Synnytystapa-arvio, näin Tyksissä...
eli käsikopelolla kourimalla tutkittiin, onko lantio ahdas vai normaali. Oli niin järkyttävän kovakourainen tutkimus, että vauva syntyikin siitä kahden päivän päästä (rv. 36+6). Miten muissa sairaaloissa? Voikohan valittaa johonkin, niin kamala kokemus oli?
Kommentit (55)
kuin perätilassa ja se ei tosiaan taitavasti tehtynä satu.
Se, kenellä oli ihan normaali tarjonta esikoisesta, mutta kävin rtg.n, ultran ja tehtiin sisätutkimus. Mutta oli ammattitaitoinen gyne ja ei runnonut nyrkillä sisäpuolelta. Ei käynyt kipeää lainkaan. Hyvin tutki.
missään synnytystapa-arviossa (synnytin Naistenklinikalla).
Missä vaiheessa tuollainen "kuuluisi" tehdä?
jos vauva on perätilassa.
Sitten kysytään että haluaako synnyttää alakautta vai sektiolla.Lääkärit suosittelevat alakoutta ja ainakin vanhat kätilöt että menee suoraan leikkaukseen jos on eka lapsi.
Eli sitä tutkimusta tehdään vain niille joilla on jotain syytä olettaa että kaikki ei mene normaalisti.
Jos vaikka on sokeritauti ja suuri lapsi tms.Ja kyllä se on aina epämukava.
usein myös jos edellisessä synnytyksessä on ollut jotain poikkeavaa, esim päädytty imukuppiin.
Itsekin ko. arviossa TYKSissä ollut. Ei se mukavaa ole mutta ei nyt mitenkään kauheaakaan vaikka toimenpiteen tekivät sekä lääkäri että kaksi kandia harjoittelemassa vielä perään. Iso osa näissä gynekologisissa tutkimuksissa on sillä paljonko itse jännittää ja millainen lääkäri kohdalle sattuu.
Mulla tehty tuo kaksi kertaa tyksissä. Molemmilla kerroilla sekä ultrattiin että käsin tutkittiin. eikä tuntunut mitenkään erikoisen ikävältä. Muut jutut itse itse synnytyksessä on tuntunut paaaljon pahemmilta. Olen käynyt siellä myös jälkitarkastuksessa ja olen saanut ihan hyvää palvelua, ei voi valittaa.
Mulla ainaki lääkäri työnsi koko käden emättimen ja ravisteli sisällä lujaa. Toinen käsi peräaukoon yhtäaikaisesti. Tuntu aika il keneltä. Mies on jälkeenpäin vitsaillu kun lääkärin käsikirja oli sisälläni...oon myös miettinyt. Että sopiiko todella kaikkien naisten reikiin koko käsi vai vaan minun..,
Oli kivulias siitä tuli enemmän pelko miten synnytys sattuu.Eihän nyt toisen alapäätä yleensä väkisin romplata.Karsee kokemus eikä tosiaa varotettu.Synnytyksessä en tuntenut mitään kun supistukset oli niin kovat dropit.Karseeta koko synnytys muutenkin siinä mitään ylepistelemistä sinänsä oo miten ihanaa se on.Kauheeta se on alapäälle.Tietysti lapsen syntyminen on hieno juttu mutta ei liity mitenkään siihen että pienestä aukosta joutuu änkään jonkun melonin kokoisen tietämättä miten käy.Henkisestikin rankka kokemus.Jokainen synnytys on erilainen eikä se että kerran on tullut alakautta lupaa ettei esim seuraava kuolis kohtuun tai olis perätilassa joten ihan turha tosiaan ylpeillä jollain alatiesynnytyksellä kenenkään.Vakava asia joka kerta ja mitä vain voi käydä.Jos ajatellaan et 9kk odotat ja ajattelet vauvaasi ja sitten tää synnytyshomma saa pelätä joka kerta!Se on luontoa ei kenekänkään vika mutta tosiaan tarkoitan sanoa että vakavasti suhtautua kun ei koskaan voi tietää.
