Tunnetko aikuista, joka ei osaa laskea alennuprosentteja päässään? ( esim. 35% ale OVH:sta )
Itse en etunne, mutta ollessani vaatekaupassa, jossa katselin -35% vaaterekillä olevia tuotteita, niin nuori myyjä huikkasi mulle ( ja muille kaupassa oleville ) ystävällisesti, että " hei niistä on 35% alennus, voin laskea sen laennuksen täällä ( seisoi työpöydän takana ), aina jos löytyy jotain kiinnostavaa...
Jäin miettimään, että onko todellakin ihan yleistä, ettei ihmiset hallitse niinkään yksinkertaisia laskuja, kuin prosenttilaskuja???
Kommentit (48)
Mutta eikö noissa vaateliikkeissä oo ne taulukot josta ne hinnat näkee :D
Tosi puutteellinen koulutus/sivistys täytyy olla suomalaisella aikuisella, jos prosenttilasku ei onnistu.
Tosi puutteellinen koulutus/sivistys täytyy olla suomalaisella aikuisella, jos prosenttilasku ei onnistu.
Mulla onnistuu helpot laskut, mut matikka ei ollukkaan mun vahvin laji koulussa.
Mutta satavarmasti olen sua parempi englannissa.
Mulla on kännykässä laskin, jolla lasken alet! Joku -20% 100€:sta vielä menee ja pienet ostokset, joissa alet ei kiinnosta niin tarkkaan, mutta muuten lasken suosiolla laskimella.
Mä oon kirjoittanut ylioppilaaksi 14 vuotta sitten ja kyllä silloinkin jo laskettiin paljon laskimilla, eikä päässä. Tuskin se kauheasti on muuttunut.
niin voisin vielä lisätä, että kirjoitin lyhyestä matikasta ällän täysillä pisteillä. Ja muutenkin e:n paperit. Ei se päässälaskutaito vaan kerro kaikkea.
Mun ammattikoulun käynyt silloinen poikaystävä laski vaikka minkälaisia kerto- ja jakolaskuja desimaaliluvuilla päässään ja nopeasti, vaikkei muuten niin "yleissivistynyt" ollutkaan.
t.10
Mulla onnistuu helpot laskut, mut matikka ei ollukkaan mun vahvin laji koulussa.
Mutta satavarmasti olen sua parempi englannissa.
Ei näissä voi puolustautua millään "matikka ei ole vahva laji mulla" -lätinöillä. Prosenttilasku kuuluu hallita, samoin kuuluu tietää milloin Suomi itsenäistyi ja vaikkapa miten kirjoitetaan suurin piirtein hyväksyttävä teksti ilman pahoja yhdyssanavirheitä. Aivan perimmäisiä perusasioita, kuten nykypäivänä englannin osaaminenkin olisi.
Nykyään on aivan liikaa ymmärrystä näiden asioiden suhteen, kyllä kaikkien tulee edes perusteet hallita. Sivistymättömiä ja tietämättömiä pitää olla oikeus valistaa eikä heitä tarvitse ottaa vakavasti. Miten ihminen edes voi muodostaa mielipiteitä yhtään mistään, jos tiedoissa on aivan ammottavia aukkoja?
Eli ihan oikeasti, aikuiselle on erittäin noloa olla osaamatta prosenttilaskuja, alle kymmenvuotiaalle ei.
Eli ihan oikeasti, aikuiselle on erittäin noloa
Tunkee nolo-sanaa joka paikkaan ja aloittaa virkkeen eli-sanalla. :)
Ei näissä voi puolustautua millään "matikka ei ole vahva laji mulla" -lätinöillä. Prosenttilasku kuuluu hallita, samoin kuuluu tietää milloin Suomi itsenäistyi ja vaikkapa miten kirjoitetaan suurin piirtein hyväksyttävä teksti ilman pahoja yhdyssanavirheitä. Aivan perimmäisiä perusasioita, kuten nykypäivänä englannin osaaminenkin olisi.
Nykyään on aivan liikaa ymmärrystä näiden asioiden suhteen, kyllä kaikkien tulee edes perusteet hallita. Sivistymättömiä ja tietämättömiä pitää olla oikeus valistaa eikä heitä tarvitse ottaa vakavasti. Miten ihminen edes voi muodostaa mielipiteitä yhtään mistään, jos tiedoissa on aivan ammottavia aukkoja?
Eli ihan oikeasti, aikuiselle on erittäin noloa olla osaamatta prosenttilaskuja, alle kymmenvuotiaalle ei.
Minä en ainakaan ota sinua, sivistymätöntä, vakavasti kun luetunymmärrys on noin huonolla kantilla... :D Prosenttilaskujen hallinta on vähän eriasia kuin niiden laskeminen nopeasti päässä. Olet TODELLA nolo!
ei vain hallita matikan perusjuttujakaan ilman laskinta.
En ikinä, missään, ole tuollaisiin törmännyt. Ei multa ainakaan tuon nimenomaisen prosenttiluvun päässälasku kovin helposti onnistu kuin pyöreistä tasaluvuista, sen sijaan yleiset 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 70 on helppo laskea mistä tahansa hinnasta.
Mutta satavarmasti olen sua parempi englannissa.Ei näissä voi puolustautua millään "matikka ei ole vahva laji mulla" -lätinöillä. Prosenttilasku kuuluu hallita, samoin kuuluu tietää milloin Suomi itsenäistyi ja vaikkapa miten kirjoitetaan suurin piirtein hyväksyttävä teksti ilman pahoja yhdyssanavirheitä. Aivan perimmäisiä perusasioita, kuten nykypäivänä englannin osaaminenkin olisi.
Mutta olen surkea laskemaan päässä. Tietysti helpommat prosenttilaskut menee päässäkin, mutta osa pitää laskea koneella tai pyöristämällä lukuja.
Tasat kymmenet menee, mutta ei esim. 35 %. Enkä, by the way, osaa kertotaulujakaan ulkoa enää.
On sitten ihan eri asia, että hallitsenko prosenttilaskuja ylipäätään. Voin kertoa, että osaan. Osaan laskea jopa alv:in ja tuotteen verottoman hinnan tai mikä on tuotteen lopullinen hinta kun siihen lätkäistään alv päälle. Tai ihan mikä %-lasku tahansa. Mutta päässä nämä ei tietenkään mene. Eikä tarvitsekaan, koska osaan käyttää laskinta ja exceliä.
Olen insinööri.
Ja ihan aikuinen 42v nainen olen.
Mä en ainakaan osaa ja ikää löytyy 27v.
Enkä ole kyllä nähnyt tarvetta alkaa opetellakaan.
Aika vajakki täytyy olla, jos ei osaa hahmottaa, paljonko tuote suunnilleen maksaa, jos hinnasta poistaa kolmanneksen. Ei sitä tarvitse millään kaavalla laskea pärjätäkseen alelaarilla. :D
Itseltä luonnistuu, mutta kyllä jokainen sen tietää, että kaikki eivä hallitse prosenttilaskua. Ei vaikka olisi mikä sivistys pohjalla.
Mun mielestä tyhmyyttä on vasta sitten jos ei edes laskimella osaa laskea sitä alennusprosenttia. Toki nyt 10 tai 50 prosenttia olisi syytä osata laskea päässäkin nopeasti mutta muuten kyllä riittää että tietää miten ne lasketaan.
Ja todellakin on myös niitä aikuisia ihmisiä, joilla ei onnistu edes ala-asteen matematiikka prosenttilaskuineen.
Johtunee siitä että ei ole tarvinnut niitä käyttää juurikaan - muutoin kuin kaupassa. 35% laskisin siten että laskisin 1/3 tuotteen hinnasta ja ajattelisin että 2% siihen päälle on "pikkuisen enemmän".
Minun nähdäkseni kyse on vain ja ainoastaan sillä että taidot unohtuvat kun niitä ei harjaannuta.
Olen itse aika fiksu - jopa Mensassa - joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Olin koulussa ollessani jopa matemaattisesti lahjakas.
Mä en nimittäin osaa prosenttilaskuja. Enkä juuri muutakaan. :)
Tuon varmenteenkin laskin muuten ekana väärin, taas.