Voiko tästä tehdä poliisiasian??
Eilen illalla eräs nainen, joka on kaverini (tai oli) tuli eteiseemme huutamaan naama punasena, ja syyttämään ihan perättömistä asioista... En edes ihan tarkkaan tiedä, mistä raivosi/syytti minua. Ei kuitenkaan ollut kännissä
Pysyin tyynen rauhallisena, en korottanut ääntä, en kiroillut, en huoritellut toisin kun hän.
Lähtiessä hän potkas ulko-oveen ja uhkas rikkoa ikkunan...
Voiko tästä ilmoittaa poliisille kotirauhan rikkomisena tms.?
Kommentit (35)
Jouduin takavuosina heittämään yhden ämmän tuulikaapistamme pihalle kun tuli haukkumaan ja raivoamaan jostain ihme asioista. Sen koommin en ole ollut näkevinäänkään tuota idioottia.
Turvallisuuskysymys, et koskaan tiedä mitä keksii tehdä. Katkaisisin vain välit kokonaan.
Asumme Helsingissä.
Nainen oli siis minun ihan hyvä kaveri, viimepäivinä meillä on ollut pientä riitaa ilmassa, ihan mitättömästä ja maailman turhimmasta asiasta. Siis todellakin pientä riitaa, jota mielestäni kumpikaan ei alottanut, eli en odottanut mitään anteeksipyyntöä puolin tai toisin. Itse olin jo unohtanut koko jutun.
Yhtäkkiä nainen vaan ilmestyy ovelle, aloittaa hirveän huudon, haukkuu minut pystyyn jne. Ei todellakaan ole naisen tapaista!
onko sulla kaikki hyvin? Ja kerro, ettei ole oikein tulla huutamaan ja huorittelemaan, asioista voidaan puhua oikeilla nimillä ja oikealla asenteella aikuisten kesken. Tarvitseeko hän apua johonkin? Toinen tie on sitten se, että mitätöit koko kokemuksen mielestäsi, unohdat ihmisen, etkä keskustele hänen kanssaan tervehdyksiä lukuunottamatta.
Onko mahdollista, että et kerro kaikki? Ilman mitään syytä kukaan ei menee huutamaan ja uhkamaan ja potkimaan...
Turvallisuuskysymys, et koskaan tiedä mitä keksii tehdä. Katkaisisin vain välit kokonaan.
Se henkilö tietää missä ap asuu ja tietää varmasti paljon muutakin hänen ja perheensä elämästä. Paras suhtautuminen "mielenvikaiseen" tuskin on ruveta systemaattisesti loukkaamaan häntä.
voi toki tehdä vaikka uhkaiski ikkunan rikkomisella koskaan ei tierä vaikka uhkailija toteuttais sen mä ainaki sanoisin että sulla on 10 minuuttia aikaa häipyä tai soitan poliisit ja keroisin vielä että uhkailija lupas rikkoa ulko oven lasin se on koti rauhan rikkomista seki jos uhkailee rikkoa toisen ulko oven lasin tai tulee räyhäämään toisen kotia ei muuta ku soitto 112 een
Ei kannata sillä poliisi ei tee mitään. Tiedän omasta tapauksessani ja sain todellakin soittaa poliisille että tutkii asian kunnolla ja autan nyt poliisia. Lähetän tositteita. Meillä kyseessä indeteetti varkaus, tilin tyhjentäminen, luoton otto niin että sun juttusi ei poliiseja hetkauta vaikka ne kaikki tapaukset tutkii mutta miten sitten tutkii. Suurin osa ei mene syyttäjälle asti koskaan.
Pidä ovi lukossa.
