Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suojella nuorta seksuaaliselta häirinnältä?

19.04.2012 |

Häirinnäksi katsotaan kaikki huutelusta fyysiseen häirintään ja raiskaukseen. Nuoret elävät eri maailmassa kuin vanhempansa, ja useinkaan vanhemmilla ei ole tietoa mitä nuoret kokevat. Lähes 41 % nuorista tytöistä on kokenut seksuaalista häirintää. Pojatkin kokevat seksuaalista häirintää, mutta vielä useammin kuin tytöt, he eivät kerro siitä. Nuoret eivät kerro kokemuksistaan, koska saattavat kokea, että kokemusta vähätellään tai nuoren omaa vaikutusta tapahtuneeseen korostetaan. Milloin nuori on itse mennyt väärään paikkaan, milloin pukeutunut provosoivasti.

Miten sinä suojelet lastasi häirinnältä? Miten voi auttaa häirintää kokenutta nuorta? Tässä keskustelussa on mukana Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Maarit ja Anni.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen korostaminen kääntää häirinnän uhrin syyksi. Olen sitä mieltä, että se joka haluaa häiritä seksuaalisesti, tekee sen kyllä vaikka toinen olisi pukeutunut säkkiin.

Minusta pukeutumisessa voisi korostaa itsekunnioitusta ja opastaa nuoria siinä, kuinka pukeudutaan kauniisti mutta asiallisesti. Eli ei kielletä minihametta koska se herättää miesten himot, vaan kerrotaan että minihame saa kantajansa näyttämään halvalta, ei-kunnioitettavalta.

En tiedä millä sanavalinnoilla tämä loppupelissä pitäisi hoitaa ja itsekin asiaa mietin, koska oma 8-vuotias tyttäreni ihannoi jo nyt bratz-tyylistä pukeutumista. :( En tietenkään sitä salli, mutta tyttö haluaa kunnolliset perusteet enkä tuon ikäiselle vielä viitsi sanoa että se näyttää halvalta. Hankala asia.

Minusta olennaista olisi varustaa nuoret hyvällä itsetunnolla ja omien rajojen tuntemisella. Rohkaisisin myöskin kertomaan vanhemmille tai muille luotettaville aikuisille, jos jotain sattuu.

Kun katsoo nykyteinien tai jopa hieman nuorempien neitien pukeutumista, niin "tuntuu" että reberbaanilla prostituidut pukeutuvat häveliäämmin. Media, muoti ja vaateteollisuus " seksistävät" jos tällaista samaa voi käyttää, yhä nuorempia. Ja nämä. niin keholtaan kuin mieleltään kehittymättömät menevät muodin mukana. Ja kysymys kuuluukin; Ketä näyttää " vihreää valoa" ja antaa lasten pukeutua ao. tavalla ? ? ?

Vierailija
2/39 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret voivat itse vaikuttaa minkä kuvan antaa itsestään,vanhemmat voi yrittää ohjastaa oikeeseen suuntaan.

Olen minäkin kokenut nuoruudesta,fyysistä,seksuaalista ahdistelua,se ei aina riipu ihmisestä vaan on myös noita sairaitakin ihmisiä olemassa,pitää vaan muistaa että ei itse tieteen tahtomatta mee tyrkyttämään itseänsä kenellekään,mutta kyllä nuoren pitää saada olla nuori,ei sitä voi kuplamuoviinkaan kääriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on huutelussa?

T: Huutelija

Vierailija
4/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni tässä, tervehdys kaikille! Toivottavasti saadaan tänään hyvää keskustelua aikaiseksi:)

Vierailija
5/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin on aiheesta täällä juteltu, ja siitä miten poliisi on kiertänyt koulussa puhumassa nuoren vaatetuksesta ja sen yhteydestä häirintään. Mitä mieltä olette, tuleeko vanhempien sanella nuorten pukeutumista?

Vierailija
6/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että häirintä on lisääntynyt.

Asioista vain tiedoitetaan enemmän ja medialla on suuri rooli.

T: 11cm mies

Vierailija
7/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on totta, että asiasta tiedotetaan enemmän , mutta onko se huono asia?

Vierailija
8/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olin nuori. Ei siitä vaan silloin niin puhuttu, oli kai niin itsestäänselvää, että kun nuoren tytön rinnat alkoivat kasvaa, saivat kaikenmaailman äijät kommentoida. Ja siihen aikaan pukeuduttiin löysästi ja peittävästi, ja silti sitä kopelointia, kommentointia ja huutelua oli.

