Mitä hyötyä 6kk täysimetyksellä?
verrattuna 4kk täysimetykseen. Onko siitä sitten jotain vastaavaa haittaa aloittaa kiinteät 4kk iässä? Itseäni on jäänyt harmittaa, kun neuvolan kannustuksella aloitin kiinteät 4kk iässä, vaikka näin jälkeenpäin ajatellen olisin pystynyt varmasti aivan hyvin täysimettämään 6kk. Minkä takia neuvoloissa ei kannusteta tämän hetkisiin suosituksiin? Muutenki esim. jo sairaalassa tuputettiin rintakumia, tuttia, lisämaitoa ja kaikkea mahollista, mikä voisi imetystä haitata. Kun on ensimmäisen lapsen äiti niin jotenkin uskoo liikaa ammattilaisia.
Kommentit (5)
nyt ne suositukset on muuttuneet siten, että nyt suositellaan aloittamaan kiinteiden kokeilut 4 kk iässä, jolloin allergiariski pienenee. Me aloitettiin kokeilut kiinteillä 4 kk iässä tosi pienillä määrillä.
Edelleen tuo 6kk täysimetyssuositus. Ja ap:lle: pidemmästä täysimetyksestä on se hyöty että vauvan suolisto ja motoriikka saa kehittyä rauhassa ja kiinteille opettelu voi olla helpompaa, kun se aloitetaan kun öapsi on siihen oikeasti valmis. Äiti säästyy myös pari kuukautta pidempään kiinteiden kanssa sähläämiseltä ;)
Mulla taas imetys lähti onnistumaan heti kun tajusin kokeilla sitä ilman rintakumia. Ihmiset ovat erilaisia. Tiedän vaan omalla kohdallani, että seuraavalla kerralla kieltäydyn kokeilemasta rintakumia.
nyt ne suositukset on muuttuneet siten, että nyt suositellaan aloittamaan kiinteiden kokeilut 4 kk iässä, jolloin allergiariski pienenee. Me aloitettiin kokeilut kiinteillä 4 kk iässä tosi pienillä määrillä.
Edelleen tuo 6kk täysimetyssuositus. Ja ap:lle: pidemmästä täysimetyksestä on se hyöty että vauvan suolisto ja motoriikka saa kehittyä rauhassa ja kiinteille opettelu voi olla helpompaa, kun se aloitetaan kun öapsi on siihen oikeasti valmis. Äiti säästyy myös pari kuukautta pidempään kiinteiden kanssa sähläämiseltä ;)
Meidän vauva oli ainakin tuossa 4 kk iässä jo tosi kiinnostunut siitä, mitä me söimme ja maisteli mielenkiinnolla uusia makuja. N. 5 kk iässä aloitettu iltapuuro aikaisti myös vauvan nukkumaanmenoa - se oli tosi hyvä juttu, koska vauva meni nukkumaan klo 1 - 2 aikaan yöllä.
No minä taas harmittelen, etten antanut jo 4 kk iässä kiinteitä. Annettiin vasta 5,5 kk iässä ja syöminen on todella hankalaa. Kaikki uudet maut vain syljetään pois, eikä vauva vieläkään 9 kk iässä syö kunnolla kiinteitä. Jos olisin antanut pieniä makupaloja jo 4 kk iässä, olisi vauvalla ollut enemmän aikaa tottua uusiin makuihin ja jo aiemmin olisi voinut kiinteät alkaa maistua.
Sinänsä tuolla aloitusiällä tuskin on mitään suurta merkitystä. Turha ressata ja jossitella. Minäkin ajattelen oikeastaan, että näillä mennään, ja eikä sitä tiedä maistuisivatko ne ruoat sen paremmin, vaikka aiemmin olisi aloitettukin.
Pointti on siis, että turha harmitella turhia. Aiemmin on annettu jo 2 kk iässä tuoremehua ja 3 kk iässä juuressoseita, eikä siitä varmaan ole kauheeta haittaa ollut sen ajan vauvoille, joskaan ei myöskään varmaan hyötyäkään.
Ja tutti annettiin myös meidän imuttelijalle jo sairaalassa. Onneksi annettiinkin, sillä se on pelastanut monet tuskaisat itkuhetket. Eikä ole ollut mitään vaikutusta imetykseen, vaan hienosti on maito riittänyt ja plussakäyrillä kasvetaan.
Mulla ei ainakaan rintakumi haitannut imetystä! Mulla on matalat rinnanpäät, joten rintakumi oli ehdoton. Vauva oppi syömään ilman sitä n. 6 kk iässä. Itse asiassa sen jälkeen vauvalle on alkanut tulla tosi hankalia röyhtäyksiä rintaa syödessä, sitä ennen tosi harvoin.