Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias yksin kerrostalon pihalla Helsingissä?

Vierailija
23.04.2012 |

Olimme viime viikolla Käpylässä erään kerrostalon pihalla kylässä tuttavilla. Pihalla ulkoili paljon lapsiperheitä. Eräs 4-vuotias (juuri 4 vuotta täyttänyt kuulemma), pienen pieni tyttö ulkoili yksin pihalla. Ensin oli n. puoli tuntia yksin, sitten hänen äitinsä tuli vauvan kanssa ulos. Olivat ulkona n. vartin-20 minuuttia, jonka jälkeen äiti sanoi 4-vuotiaalle, että jäätkö vielä ulos? Muista, ettei pihasta saa lähteä. Tyttö leikki ja lyöttäytyi muiden aikuisten seuraan ja vaikutti hieman yksinäiseltä. Taloyhtiön molemmin puolin menee autoteitä, ja n. 50 metrin päässä nelikaistainen autotie. En jättäisi 6-vuotiastanikaan siihen yksin kuin ehkä hetkeksi, saati sitten 4-vuotiaan niin, ettei minulla ole edes näköyhteyttä lapseen. Mielestäni tuo on jo heitteillepano.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin kerrostalon pihalla.

Vierailija
2/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4- ja 5-vuotiaat lasketaan ovesta pihalle leikkimään sillä aikaa kun äiti on vauvan kanssa kotona. nämä pikkuiset yksinäiset ovat sitten pihalla muiden vahdittavana, eihän niille oikein voi selkäänsäkään kääntää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkee usein tuonikäisiä pihapiirissä itsekseen. Alueella on pienkerros- ja rivitaloja joiden välissä kulkee pihakatu jonka varrella parkkipaikkoja. Aika huolettomasti monet antaa lastensa pihoilla olla. Mä en itse olisi uskaltanut ihan autojen pelostakin mutta en nyt ihan heitteillejätöksi kutsuisi enkä ole nähnyt tarpeelliseksi asiaan puuttua.

Vierailija
4/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kuopus 4v leikkii usein lyhyitä aikoja (esim. 15-30 min) itsekseen kerrostalomme pihalla helsingissä.

esim. kun vien kauppakasseja sisälle tai odottaa muita ja menee edeltä leikkimään tms.

4v osaa jo pysyä pihalla ja ymmärtää miksi.

Vierailija
5/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muksu oli ekan kerran yksin kerrostalon pihassa neljävuotiaana, mutta likellä ei ollut teitä yms. Noh, 100 metrin päässä ranta kylläkin.

Mutta, meillä poika ei olisi uskaltanut yksin edes lähteä pihasta pois.

Jos on vilkasliikenteinen tie vieressä, tuon ikäinen tarvitsee kyllä vähän enemmän valvontaa.

Vierailija
6/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä. Siinä taas äiti luottaa 4 vuotiaaseen ja kohta luetaan loput iltalehdestä. Jokainen vastuuntuntoinen aikuinen tietää, että tuon ikäinen voi tehdä ihan mitä vaan..lähteä ykskaks tielle tai jotain.

Niinhän se käy, että jos sitten jotain tapahtuu niin äitiä ei ainakaan saa syyttää ainakaan täällä. Älkää tehkö lisää lapsia, jos ette pysty edes siitä yhdestä huolehtimaan. Kyllä vauvan kanssa on pystyttävä se isompikin katsomaan.

Ilmoitus heitteille jätöstä.

Vierailija
7/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isosiskon kanssa n. 5-vuotiaana. Meidän pihamme lähellä ei kulkenut isoja teitä. Itse koen kiusalliseksi sen, että joku hoidattaa lapsensa vierailla ihmisillä. Tämä tyttö pyysi vähän väliä apua jossain asiassa, vauhtia keinussa jne. Eihän sitä lapselle ilkeäkään halua olla, mutta kun minullakin oli omat lapset siinä vahdittavana. Entäs, jos joku vie lapsen mukanaan? Tai vaikka joku itsensäpaljastaja osuu paikalle? 4-vuotias ei myöskään osaa toimia kovin järkevästi, jos vaikka jalka jää jumiin kivenkoloon tai putoaa jostain ja päästä alkaa tulla verta. Meidän poika ei sitäpaitsi vieläkään tottele sääntöjä aina, vaikka on pian jo 6 v. Saattaa vahingossa lähteä esim puistossa sovittujen rajojen ulkopuolelle. 4-vuotiaaseen en kyllä luottaisi.

Vierailija
8/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En isosiskonkaan kanssa. On sellainen tapaus että voi keksiä vaikka mitä.

Vierailija
9/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et puhu meidän lapsesta :-) Tyttö on viisivuotias mutta saattaa sanoa pilke silmäkilmassa esim. olevansa kolme. Asumme rivitalossa joka on kerrostalojen vieressä. Lapsi osaa ulkoilla yksin/useiden ystäviensä kanssa lyhyitä aikoja tässä oman taloyhtiön pihalla. Liikennettä on kauempana mutta talojen pihalla ei ole parkkipaikkaa eli ei siis autoja juuri koskaan. Lapselle on opetettu turvalliset rajat (ei metsään, ei lähellekään tietä) ja tietää että jos niitä rikkoo niin sitten ei ulkoile ilman äitiä ollenkaan. Täällä pihalla leikkivät muuten yksinään jopa naapurimme 3-vuotiaat. Toki äitinsä käy aina kurkkimassa miten menee ja isommat sisarukset ovat myös pihalla.

t. Äiti, tyttö ja vauva Käpylästä

Vierailija
10/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen kerrostalomme piha on kamala, roskainen ja autoja kulkee läpi jatkuvalla syötöllä. Silti tuossa näkee jopa 3-vuotiaita itsekseen ulkona...sitten taas edellisen kodin piha oli siisti, pieni ja turvallinen, sinne uskalsin laskea jopa adhd-poikani turvallisin mielin. Nykyiselle pihalle en häntä päästäisi ja menemme muutenkin yleensä puistoon, jossa on fiksumpaa seuraa (pihan pikkulapset kiroilevat jne.).

Vierailija
11/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan se äiti jättänyt 4-vuotista täysin yksin pihalle?

Siltikin, itse en jättäisi ja mun arka 4vee ei kyllä uskaltaisi jäädäkään.

Vierailija
12/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kiltti ja tottelevainen, voisin jättää esim. siksi aikaa kun haen vaikka kotiin unohtuneen roskapussin tms.

Niin ja itsekin asuin ennen Käpylässä, Koskelantien lähellä. Oma lapsi (kiltti, tottelevainen ja varovainen) sai alkaa ulkoilla itsenäisesti pihalla 6-vuotiaana ja silloinkin vaan sellaisella osalla pihaa joka näkyi ikkunoista. Mutta tosi monet saivat olla ilman vahtia ulkona jo nuorempinakin, enkä tiedä että kenellekään mitään normaalia kolhiintumista kummempaa olisi sattunut.

Vierailija
13/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voit tietää, ettei äiti ole jonkun toisen perheen kanssa sopinut, että katsovat lapsen perään? Huoh.

Vierailija
14/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme rauhallisella alueella Helsingissä, mutta asuntomme ikkunoista ei näe taloyhtiön pihalle. Pari autotietä menee lähellä, mutta ei ihan pihan vieressä kuitenkaan. Suurin osa täällä asuvista lapsista saa alkaa ulkoilemaan itsenäisesti 5-vuotiaana, mutta pikkusisarukset usein vähän nuorempana.

Omaa esikoistani en olisi voinut päästää vielä 5-vuotiaana yksin pihalle, varsinkin kun ei ollut näköyhteyttä. 6-vuotiaana sai alkaa pikku hiljaa mennä edeltä pihalle tai jäädä hetkeksi aikaa, kun lähdin kuopuksen kanssa sisälle. Kuopus sen sijaan alkoi olla veljensä kanssa 4-vuotiaana pieniä aikoja ilman aikuista pihalla, mutta onkin ihan toista maata kuin veljensä. Niin nuorena en kuitenkaan olisi häntä vielä yksin pihalle päästänyt, paitsi just sillä tavalla etukäteen, että olisin itse mennyt n. 10 min päästä perässä.

Vierailija
15/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rivari Helsingissä eikä meillä 4 v saa yksin leikkiä siinä. Mä en näe nyt suurimpana ongelmana turvallisuutta, meilläkin hyvin rauhallinen alue. Mun mielestä suurin ongelma on yksinäisyys ja aikuisen huomiotta oleminen. Kun koko ajan lasten mielestä isoin ongelma on se, että vanhemmilla ei ole lapsille huomiota, niin miksi pitää väkisin järjestää niitä yksimielinen hetkiä. Tuossakin äiti vauvan kanssa kotona, ei mitään syytä miksei voisi olla lapsen kanssa.

