Miksi ihmisillä on tarve lytätä minua?
Kohtaan samanlaista käytöstä monesta eri yhteydestä, joten minussa tai käytöksessäni on pakko olla jotain joka aiheuttaa ihmisille tarpeen osoittaa miten tyhmä, kömpelö, typerä jne jne olen. Nyt anonyyminä sitten haluaisin kysyä veikkauksia ja teorioita mikä tämä jokin on mikä provosoi ihmiset lyttäämään minua ihmisenä kun itse olen ilmeisesti itselleni täysin sokea enkä millään keksi mitä teen väärin.
Minua on siis aina pidetty tyhmänä. Jos itse kohtaan ihmisen jota pidän ehkä vähän yksinkertaisena jne, niin mieleeni ei kuitenkaan tule alkaa sitä tälle ihmiselle kertomaan koska tiedän että se on loukkaavaa ja oletan että ihmisen näennäinen "tyhmyys" saattaa johtua ujoudesta, jännittämisestä, siitä että kaikki eivät välttämättä ilmaise itseään kovin sujuvasti jne jne. Minulla itselläni ei ole ikinä ollut ongelmaa kunnioittaa ja arvostaa sellaistakaan ihmistä jolle joskus joku pitää selittää kahdesti tai rautalangasta vääntäen.
Mutta jostain syystä muilla ihmisillä ei ole tällaista kynnystä minua kohtaan. Olin sitten työelämässä, koulussa, tai omassa ystäväpiirissäni niin ihmisillä on joku tarve kyykyttää, lytätä, sanoa ilman turhia hienovaraisuuksia että oletkos sä nyt vähän blondi. Idiootti, tyhmä, hidas jne jne.
Suoritin opiskeluuni kuuluvaa harjoittelua: ohjaajani kettuili minulle koko ajan että miten en tätä osaa ja tämähän on ihan itsestäänselvä asia. Lisäksi hän kyseli minulta jatkuvalla syötöllä omaan harrastukseensa (ei siis opintoihini tai työhön) liittyviä kysymyksiä tyyliin:
"Tiedätkö miksi näin tehdään tässä harrastuksessani?"
"Ammattilaiset tekee tällaisella niksillä, sanopa miksi?"
Ja kun vastasin että enpä tiedä kun en ole lajiin tutustunut niin hän hymyili ylimielisesti ja selitti kuin pikkulapselle.
Opiskelen yliopistossa, ja kavereilleni jostain syystä tämä on kuin punainen vaate. Lähimmät ystäväni saattavat virnuillen googlettaa jonkun nippelitiedon opiskeltavasta alastani ja kysyä että "hei minä vuonna tapahtui tällainen ja tällainen juttu liittyen alaasi? MITEN NIIN ET TIEDÄ SIIS PITÄSHÄN SUN TUO TIETÄÄ KUN MÄKIN TIEDÄN?!"
Tämä ärsyttää koska vaikka järjellä ajatellen tiedän että olen oikeasti ihan normaalijärkinen, niin ei voi olla sattumaa että ympärilleni vain sattuisi tulemaan ihmisiä joilla on tarve jotenkin jatkuvasti osoittaa että olen tyhmä, mitään en osaa enkä mistään mitään tiedä. Tämä vaikuttaa itsetuntooni ja olen viime aikoina ihan rehellisesti valvonut öitä ja miettinyt että mikä minussa laukaisee muissa ihmisissä kyykyttämisenhalun ja tarpeen osoittaa kuinka en ole minkään arvoinen.
Kommentit (49)
Ap olet avoin ja ystävällinen - kerrot ehkä omista asioistasi liikaa. Näin ihmiset pääsevät "niskan päälle". Vahvat, sulkeutuneet ja epäystävälliset ihmiset pärjäävät paremmin ihmissuhdehelvetissä, ainakaan heitä ei nokita. Kukaan ei uskalla.
Pakko nostaa. Meidän töissä on yks mies joka on hyvin itsevarma ja asiasta voi jopa laskea leikkiä..... Musta se ei oo kivaa nimittäin: Hän on nyt sitten ottanut mut eli uuden työntekijän pilkan ja kiusan kohteeksi. Muita neuvoo mutta mut sitten sivuuttaa täysin ja neuvoo miten sattuu ja yrittää hämätä eli pitää tyhmänä. Unohtaa sit lopulta kokonaan et kysyin neuvoa jne. Puhuu ilmeisesti paskaa ja haukkuu muille tyhmäksi. Enpä ole sen huonompi kuin muutkaan mutta olen nainen ja uusi eli hänellä on tarve kyykyttää.
Siksipä en kysy häneltä enää neuvoa vaan kysyn pelkästään muilta ja sivuutan myös hänet sekä etäännyn muualle. Mulle ei ruveta ryttyilemään senttiäkään. Olen silti korrekti ja ystävällinen hänelle ja kaikille muillekin kuten aina. 😊
Vierailija kirjoitti:
Ap olet avoin ja ystävällinen - kerrot ehkä omista asioistasi liikaa. Näin ihmiset pääsevät "niskan päälle". Vahvat, sulkeutuneet ja epäystävälliset ihmiset pärjäävät paremmin ihmissuhdehelvetissä, ainakaan heitä ei nokita. Kukaan ei uskalla.
Tää on todella totta ja aion kovettua itsekin. Töissä olen oppinut sen jo tekemään. En lähde tekemään mitään ystävyyssuhteita töissä ellei joku yksi harvinainen tapaus tule eteen.. Myös muussa elämässä pätee se että kannattaa pitää harvat ja valitut vaan lähellä ja ne kaikki syvimmät asiat pienen piirin tiedossa. Muille on sitten neutraalimpi.