Parasta minusta siihen on vastalääkkeeksi hyvä itsetunto, nuori on arvokas juuri sellaisena kuin on, toisia ei pidä pyrkiä miellyttämään sellaisilla tavoilla, mitkä loukkaavat itseään. Ja oma ruumis on arvokas, muille saa asettaa rajat.

Vierailija
9/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät roiku ostoskeskuksissa päivittäin missä tätä häirintää esiintyy eniten. Siellä nuoria myös seurataan. He eivät notku yössä vaan ovat kotona n. 9 mennessä myös viikonloppuna. He eivät lähde yökylään kuin hyvin tunnetun kaveriperheen luo niin että on varmaan että vanhemmat ovat kotona eivätkä nuoret lähde yön selkään. (eilisessä Iholla sarjassa tyypillinen kusetus) Nuorten kanssa puhutaan paljon ja he kertovat avoimesti häirinnästä ja tajuavat että kaikki rajoitukset on heidän parhaakseen viis siitä jos luokkakavereilla on vapaampaa meillä ei ja siihen on hyvät syyt. Kaikki lähtee vanhemmista.

Vierailija
10/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olin nuori. Ei siitä vaan silloin niin puhuttu, oli kai niin itsestäänselvää, että kun nuoren tytön rinnat alkoivat kasvaa, saivat kaikenmaailman äijät kommentoida. Ja siihen aikaan pukeuduttiin löysästi ja peittävästi, ja silti sitä kopelointia, kommentointia ja huutelua oli.

Parasta minusta siihen on vastalääkkeeksi hyvä itsetunto, nuori on arvokas juuri sellaisena kuin on, toisia ei pidä pyrkiä miellyttämään sellaisilla tavoilla, mitkä loukkaavat itseään. Ja oma ruumis on arvokas, muille saa asettaa rajat.

Niin, varmasti asian tiedostaminen on lisääntynyt, ja mielestäni se on vain hyvä. Asia on vaikea, eikä kenenkään tarvitse sietää huutelua. Olen samaa mieltä myös tuon vaatetuksen osuudesta, nuoret (tytöt) saavat ehdotteluja vaikka olisi farkut ja huppari. Tästä aiheesta on muun muassa Exit ry tiedottanut paljon.

Hyvä itsetunto on varmasti tärkeimmässä roolissa. Ja kasvatus ylipäänsä. Mitä sitten, jos median viesti on eri mitä kotona kerrotaan? Mainosten tytöt ovat vähäpukeisia, MTV:n musiikkivideoilla niukka pukeutuminen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus...Mistä nuori tietää mikä on "oikein"?

Vierailija
11/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tiedottaminen huono asia?

Varmasti on totta, että asiasta tiedotetaan enemmän , mutta onko se huono asia?

Miehiä aletaan pelätä ja miehet ovat aina potentiaalisia pahoja.

Naiset ja miehet jakautuu erilaisiin porukoihin.

Myös rasismi lisääntyy, kun tulee julki tekijöiden taustat.

Olisi kiinnostavaa tietää miten paljon nämä negatiiviset uutiset innostavat ihmisiä hankkimaan aseen tai käymään itsepuolustuskursseilla.

Media luo turvattomuutta melko turvalliseen yhteiskuntaan.

Vierailija
12/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuorellakin ole oikeus tavata ystäviä ja ilmentää omaa persoonaansa, vaikkapa vaatteilla ilman häirintää?

Nuorena kaverit on tärkeitä ja aina kautta aikojen nuorten ovat kokoontuneet, kioskeille ja millon minnekkin. Omaa seksuaalisuuttakin kokeillaan ja etsitään, mikä sekin kuuluu kasvamiseen. Missä menee flirttailun ja häirinnän raja, vaikkapa nuorten itsensä välisessä kommunikoinnissa?

Vierailija
13/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen korostaminen kääntää häirinnän uhrin syyksi. Olen sitä mieltä, että se joka haluaa häiritä seksuaalisesti, tekee sen kyllä vaikka toinen olisi pukeutunut säkkiin.

Minusta pukeutumisessa voisi korostaa itsekunnioitusta ja opastaa nuoria siinä, kuinka pukeudutaan kauniisti mutta asiallisesti. Eli ei kielletä minihametta koska se herättää miesten himot, vaan kerrotaan että minihame saa kantajansa näyttämään halvalta, ei-kunnioitettavalta.

En tiedä millä sanavalinnoilla tämä loppupelissä pitäisi hoitaa ja itsekin asiaa mietin, koska oma 8-vuotias tyttäreni ihannoi jo nyt bratz-tyylistä pukeutumista. :( En tietenkään sitä salli, mutta tyttö haluaa kunnolliset perusteet enkä tuon ikäiselle vielä viitsi sanoa että se näyttää halvalta. Hankala asia.

