Kun lapsi tekee kaiken "väärin". Huoh.
Meidän eskarilainen saa jatkuvaa palautetta siitä, että tekee kaiken väärin. Tähän mennessä huippu on ollut se, että hän oli "väärällä tavalla iloinen" mennessään kaverin synttäreille. Törmäsimme matkalla eskariopeen.
No nyt lapsi kuulemma panikoikin väärällä tavalla. Eskarissa oli jokin esitys ja lapsi pelästyi jättäneensä kirjan kotiin (ei ollut edes jättänyt) ja hyytyi sitten hiljaiseksi. Ei osannut selittää mitään, vasta kotona sai sitten kerrottua, että jännitti kun ei heti löytänyt kirjaansa. Ope on itse sellainen ripeä ja remakka, todella iholle käypä ja äänekäs ja hirveän kova hoputtamaan ihan koko ajan.
No tämäkin on kuulemma taas "väärä tapa" panikoida sitten.
Epäselväksi jäi, mikä lienee sitten oikea.
Argh ja argh.
Kommentit (14)
joutunut eskariopen hampaisiin :( Jostain syystä hän ei selvästi pidä lapsen persoonasta ja temperamentista eikä osaa suhtautua lapseen siitä huolimatta ammatillisen asiallisesti. Ujot lapset usein myös joutuvat vastaavan kohteeksi että nähdään vikaa kaikessa mitä tekevät vaikkei kyse mistään vioista ole, lapsi vaan on omanlaisensa.
Hän haluaa itse tajuta syvällisesti mitä tekee, eikä apinoi ensimmäisten joukossa, jos ei tajua, mitä ollaan tekemässä. Sitten kun hän jotain oppii, hän on taitava siinä mitä tekee.
Tää ope tykkää sellaisista reippaista ja "pirteistä" kirkassilmäisistä lapsista, jotka tottelevat instant miettimättä itse mitään ja tavallaan kerjäävät open hyväksyntää koko ajan.
ap
siis miten eskariope asian selitti? Miten olisi pitänyt näyttää iloisuutensa?
Tuo hiljaiseksi meneminen on minun mielestäni ihan normaalia, varsinkin ujommalle lapselle.
että ei hihku ja hypi riemusta.
Lapsi kyllä hymyili opelle ja minulle, kun juttelimme että olemme matkalla synttäreille, mutta open mielestä hänen olisi olla "enemmän riemuissaan".
ap
vähänkö törkeää käytöstä.. kysyppä seuraavalla kerralla jos tulee vielä sanomaan että lapsesi tekee jotain "väärällä tavalla" niin sanoppa suoraan että: no voisitko antaa pienen näytteen mikä se oikea tapa on? ja jos on vielä niin tyhmä että näyttäisikin ni tokaiset vaan: eihän tuo ole sinneppäinkään..kaiken laisia idiootteja kyllä!
Hän haluaa itse tajuta syvällisesti mitä tekee, eikä apinoi ensimmäisten joukossa, jos ei tajua, mitä ollaan tekemässä. Sitten kun hän jotain oppii, hän on taitava siinä mitä tekee. Tää ope tykkää sellaisista reippaista ja "pirteistä" kirkassilmäisistä lapsista, jotka tottelevat instant miettimättä itse mitään ja tavallaan kerjäävät open hyväksyntää koko ajan. ap
Minun lapseni on reipas ja ilmeisesti myös kirkassilmäinen :) Hän yleensä osaa vastata heti, mutta ei todellakaan hae kenenkään hyväksyntää. Hän yksinkertaisesti osaa useimmat eskarijutut turhia miettimättä. Hän osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti ja on kiinnostunut asioista.
Mielestäni eskariope kohtelee lastasi väärin ja molemmat luonteenpiirteet pitää hyväksyä ja molempia pitää kannustaa ja osoittaa, että ovat yhtä tärkeitä. Ei ruveta me äidit enää kumpaakaan luonteenpiirrettä itse moittimaan. Molemmille on tilaa...
Hyvää Vappua kaikille ujoille ja reippaammille ja kaikille siltä väliltä.
että ei hihku ja hypi riemusta. Lapsi kyllä hymyili opelle ja minulle, kun juttelimme että olemme matkalla synttäreille, mutta open mielestä hänen olisi olla "enemmän riemuissaan". ap
siinä on ihminen (eskariope siis), joka ei ymmärrä ollenkaan ujoja ja hitaasti lämpeäviä ihmisiä.
