Pitäisikö hälytyskellojen soida, kun moni on sanonut olevansa huolissaan mieheni käytöksestä?
Eli tilanne on se, että mieheni on aika kontrolloiva minua kohtaan, joten olen useampaan kertaan joutunut perheelleni tai kavereilleni selittämään, että en sim. pääse heidän kanssaan jonnekin, koska mies suuttuu. Olen lähimmille ihmisille kertonut, että millaista meillä on kotona (tietenkin se on vain minun versio asiasta) mutta nyt ystäni ja muutama perheeni jäsen on sanonut, että mieheni kuulostaa/vaikuttaa narsistilta. Olen itsekin netistä lukenut narsismista ja mieheni sopii 8:saan 10:stä narsitin piirteistä, mutta ei kai se tarkoita, että mieheni olisi narsisti? Mistä v oin tietää? Elämä on välillä ahdistavaa yrittäessäni jatkuvasti olla miehelleni mieliksi, mutta hänen mielestään siinä koskaan onnistumatta.
Kommentit (31)
piirteet.Kyse on siitä että jos suhteenne dynamiikka ruokkii narsismia voi miehesi käytös korostua.Suurin osa ihmisistä ei suostuisi siihen että mies rajoittaa ystävien tapaamista.Ruokit itse siis tuota piirrettä ja kasvatat narsismia hänessä. Usein myös narsismin uhrit ovat itse narsisteja jotka saavat kiksinsä siitä että ovat niiiin tossunalla. Normaali ihminen lopettaisi tuon touhun tavalla tai toisella.
Raah, narsismihan ei ole mitenkään kovin yleinen suomessa, silti kuulostaa että n. 75% suomalaisista miehistä on narsisteja.. :DD Ja heidän vaimonsa myös, koska haluavat olla narsistien kanssa.
Alkoa, "tanssi"a ja panoa. Jos näin on, miehesi ansaitsee parempaa.
Raah, narsismihan ei ole mitenkään kovin yleinen suomessa, silti kuulostaa että n. 75% suomalaisista miehistä on narsisteja.. :DD Ja heidän vaimonsa myös, koska haluavat olla narsistien kanssa.
No juuri näin. Mielestäni tuo edellinen jota kommentoit käytti sanaa narsismi synonyyminä mille tahansa tunnepuolen ongelmalle..
Luin juuri Tunne lukkosi -kirjan (en paljoa siitä saanut irti, ammattilaista tarvitsisin mielummin omiin ongelmiini), siinä noita molempia ongelmia olisi pidetty eri tunnelukkoina.
Ei kaikki "ongelmaiset" persoonallisuudet ole heti narsismia. Näin siinä käy kun mammat alkaa keittiöpsykologeiksi.
Alkoa, "tanssi"a ja panoa. Jos näin on, miehesi ansaitsee parempaa.
..häntä houkuttelevatkin panojuhlille alkon voimalla tanssimaan. Missä -landiassa sinä elät?
Onpa teillä vastaukset!! Olen oikeasti huolissani, koska meillä on lapsia ja tilanne on todella ahdistava, mutta lasten takia en ole vielä eronnut. Niin että elä ja kärsi tai eroa ja olet se kusipää joka vei lapsilta isän. Eli loukussa ollaan.
Tilanteesi kuulostaa huolestuttavalle; ei kukaan pidemmän päälle elää tiukan kontrollin alle. Suhteen tulisi perustua molemmin puoliseen luottamukseen ja kunnioitukseen. Kuulostaa siltä, että miehesi haluaa hallita sinua (oli narsisti tai ei)eikä sillä hallitsemisella ole mitään tekemistä esim. rakkauden kanssa vaan siinä on kyse vallasta.
Unohda nuo "olet itsekin narsisti"- vastaukset ja ryhdy toimiin perheesi ja itsesi pelastamiseksi. En nyt noilla "toimilla" tarkota välttämättä miehesi jättämistä, mutta jotain sinun on tehtävä.
Onpa teillä vastaukset!! Olen oikeasti huolissani, koska meillä on lapsia ja tilanne on todella ahdistava, mutta lasten takia en ole vielä eronnut. Niin että elä ja kärsi tai eroa ja olet se kusipää joka vei lapsilta isän. Eli loukussa ollaan.
