Synnytystapa-arvio, näin Tyksissä...
eli käsikopelolla kourimalla tutkittiin, onko lantio ahdas vai normaali. Oli niin järkyttävän kovakourainen tutkimus, että vauva syntyikin siitä kahden päivän päästä (rv. 36+6). Miten muissa sairaaloissa? Voikohan valittaa johonkin, niin kamala kokemus oli?
Kommentit (55)
kun tuosta olet valittamassa. Alatiesynnytyksen jälkeen synnytystapa-arvio on muistoissa vain pienenä nippaisuna. Vaikka kamalalta se silloin tuntui.
Nimim. Myös Turusta
Eipä siinä, vauva syntyi ihan hyvin. Pitkän ponnistusajan jälkeen kylläkin.. Mutta olisi ollut mukavaa jos paikat olisi tutkittu ennen synnyttämistä, vaikka ihan varmuuden vuoksikin.
voitko laittaa lääkärin etunimen tai nimikirjaimet?
kun tuosta olet valittamassa. Alatiesynnytyksen jälkeen synnytystapa-arvio on muistoissa vain pienenä nippaisuna. Vaikka kamalalta se silloin tuntui.
Nimim. Myös Turusta
Minulle synnytystapa-arvio ja muut lääketieteelliset toimenpiteet oli paljon inhottavampia niiden luonnottoman luonteen vuoksi, ja koska en oikein luota edes lääkäreihin ja lääketieteeseen. Synnytykset, joita mulla 2 alateitse ilman kivunlievitystä, olivat toki ihan puhtaan kivun tasoltaan kovempia mutta minusta kokemuksena paljon miellyttävämpiä ja vähemmän pelottavia.
itkeä, kun mulle tehtiin tuo synnytystapaa arvioiva sisätutkimus. Jotenkin se oli henkisesti tosi kamala juttu, ehkä siksikin, että lääkäri ei varoittanut sen tekevän kipeää tai mitenkään noteerannut sitä, että toimenpide on kivulias.
Mulle tehtiin myös synnytyksen yhteydessä kaikkea kivuliasta, mutta silloin lääkäri sanoi, että tämä sattuu ja kysyi, kestänkö. Tuntui ihan erilaiselta.
Nimim. Myös Turusta
kyllä mulle jäi hirvee muisto tosta kourimisesta vaikka alateitse synnytin, en ole ap, mutta Turusta myös. Haluan myös ettei muut joudu vastaavanlaisesta tutkimuksesta kärsii. nimittäin mut on tutkittu niin monta kertaa, et tiedän et sen voi tehdä monella tapaa.
tuntee ne rakenteet ja pystyy arvioimaan, onko tarpeeksi tilaa. Ja nyrkilläkin arvioidaan, nyrkki pitää mahtua luiden väliin että vauva mahtuu ulos. Ei nyrkkiä sisään tungeta, mutta mallaillaan siinä ulkopuolella.
miksi sellaista valehtelisin, joo, ja vaikka väitettiin kuvien perusteella, että vauva mahtuu tulemaan, niin eipä mahtunut, vaan sektio!
Miksi? Ei jokaista huvin vuoksi ilman perusteltua syytä ole aikaa tutkia
Eipä siinä, vauva syntyi ihan hyvin. Pitkän ponnistusajan jälkeen kylläkin.. Mutta olisi ollut mukavaa jos paikat olisi tutkittu ennen synnyttämistä, vaikka ihan varmuuden vuoksikin.
Ei tietysti mikään kivenkova syy, mutta riskejä pt:aan liittyy enemmän kuin raivotarjonnassa, joten mitä vain olisi voinut sattua.
Nimim. Myös Turusta
kyllä mulle jäi hirvee muisto tosta kourimisesta vaikka alateitse synnytin, en ole ap, mutta Turusta myös. Haluan myös ettei muut joudu vastaavanlaisesta tutkimuksesta kärsii. nimittäin mut on tutkittu niin monta kertaa, et tiedän et sen voi tehdä monella tapaa.
