4-vuotias yksin kerrostalon pihalla Helsingissä?
Olimme viime viikolla Käpylässä erään kerrostalon pihalla kylässä tuttavilla. Pihalla ulkoili paljon lapsiperheitä. Eräs 4-vuotias (juuri 4 vuotta täyttänyt kuulemma), pienen pieni tyttö ulkoili yksin pihalla. Ensin oli n. puoli tuntia yksin, sitten hänen äitinsä tuli vauvan kanssa ulos. Olivat ulkona n. vartin-20 minuuttia, jonka jälkeen äiti sanoi 4-vuotiaalle, että jäätkö vielä ulos? Muista, ettei pihasta saa lähteä. Tyttö leikki ja lyöttäytyi muiden aikuisten seuraan ja vaikutti hieman yksinäiseltä. Taloyhtiön molemmin puolin menee autoteitä, ja n. 50 metrin päässä nelikaistainen autotie. En jättäisi 6-vuotiastanikaan siihen yksin kuin ehkä hetkeksi, saati sitten 4-vuotiaan niin, ettei minulla ole edes näköyhteyttä lapseen. Mielestäni tuo on jo heitteillepano.
Kommentit (54)
Eri juttu, jos on sovittu ja se kaikkien tiedossa, että paikalla oleva aikuinen katsoo muittenkin mukeloitten perään tai jos ikkunasta näkee ja ehtii juosta lapsen perään, kun muksu on lähestymässä moottoritietä... mutta sitten kun on näitä, jotka mennä viipottaa. Houkutus olisi siinä mielessä iso päästää tämä pian 5-vuotias yksin leikkimään, koska silloin saisin hetken "omaa" aikaa, mutta entäs jos karkaa pihalta tai joku isompi vetään turpaan, kuten eräs oli kerran uhannut. Ei sellaista 4-vuotiaalle soisi.
joten pienetkin voi jättää huoletta pihalle.
Kyllähän sieltä moni pikkuinen lähtisi kenen tahansa vieraan mukaan eikä tarvitsisi edes kauan houkutella. Meidän pihassa pyörii yksi poika, joka yleensä tuppautuu miesten seuraan. Jos joku on vaihtamassa renkaita tai korjaamassa moottoripyörää niin tämä tulee "auttamaan" näitä tuntemattomia miehiä. Ikävä katsoa kun miehilläkin menee hermot siihen. Kova on aikuisen tarve kun ei meinaa uskoa vaikka suoraan sanotaan että mene pois.
Meilläpäin naapurit soittaisivat poliisit.
(Terveisiä USA:sta).
ja nuorempi lapseni aloittaa syksyllä eskarin, vanhempi on 8-v. Ulkoilevat nyt tänä kesänä ensimmäisiä kertoja kahden kerrostalon pihalla, jossa ei läpiajoliikennettä ja suora näköyhteys vanhemmalla.
Pyrin olemaan ulkona itsekin lasteni kanssa, mutta jonkin aikaa ovat saaneet leikkiä myös kahdestaan tai kavereidensa kanssa. Pidän itsekin ulkoilusta, joten en ymmärrä mitä tekisin kauniina päivänä yksin sisällä. Lähtökohtaisesti saavat lyhyitä aikoja ulkoilla kahdestaan tai kavereidensa kanssa. Mitään ei ole sattunut, eivätkä pihasta ole lähteneet. Asuinalueemme on rauhallinen lähiö.
Eskarilaisemme on myös hieman lyhyt. Toivottavasti ei luulla nuoremmaksi, kuin onkaan :O. Muuten on kyllä normaalisti kehittynyt, lukee jo yms.
ei tulis mieleenkään jättää yksin pihalle!
On fiksu ja suht tottelevainen tyttö, mutta ei ikinä!
Eihän se edes ole lapsesta kiinni kun siellä on niitä muitakin lapsia jotka saattavat kiusata tmv.
Ja vaikka meillä on suht turvallinen piha niin ei se mikään täysin turvattu ole, kyllä sieltä pääsee autotielle tai vaikka mihin.
Olen siis itse aina pihalla kun nuorimmaisemmekin on ja silti ehtii välillä vaarallisiin paikkoihin vaikka kieletty.
Mua kuvottaa aina kun törmään johonkin jopa 3 v ipanaan ilman valvontaa. Ja joskus ärsyttää kun ne roikkuu mun huomiossa.
Mielestäni oli piha millainen vaan ja lapsi millainen vaan niin aikasintaan 5-vuotiaana voi päästää yksinään ulos (poikkeuksena hyvin aidattu omakotitalon piha).
tekee tota paljon eli jättävät tosi pienetkin lapset yksin pihaan
useaksi tunniksikin ja kun siitä mainitsee niin vastaus on sama.Oletus et muut vahtii ja hoitaa automaattisesti koska ovat paikalla.Minä en pyöritä mitään ilmaista lastenvahti toimintaa vaikka saatankin paikalla ollessa huomioida muiden lapsia ja jopa lykkiä niitä keinussa.
