Hei nyt kaikki huomio.. Tapahtuuko sinulle koskaan näin?
Mun on pitänyt kysyä tätä monrakertaa mutta aina on unohtunut. Tuleeko teille missään vaiheessa päivää sellaista omituista tunnetta silmiin. Tosi vaikea selittää mutta yritän. Eli ihan yhtäkkiä kaikki näyttää paljon pienemmältä, en hahmota etäisyyksiä, kaikki tuntuu olevan todella kaukana. Jopa puhelin millä siis nyt kirjoitan on todella pienen näköinen. Mutta sitten taas jos katson vaikka telkkariapäin niin se on ihan älyttömän suuri mutta kaukana. Ja siis ihmisetkin näyttää erilaisilta kun tää tulee mikä sitten onkin. Tämä ei mene ohi silmiä räpäyttämällä mutta kuitenkin yleensä on ohi parissa kymmenessä minuutissa. Vitsi kun ei olisi niin vaikeaa selittää. Toivottavasti joku ymmärtää. Kaikki tuntemani ihmiset ovat sanoneet, että eivät tiedä mitä tarkoitan. Mutta siis ei jotenkin pysty sillä hetkellä hahmottamaan etäisyyksiä ja eikä arvioimaan jonkin tavaran kokoa.
Kommentit (24)
Minulla oli äsken Iso lasi kädessä. Mutta se näytti pysty suunnassa pieneltä mutta kun katsoin lasin pohjalle näytti se niin isolta, että olisin voinut työntää pääni lasin sisälle. T. AP
Lähinnä niin, että "kuva" silmissä pienenee ja etääntyy. Tätä kestää yleensä minuutin verran, sitten menee ohi.
Olen ajatellut, että johtuu väsymyksestä tai jostain aivokemioiden häiriöstä.
Minulla särkee tosi usein päätä, siksi kaikenlaiset oireet (myös migreeniin liittyvät näköoireet) ovat tuttuja.
tämän tyylisistä puhuttiin täällä jokin aika sitten. Googlaa alice in wonderland syndrome.
niin suosittelen lääkärissä käyntiä.. ei ole ihan normaalia ja kuulostaa vaaralliselta... et kai vaan omista autoa..??? olisi kamalaa jos tappaisit jonkun... tai ajattele, että itse tippuisit vaikka rappusissa... outoa.. mene lääkäriin!!!
kuin jalat olisivat yhtäkkiä kattoon asti ja tuskin mahdun seisomaan lättypannun äärellä. Tai kun kävelen kaupassa, kaula tuntuu pitkältä kuin kirahvilla ja pää hipoo kattoa.
Ne liittyvät jotenkin stressiin ja ahdistukseen, ylikuormittumiseen. MInulla on jonkinlainen traumaperäinen stressihäiriö kuulemma. Nuo tuntemukset tulevat tosi harvoin, mutta alkoivat 25-vuotiaana. Tulevat esille äärimmäisen rasittuneena. Olen joskus joutunut käyttämään Xanoria.
niin suosittelen lääkärissä käyntiä.. ei ole ihan normaalia ja kuulostaa vaaralliselta... et kai vaan omista autoa..??? olisi kamalaa jos tappaisit jonkun... tai ajattele, että itse tippuisit vaikka rappusissa... outoa.. mene lääkäriin!!!
Autoa en omista enkä edes korttia enkä aijo hankkia. Joten ole huoleti sen osalta. Vaaralliseksi en usko koska tätä on ollu mulla lapsesta asti niin kauan ku muistan. Ja ikää nyt 28v. Joten eiköhän se olisi jo kohtalokseni koitunut jos ollakseen. Mutta nyt vaan ajattelin kysyä kun se taas äsken tuli. Ja juu lääkäriin en ole tämän takia aikaa varannut enkä ole koskaan muistanut kysyä kun olen lääkärissä ollut. Näkö on ainakin hyvä kun se on testattu sillä perus näkötestillä.
kuin jalat olisivat yhtäkkiä kattoon asti ja tuskin mahdun seisomaan lättypannun äärellä. Tai kun kävelen kaupassa, kaula tuntuu pitkältä kuin kirahvilla ja pää hipoo kattoa.