Ei minua tietääkseni tutkittu, ellei kohdunkaulan tarkkailun yhteydessä katsottu. Voi olla että katsottiin, mutta ei ole jäänyt mitään mielikuvaa...
Mulla katottiin kyllä röntgenillä, jalat koukussa piti olla. Olisikohan ollut syynä se, kun olin vasta 16v, ei välttämättä ois mahtunut, mutta hienosti mahtui vaikka vauva painoi yli 4kg
Minulla ei ollut mitään synnytystapa arviota? Tehdäänkö se aina? Vai tehdäänkö se jos on esimerkiksi jotain erityistä raskaudessa tai jos odottavaa äitiä pelottaa tuleva synnytys?
Jälkitarkastusta pelkäsin kun alapäästä olivat tikit juuri sulaneet. Kerroin gynelle että pelottaa ja hän kertoi kokoajan että mitä tekee ja mikä voi tuntua ikävältä. Auttoi hirmuisesti kun kertoi kokoajan :)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2012 klo 22:35"]tuntee ne rakenteet ja pystyy arvioimaan, onko tarpeeksi tilaa. Ja nyrkilläkin arvioidaan, nyrkki pitää mahtua luiden väliin että vauva mahtuu ulos. Ei nyrkkiä sisään tungeta, mutta mallaillaan siinä ulkopuolella.
[/quote]
Hyi että! Miksei tosta paremmin informoida?!?
Mulla ei kyllä muistaakseni tollasta katsottu lainkaan, mutta oliskohan se mahtanut vaikuttaa, että vatsa oli aika pieni ihan viimesillä viikoillakin ja lantio taas leveä kuin ladonovi. :D Vauva oli lopun kaiken keskikokoinen ja syntyi 5 tunnin rykäyksellä. Jotain hyötyä tästä hehtaarilantiosta, noh tähän hommaanhan se on tarkoitettukin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:59"]
Mulla ei kyllä muistaakseni tollasta katsottu lainkaan, mutta oliskohan se mahtanut vaikuttaa, että vatsa oli aika pieni ihan viimesillä viikoillakin ja lantio taas leveä kuin ladonovi. :D Vauva oli lopun kaiken keskikokoinen ja syntyi 5 tunnin rykäyksellä. Jotain hyötyä tästä hehtaarilantiosta, noh tähän hommaanhan se on tarkoitettukin.
[/quote]
Ei se ulkoisesti leveä lantio välttämättä ole sisältä leveä!
Olen ulkoisesti äitini kanssa saman mallinen. Eli leveä perä ja lantio. Ei ole äitini yhtäkään lastaan alakautta synnyttänyt (pää jäänyt jumiin lantion kohdalta). Minä puksauttelin omani helposti alakautta.
Oli pakko tämän ketjun luettua mittailla lantiotani. Oon ihan varma että mulla on tavallista pienemp lantio. Neljä sormea kun painaa tuohon aukolle niin tunnen jo että luut ovat vastassa. Ikinä ei mahtuisi nyrkki saati vauva murtumatta, vai joustaako luutkin sitten synnytyksessä?
Ihan hyvä että tuo tutkitaan, vaikka olisikin hetkellisesti epämiellyttävää.
Mitää? Ei kai oikeasti kaikissa tapauksissa koko kättä sisään tungeta? Ei mulla ainakaan tuu repeämättä mahtumaan!
Mulla tehtiin se synnytystapa-arvio nyrkillä. Siis sisälle. Oli enemmänkin noloa ja nöyryyttävää kuin kivuliasta. Menin sen jälkeen vessaan itkemään. Lääkäri ei edes kertonut mitä tekee, se oli niin nöyryyttävää tajuta et lääkärin käsi on siellä.
ultralla, sitten lantionseudun rtg. Lopulta gynentutkimus ja se tutkimus oli kyllä ihan tavallinen, hellävarainen. Ei mitään runnomista.