pitää vaan lukea joka osa-alueelta.
Ensi viikolla on tasan kolme arkipäivää, joista kahdesta on illalla lapsilla harrastus, joten menee sitten taas juoksemiseksi, jos jokin nyt sitten mättääkin. ap
ei se enää mitään auta, kun deadline on siis tänään... joten anna olla, ette voi enää mitään, varmasti lapsesi on tehnyt kaiken tarvittavan, onhan ne hänellä ja sullakin tiedossa?
Kirjoja voi varata kirjastosta ja ne voidaan pyytää lähimpään kirjastoon/kirjastoautoon. Jopa meidän ekaluokkalainen osaa tehdä sen. Lukudiplomiin kuuluvia kirjoja on ainakin Vantaalla runsain mitoin, eli niitä on enemmän kuin 2 kpl:tta /kirjasto. Noissa lukudiplomikirjalistoissa on niin paljon valinnanvaraa etten ymmärrä ap:n valitusta kirjojen metsästämisestä. Minulla on useampi lapsi joista suurin osa on lukudiplomia suorittaneet eikä ensimmäistäkään vieraskielistä ole tarvinnut lukea. Ei ehkä kannata ottaa hirveitä skitsoja, kun lukudiplomin suorittaminen on VAPAAEHTOISTA!
Se että minä sitten itse yritän säveltää vastaavat tarkoittaa todellakin jo sitä, että minä teen open/koulun töitä, jos tarkkoja ollaan.
ap
ymmärtänet varmaan, että se itse säveltäminen ei välttämättä kelpaa - mietipä jos 20-25 oppilaan vanhemmat kaikki hieman säveltävät. Korvaavia kirjoja olisi tullut kysyä etukäteen, ei jälkikäteen - onhan tässä ollut aikaa...
miksi lapsi ei ole hoitanut asiaa ajoissa? Lukudiblomin kirjat ovat helposti saatavissa, tosin joskus saattaa joutua odottamaan (varaus).
Ideana ei ole, että vaihtelee itse kirjoja. Lista annetaan siksi, että sitä noudatettaisiin. Ei ole reilua muita oppilaita kohtaan, jos joku oppilas säveltää listan kanssa.
Mitä jos ensi lukuvuonna aloitatte sen lukemisen ajoissa?
Se ei vastaa koska olet vittumainen persoona.
Ihmetouhua vaihdella listojen kirjoja, niissä on valinnanvaraa ihan tarpeeksi muutenkin.
huhhuh!!!! Jep, haen pyynnöstä lapsilleni kirjat jos jaksan ja muistan mutta en soittele opelle että saako ottaa puputupunan koska en löydä narniaa.
Ihmetouhua! Ja vielä kysellä kun kakara on palauttanut vihon!
Kirjoja on 12, lapsi luki 6 syyslukukaudella ja 6 kevätlukukaudella. Lisäksi teki yhden ylimääräisen tehtävän joululomalla.
Listan kirjoja oli mahdoton saada. Siksi saimme kuukauden metsästyksen jälkeen niistä kaksi, loput neljä piti itse säveltää ja niitäkin piti tilata kaukolainoilla ja yhden saamiseen meni aina vähintään viikko tai kaksi.
Lapsi käy muualla koulua ja kulkee työaikojemme mukaan eli koulupäivät ovat todella pitkiä.
Ja koska ne kirjat on sekä vaikeita että vieraskielisiä, lukeminen etenee hitaammin, koska tarvitsee mm. sanakirjaa ymmärtääkseen kaiken. Ja haluan että lukee huolella, kun kerran lukee.
Minusta opettaja oli huolimaton lykätessään koteihin tarkastamattoman kirjalistan vailla ohjeita. Mitä järkeä on antaa listaa, jonka kirjoja ei vain yksinkertaisesti saa - ja sitten kitistä, kun vanhemmat kyselee, että mitäs nyt tehdään?
Se lista olisi pitänyt tarkistaa kirjastojen saatavuutta vastaan ja muokata sitten ja jakaa vasta sitten selkeiden ohjeiden kanssa!
Ja juu, me nähdään paljon vaivaa lapsen koulunkäynnin eteen ja odotamme sitten kyllä myös koululta sitä vaivannäköä - ei sitä että tämän lisäksi vielä pitää paikata sen koulun roolia.
ap
jos ope olis kirjoittanut, että valitettavasti yksikään kirja ei ole se, joka listassa oli...