Mikäs järki siinä on? Eihän se lantio sieltä ainakaan kapeammaksi ole muuttunut!
vauva oli perätilassa. Sairaalassa oli sitten synnytystapa-arvio. (Hyvinkään sairaalassa) En kyllä muista mitään epämiellyttävää kourimista. Ihan sellainen tavallinen sisätutkimus, lääkäri oli asiallinen ja mukava. Ei kyllä edes sattunut tuo tutkimus millään tavalla.
TYKSissä synnärillä ja polilla eivät jaksa asiallisesti hoitaa potilaitaan..kohtelu kaameaa.
Se on kuin helvetti jos sinne joutuu asiakkaaksi.
ei ole moisia tutkimuksia lainkaan! Eli koskaan ei ole kyseenalaistettu mahtuuko vai eikö mahdu. Ja myöskään koko raskauden aikana ei lääkäriä tavata ellei riskiraskaus. Eli näin täällä meillä. Sanottanee vielä että terve ja reipas poika syntyi 14 h uurastelun jälkeen eikä tikkejä tarvittu einkä revennyt ollenkaan vaikka iso vauva tulikin! Muuttakaa mammat tänne naapurimaahan ;)
Miten voi riippua niin paljon lääkäristä? Vai onko noi nyrkki sisään trolleja? Mulla se nyrkki oli tossa päällä. Miten joku toinen lääkäri pitää sen siinä päällä ja miten joku toinen laittaa sen sisälle??
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:59"]Mulla ei kyllä muistaakseni tollasta katsottu lainkaan, mutta oliskohan se mahtanut vaikuttaa, että vatsa oli aika pieni ihan viimesillä viikoillakin ja lantio taas leveä kuin ladonovi. :D Vauva oli lopun kaiken keskikokoinen ja syntyi 5 tunnin rykäyksellä. Jotain hyötyä tästä hehtaarilantiosta, noh tähän hommaanhan se on tarkoitettukin.
[/quote]
Mulla taas ei myöskään mitenkään erikoisesti tutkittu, saati sitten epäilty että mahtuisiko. Lantio on kapea kuin lapsella, olen hoikka ja siro muutenkin ja malliltani "tasapaksu" (käytännössä vaatteet päällä näyttää kuin jalat lähtisi suoraan kyljistä, alushoususillaan sentään näkee piiieenen lantionkin) mutta ihan hyvin synnytin hieman reilu kolmikiloisen alakautta ja suht nopeastikin (7h). Ajattelin jo, että tuolta ei tasan vauva mahdu, mutta näemmä mahtuikin!
minulla oli ainakin todella mukava naislääkäri. Pelkäsin todella paljon tuota tutkimusta kun kaverit olivat pelotelleet että on kovakouraista hommaa jne jne. Siinä kun verenpainetta mittailin ennen tutkimukseen menoa, oli pulssi 115 :D Mutta jännitin turhaan. Nainen oli tosi hellä ja nopea. EI sattunut tai tuntunut epämielyttävältä.
synnytystapa-arviossa, eikä se mitenkään väkivaltainen tai kovakourainen ollut.
Ihan nätisti tunnustelemalla lääkäri teki tutkimuksensa. Ei sattunut eikä tuntunut hankalalta.
Mukava lääkäri oli minullakin, vanhempi mieslääkäri.
Tuskin pääsit röntgeniin, sillä sinne ei kyllä raskaana ollessa yleensä "pääse". Naistenklinikalla tutkitaan ainakin ultraäänellä.
Olen kuullut monta muutakin.
missään synnytystapa-arviossa (synnytin Naistenklinikalla).
Missä vaiheessa tuollainen "kuuluisi" tehdä?
jos vauva on perätilassa.
Sitten kysytään että haluaako synnyttää alakautta vai sektiolla.
Lääkärit suosittelevat alakoutta ja ainakin vanhat kätilöt että menee suoraan leikkaukseen jos on eka lapsi.
Eli sitä tutkimusta tehdään vain niille joilla on jotain syytä olettaa että kaikki ei mene normaalisti.
Jos vaikka on sokeritauti ja suuri lapsi tms.
Ja kyllä se on aina epämukava.
niin kun joku täälä väitti ettei kuvata..ja pari muutakin mun ystävää kuvattu...
Lantiota ei kuvata ultraäänellä, vaan otetaan röntgenkuva tai MRI. Tätä varmaan tarkoitettiin.