Minusta olennaista olisi varustaa nuoret hyvällä itsetunnolla ja omien rajojen tuntemisella. Rohkaisisin myöskin kertomaan vanhemmille tai muille luotettaville aikuisille, jos jotain sattuu.

Vierailija
14/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media luo varmasti myös turvattomuutta. Silti tämä asia on sen verran tärkeä, että sitä ei tulisi ohittaa. Mielikuvissa häirintää kokevat usein vain tytöt, vaikka myös pojat saavat osansa häirinnästä ja naiset ovat itse myös potentiaalisia häiritsijöitä.

Pelastakaa Lapset ry:n ja Poliisin yhdessä tekemän kyselytutkimuksen mukaan 46 % tytöistä (alle 16 v.) oli saanut selvästi vanhemmalta henkilöltä netin kautta häiritseviä viestejä, kuvia tai ehdotuksia.

Kouluterveyskyselyn mukaan 24 % ammattioppilaitoksissa opiskelevista oli kokenut vastentahtoista koskettelua. Pelkästään näiden lukujen valossa kyseessä ei ole mikään marginaali-ilmiö.

Vierailija
15/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä täysin samaa mieltä.

Vierailija
16/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääke on hyvät välit vanhempiin ja turvallisiin aikuisiin ylipäätään. Lapsella/nuorella pitää olla tunne että kotiin voi, saa ja PITÄÄ mennä, tapahtui mitä hyvänsä. Näin meillä aina painotettiin eikä kukaan kolmesta tytöstä KOSKAAN jäänyt hengailemaan kylille kun ei uskaltanut tulla kotiin tupakan hajuisena/siiderihuuruisena. Toki siitä sitten seuraavana päivänä sai seuraukset ja vakavat keskustelut, mutta silloinkin viimeiseksi äiti ja isä muistuttivat, että oli ehdottoman oikein tulla kotiin.

Vierailija
17/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissä etenkin jotkut pojat kertovat juttuja, joiden ei välttämättä tarvitsisi kuulua senikäisen elämään. Tuo ei välttämättä ole häirintää, mutta esiteini tai teini voi hämmentyä jutuista.

Kotona voi antaa asiallista valistusta ja neuvoja, miten nuori voi suojella itseään ja. Yleensäkin kannattaa pitää yllä avoimia keskusteluvälejä, jotta nuori uskaltaa kertoa vanhemmilleen, jos on kuullut/nähnyt jotain hämmentävää.

Tietenkin tärkeää on huolehtia, että lapsi ei liiku missään epämääräisissä porukoissa. Mitä vanhemmaksi lapsi/teini tulee, sitä vaikeampaa tietenkin on olla perillä kaikesta.

Hyvä on myös viestittää siitä, että seksuaalinen häirintä on väärin ja se ei ole lapsen/nuoren oma vika. Jos teko täyttää rikoksen tunnusmerkit, tekijä tulee saattaa oikeudelliseen vastuuseen eikä missään nimessä tule häpeillä sellaista asiaa, vaan asia tulee kertoa viranomaisille.

Vierailija
18/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen huomannut , että nuoret ivät välttämättä itse aina tiedä mikä on kivaa flirttailua ja mikä loukkavaa häirintää. Huutelut voidaan joskus tarkoittaa huomionosoituksina, mutta saattavat loukata syvästi, vaikkapa kommentoimalla rintojen kokoa. Siksi on minusta tärkeää, että asiasta puhutaan, tehdään selkeitä rajoja nuorille: Seksi/flirtti ok. Häirintä ei.

Vierailija
19/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en esimerkiksi anna alakouluikäiseni katsoa musiikkivideoita suoltavia tv-kanavia. Musiikkivideot sisältävät niin paljon kieroutuneen seksuaalisuuden kuvauksia, että ei sellainen ainakaan hyväksi ole lapsen kehitykselle.

Vierailija
20/39 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepuolustustaidot olisi hyvä ottaa tyttöjen kouluopetukseen.

Kumman pieneltä tuntuu tuo prosentti 41%.

Eli yli puolet ei ole kokenut mitään huutelua tai puristelua yläkoulussakaan. Olisin luullut häirinnään kohteeksi joutuvat useamman.

Seksuaaliselta häirinnältä voi suojella parhaiten uudistamalla päiväkoti ja kouluopetuksen. Kuria enemmän ja toisten kunnioittamista pojille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi