Onko simaohje muuttunut vuosien varrella?
Siis tarkoitan sitä fariinisokeripussissa olevaa ohjetta. Mulla on kirjoitettuna versiona ohje, jossa sama määrä sokeria, mutta puolet vähemmän vettä.
Pussin kyljessä olevalla ohjeella tein simaa, mutta ei maistu mielestäni sille kuin äidin (joka kuoli yli 10-v sitten) tekemä aikanaan maistui. Äiti sanoi käyttäneensä fariinisokeripussin ohjetta, josta mielestäni olen joskus tuon käsin kirjoittamanikin kopsannut. Muistaako kukaan onko ohje ennen ollut erilainen?
Kommentit (3)
Aiemmin oli 0,5 litran pullo kossua ja yksi rusina. Nyt on 1 litra Viru Valkea ja yksi rusina. Vakuttavan aineen pitoisuus (rusina) on pudonnut puoleen entisestä.
Vielä pari vuotta sitten ohje kuului:
8 l vettä
0,5 kg fariinisokeria
0,5 kg taloussokeria
2 - 3 sitruunaa
1/4 tl tuore- tai kuivahiivaa
rusinoita
Mikäli haluat tummempaa simaa, käytä pelkästään fariinisokeria (1 kg).
Kiehauta osa vedestä ja kaada sokerien päälle.
Lisää loppu vesi ja sekä pusristettu sitruunan mehu.
Lisää haaleaan (n. 40 ast.) seokseen hiiva.
Pullota sima 1-2 vrk:n kuluttua.
Lisää joiseen pullolliseen teelusikallinen sokeria ja muutama rusina.
sima valmistuu viileässä paikassa n. viikossa ja huoneenlämmössä . 3 päivässä.
Säilytä viileässä ja käytä n. viikon kuluessa.
---
Nykyohje on pienempi satsi, jossa suhteessa enemmän sitruunaa.
Hiivaa tuntuisi olevan liikaa.
---
Minä laitan aina maksimimäärän sitruunoita, pelkästään fariinisokeria ja hyvin vähän hiivaa. Liika hiiva "syö" sokeria ja vie makeutta sekä maistuu _hiivalta_.
Samoin teen, kuten paappani ennen vanhaan:
käytän sitruunankuoretkin makua antamaan.
Pesen sitruunat hyvin, kuorin keltaisen kuoren osan sankoon sokerien kanssa, ja niiden päälle kiehuva vesi.
Loppusitruunat voi puristaa mehuna mukaan, paappani laittoi viipaleina sankoon. Molemmin onnistuu.
Olen siis joskus (en tee simaa vuosittain) onnistunut tekemään oikean makuista simaa, mutta en muista käytinkö tuota kirjoittamaani ohjetta, vai fariinisokeripussin kyljen ohjetta..