Jospa et olekaan tyhmä vaan liian kiltti.Oletko miettinyt asiaa tältä kantilta? Annat ihmisten päästä liian helposti pätemään ,ns. Niskan päälle jolloin itse-sekä omanarvontuntosi on laskenut liian alas.Tulee mieleen omat ajat kun tapahtui aika paljon samanlaisia asioita samassa mittasuhteessa. Pyrin vähitellen pois näistä kuviosta,vaihdoin paikkakuntaa ja aloin saada itseäni takaisin.Tästä on jo vuosia nykyisin en anna enää ihmisten pitää itseäni "tyhmänä" joka on liika kiltteys.Tee elämääsi muutos niin huomaat,tsemppiä kyllä pärjäät <3
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa mietin omalta kohdaltani. Opiskelut jätin lukion jälkeen koska tuntui niin vastenmieliseltä aina kuunnella sitä vittuilua älystä ja osaamisesta tai sitten "kilttien" ihmisten lässytystä. En kuitenkaan äärimmäisen huono ollut kun lukion keskiarvo oli 9,6 ja 4 ällääkin tuli (no tuli kyllä yksi A:kin..)
Nykyisellä työpaikallanikin vähättelevät ja ilkeilevät niin työkaverit, pomo kuin asiakkaatkin vaikken tee virheitä ja hölmöile asiakkaalle ja ohjelmiakin osaan käyttää ja ratkaista ongelmatilanteet. Mieheni ja äitini ovat ainoita jotka pitävät minua normaalina. Pomolle sanoin kerran harmistuneena että muuttaisiko hän käsitystään jos hankkisin itselleni laajan, psykologin tekemän älykkyystestin tulokset. Hän totesi ettei mikään paperi saa häntä uskomaan minun olevan normaaliälyinen.
En mielestäni puhu asioista jotka yhdistetään yksinkertaisuuteen, en katso hömppää, lue hömppälehtiä tai kirjoja tai katso aivottomia elokuvia enkä ole ulkonäöltänikään stereotyyppinen tyhjäpää.
Tuo mitä sanoit esimiehellesi on omituinen kommentti. Ärsyttävä. Jos reagoit noin, niin reagoit toisin kuin suurin osa ihmisistä. Jos joku sanoisi minulle noin pitäisin tyyppiä pimeänä/outona.
Onko kyse ehkä siitä, että et tunnista muiden reaktioita. Väsymystä, ärtymystä tai et osaa lukea sosiaalisia tilanteita vaan pusket vaan päälle.
Mua kanssa jotkut pitää erittäin vajaana vaikka olen fiksu. Tämä on psykologisesti ihan todettu. Ihan normaalisti olen koulut suorittanut ja selviän arjessa. Usein lyttäily on jotain silmien pyörittelyä tai itsestäänselvyyksien laukomista. Jotenkin ulkoinen olemus vain antaa sellaisen kuvan. Minulla on huonoja kokemuksia myös esimiehistä..on ollut ihan huutoa ja täyttä mitätöimistä,haukuttu valehtelijaksi jne.
Tuo, mitä sanoit esimiehellesi on kertakaikkisen hyvä kommentti! Sinussa on selkärankaa ja omanarvontuntoa, joka ilmiselvästi ketuttaa pösilöitä. Pomosi vaikuttaa erityisen stressaantuneelta, mikä johtunee hänen puutteellisista taidoistaan tomia asemassaan. Se, mitä hän on sinulle sanonut on täysin asiatonta ja ala-arvoista. Ainakaan hän ei ole sivistynyt eikä hänellä ole vuorovaikutus- eikä käytöstapoja.
Pomot eivät ole mitään ylivertaisia valopäitä, joita kuuluisi pokkuroida, jos he eivät pysy asiallisina ns."alaisiaan" kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:01"]
Hävettää myöntää, mutta mulla on vähän lyttääjän taipumuksia, mutta ei siis todellakaan vieraita ihmisiä, tuttuja, ystäviä tms. kohtaan, vaan jostain syystä mieheni saa tästä kärsiä. VIHAAN sitä piirrettä itsessäni, mutta joskus huomaan lyttääväni miestäni tyyliin "miten ei voi osata jotain näin yksinkertaista?". Olen tämän huomannut jokin aika sitten ja yritän ja haluan muuttua. Olen koittanut "analysoida" itseäni, ja luulen että se johtuu juurikin huonosta itsetunnosta ja siitä että kaipaan kehuja mieheltäni. Eli siis mieheni yrittää tehdä asiaa x, jonka itse osaan hyvin, mutta häneltä ei luonnistu. Sitten sanon tyyliin "miten sä nyt et osaa?" ja oletan, että hän kehuu minua, että "kyllä sä oot fiksu kun osaat tehä näin vaikean asian". Ja siis en tee tätä tiedostaen, vaan huomattuani tuon piirteen itsessäni
Hyvä kun huomasit, koska olisi tosi epäinhimillistä kehua toista lyttäämisen jälkeen!
Olet kiltti eikö.
Osa ihmisistä on katkeria ihmispaskiaisia jotka lyttäävät niitä joiden lyttäämisen uskovat onnistuvan helposti eli ei jälkiseurauksia.
Kiltinnäköiset monesti arvellaan tällaisiksi.
Eli kyse ei ole sinusta.
Toisia ihmisiä nämä lyttääjät eivät uskalla lytätä koska laskelmoivat saavansa seurauksia.