Vierailija
16/54 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5v yksin pihalla. Raivoaa mulle jos en anna vauhtia tai huomioi heitä. Koko ajan mun pitäis olla viihdyttämässä ja katsomassa temppujaan. Pitää olla kuitenkin omien lasten kanssa ensisijaisesti. Silloin ei haittaa jos keksivät mun 3-vuotiaan kanssa yhteisen leikin. Nyt isompi on 4, eikä halua olla yksin pihalla. En päästäisi, koska vieressä on autoteitä, eikä leikkialueelle näe meidän ikkunasta. 1-vuotiaan takia olen tulevana kesänä sidottu hiekkalaatikolle ja vauvojen juttuihin, joten jonkin verran enemmän annan isomman mennä, ja joku raja täytyy olla vieraiden lasten kanssa. Tutustuisin mielelläni lasten vanhempiin, mutta eivät näy pihalla, joten hankalaa on.

Vierailija
17/54 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kohta 5 vuotta ja kovin innoissaan viettäisi nyt ilmojen lämmettyä kaiken mahdollisen ajan ulkona. Yksin voisi tulla monta tilannetta, joissa ei pärjää, jos esim. naapurikorttelin 9-vuotiaat isot pahispojat sattuvat paikalle. Samoin saattaa sännätä tielle vaikka auto on tulossa, kun ajattelee juosta äkkiä toiselle puolen. Paljon ymmärtää toki, mutta todettu tässä on, että perään on vielä katsottava, kun ympäristökin on mitä on.

Vierailija
18/54 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille lapselle ei muka voi siinä leikkiessä sattua mitään?

"on sanottu selkeät rajat ja jos niitä rikkoo" jne. no tuota, eikö se ole myöhäistä siinä vaiheessa kun lasta ei näy pihalla kun sääntöjä on rikottu? Eikun sen lapsen havaitsee kun se on vasta aikeissa rikkoa sääntöjä? Eiku..

"sinne näkyy ikkunasta" jos sinne näkyy ikkunasta niin miksi on niin iso vaiva sitten olla siinä ulkona lapsen kanssa?

miksi lapsen täytyy olla yksin?

mihin on niin kiire ettei voi olla lapsen kanssa?

...mutta kukaan ei aiemminkaan vastannut varmaan koska

-ympäristö on kaikilla niin tuttu ja turvallinen ettei mitään voi sattua

-lapsi on niin järkevä ettei mitään voi sattua

ja paitsi että autokoulussa sanottiin juuri että lapsi oppii noin kymmenvuotiaana arvioimaan auton nopeutta, ehtiikö alta pois jne.

vanhemmat ilmeisesti tuntevat lapsensa ajatukset läpikotaisin kun "ei se meidän lapsi keksis mitään sellasta/tosi paljon on persoonakysymys voiko 3v leikkiä moottoritien reunassa/ei meillä nyt sentään mitään moottoritietä hei, kamoon, rantaan 100 metriä, piha-aluetta on autotie menee siinä reunassa mut ei siinä kukaan koskaan aja ku korkeintaan neljääkymppiä"

Vierailija
19/54 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi "ilman aikuisen huomiota"?????? Parempi oppia pikkuhiljaa olemaan yksikseenkin ja oppia että koko maaila ei pyöri ympärillä.

Toiseksi, mikä ihme tämä "hoidattaa lapset muilla" -asenne on? Koko kylä kasvattaa, minne se unohtui? Meillä on Töölössä koko sisäpiha yhteistä touhualuetta, ja kyllä 4-5 -vuotiaat hetken saavat siinä touhuta. Mikä heitteillejättö? Kokoajan on joku aikuinen saatavilla, siitä on sopimus.

Koska ne teidän lapset saavat laajentaa omaa reviiriään? 18-vuotiaana on sitten myöhäistä...

Vierailija
20/54 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olin lapsena jo reilusti alle kouluikäisenä yksin tai siskon kanssa pihalla. Asuin omakotitalossa, vieressä meni autotie, ei kovin vilkas mutta kyllä siinä autoja ja varsinkin mopoja meni. Pihallamme ei ollut mitään aitoja tms. Miten sinä ap aiot laittaa 7-vuotiaan lapsesi joskus kouluun? Siellähän voi välitunnilla käydä vaikka mitä, hui!

Itse näin pari päivää sitten täällä Pohjois-Haagassa illalla noin 9-10 aikaan korkeintaan 6-vuotiaan pojan potkulautailemassa. Se oli jo mielestäni kyseenalaista, tämä alue kun ei mikään lintukoto ole...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi