Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko aikuista, joka ei osaa laskea alennuprosentteja päässään? ( esim. 35% ale OVH:sta )

Vierailija
24.04.2012 |

Itse en etunne, mutta ollessani vaatekaupassa, jossa katselin -35% vaaterekillä olevia tuotteita, niin nuori myyjä huikkasi mulle ( ja muille kaupassa oleville ) ystävällisesti, että " hei niistä on 35% alennus, voin laskea sen laennuksen täällä ( seisoi työpöydän takana ), aina jos löytyy jotain kiinnostavaa...

Jäin miettimään, että onko todellakin ihan yleistä, ettei ihmiset hallitse niinkään yksinkertaisia laskuja, kuin prosenttilaskuja???

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan prosenttilaskut erinomaisesti, olen kirjoittanut laajan matematiikan laudaturin arvosanalla, olen opiskellut yliopistossa matematiikkaa ja teoreettista fysiikkaa, mikä vaatii kyllä matemaattista osaamista ihan riittävästi.

Silti minusta 35% alennuksen laskeminen vaatii sen verran päässälaskutaitoa, että mielelläni katsoisin sen taulukosta, laskimella minä muutenkin asioita lasken. Ei ole millään lailla noloa, että tuollaisen haluaa tarkistaa. Tottakai sitten karkeammin arvioiden voi ajatella, että hinta laskee runsaalla kolmanneksella.

Vierailija
42/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan prosenttilaskut erinomaisesti, olen kirjoittanut laajan matematiikan laudaturin arvosanalla, olen opiskellut yliopistossa matematiikkaa ja teoreettista fysiikkaa, mikä vaatii kyllä matemaattista osaamista ihan riittävästi.

Silti minusta 35% alennuksen laskeminen vaatii sen verran päässälaskutaitoa, että mielelläni katsoisin sen taulukosta, laskimella minä muutenkin asioita lasken. Ei ole millään lailla noloa, että tuollaisen haluaa tarkistaa. Tottakai sitten karkeammin arvioiden voi ajatella, että hinta laskee runsaalla kolmanneksella.

BUHAHAHAHA!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei prosenttilaskuja tarvitse osata laskea päässä, sitä ei missään edes vaadita! Riittää että osaa laskea prosentit paperilla ja laskimella. Koulussa ei ainakaan tällaista asiaa vaadita, tenteissäkin saa käyttää laskinta.

Joku itsensä turhaksi tunteva pätee taas...?

Vierailija
44/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei mun ostopäätökseni nyt ihan niin viimeisestä sentistä ole kyse, ettenkö voisi pikaisesti arvioida hinnan tyyliin "kolmannes pois" sen sijaan että laskisin mitä on täsmälleen ottaen -35% esim. 79 euron vaatteesta.

Vierailija
45/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä voi puolustautua millään "matikka ei ole vahva laji mulla" -lätinöillä. Prosenttilasku kuuluu hallita, samoin kuuluu tietää milloin Suomi itsenäistyi ja vaikkapa miten kirjoitetaan suurin piirtein hyväksyttävä teksti ilman pahoja yhdyssanavirheitä. Aivan perimmäisiä perusasioita, kuten nykypäivänä englannin osaaminenkin olisi.

Nykyään on aivan liikaa ymmärrystä näiden asioiden suhteen, kyllä kaikkien tulee edes perusteet hallita. Sivistymättömiä ja tietämättömiä pitää olla oikeus valistaa eikä heitä tarvitse ottaa vakavasti. Miten ihminen edes voi muodostaa mielipiteitä yhtään mistään, jos tiedoissa on aivan ammottavia aukkoja?

Eli ihan oikeasti, aikuiselle on erittäin noloa olla osaamatta prosenttilaskuja, alle kymmenvuotiaalle ei.

Tuntuu ettei millään muulla ole väliä, kunhan vain ihminen on matemaattisesti älykäs.

Millä tavalla päässälaskun hallitseminen kertoo siitä että osaako ihminen muodostaa mielipiteitä mistään? Ei prosenttilaskujen hallitseminen kerro siitä mitään että tunteeko historiaa, politiikkaa tai onko perillä tämän päivän tapahtumista.

Ei täydellisen laskutaidon omaaminen kerro myöskään sivistyksestä mitään. SE on sivistymätöntä että menee haukkumaan ihmisiä sen takia etteivät he osaa YHTÄ osa-aluetta kouluaineista.

Tuohan olisi sama jos sanoisin että kaikki jotka eivät ymmärrä surrealistista taidetta, performanssitaidetta tai futuristista musiikkia ovat sivistymättömiä moukkia, eikä heitä tarvitse ottaa vakavasti.

Itselläni oli matematiikka kasin luokkaa koulussa. Kokeisiin panostin mutta muuten taisin piirrellä tuntien ajan. Tiedän että jos olisin jaksanut panostaa tunneilla, olisin saanut parempia numeroita, mutta numeroiden kanssa leikkiminen oli ja on edelleen ikävystyttävää. En jaksa vaivata päätäni jollain turhanpäiväisillä prosenttilaskuilla, sitä varten on olemassa laskimet että ne prosentit saa laskettua. Yleensä en kyllä laske alennuksia edes, katson vain sen alkuperäisen hinnan ja alennusprosentin. Saan suurpiirteisen käsityksen siitä paljonko tuote maksaa ja se riittää minulle.

AP: tunnen paljonkin aikuisia ihmisiä jotka eivät osaa prosenttilaskuja. En laske sitä heille miinukseksi, koska he ovat monessa muussa asiassa erittäin hyviä. Yksikin, matemaattisesti melkolailla täysin lahjaton, on todella etevä juristi.

Vierailija
46/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

35%:n alennus on vähän hankala laskea. Katsoisin sen kolmasosaksi kuitenkin, ja vähentäisin sen sitten. Tasakymmenet prosentit menevät suht helposti päässälaskuna, oli alkuperäinen summa melkein mikä tahansa.

AP, otitko huomioon että ehkä hän tarjoutui laskemaan tuon alennuksen juuri siksi koska 35% on useimmille aika hankala luku, eikä siis siten että hän oletti ettet osaisi laskea prosenttilaskuja ollenkaan?

Vierailija
47/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun pitäis laskea tarkka summa niin ottaisin laskimen, mutta todennäköisesti laskisin hinnasta vain kolmasosan joka olisi mulle riittävän tarkka että osaisin tehdä ostopäätöksen.

Vierailija
48/48 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä miehenikään osaa