Mulla on omat lapset ja pihalta saatan poistua milloin huvittaa joten on aika vaarallista leikkiä olettaa et yksin jätetyt lapset on turvassa.
Tuopa nyt ei pidä lainkaan paikkansa! Tunnen todella monia Vänäläissyntyisiä perheitä ja ed.main. ei todellakana pidä paikkansa! Lapset hoidetaan muutenkin paljon paremmin Venäläisissä perheissä kuin Suomalaisissa! Tätä mieltä minä Suomalaisena äitinä olen!
useaksi tunniksikin ja kun siitä mainitsee niin vastaus on sama.Oletus et muut vahtii ja hoitaa automaattisesti koska ovat paikalla.Minä en pyöritä mitään ilmaista lastenvahti toimintaa vaikka saatankin paikalla ollessa huomioida muiden lapsia ja jopa lykkiä niitä keinussa.
Mulla on omat lapset ja pihalta saatan poistua milloin huvittaa joten on aika vaarallista leikkiä olettaa et yksin jätetyt lapset on turvassa.Tuopa nyt ei pidä lainkaan paikkansa! Tunnen todella monia Vänäläissyntyisiä perheitä ja ed.main. ei todellakana pidä paikkansa! Lapset hoidetaan muutenkin paljon paremmin Venäläisissä perheissä kuin Suomalaisissa! Tätä mieltä minä Suomalaisena äitinä olen!
Minä vahdin vain omiani, en muiden lapsia.
Turha sitä on muiden lasten ulkoiluun puuttua ja ei niille lapsille ole pakko jutella.
Omani ovat 8v. ja 10v. ja mun on pakko olla ulkona aina välillä.
Lastensuojelu ei puutu 4v. yksin ulkoiluun.
Mun tutun mielestä 3-4v. voi ulkoilla yksin ja minusta vasta 5v.
Meidän 5v. teki ulkona vaikka mitä, mutta kun oli aamusta iltaan ulkona, niin en pystynyt olemaan ulkona koko päivää.
No nyt se 5v. on jo 8v. ja kyykkii aika paljon jo sisällä.
Rajat on perheillä erilaiset lastensuojelun työntekijöiden mielestä.
Ei niin kauheasti kannattaisi puuttua naapuri lasten ulkoiluun ja älkää nyt vaan vahtiko niitä.
Vanhemmat on kuitenkin lapsistaan vastuussa.
ja kyllä siellä ulkona tapahtuu, vaikka lapset olisivat jo 5-8v. ja en tarkoita nyt vaan omia lapsia, vaan ihan kaikkia pihan lapsia.
Siksi vahdin omiani, että ollaan sitten syytevapaita, kun akat tappelee mitä kenenkin kakara on tehnyt.
5-8v. pysyvät kyllä hengissä, mutta sosiaalista sallittua ja mikä ei.
Tää asia on ihan lapsesta kiinni. Jos lapsi on kuulevainen niin miksei voisi mennä? Mulla on hyvä esimerkki omasta 6-vuotiaastani joka on ollut pihalla 3-vuotiaasta lähtien ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa noin 1h korkeintaan. Koskaan ei pihalta ole mihinkään mennyt vaan nätisti leikkinyt muiden samanikäisten lapsien kanssa. Mä en ymmärrä teitä ylisuojelevia aikuisia kun teistä 6-vuotiaanne on liian pieniä olemaan yksin pihalla mutta kun täytävät 7v niin yks kaks ollaankin valmiita matkaamaan yksin koulumatkat ja olemaan kotona 7-8t kerrallaan!! asia on niin lapsesta kiinni. En ikimaailmassa taas jättäisi 3-vuotiasta poikaani hetkeksikään yksin pihalle kun on ADHD ja arvaamaton, ei tottele eikä mitään.
lapsi "ilman aikuisen huomiota"?????? Parempi oppia pikkuhiljaa olemaan yksikseenkin ja oppia että koko maaila ei pyöri ympärillä.
Toiseksi, mikä ihme tämä "hoidattaa lapset muilla" -asenne on? Koko kylä kasvattaa, minne se unohtui? Meillä on Töölössä koko sisäpiha yhteistä touhualuetta, ja kyllä 4-5 -vuotiaat hetken saavat siinä touhuta. Mikä heitteillejättö? Kokoajan on joku aikuinen saatavilla, siitä on sopimus.
Koska ne teidän lapset saavat laajentaa omaa reviiriään? 18-vuotiaana on sitten myöhäistä...
ihan varmasti lapsi jaksaisi odottaa vaikka 6-vuotiaaksi mutta tässähän on kyse siitä että äiti ei jaksa. Eikä isäkään. Ihan turha heittää jotain 18v-korttia, kyllähän ne lapset kouluikäisenä itsenäistyy vähitellen. 4-vuotiaan ei vielä tarvitse.
