Miten joku lihoo raskausaikana jopa 20-30kiloa?
Järkihän sen sanoo, että noista on hankala päästä sitten eroon.
Kommentit (58)
Mä olen nyt puolivälissä ja kiloja on tullut yksi. Kärsin yli 10 viikkoa kamalasta pahoinvoinnista, tosin sellaisesta etten pystynyt syömään mitään ja laihduinkin aluksi. No, kaipa niitä kiloja tästä vielä kertyy...
Siten lihoo kuten minä. Lopetin tupakin polton ja söin herkkuja.
Loppuraskaudesta söin parikin isoa lautasellista kun oli nälkä.
Lihoin 30kg.
Mä söin ihan saman verran kuin mitä normaalistikin syön, mutta silti kummastakin tuli 25-30kg. Sairaalaan jäi kylläkin molemmilla kerroilla (onneksi) 20kg, joten se oli varmasti suurimmaksi osaksi myös turvotusta.
olin juuri laihtunut paljon ja raskausaikana tuli sitten painoa reilut 36kiloa.
Suunnilleen puolessa vuodessa kaikki lähti.
Ja samoin kuin jollain muullakin, että lopetin tupakoinnin ja söin herkkuja ja kaikkea mitä mieli teki.
Jopa 40kg on lihottu mutta kolmen lapsen jälkeen olen päässyt silti takaisin mittoihini (167/60kg) ilman hirmudieettejä että kyllä se mahdollista on ja palata entiseen...
Ekalla kerralla voin tunnustaa, etten kauheasti miettinyt mitä söin. Mutta kahdella seuraavalla kerralla olin vahingosta viisastuneena tarkempi, ja kirkkain silmin sanon etten syönyt yhtään eri tavalla / enemmän kuin syön normaalistikaan.
Kolmannella kerralla myös liikuin aktiivisesti loppuun saakka (koska olin kakkosen ja kolmosen välissä kerennyt saamaan vakavan treenikärpäsen pureman joka ei ole helpottanut vieläkään..) Laskettuna päivänä mm. kävin vielä jumpassa, ja siitä muutaman päivän päästä 20 kilometrin hiihtolenkillä että olisin saanut synnytyksen käyntiin :D
Mun kroppani nyt vaan reagoi raskauksiin hillittömällä turpoamisella (25kg), jolle en voi yhtikäs mitään. Onni on se, että kilot katoavat yhtä mystisesti ja nopeasti kuin ovat tulleetkin. Lasten puolivuotispäivinä olen aina ollut alkumitoissani (65kg/170cm) ilman mitään laihdutuskuureja.
lihoin ensimmäisessä raskaudessa 8 kiloa ja toisessa 30. Hormonit yms. vaikuttavat paljon, ei suinkaan pelkkä äidin oma käytös!
Toisessa raskaudessa voin pahoin 4 kk ja pakkosöin sen takia. Lisäksi lähtöpainoni oli alhaisempi, vauva isompi ja nestettä kertyi enemmän.
Ensimmäisen raskauden kilot olivat poissa 2 viikon kuluttua, toisen puolen vuoden. Että eipä voi sanoa, että olisi mennyt kauan tai olisi vaikeaa. Se mikä laulaen tulee, viheltäen menee.
Mulle ne kilot tuli helposti, ei tarvinnut nähdä vaivaa sen eteen. Lihoin kaikissa raskauksaissani sen 25-30 kiloa.
Raskauksia on ollut neljä. Ekan kerran tulin rakskaaksi 26-vuotiaana, nyt olen 41. Painan tasan sen saman, mitä painoin ennen ekaa raskauttani.
Mikä se ongelma on? Jos ap ei voi ymmärtää, miten painoa tulee ja miten se lähtee, niin ei kai se voi olla meidän "raskauslihavien" syy...
ja oli todella vähäliikkeinen. Toista odottaessa vahdin liikkeitä hysteerisesti. Soittelin Naistenklinikalle ja sain ohjeen: "syö jotain, niin vauva liikkuu". No sehän tepsi. Sitten söinkin koko ajan, jotta pystyin varmistumaan, että vauva on elossa. Kiloista viis.
minulla paino nousi n. 25kg. Olin vauvan kanssa sairaalassa 3 vrk. Kun tulin kotiin, oli paino tippunut jo 14kg ja 5 kuukauden päästä olin 4 kiloa keveämpi kuin tullessani raskaaksi.