Juu, juu, rikosilmoitus vaan. Onpahan sitten mustaa valkoisella ja jos tulee vielä pahempi kohtaus, saat poliisit paikallekin kun on jotain kirjattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ex-naapuri tuli kännissä ovellemme riehumaan ja haukkumaan sekä suoraan uhkaili meidän henkiämme ja sanoi tappavansa koiramme. Sitten potkaisi pienempää koiraamme ja kävi mieheeni kiinni. Mies ei (onneksi) tehnyt mitään, naapuri sen sijaan löi kunnolla ja yritti kuristaa.
Sanottakoot vielä, että kyseisen naapurin rikosrekisteri ei ole kovin puhtoinen, hän on tehnyt naapurustossa aiemminkin vaikka mitä kännipäissään, yritti mm. lyödä naapurin lasta sorkkaraudalla.
Mentiin tietenkin poliisin juttusille, rikos lähti eteenpäin pahoinpitelynä, kotirauhan rikkomisena, vahingonteon yrityksenä ja kunnian loukkauksena/uhkauksena. Syyttäjältä naapurille eteenpäin mennessään juttu oli kaventunut lieväksi pahoinpitelyksi, joten poliisia ei tosiaan kiinnostanut tappouhkaukset ja kotirauhan häirintä.
Asiasta olisi tullut muutama päiväsakko yksinän, mutta asia meni oikeuteen, sillä naapuri oli tehnyt samoihin aikoihin muitakin rikkeitä. Sai 50 päivää ehdollista törkeästä petoksesta ja kahdesta lievästä pahoinpitelystä.
Poliisi sanoikin meille rikosilmoitusta tehdessämme, että nämä kotirauhan häirinnät sun muut pitäisi tehdä siviilikanteena, jolloin kuluja ei kustanneta.
Onneksi päästiin pois tuon hullun naapurin piiristä, häntä ei ole edelleenkään saatu häädettyä.
Näin se menee ja teidän juttu paljon pahempi kuin ap juttu. Meillä identiteetti varkaus ja tosiaan ihan 5000 eurosta kyse. Itse en ole uhri vaan sairas äitini.
Toki rikosilmoituksen voi tehdä mutta ei tuo oikeuteen mene.
Jos ei joudu kuulusteluihin niin ei edes tiedä oletko rikosilmoituksen tehnyt. Eli turha juttu. Suurimman osa päättyy esitutkimukseen.
No mistä sua syytti? Ootteko ollut hyviäkin kavereita? Mun mielestä kannattais laittaa kaverille ihan ystävällisesti viestiä ja kysyä mikä toi juttu oli. Voihan olla että kysymyksessä on joku super iso väärinkäsitys jos et kerran mitään väärää oo tehnyt ja silti kaveri sellasta väittää.. Tai näin mä ainakin tekisin jos en ees tietäs varmaksi mistä syytetään...
Voit tehdä rikosilmoituksen, tee ehdottomasti,kerro että hän uhkaili vielä. Rikosilmoitus onnistuu myös netin kautta. Olen poliisilaitoksella toimistotehtävissä, jotain tiedän työni puolesta. Uhkaus on paha.
Mua kiinnostaa mitä ap. on tehnyt että on saanut naisen raivoihinsa. Onks nää jotain uusperhe, exä, nyxä juttuja jossa naiset tappelee?
vai puolituttu naapuri tms.? Oletko varma, että ko. henkilöllä on kaikki hyvin eikä esim. joku psykoosi päällä? Kai hänellä JOKIN syy oli käytökseensä tai osaat arvella, mistä se johtuu? Jos tosiaan ei, ja aiemmin ollut ihan normaali eikä mikään häirikkö, niin mielestäni on aika selvää, että hän tarvitsisi enemmänkin apua kuin poliisitutkintaa.
Voisitko lähestyä häntä tästä näkökulmasta, kysyä onko hänellä kaikki hyvin, kun et ymmärrä hänen purkaustaan ja sanoa että toivot että hän hankkii apua itselleen, mutta joka tapauksessa seuraavasta vastaavasta tapauksesta joudut ottamaan yhteyttä poliisiin.