Meillä ei ainakaan toimi mikään "koko kylä kasvattaa" meininki, sillä on niitä aikuisia jotka eivät tuohon osallistu. Räikeimmät jättää lapset ilman avainta ja kännykkää pihalle, talossa jossa on alaovi aina lukossa eikä summeria. Sinne vaan lapsi pois jaloista! en ikinä jättäisi omaa lasta aikuiselle, joka ei pysty edes omastaan huolehtimaan.
ulkoillu 3 vuotiaasta yksin, 4-5 vuotiaana jo yksin pyöräilleet lähialueilla asuvien kavereiden luo. Asutaan kaupungin maaseutu osassa, eli vieri vieressä omakotitaloja mutta maaseutua periaatteessa. Ja siis myö nappurieden 3 vuotiaat liikkuu keskenään pitkähköjäkin matkoja. Miksei 4 v vois liikkua kavereiden kanssa, en nyt oikein ymmärrä.
Mulla on omat lapset ja pihalta saatan poistua milloin huvittaa joten on aika vaarallista leikkiä olettaa et yksin jätetyt lapset on turvassa.
Minä en pyöritä mitään ilmaista lastenvahti toimintaa vaikka saatankin paikalla ollessa huomioida muiden lapsia ja jopa lykkiä niitä keinussa.
minä voisin suostua vastavuoroisuuteen, mutta jos joku äiti ei ole omankaan lapsensa kanssa ulkona niin miksi ihmeessä olettaisiin että hän hoitaisi omaani? Nuo ominpäin pyörivät pikkulapset ovat välillä ihan hirveä riesa. Meillä yksi tuollainen reipas ja itsenäinen tulee soittamaan lähes joka päivä ovikelloa. Valitettavasti meillä ei ole automaattista iltapäiväkerhoa ja jos äiti on lähtenyt kaupoille ja jättänyt pihaan niin se on valitettavasti voi voi. Muutaman kerran soitin äidille että tulisiko hän avaamaan ovensa että lapsi pääsisi sisään. Sitten lopetin tuonkin ja sanoin lapselle että pitää hankkia se oma avain että pääsee kulkemaan.
lapseni 7v ja 3,5v ovat joskus hetken kahdestaan sisäpihalla odottamassa minua tai isäänsä. Ikkunoista ei näe sisäpihalle. Meillä iso ja turvallinen sisäpiha jossa leikkialuetta, marjapusikkoa omenapuita jne. Koulun aloittava 7v saa myös mennä lähistön leikkipuistoihin sekä kauppakeskukseen itsestään jos niin on sovittu. Olisi 4 vuotiaana saanut jäädä kerrostalon pihaan yksin leikkimään mutta ei ole halunnut, vasta nyt on välillä jäänyt.
Asun Helsingissä ja meidänkin talossa 4-5v:t ulkoilevat itsekseen. Ja kas kummaa, kun olen reilun vuoden ikäisen lapseni kanssa pihalla, tulevat he minulle juttelemaan ja kertomaan asioitaan. Minusta ovat liian pieniä olemaan yksikseen, ilmeisesti aikuista kaivataan kun seurani kelpaa.
Yksikin tyttö (n.4-5v) tulee isomman (n.7)sisaruksen kanssa joka sitten katoaa omien kavereidensa kanssa ja tyttö jää meidän kanssa pyörimään.Olenkin miettinyt että katsooko vanhempi että tuolla on se kiva naapurin täti joka katsoo samalla meidänkin tyttöjen perään ja laittaa lapset ulos.
Toinen tyttö (n.5v) sanoi minulle ettei mun äiti vaan viitsi tulla ulos mun kanssa leikkimään. Tuli surku, koska tyttö on koko kesän ollut itsekseen pihalla kavereiden kanssa.
Piha ei ole vaarallinen, mutta vieressä menee vilkas autotie, eikä koko piha näy esteettä ikkunoista.
yksinään ulkona, ikää heillä 6 ja 5. eivät viihdy ilman mua taikka isosiskoaan pitkään keskenään.
Ja mä tykkään kyllä olla ulkona työpäivän päätteeksi.
meidän pihassa kans on yks tyttö ulkoillut yksinään 4 vuotiaasta saakka, äiti tule ulos tasan röökille.
No kaipa äiti lapsensa tuntee. Ihan normaalia kai, uskon että äitinsä kurkki ikkunasta tiuhaan. Meidän kohta 5-vuotiasta ei uskalla jättää vielä pitkäksi aikaa, koska on puutteita sosiaalisissa taidoissa, tulee helposti kärhämää muiden kanssa.