miksi kävit/et käynyt np-ultrassa?
odotan viidettä lastani ja olen 38v. En ole koskaan käynyt np-ultrassa mutta nyt mietin pitäisikö nyt mennä.
down-vauvaa en abortoisi mutta mitä muita kehityshäiriöitä np-ultra näyttää? Kuinka varmoja tulokset ovat?
olen kuullut, että myös vääriä hälytyksiä on tullut ultrassa ja sitten on menty lapsivesitutkimuksiin ja terve vauva on saattanut mennä kesken sen takia.
mielipiteitä?
Kommentit (24)
Aion käydä ihan vaan siksi, kun on kiva nähdä vauva paremmalla ultralla mitä neuvolassa on, eikä maksa mitään. Voisi selvitä sukupuolikin. Aborttia en noin myöhään enää tekisi, ellei puuttuisi aivot, tai olisi jotenkin muuten elinkyvytön. En aio mennä lapsivesipunktioon vaikka jotain tulisi vastaan.
Ainakin pääkaupunkiseudulla seulontaultrat maksaa ä-polimaksun eli n. 30e.
Täällä ei maksa mitään ja käytössä on myös 4D siinä samalla, joten sillä ajattelin että ihan hyvin voi selvitä tuo sukupuolikin jo.
Nyt muistankin, että ekassa raskaudessa en käynyt np-ultrassa, koska neuvolan puheista ymmärsin sen tarkoituksen niin, että katsotaan onko vammainen vai ei, mutta olin jo päättänyt etten aborttia tee vaikka vammainen olisikin, enkä siksi mennyt. Toisessa ja kolmannessa kävin ihan sen takia, että halusin tietää onko sikiö elossa ylipäätään. Ja onhan se niin mahtava tunne, nähdä se oma vauva siellä ruudulla, se kaiken tuntumaan todellisemmalta.
Odotan esikoistani ja olen menossa np-ultraan. Tai itseasiassa ultra oli tänään, mutta kun kurkattiin ja mitattiin kasvavaa vauvelia niin huomattiin, että se onkin luultua nuorempi, joten sain uuden ajan np-ultraan 2 vkon päähän. Olettamus oli, että raskaus olisi 11 viikolla, mutta paljastuikin, että tänään on menossa vasta 10+2. Kätilö kertoi, että np-ultran tulokset + verikokeesta tehtävä seulanta ovat suuntaa antavia, mitkään tutkimukset eivät anna 100 % varmuutta suuntaan tai toiseen. Jos np-ultrassa ilmenisi, että äiti saattaa kuulua Downin riskiryhmään niin äidille ehdotetaan jatkotutkimuksia. Sitten myöhemmin rakenneultrassa selvitetään muita mahdollisia rakenteellisia poikkeamia, kuten kromosomihäiriöitä. Minulle oli itsestäänselvää, että menen np-ultraan, sillä esikoista odottaessa kaikki tieto on tervetullutta :)
ja joo joo, kaikki ei näy ja välillä tulee vääriä hälytyksiä, mutta kyllä sieltä nyt jotain näkyykin ;)