Kipua vasemmassa kyljessä? Lääkärit, hoitajat, te joilla kokemuksia!
Onko kellään kokemusta vasemman kyljen kivusta? Minulla on useita kuukausia ollut ajoittain (kestää päiviä) kipua vasemmassa kyljessä. Kipu tuntuu ikään kuin kylkiluun alla ja aiemmin tuntui, kuin jokin naksahtelisi/muljahtelisi siellä. Nyt kipu on lähinnä suurta paineen tunnetta alueella, joskin yltyy kivuksi usein. Välillä tekee kipeää molempien kylkiluiden alta.
Pelkään, että kyse on jostain vakavasta. Olen ollut lääkärillä ja verikokeet oli ok. Mietin kuitenkin, voiko perna olla suurentunut tai joku suoli siellä mutkalla. Vai mitä tämä voisi olla?
Kommentit (47)
Itse tässä olen taas pähkäillyt parai viikkoa kipeää ylävatsaa. Olen jo miettinyt menoa sydänfilmiinkin, kun ottaa melkein sydämestä. Mutta sitten tajusin. Minulla on diagnosoitu ärtyvän suolen oireyhtymä ja aikoinaan ennen diagnoosia oireet oli samat kuin nytkin. Eli poltetta ja juilimista tuossa kylkikaaren alla. Kipu menee läpi koko kehon.
http://www.terveyshymy.fi/artikkelit/hankala-artyvan-suolen-oireyhtyma
Olen tässä parin viikon aikana tekaissut kotosalla muutaman marjapiirakan ja olen niitä myös syönyt. Jatkossa jää syömättä, sillä ollessani vähähiilarisella ja vallan viljattomalla ruokavaliolla, ei tuota sietämätöntä kipua ole ollut.
Eli pikkuvika, mutta sattuu ihan sairaasti. Ja säikähdyttää.
16 -vuotiaalle:
http://www.gastrolab.net/ksarty.htm
Tässä tietoa ärtyvästä paksustasuolesta, joka aiheuttaa oireita vasemmalla kylkikaaren alla. Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä varmuuden vuoksi vaikka ylävatsan tai koko vatsan ultraäänessä. TK-lääkäri voi tehdä lähetteen röntgeniin jossa asiantuntija tekee sen. Se ei tunnu missään. Vatsan päällä kuljetetaan laitetta. Tarkempi tutkimus on sitten mahalaukun tähystys ja suolen tähystys mikäli niitä katsotaan tarpeellisiksi. Niitä varten voit pyytää lähetteen paikkakuntasi keskussairaalan sisätautipoliklinikalle. Eivät ole kivoja tutkimuksia mutta kyllä sen hetken kestää kun saa sitten tiedon.
Jos paksusuoli oireilee niin siihen ei oikeastaan auta muu kuin ruokavalio ja ummetuslääkkeet esim Vi Siblin, jotka auttavat vatsan säännöllistä toimintaa. Usein ko. taudissa on paha ummetus ja kerää ilmaa vatsaan ja turvottaa todella paljon; mahan kuin palloksi. Näin minulla. Koeta saada vatsa toimimaan säännöllisesti että ei tulisi pahempia ongelmia. Seuraa vatsan toimintaa ja ota ulostoslääkettä tarvittaessa. - Laxoberon on hyvä lääke jos vatsa ei muuten toimi. Kokeilemalla tietää paljonko tarvitsee että toimii. Kannattaa aloitta pienellä määrällä helmiä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:29"]Onko kellään kokemusta vasemman kyljen kivusta? Minulla on useita kuukausia ollut ajoittain (kestää päiviä) kipua vasemmassa kyljessä. Kipu tuntuu ikään kuin kylkiluun alla ja aiemmin tuntui, kuin jokin naksahtelisi/muljahtelisi siellä. Nyt kipu on lähinnä suurta paineen tunnetta alueella, joskin yltyy kivuksi usein. Välillä tekee kipeää molempien kylkiluiden alta.
Pelkään, että kyse on jostain vakavasta. Olen ollut lääkärillä ja verikokeet oli ok. Mietin kuitenkin, voiko perna olla suurentunut tai joku suoli siellä mutkalla. Vai mitä tämä voisi olla?
