Jos sosiaalituen lakkautetaan kuinka käy perheesi?
Kommentit (31)
Maksat lääkkeesi kokonaan itse, näyttämättä kela-korttia?
Sosiaaliturva voidaan luokitella seuraavasti:
Sosiaalivakuutus on vakuutus joka on järjestetty sosiaalisten henkilöriskien varalta. Näitä ovat esimerkiksi vanhuus, sairaus, työkyvyttömyys, työttömyys ja kuolema. Sosiaalivakuutus ei siis kata omaisuusvahinkoja. Sen tavoite on turvata toimentulo edellä mainittujen riskien toteutuessa, sekä korvata niistä aiheutuneita kuluja. Sosiaalivakuutuksia ovat muiden muassa lakisääteinen eläke, lakisääteinen sairausvakuutus, sekä työttömyysturvan ansiosidonnainen osa.
Sosiaaliavustus on rahaa, jota maksetaan ennakolta määrätyin ehdoin tietyn suuruisena, samaan tapaan kuin sosiaalivakuutuksessa, mutta jonka rahoittamiseen ei käytetä vakuutusmaksuja. Esimerkkejä sosiaaliavustuksista ovat lapsilisä ja työttömyysturvan peruspäiväraha.
Sosiaalihuolto on osa sosiaaliturvaa, jolle on ominaista yksilöllinen tarveharkinta. Tämän turvan rahasuoritukset ovat toimeentulotukea, jonka edellytyksenä on muun muassa, että avunsaajalla itsellään (tai perheellä) ei ole varaa välttämättömiin elatuskuluihin.
vai lasketaanko tässä sosiaalietuuksiin myös esim. terveyskeskukset jne?
ihan kaikesta verovaroilla kustannettavasta hyvinvoinnista. Koska muutenhan ois aivan absurdi ajatus, että vähävaraisilta vietäisiin viimeisetkin pennoset, mut rikkaat sais edelleen verovähennyksiä, kelakorvauksia, yritykset puoli-ilmaisia tuettuja työntekijöitä jne. Samasta pussistahan se kaikki raha tulee. Mä siis ymmärsin ap:n ajatuksen niin, että elettäisiin täysin markkinavoimien hallitsemassa maailmassa, jossa yhteiskunta puuttuu mahdollisimman vähän ihmisten elämään.
Ap vois ehkä vähän avata tuota aloitustaan, niin ei tarvis meidän muiden arvailla mitä hän tarkoitti. :)
kunnes pitäis mennä lääkäriin ja maksaa itse ne todelliset kulut. Mulla ei ois varaa edes synnyttää sairaalassa tai käyttää neuvolapalveluja, jos niistä laskutettaisiin niiden todellinen hinta.
tulonsiirroista eli ns. sossun rahoista. Ihan sama onko välillistä vai välitöntä mutta yhteiskunnalta raha tulee kotitalouksia hyödyttämään.
Tämä 55% on keskimäräinen osuus. Jotkuthan eivät tienaa mitään ja silloin kaikki tulee yhteiskunnalta.Toiset taas eivät juuri mitään saa kuten ne jotka käyvät töissä eikä ole lapsia eikä sairauksia.
Joutuisin joko asumaan perheineni vanhempieni omistamassa kiinteistössä ilmaiseksi tai sitten jättäisin opinnot kokonaan. Ylioppilastutkinnolla sitten vaan työelämään, juhuu... Olisin varmaan vauvan kanssa kotona paljon vähemmän aikaa kuin suunniteltu, mies joutuisi rahoittamaan elämisemme ja hänenkin opintonsa kärsisivät. Aijai.
..elättämään ihan itse mukelonsa ja perheensä. Eikä tulla mun rahapussille.
Vaikka kaikesta sosiaaliturvasta joutuisimme luopumaan niin verotus ei kevene.
et silti ole sitä itse tienannut. Olet oikeutettu äitiysrahaan ja vanhempainrahaan jas olet ollut 6 kk töissä ennen kun äitiysloma alkaa.Sinä aikana et tienaa kyllä mitenkään niin paljon. Lisäksi saat saman rahan vaikka et kävisi kymmeneen vuoteen töissä vaan tekisit aina vain lisää lapsia.
Et todellakaan ole tienannut vanhempainrahaa vaan se on sosiaalituki jonka KELA maksaa.Työnantaja maksaa sinulle äitiysrahan mutta sekin on sosiaalituki.Tiesitkö että suuri osa sosiaalituista on Suomessa siirretty työnantajan maksettavaksi kuten sairaspäiväraha suurelta osin.Muualla maailmassa nämä tuet masaa valtio.