Olen se lapsi, jonka äiti on ollut tuossa "loukussa" (joka on muuten ihan oman pääsi sisällä kehitelty) ja jäänyt huonoon avioliittoon (alkkiksen kanssa) lasten takia. Miljoona kertaa mielummin olisin elänyt eroperheessä kuin siinä pelon ja peittelyn ilmapiirissä kuin lapsuuteni vietin.. tuo "kusipää joka vei lapsilta isän" on ihan oma tulkintasi, tai korkeintaan sinua määräilevän miehen päähäsi istuttama ajatus. (Tunnistan myös nuo sanat molempien vanhempieni suista, mutta itse en olisi noin ajatellut eikä olisi lähipiirikään JOS olisi tiennyt totuuden siitä millaista meillä oli).
äiti kärsii joka ikinen päivä?
Ei lapset ole tyhmiä, kyllä ne vaistoaa pelon ilmapiirin ja sun huonon olon.
Tuo on kyllä ihan ihme lässytystä, että pysytään paskassa suhteessa vaan lasten takia... lapset kyllä tajuaa, että kaikki ei ole kunnossa jos isä on vihainen ja äiti surullinen.
Sitäkö haluat lapsillenne???
sana provosoi. Eli tilaneesi kuulosta ongelmalliselta, miehesi käyttäytyy väärin, mutta onko hän narsisti - ei välttämättä.
Itse miehenä sinnittelen suhteessa, jossa naputusta ja nalkutusta kuuluu melkein aina, kun oven avaan - vaikka sitten lähtisin vain lenkille, koska ilta "pitäisi" seurustella yhdessä - siis jos olen lähdössä lenkille. Jos en, niin vaimo on netissä. Ei vaimoni kuitenkaan narsisti ole - hänellä vain on jotenkin maailmankuva siitä, että miehen pitää olla koko ajan käytettävissä. Sitten kun naputuksesta huolimatta lähden, ei aiheesta tulee jälkeen päin negaa.
Eli yhtä hyvin voi olla, että olet opettanut miehesi siihen, että olet aina paikalla. Periaatteessa suosittelen, että lähdet ja käyt siitä syntyvät riidat loppuun. Toinen asia tietenkin on, jos miehen käyttäytyminen on aidosti uhkaavaa - eli millaisella suuttumisella hän sinua kontrolloi.
uskaltaa varmasti suositella luotettavaa klassikkokirjaa aiheesta, Raimo Mäkelä: Naamiona terve mieli
Voimia, ja suojele itseäsi - olet arvokas ihminen :)
http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Entäpä jos kiinnittäisit huomion ihan itseesi ja ryhtyisit kehittämään itseäsi aikuiseksi naiseksi. Ottaisit sen oman tilan avioliitossasi ja lopettaisit lapsivaimoleikin ihan jo lastesikin takia!
Täällä huudellaan aina ero ero ero -mikä ihmeen ratkaisu se on? Kohta sulle on toinen samanlainen mies siinä! Eikö pitäisi muuttaa omaa käytöstä ja laittaa rajoja sille miehellekin?
Et voi jatkaa noin. Ehkämiehesi on narsisti, ehkä ei - ei me täällä av:lla voida tietää.
Mutta älä alistu tuollaiseen kontrollointiin. Mieti muuten miksi yrität olla miehellesi mieliksi jos tiedät varmasti ettet voi siinä onnistua?
Ei ero ole ensimäinen ratkaisu, kokeile vaikka ensin sen mielistelyn lopettamista. Ja puhumista.
Aika harva sua muuten varmaan pitäisi kusipäänä joka vei lapselta isän, vai luuletko tosiiaan että nämä miestäsi nasistiksi luonnehtivat ystäväsi ja sukulaisesi näin ajattelisivat?
Tai parisuhdeneuvola?
Kannattaisi ehkä käydä keskustelemassa jonkun ulkopuolisen ohjaajan tuella, jos avoin keskustelu teidän välillä ei muuten onnistu.
