Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentolipun varmistaminen????

Vierailija
19.11.2005 |

Jostain muistan lukeneeni, että lentolippu tulisi varmistaa etukäteen (ei pakettimatkoilla) esim. soittamalla kyseiseen lentoyhtiöön? Voiko tämä pitää paikkaansa?

Itse olen lähdössä kolmen viikon matkalle ja minulla on ne lennot varattuna. Niin pitäisikö minun etukäteen vielä ilmoittaa, että olen tulossa lennolle?

Itse olen aiemmin matkustellut vain pakettimatkoilla, joten tämä kaikki on ihan uutta ja jostain muistan tälläistä joskus lukeneeni.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on kaksi syytä:

1. Lentoaikataulut ovat voineet muuttua ja lentoyhtiöllä ei ole välttämättä matkustajille mitään yhteystietoja ulkomaille. Joten mites saisit muuten tietää aikataulumuutoksista? Pakettimatkoillahan opas hoitaa tällaiset ja tiedottaa matkustajille jos muutoksia on tullut.

2. Jokaikinen lentoyhtiö ylibookkaa tarvittaessa lentoja sillä on tutkittu fakta että noin 2% matkustajista jää tulematta lennolle (siis ihan oikeasti - lennolle kuin lennolle!!!). Joskus kuitenkin käy tietenkin niin että kaikki sitten tulevatkin paikalle (tai lähes kaikki) ja kone on ylibookattu tuolla noin 2%:lla. Jos olet vahvistanut etukäteen paikkasi paluuseen niin vaikka tulisit kuinka viimetipassa kentälle saat paikkasi. Jos taas et ole vahvistanut niin lentoyhtiö pitää sormia ristissä ettet tulisikaan...eli näiden ei-vahvistamattomien paikat jaetaan ensiksi pois...

tv. matkatoimistotäti

Vierailija
2/5 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tulee tarpeeksi ajoissa lentokentälle ja ei ole tehnyt sitä varmistusta niin eikö silloin kuitenkin pääse koneeseen kun on ajoissa? Esim. 3 tuntia ennen lähtöä tuskin koko kone on vielä täynnä.

Entäpä jos ei ole tehnyt varmistusta ja ei pääse koneeseen niin miten sitten käy? Maksaako lentoyhtiö lipun toiselle lennolle tai yön hotellissa tai muuta korvausta?

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että jos tulee tarpeeksi ajoissa lentokentälle ja ei ole tehnyt sitä varmistusta niin eikö silloin kuitenkin pääse koneeseen kun on ajoissa?

---

Entäpä jos ei ole tehnyt varmistusta ja ei pääse koneeseen niin miten sitten käy? Maksaako lentoyhtiö lipun toiselle lennolle tai yön hotellissa tai muuta korvausta?

Juu, jos tulee tarpeeksi aikaisin eikä ole tehnyt vahvistusta (ja konekin lähtee silloin kun pitää) niin 99,999% varmuudella pääsee koneeseen vaikka se olisi ylibookattu. Jätän tuon promillenosan varauksen tuohon sen vuoksi että ainahan saattaa käydä mitä vaan... ;-)

Jos ei pääse lennolle koska se on ylibookattu niin yleensä lentoyhtiö koittaa reitittää sinut uudelleen jo samalle päivälle kohteeseesi jollain toisella yhtiöllä/reitillä. Lisäksi olet oikeutettu (lentomatkan kestosta riippuen) noin $200-$500 korvaukseen (lentoliikenteessä pelataan dollarisummilla). Tietenkin jos joudut yöpymään lentoyhtiö korvaa myös sen.

Jotkut lentoyhtiöt (pienemmät, varsinkin kaukoitä) saattavat olla kyllä niin pottumaisia että kun heidän säännöissään lukee että on PAKKO vahvistaa paluulennot niin jos ei sitä ole tehnyt he koittavat luistaa näistä maksuista yms. ja joskus siinä onnistuvatkin...

tv. matkatoimistotäti

Vierailija
4/5 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän isolla lentoyhtiöllä joten varmasti saan korvauksia jos en jaksa tuota varmistusta tehdä.

t. ap

Vierailija
5/5 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin missaa koneen sen takia että on ollut aikataulumuutos

ja matkustaja ei ole vahvistanut paluulentoaan etukäteen kuten lentoyhtiön säännöt sanovat niin sitten ei lentoyhtiöllä ole enää korvausvelvollisuutta koko asiassa.