Ne liittyvät jotenkin stressiin ja ahdistukseen, ylikuormittumiseen. MInulla on jonkinlainen traumaperäinen stressihäiriö kuulemma. Nuo tuntemukset tulevat tosi harvoin, mutta alkoivat 25-vuotiaana. Tulevat esille äärimmäisen rasittuneena. Olen joskus joutunut käyttämään Xanoria.
Niinku tuntemuksia vaan minä ihan konkreettisesti näen väärin
silloin. T. Ap
Lähinnä niin, että "kuva" silmissä pienenee ja etääntyy. Tätä kestää yleensä minuutin verran, sitten menee ohi.
Olen ajatellut, että johtuu väsymyksestä tai jostain aivokemioiden häiriöstä.
Minulla särkee tosi usein päätä, siksi kaikenlaiset oireet (myös migreeniin liittyvät näköoireet) ovat tuttuja.[/i
Minulla ei kuitenkaan migreeniä ole.
T. AP
Migreeni jaetaan auralliseen muotoon, johon kuuluu edeltävä aurailmiö ja aurattomaan migreeniin, joka alkaa suoraan päänsäryllä. Auralliseen migreenikohtaukseen kuuluu yleensä alle 60 minuutin kestoinen aura-oire: yleisimmin vaihteleva näköhäiriö, näkökentän häipyminen, kirkkaita palloja tai sahalaitakuvio. Joskus kasvojen toinen puoli puutuu, samoin sama puoli vartalosta ja raajoista ja potilaalla voi olla sanojen löytämisen vaikeus, jopa kyvyttömyys puhua. Kohtausta ennakoiviin (prodromaali-) esioireisiin voi liittyä palelua, mielialan muutoksia, vatsaoireita ja kalpeutta. Auran lopulla tai viimeistään tunnin kuluessa kohtaus jatkuu toispuoleisella sykkivällä päänsäryllä, jolloin hajut, äänet ja kirkkaat valot häiritsevät potilasta. Tavallisesti kohtaus päättyy muutaman tunnin kuluttua oksenteluun, jolloin särky helpottaa.
Aurattomaan migreeniin liittyvät kohtaukset alkavat suoraan sykkivällä päänsäryllä, mutta muuten kohtauksen kulku on samanlainen. Lisäksi voi esiintyä epätäydellisiä migreeniä vastaavia oireita, esim. pelkkä näköhäiriö ilman päänsärkyä. Usein kohtauksiin liittyy jokin laukaiseva tekijä, kuten kuukautiset, alkoholi; tai migreeni esiintyy vain viikonloppuisin tai suorituspaineiden, stressin lauettua.
Aivoissa kuva muodostuu, joten joku vika niissä aivoissa on. Heti lääkäriin.
Ihan samanlaista ja aina ollut. Oon ajatellu, et se johtuu väsymyksestä. Monesti se tulee myös sillon, jos oon istunu kauan koneella ja sitten alan katseleen ympärille. En oo ajatellu sen olevan vaarallista.
Ja mulla on ajokortti, muttei sitä tapahdu silloin kun liikun, joten ei huolta :) Yleensä se menee ohi, kun räpyttelen silmiä tai nousen ylös ja käveleskelen.
Mulle yleensä se on merkki siitä, että kone kiinni ja nukkumaan! ;)
Tästä aiheesta oli pitkä ja mielenkiintoinen ketju joskus talvella. Otsikko oli jokin "lapsella nopea olo" tms. Etsi ja lue se, ehkä siitä olisi jotain hyötyä sinulle Ap.
mutta todella todella harvoin. Ja menee ohitse aika nopeasti, ihan jossain yhdessä minuutissa. Usein käy niin jos tuijotan pitkään yhtä kohdetta, esim ihmstä joka puhuu, niin se pää alkaa yht äkkiä laajenemaan. Tai vastaavasti pienenemään. Sit on jotenkin sellanen hassu tuijotus menossa hetken kunnes se menee ohi. Se on tosi hassu tunne, ihan kun ei olis enää oma itsensä....tai ei olis enää samassa tilassa.
mutta menee kyllä nopeasti ohi. Korkeintaan pari minuuttia kestää. Mulla on siis tuon "hahmotushäiriön" lisäksi myös tuntemuksia missä jalat menee ikäänkuin lattian läpi.
