Päiväkodin vaihto: uuteen tutustuminen ja aloitus?
Miten teillä on sujunut uuteen päiväkotiin siirtyminen ja miten olette ihan käytännössä toteuttaneet sen?
Ollaan muuttamassa nyt keväällä ja lapsi 4v. siirtyy elokuussa uuteen päiväkotiin (saadaan pitää "vanhassa" päiväkodissa vielä touko-kesäkuu vaikka nyt jo muutetaankin ja on sitten heinäkuun lomalla). Lapsi on ollut päiväkodissa 2 vuotta.
Eli mites siihen uuteen päiväkotiin tutustuminen ja uuden päiväkodin aloitus yleensä toteutetaan? Aloitetaanko tavallaan nollasta kun lapsi menee uuteen päiväkotiin? Mietin tässä kesän lomia ja sitä, että pitääkö elokuusta varata viikko lomaa, että tutustuu taas lapsen kanssa uuden päiväkodin arkeen (ensin yhdessä ja sitten lapsi pikkuhiljaa yksin). Jotenkin vaan tuntuu hullulta kun lapsi on jo niin paljon vanhempi kuin ensimmäisellä kerralla mutta toisaalta paikka on uusi. Kesällä ajateltiin käydä leikkimässä päiväkodin pihalla ahkerasti (päiväkodin ollessa kiinni) kun se sijaitsee ihan meidän lähellä. Mutta miten se elokuun aloitus hoituu?
Kommentit (6)
Ite ajattelin olla mukana pari päivää.
Jos ei koko viikkoa niin parina päivänä. Vaihdoitteko myös paikkakuntaa muuttaessanne? Jos muuttaa Helsingistä Vantaalle, voiko lapsi jatkaa edelleen jonkin aikaa Helsingin päiväkodissa.
ja saman ikäinen lapsi. Ajattelin tehdä niin että elokuussa ennen varsinaisen hoidon alkua käymme muutamana päivänä tutustumassa, ehkä niin että olen itse kokonaan mukana yhtenä päivänä ja sitten toisena jätän joksikin aikaa sinne, jos se käy päiväkodille. Meillä on hoitosopimus voimassa koko ajan koska tapahtuu kaupungin sisäisenä siirtona, näin ollen pitäisi olla ok päiväkodille että lapsi on siellä myön ilman minua tutustumassa. Näin "vanhan" lapsen kanssa en näe tarpeellisena viikon tutustumista, kun lapsella on jo useamman vuoden hoitokokemus. Omani ollut hoidossa 1,5v asti, eli 2,5vuotta. Luulen että käymme kerran ennen kesälomaa tutustumiskäynnillä uudessa päiväkodissa (vain kiertämässä paikat siis) ja sitten lomalla käymme pihalla leikkimässä jotta ympäristö tulee tutuksi. Uskon että kaikki sujuu hyvin, lapsi tietää jo nyt menevänsä syksyllä tuohon uuteen päiväkotiin ja puhuu siitä positiiviseen sävyyn. Asiasta kannattanee jutella lapsen kanssa hyvissä ajoin ennenkuin lopettaa vanhassa paikassa jotta ehtii tehdä "surutyön" ja tottuu ajatukseen ettei loman jälkeen menekään tuttuun ryhmään vanhojen kavereiden kanssa.
jäättäisin lapsen sinne itsekseen, ensin muutamaksi tunniksi aamupäivällä, sitten ruokailun yli ja lopuksi päiväunenkin yli. Eli aloittaisin pehmeällä laskulla, mutta en itse menisi mukaan.
jäättäisin lapsen sinne itsekseen, ensin muutamaksi tunniksi aamupäivällä, sitten ruokailun yli ja lopuksi päiväunenkin yli. Eli aloittaisin pehmeällä laskulla, mutta en itse menisi mukaan.
haluan siksi olla yhden päivän mukana että näen minkälainen pk:n päivä ja meininki on. Muuten en sitä 4v lapsen kanssa sinänsä pidä tarpeellisena.
t: se jonka lapsi myös vaihtaa elokuussa
Ollaan siirtymässä saman kaupungin sisällä uuteen päiväkotiin eli saadaan tosiaan olla lähes kaksi ylimääräistä kuukautta vanhassa päiväkodissa. Tulee pitkä vienti ja hakumatka touko-kesäkuuksi mutta tuntuu paljon kivemmalta vaihtaa päiväkotia elokuun alusta kuin kesken kautta kun siinä on lapsella kuitenkin 5 viikon loma välissä. Varmasti oli myös helpompi saada se uusi paikka elokuun alusta kuin nyt toukokuusta. Eli meillä tosiaan siis hoitosuhde jatkuu katkeamatta kaupungin kanssa ja vaan päiväkoti vaihtuu.
Tuntuu jotenkin tosi hankalalta miettiä miten tutustua uuteen päiväkotiin nelivuotiaan kanssa. En tiedä miksi mutta 2 veen kanssa (jolle koko päiväkotijuttu oli ihan uusi asia) kaikki tuntui simppelimmältä. Nyt on jo yleensä sitä meininkiä että "mä olen iso tyttö" niin en usko että tuo muksu haluaa minua sinne nurkkiin pyörimään pitkäksi aikaa. Mutta toisaalta kyseessä on ihan uusi paikka ja uudet rutiinit eli olisi varmasti meidän vanhempienkin kannalta tuntea paikan meininkiä.
Mitä jos kävisi tutustumassa pari kertaa jo kesäkuussa epävirallisesti (siis niin, että ei olla vielä aloitettu siellä) ja sitten leikkisi ahkerasti pihalla heinäkuussa? Ja sitten elokuussa...???