Eli järjestä en tiedä, paino vain nousi tosi paljon. Bmi on nykyisinkin 19.5, vaikka vauvasta on kasvanut 16 vuotias nuori nainen.
Paino laski joka raskaudessa ja sitä tuli vähän lisää vasta rv22 jälkeen. Ei pahoinvointia, mutta ruoka ei vaan mennyt.
jälkeen (paino nousi 10kg). Toisessa raskaudessa painoni nousi 23kg (60kg->83kg), joista suurin osa viimeisen kuukauden aikana raskausmyrkytyksen vuoksi. Jälkitarkastuksessa 6vk:n jälkeen painoin 59kg eli kilon vähemmän kuin odottamaan alkaessani. 3kk:n jälkeen synnytyksestä painoin 52kg eli 8kg vähemmän kuin alunperin. Myös se, että paino saattaa laskea noin nopeasti, ihmetytti. Söin ja söin ja söin ja silti vain paino putosi. Että näinkin.
Mulla on ollut aina järkyttävät turvotukset, sormukset ei ole sopineet alkuraskauden jälkeen sormiin ja nyt kolmatta odottaessani rv 26 tekee jo tiukkaa kenkien kanssa. Paino on noussut ainakin 10 kg jo nyt ja toinen mokoma varmasti tulee, kuten kahdella aikaisemmallakin kerralla.
Kaksi kertaa olen ollut lähtöpainossa jälkitarkastukseen mennessä. Eli kilot on todellakin lähteneet saman tien. Mitään ei ole jäänyt. Päin vastoin, imetysaikana paino on tippunut aina alipainon puolelle.
Tietoisesti herkuttelin niin paljon kuin vain jaksoin :P
Osa painosta oli kyllä loppuraskauden ja helteiden aiheuttamaan turvotusta.
Nyt 8 vuoden jälkeen olen kutakuinkin samoissa painoissa kuin ennen lapsia.
Synnyttämään mennessä painoin 74 kg ja nyt 3 vuotta synnytyksen jälkeen painan 60 kg. En enää tavoittele laihuutta joka oli epäterve kauneusihanteeni ennen raskautta.
Kun aloin odottamaan esikoistani, bmi oli 21. Nyt kolmen lapsen jälkeen bmi on pysynyt 19,5:ssä jo kolme vuotta.
Minulla kroppa jotankin "tiesi" varastoida runsaasti vararavintoa imetystä varten, koska imetys laihdutti minut joka kerralla lähes alipainoiseksi, vaikka söin koko ajan.
no mitäs aloittajan järki sanoo tästä:
paino nousi 18 kiloa, olin aivan tajuttoman turvonnut, jalkojani ei melkein tunnistanut. olin pöhöttynyt kauttaaltaan. Paino tippui lähtöpainoon 5 viikossa tekemättä yhtään mitään, en siis harrastanu edes vaunulenkkejä silloin ja söin normaalisti. Miten läski voi lähteä noin nopsaan vai oliko sittenkin turvotusta? Oletko kuullut sellaisesta kuin turvotus, todella paha turvotus??
Lihoin ensimmäisen ja tällä hetkellä ainokaisen lapsen kohdalla n. 29 kg ja synnärillä jo vilkaisin vaakaan, jonkun verran oli tippunut. Kotiin päästyä kaikki oli tippunut. Turvotusta taisi olla suurin osa, koska sormet olivat kuin nakit ja ainoat kengät mitkä meni jalkaan, oli pari kokoa liian suuret kroksit :)
25 kg molemmista lapsista. Syynä oli koko raskausajan kestänyt todella voimakas pahoinvointi jota hieman helpotti se että söi jatkuvasti.