[/quote] Voi olla kyse palleakivusta, ja ihan tavallisesta lihaskrampista, ja mitkä muljuu on yleensä kylkiluut, näin itsellä.
Moi! Olen 13-vuotias tyttö ja itselläni on vasemmassa kyljessä (kylkiluun alla) jatkuvaa kipua. Harrastan jalkapalloa, ja paino ja pituus yms. Kunnossa. Kylkeen sattuu juostessa, nauraessa, yskiessä, aivastaessa ja sellaisessa ns "pomppivassa" liikkeessä. Esim. Polvennostojuoksu. Kipua on ollut ennenkin mutta ei ole tuntunut näin paljon, eikä ole ollut näin pitkään jatkuvaa. Nyt tätä on jatkunut jo yli 2vk.. Kipu tuntuu myös jos istun huonossa asennossa. Voiko kyseessä olla venähdys/revähdys, vai onko kyse jostain muusta? Olen myös huomannut että välillä selässä tuntuu sellainen "polttava" tunne. Muistuttaa samanlaista tunnetta kuin joku hankautuisi siihen silleen että ihoon tulisi pieni "palovamma" esim jos naru vetäytyy nopeasti paljasta kättä pitkin, tulee tuollainen tunne. En ole käynyt lääkärissä vielä. Kiitos jo etukäteen vastanneille.
Kannattaa myös guuglettaa tiezenin syndrooma. Aiheuttaa moninaisia kipuja. Monikaan lääkäri ei osaa diagnosoida. Itse juoksin pari vuotta lääkäriltä toiselle ja tutkimuksesta toiseen.
Itselläni on ollut pari kuukautta samaa. Kipua vasemmassa kyljessä ja välillä heijastuu selkään se kipu. Kipu tulee varsinkin jos lantio tärähtää. Sitä tulee myös muissa tilanteissa. (Myös aivastelu sattuu) Kävin lääkärissä ja magneettikuvissa ja verikokeissa, mutta kaikki oli normaalisti. Paheni jokin aika sitten ja sitten päätettiin mennä fysioterapeutille/hierojalle. Naksautteli kaikenlaisia juttuja niskan ja alaselän alueelta. Venytti mua joka suuntaan ja sitten laittoi mut yksinkertaisesti seisomaan silleen, miten normaalisti seison. Hän huomautti että SEISON AIVAN VINOSSA. Katsoin peiliin ja tajusin että jumalauta mun lantio on tosiaan käyrä ku joku banaani. (Selkä pyöristyy eteen päin, vaikka selän kuuluisi olla täysin suora) Heti ei kuulemma lähde pois tämä kipu, mutta kyllä se on jo alkanut vähän helpottaa. :)
Laxoberonia ei apteekki suosittele pitkäaikaiseen käyttöön koska suolen oma toiminta laiskistuu. Mangnesium illalla otettuna auttaa sekä uneen, tasaa vatsahappoja sekä suoli toimii aamulla hyvin. Pitää myön juoda vettä tarpeeksi.
Hei! Kertokaapa viisaat neuvoja. Kipua siis vasemmassa kyljessä kuten muillakin. :P Teen seisomatyötä (osa-aika) myyjänä ja nyt joulun alla pitempiä päiviä ja täysiä viikkoja. Kipu vasempaan kylkeen ilmaantuu muutaman työtunnin jälkeen - on aivan kylkiluun alla ja loppupäivästä käy hyvin piinalliseksi.. Koetan venyttää kylkeä joka välissä ja seistä suorassa ja hyvässä ryhdissä. Liikun, joogaan jne ja mielestäni ei johdu liikkumisen puutteesta (tosin mieheni mielestä selän vahvistaminen painoharjoittelulla auttaisi?). Aiemmin treenasin tiivisti mn kahvakuulalla ja kylki oli parempi, tosin en seisonutkaan kaiken päivää..
Jäsenkorjaaja mittasi kerran jalkani ja toinen oli lyhyempi, mitä vikaa siis lantio yrittää korjata, siitäkö kipu voisi johtua? Kannattaisiko alkaa käydä säännöllisesti jäsenkorjaajalla/ hierojalla tms.?
Allekirjoitan myös tuon pernan mutkaan kertyvän kaasun ja siitä tulevan kivun, jota FODMAP-ruokavalio helpottaa, mutta tämä kipu ei mielestäni ole "elimellistä".
Osaisiko lääkäri auttaa vai mitä kannattaisi tehdä?
Olen 18v poika ja mulla on paineen tunne vasemmassa kyljessä kylkiluiden alla, välillä on molemmissa ja välillä vasemmalla puolella sekä ruokahaluttomuutta on, missä vika?
Minulla on montavuotta ollut kipua vasemmassa kyljessä heti kylkiluiden alapuolella. Vuosiin en tajunnut,mistä johtuu mut syy olikin paksusuolessa, joka kulkee myös vasemmalla puolella. Paksusuolessa on mutkia, jotka oireilee, tavallaan tulehdustila, joka sit diagnosoitiinkin myöhemmin.
Minulla kylki kipeänä vasemmalta puolelta edestä ja takaa. Ei auta särkylääkkeet eikä jumppa.
Elikkä itellä saman tyyppinen tuntemus alkoi kylkiluun alla vasemmalla. Jos join alkoholia se tuli kipuna, mutta parani sellaiseksi välillä olevaksi tuntemukseksi. Lopulta parani kokonaan. Kun taas sain salitreeneistä yms. Todella intensiivisistä treeneistä kiinni ja kunto kohosi jo ihan huippu-urheilija tasolle (2-3 reeniä / pv) sen jälkeen tuli takaisin korkeiden sykkeiden aikana ja ns. "kroonistui". Tälläkin hetkellä on tunne. Uskon että ruokavaliolla jtn tekemistä. Olen syönyt paljon tulista ruokaa viineaikoina. Tulen vaikka kertomaan mihin tilanne kehittyy. Olen nyt antanut itselleni lepoviikkoa ja kerron auttoiko se. Juon vettä n. 4-5l päivässä. Painan n.95kg. Ja olen vahva reipas hyväkuntoinen iloinen. Ei ole syöpä mitenkään =D eli autan mielelläni asiassa koska kuitenkin koskee... Epäilen lievää ruoka allergiaa johonkin esim se chilin liikakäyttö ja ylirasitus yhdessä. Ihminenhän kun muuttuu metabolisemmaksi kun liikkuu paljon ja täten käyttää kalorit / ravinteet ja muut aineet tehokkaammin hyväkseen ja näin myös huonokseen =D seuraillaan tilannetta. Joku muukin voisi vielä kirjoittaa vertaiatukea tänne xD
Hei! Kuka lääkäri suostui ottamaan luubiobsian?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta vasemman kyljen kivusta? Minulla on useita kuukausia ollut ajoittain (kestää päiviä) kipua vasemmassa kyljessä. Kipu tuntuu ikään kuin kylkiluun alla ja aiemmin tuntui, kuin jokin naksahtelisi/muljahtelisi siellä. Nyt kipu on lähinnä suurta paineen tunnetta alueella, joskin yltyy kivuksi usein. Välillä tekee kipeää molempien kylkiluiden alta.
Molempien kylkiluiden alta? Siis minkä niistä - ihmisellä on enemmän kuin 2 kykiluuta.
Mulla oli aluksi lievää tuikkivat kipua vasemmassa kyljessä ja vasemmalla ylävatsassa. Oireet ei sopinut vatsahaavaan. Ylämahan ultraäänikuvauksessa ei löytynyt mitään poikkeavaa. 6 päivää kipujen alkamisesta, kipu voimistui tosi kovaksi. Kovimman kipukohdan päälle ilmestyi muutama kutiseva näppylä. Menin uudestaan lääkäriin joka totesi, että kyseessä on VYÖRUUSU. Aclovir viruslääkekuuri, nyt toista päivää käytössä. Ei ole kovin paljoa tullut lisää näppyjä. Kipuihin on auttanut Panadol 1g ja Burana 800 mg yhdistelmä. Somac 40 mg mahansuojaksi
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:12"]Itselläni samanlaisia oireita. Varsinaisesti ei satu kuitenkaan. Mutta minulla on vasemman kylkiluun päälle tullut jokin elin. Veikkaisin, että perna. Myöskin oikean kylkiluun kohdalla on kolo. Ja palleaa painaa. En ole käynyt lääkärissä. Osaako joku selittää tämän?
[/quote]
Kylkiluun päälle? Siis ihon ja luun väliin vai täh?