Tunnistan kuvauksessa omien vanhempieni parisuhteen tunnusmerkkejä, sillä erotuksella, että äitini oli hyvin itsenäinen ihminen, kaikesta huolimatta. Hän kyllä etenkin avioliiton alussa yritti olla isälle mieliksi, mutta ei jaksanut sitä montaa vuotta. Aviossa he pysyivät ja yhdessä asuivat, äidillä oli omia menoja, mutta tietysti isä haukkui häntä niiden takia. Nojoo, isä haukkui äidin uudet vaatteetkin aika säännöllisesti. Hän haukkui myös sen ravintolan, jonne äitini vei hänet syömään isän merkkipäivänä. Yms.
Ei se välttämättä parane sillä, että otat itsellesi omaa tilaa ja alat väittää hänelle vastaan. Päinvastoin, seurauksena voi olla kamalaa huutoa ja kovia riitoja. Siksi ehdotan jotakin ulkopuolista välittäjää tai ainakin sitä, että aloittaisit rauhallisella keskustelulla asiasta miehesi kanssa.
Eli mitä tapahtuu jos et tee niinkuin mies haluaa / toivoo? Jos ei alasinua hakata niin siinä tapauksessa alat tekemään mitä haluat. Et voi hyvä ihminen elää ja antaa tuollaista roolimallia lapsillesi vai haluatko että heistä tulee samanlaisia? Tytöt oppii sinusta että tuollain käyttäydytään sitten vaimona ja pojat oppii että on ok, jos mies saa höykyttää perhettään. Ja mikäli alkaa hakkaamaan kun et tottele lähdet välittömästi vetämään. Suosittelen myös psykologia sinulle, se voisi auttaa sinua pääsemään jaloilleen ja löytämään itsesi pikkuhiljaa. Tsemppiä sulle ap.
Ei sinun tarvitse tietää onko miehesi narsisti. Sinun tarvitsee tietää vain, oletko itse onnellinen miehesi kanssa. Siltä pohjalta mietit sitten sitä elämän suuntaa. Jokaisella on oikeus olla onnellinen.
Entäpä jos kiinnittäisit huomion ihan itseesi ja ryhtyisit kehittämään itseäsi aikuiseksi naiseksi. Ottaisit sen oman tilan avioliitossasi ja lopettaisit lapsivaimoleikin ihan jo lastesikin takia!
Täällä huudellaan aina ero ero ero -mikä ihmeen ratkaisu se on? Kohta sulle on toinen samanlainen mies siinä! Eikö pitäisi muuttaa omaa käytöstä ja laittaa rajoja sille miehellekin?
Tämä on kyllä totta. Usein näkee että nainen joka on edellisessä suhteessa ollut alistetussa asemassa, hakee uuden saman tyyppisen miehen. Jotain on silloin vinksallaan siinä naisessakin. Hakevatko ehkä jotakin suojelua aluksi ja tuollainen määräilevä mies tuntuu sitten turvalliselta. Loppujen lopuksi sitten kuitenkin menee ihan vinksalleen, kun kontrolli jatkuvasti lisääntyy.
Tuo että olet jo antanut miehesi päättää mitä saat tehdä ja milloin, ei ole ihan normaalin ihmisen käytöstä. Meistä suurin osa ei joutuisi tuohon. Sitä pidetään niin epänormaalina, että suhde kaatuisi siihen, kun tilanne tulisi ensimmäisen kerran vastaan. Sinun täytyy tehdä jotain itsellesi, erosit tai et, muuten olet pian samassa tilanteessa jonkun toisen kanssa.
Sillä ei ole väliä, onko mies narsisti vai ei, vaan sillä kuinka teidän avioliittonne toimii.
Jos liitossa on paha olla, mieti keinoja parantaa tilannettasi. Jos et pärjää miehellesi henkisesti, mieti, pärjäistikö paremmin ilman häntä. Minun elämäni ainakin parani rutkasti, kun erosin kontrolloivasta miehestä, jolle mikään mitä tein ei kelvannut.
Sain sellaisen käsityksen, että hän suuttuu kaikesta ja joka tapauksessa.
Mitä jos vain alkaisit elää miettimättä miehen mielialoja.
Jos hän on suuttuessaan väkivaltainen, niin tiedät varmaan itsekin mitä tehdä.
vaikka miehesi ei edes olisi narsisti...