Itse olen aina ollut ujo uusissa tilanteissa ja vasta aikuisena päässyt siitä jonkin verran yli (en täysin!). Oma lapseni on pohjimmiltaan samanlainen, mutta luonteeltaan räiskyvämpi eli ujous peittyy hänellä enemmän kuin minulla aikanaan. Voisin kuvitella, että minä olisin ollut lapsena samanlainen kuin sinun lapsesi, AP. Ja samoja piirteitä on ollut omassa lapsessanikin, ainakin päiväkoti-iässä. Nyt koululaisena on reipastunut silmin nähden.
Esikouluopelle voisi vähän teroittaa sitä, että ei kaikkien lasten pidä kuulua ja näkyä joka paikassa. Ujoillekin lapsille pitää antaa tilaa olla omana itsenään.
-5
että ei hihku ja hypi riemusta.
Lapsi kyllä hymyili opelle ja minulle, kun juttelimme että olemme matkalla synttäreille, mutta open mielestä hänen olisi olla "enemmän riemuissaan".
ap
Minusta tuon open kommentit kuulostavat todella asiattomilta. Kyllä nyt eskariopen pitäisi ymmärtää että lapsillakin on omat luonteensa ja että kaikki erilaiset luonteet ovat hyväksyttäviä eikä ihmistä pidä eikä voi yrittää erilaiseksi muuttaa. Kaikille on kyllä paikkansa maailmassa, hiljaisille pohdiskelijoille kuin myös hyperaktiivisille menijöille.
Minä kyllä sanoisin aika suorat sanat tuommoisesta kommentista eskariopelle takaisin siitä, että on väärin tehdä lapsen tavallisista luonteenpiirteistä jotain ongelmia ja puuttua niihin.
Hän ottaa jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena tuon lapsen käytöksen.
Vielä enemmän häntä suututtaa nyt se, että lapsi menestyy vaativissa harrastuksissa ja pääsi nyt jopa todella vaikean pääsykokeen kautta erittäin haluttuun kouluun...
Olemme selittäneet asiaa elokuusta asti - mutta turhaan.
ap
Itse törmää vielä aikuisenakin toisinaan tuommoisiin yltiörempseisiin ihmisiin, jotka pitävät ainoana oikeana reagointitapana omaa tapaansa. Muistavat kyllä isoon ääneen opastaa rauhallisempia ihmisiä kohti oikeampaa 'elämänasennetta' ja oikeita reagointitapoja.
Surkeinta tässä on se, että nuorempana heitä jopa uskoi. Sitä kuvitteli olevansa jotenkin huono ihminen kun ei osaa reagoida yhtä näyttävästi kuin nämä yltiöpäisen ekstrovertit rempseät tyypit.
tommoselle opelle. Tää tekstikin saa mut jo raivon valtaan.
Meillä on todella reipas pikkumies enkä usko, että hänellä tulee olemaan tuollaisia "ongelmia", mutta itse olen ollut lapsena todella ujo ja olisi ollut aivan pirun ärsyttävää, jos opettaja olis ottanut mut silmätikukseen ja väittänyt että olen väärällä tavalla iloinen tai mitä tahansa.
Pikkusen pitäis miettiä, millasia opettajia päästetään hommiin. Ei kaikki voi millään olla riehakkaita, reippaita, hyppiä riemusta joka pirun asiasta jne. Ymmärrän ap kyllä niin sun harmin, pistää vihaksi täälläkin!!!!!
pk:n johtajalta, että eikö päiväkodissa edes yritetä opettaa suvaitsevaisuutta. Erilaisten persoonien hyväsyminen on nimittäin suvaitsevaisuutta. Se, että kaikkien pitäisi iloita samalla tavalla taas on suvaitsematonta.
Eskarin openne on kertomasi perusteella asiaton ja ilmeisesti myös ammattaidoton. Hänen pitäisi sitäpaitsi hyväksyä lapsenne, vaikka tämä ei olisi edes lahjakas.
Olisi ihan hyvä, jos puuttuisitte asiaan. Omalle lapselle myös kannattaa puhua erilaisten ihmisten omien piirteiden arvostamisesta ja myös siitä mikä hänessä on tiestä vahnemmista erityisen hyvää. Lapsesta varmaan tuntuu kurjalta, jos ope osoittaa hänen olevan ns. vääränlainen.
ko. open esimies on piinallisen ujo ihminen, joka välttää konfrontaatioita tappiin asti ja asioi vain sähköpostitse ja alaistensa kautta viestittäen.
Olen kahdesti yrittänyt järjestää tapaamista hänen ja open kanssa keskustellakseni asiasta, mutta esimiehelle tulee aina viime hetken este...
ap
Ihme ope