En oo koskaan ajatellu näitä kovin vakavasti, kun menevät niin nopeasti ohi. Luulen että stressi ja eräänlaiset ahdistustilat vaikuttavat näiden tuntemuksien syntyyn.
Ap, et ole siis ainoa.
mutta todella todella harvoin. Ja menee ohitse aika nopeasti, ihan jossain yhdessä minuutissa. Usein käy niin jos tuijotan pitkään yhtä kohdetta, esim ihmstä joka puhuu, niin se pää alkaa yht äkkiä laajenemaan. Tai vastaavasti pienenemään. Sit on jotenkin sellanen hassu tuijotus menossa hetken kunnes se menee ohi. Se on tosi hassu tunne, ihan kun ei olis enää oma itsensä....tai ei olis enää samassa tilassa.
Ja välillä esim. ruokaa laittaessa tai astioita pestessä tuntuu, että olen jotenkin kutistunut pieneksi tai keittiötasot ovat nousseet korkeammalle. Olo menee hetkessä ohi, kun päätä ravistelee.
Minulla on täsmälleen samanlaisia 'oireita'! Luulin olevani yksin, mutta ilmeisesti joillain muillakin on samaa!
Itse olen miettinyt myös mistä johtuu, mutta en ole saanut vastausta... Silmälääkäristä sanoivat, että olisi hajataitteisuutta, kun kerroin tästä ongelmasta siis, mutta en sitten pystynyt ostamaan silmälaseja juuri silloin niin en osaa sanoa auttaisiko ne sitten...
Mutta tosi ärsyttävä vaiva on!!
Vanha ketju, mut kun löysin niin kommentoin :D Tässä parhaillaan sama ongelma päällä ja vähän väliä ilmenee. Ei tosin oo ollu lapsesta asti, joskus yläasteella alkoi. Välillä on pitkiä aikoja kun ei tuu ja välillä tulee tosi usein.
Itse oon huomannu et pyörivä tai heiluva liike aiheuttaa tän silmähäiriön lähes aina, mut saattaa satunnaisesti alkaa myös vaikka makoilisin silmät kiinni (siis heti päällä kun avaan ne). Kestää n. 10 min, joskus enemmän, eikä mee millään ravisteluilla tai räpyttelyillä ohi. Kans vähän sellanen puristava olo kun pahimmillaan ja parhaita fiiliksiä ku menee ohi :D Ajokortista sen verran et mulla on, eikä ajaessa häiriöitä yleensä tuu, mut esim. ponilla ajaessa kyllä on tullu ja hiukan kyl mietin et mihin ojaan päädyn.. Muita häiriön aiheuttavia tekijöitä?
Derealisaatio. Kuuluu dissosisaatioden piiriin. Joillakin se on koko ajan päällä.
Ketjun aloittaja, minulla alkoi 1kk sit samat oireet. Huomannut nyt tässä, että kun tupakoin ja heti tupakoinnin jälkeen pitkälleen elokuva pyörimään niin alkaa samat oireet. silmissä sumenee ja näyttää että toi tvkin olisi taas kilometrin päässä!! Menee ohi noin 5-10 minuutissa. Onhan tämä ihan järkyttävää. Olen tupakoinut 8 vuotta.. Oletteko saanut selvyyttä mistä johtuu? Tämä on ihan kuin olisi pikkulapsi 39 asteen kuumeessa, mitä lapsena oli. Varasin lääkärille ajan, heti ensiviikolla neurologille.
Sinuna kysyisin lääkäriltä, onko syytä tutkia asiaa.