Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kotiäiti selviää jos itse sairastuu

Vierailija
18.04.2012 |

Miten te muut kotiäidit oikein selviätte jos olette itse kipeitä? Meillä ei ole isovanhempia tai muita tukiverkkoja, asutaan ulkomailla. Meillä 3 lasta ja olen itse harvemmin kipeä. Nyt kuitenkin jo kolmatta viikkoa kovassa taudissa eikä meinaa helpotta kun vauva valvottaa yöt ja isommat lapset päivällä+ vauvanhoito. Oon ihan loppu ja mietin, että saanko vielä jonkun sydärin tässä. Lääkäriin en voi lasten kanssa mennä ja mies ei voi olla pois töistä. Saan tänä iltana itse ajaa sairaalan päivystykseen jos jaksan. En ehkä jaksa tai pelkään, että ajan kolarin kun väsyttää niin kamalasti. Pitääkö ihmisellä olla ne tukiverkot, että tästä hommasta hengissä selviää?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun mies ei voi ajaa sua illalla sairaalaan?

Vierailija
2/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vaan selvitä, kerran melkein kuolin omaan sairauteen kun apua ei saanu mistään, sydänoireet oli sellaset että aorttameinas revetä. Meillä kolme alle 4v lasta ja isovanhemmat piittaamattomia, ikinä eivät ole auttaneet edes suurimmassa hädässä. Pari kertaa pyydetty, apua ei ole annettu "jokainen hoitakoon omansa". Itse hoidattivat omat lapsensa mummoilla kokonaan...

Lapset hoidetaan itse aina, ja jopa silloin kun olin lääkkeistä sekaisin ja vaaraksi lapsille (pyörryin kesken päivän kotona, vauva tippui sylistä) niin apia ei saanut. Ei vaikka soitin sossun, neuvolan, perhetyön ja seurakunnan läpi. Apua saa vain alkkisväkivaltaperheet, ei normaalit perheet jossa kotivanhempi sairastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan korvaamaton siellä työpaikalla...eikö voi ottaa edes yhtä vaikka palkatonta lomapäivää että saisit edes hetken nukkua?

Ja eikö sillä miehellä ole ajokorttia että voisi ajaa sinut lääkäriin...kai ne lapset osaa autossa istua?! Tai mene taxilla?

Vierailija
4/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meilläkään ole tukiverkkoja. Ei kauheasti ole vaihtoehtoja... Minulla on tapaturman vuoksi toinen käsi paketissa nyt neljättä viikkoa... ja meillä on kotona 1v lapsi+ pari isompaa. Välillä on kyllä huumorissa repimistä.

Vierailija
5/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin enterorokkoon samalla kuin lapsetkin. 39+ astetta kuumetta ja olin ihan loppu. Kurkkukin oli kipeä kuin angiinassa konsanaan.

Aikaa lääkärille varatessa hoitsu (nainen) tuumasi että joo, pakko sun on saada saikkutodistus että mies voi olla pois töistä (ainoastaan saikkutodistuksella se kävisi). (Mies)lääkäri tuumasi että sen miehen mitään kotona tartte olla kun sä kerran olet.

Kotiäidillä ei ole oikeutta sairastaa.

Mies piti sitten palkatonta vapaata loppuviikon.

Vierailija
6/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ollut jo 13 v ulkomailla ja kun olin yksin viiden lapsen kanssa, soitin lääkärin kotiin.

miten voit olla ilman yhtään kontaktia? miksi et voi mennä lääkäriin lasten kanssa?

jos on noin avuton, miten voitte asua ulkomailla ja miten olet voinut hankkia lapsia?

yhtyy!

Vierailija
7/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammateissa ei todellakaan voi jäädä kotiin vaikka puoliso kuinka sairastelisi. Siksi miehet eivät noin vain voi soitella töihin että emmä pääse tänään enkä huomennakaan, yrittäkää pärjäillä.

Uskomatonta miten vähän av-mammat tietävät ammateista ja työelämästä.

Vierailija
8/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvaamaton. se voi tulle kyllä himaan siks aikaa, että akka pääsee lekuriin. kannattais muuttaa suomeen, jos elämä on noin hankalaa.

Vierailija
9/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. neljän äiti (se aaveen kirottu neljän äiti)

Vierailija
10/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (yh+lapset) on aina pakastimessa parin päivän lämpimät ruoat. Yleensä siis jotain valmiita laatikoita.

Opin tämän kun podin järkyttävää vatsatautia (samalla korkea kuume) lasten ollessa ihan pikkuisia.

Raahasin patjan keskelle olohuonetta, josta onnistui olohuoneen toimintojen kontrollointi, eli oltiin kaikki olkkarissa.

Välillä vaan konttasin vessaan tai laittamaan ruokaa pakkasesta uuniin.

Vierailija
11/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi ottaa taksia sinne sairalan päivystykseen? Ehkä sun olisi aika luoda suhteet johonkin lastenhoitajaan?

t. tukiverkoton suomessa

Vierailija
12/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli käsi paketissa ja kotona sylivauva ja parivuotias taapero. Kysyin reilusti neuvolasta apua ja muutamaksi päiväksi tulikin apuun.

Vierailija
13/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli käsi paketissa ja kotona sylivauva ja parivuotias taapero. Kysyin reilusti neuvolasta apua ja muutamaksi päiväksi tulikin apuun.

Siis perhetyöntekijä tuli. Siitä piti maksaa pieni nimellinen korvaus, 7 e per 3 h. Sanoi myöskin, että neuvolan perhetyön tarkoitus on nimenomaan se, että se on ns. ennaltaehkäisevää perhetyötä, eli auttavat perheitä ENNENKUIN perhe on ihan lopussa. Myös esim. sellaisiin tilanteisiin, kun jossain on pakko lähteä käymään ilman lapsia, voivat tulla katsomaan lapsia. Näin siis meidän kunnassa, mikä on mielestäni tosi hienoa.

Vierailija
14/24 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammateissa ei todellakaan voi jäädä kotiin vaikka puoliso kuinka sairastelisi. Siksi miehet eivät noin vain voi soitella töihin että emmä pääse tänään enkä huomennakaan, yrittäkää pärjäillä.

Uskomatonta miten vähän av-mammat tietävät ammateista ja työelämästä.

Miten niin ei työssäkäyvät miehet yhtälailla kuin naisetkin voi soitella töihin, että " emmä pääse tänään enkä huomennakaan, yrittäkää pärjäillä"?

Ei nyt tule mieleen montaakaan alaa Suomessa, jossa työntekijällä ei olisi oikeutta omaan sairaslomaan tai sairaiden lasten hoitoon. Kolme päivää saa olla sairaslomalla/sairaita lapsia hoitamassa jopa ilman lääkärin todistusta.

Sairaan puolison hoitolomaan oikeutta ei taida olla...mutta jos tilanne olisi se, että sekä kotihoidossa olevat lapset että heitä kotona hoitava puoliso olisi yhtä aikaa sairaana, niin sittenhän sen pitäisi ainakin onnistua.

Ja mikä pakko se olisi työnantajalle kertoa, että kyse onkin puolisosta eikä lapsesta sen ekan kolmen lääkärintodistuksettoman päivän aikana?

Jos käy töissä ja on lapsia, niin toisinaan vaan joutuu soittelemaan työnantajalle että en tule lapsen sairauden vuoksi ja että pärjäilkää. Ja tämän kyllä koskee miehiäkin! Kaikilla työssäkäyvillä ei ole kotona vaate- ja ruokapalkalla lapsia hoitavaa kotiorjaa.

Vierailija
15/24 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenteko oikeus kuuluu kaikille, myös niille kellä ei ole isovanhempia auttamassa. Vaikka olisikin tukiverkot niin nekin voi kuolla, muuttaa, välit katketa - sittenkö ei olisikan enää oikeutta pitää lapsia? Eli sallittu vain tukiverkollisille?

Oma mummo hoiti sota-ajan jälkeen 8 lasta yhäitinä ilman tukiverkkoa, onnistuu minultakin kolmen kanssa.

Vaikka olen hyvätuloinen, ei minullakaan ole vara ottaa 3 kkn ajaksi hoitajaa, hinta 35e tunti. Onko sinulla varaa, kun niin ylimielisesti kommentoit.

Minulla on oikein hyvä palkka, mutta sekään ei auta, sillä hoitajaa ei aina saa, tai pientä vauvaa ei voi jättää ventovieraalle hoitajalle.

Soisin ylimielisten kommentoijien kokeilevan par vuotta totaalitukiverkotomana oloa, voisi kusipäisyys vähentyä ja empatiakyky kasvaa.

Hyvin vastasit ilkeälle ihmiselle. Minusta on pelkästään hyvä asia, että myös fiksut ja mukavat ihmiset Suomessa lisääntyvät :)

Vierailija
16/24 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en ymmärrä miksi niitä lapsia ei voi ottaa mukaan? Tai jos ei voi ajaa, niin mennä taksilla?

Ja vaikka ei ole isovanhempia niin eikö ole edes yksi tuttu joka voisi pari tuntia vahtia lapsia?

Kyllä minä ainakin auttaisin mielelläni puolituttuakin jos tilanne olisi tuo.

Kuinka vanhoja ne isommat lapset on? Osaavatko itse ottaa välipalaa? Ei lapset siihen kuole jos eivät saa lämpimää ruokaa joka päivä kahta kertaa. Saisit levätä.

Vierailija
17/24 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli niin kova vatsatauti, että miehen oli pakko jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Muulloin jos olen ollut sairaana, niin olen maannut sohvalla ja yrittänyt parhaani mukaan ruokkia lapset.

Mutta tosiaan, meillä mies voi olla kotona, jos on oikein paha tilanne, niin se helpottaa.

Meilläkään ei ole tukiverkkoa ja sen takia mun lääkärissä käynnit on tosi harvassa. Aika paljon joutuu soittoaikojen varassa olemaan.

Vierailija
18/24 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös ulkomailla, kahden lapsen äiti ja täysin tukiverkoton. On käyty läpi parit vakavat keuhkokuumeet ja nilkannyrjähdykset (neljäs kerros ilman hissiä). Olen tullut siihen johtopäätökseen että en yksinkertaisesti voi sairastua, sillä se vaikuttaa erittäin negatiivisesti perheen ja etenkin lasten yleiseen hyvinvointiin.

Mulla on kyllä appivanhemmat mutta ei heistä apua ole ollut. Anoppi lähti lomailemaan rantaloma-asuntoonsa vaikka olin kuoleman kielissä keuhkokuumeessa. Mies sitten vei lapset työpaikallensa. Ei sieltäkään voi viikkotolkulla pois olla, jos vaimo sairastaa. Nyrjähdykset ja keuhkokuumeet ei aina parissa päivässä parane.

Tsemppiä vaan kaikille tukiverkottomille niin Suomessa kuin ulkomaillakin! Pysytään terveenä!

Vierailija
19/24 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin enterorokkoon samalla kuin lapsetkin. 39+ astetta kuumetta ja olin ihan loppu. Kurkkukin oli kipeä kuin angiinassa konsanaan.

Aikaa lääkärille varatessa hoitsu (nainen) tuumasi että joo, pakko sun on saada saikkutodistus että mies voi olla pois töistä (ainoastaan saikkutodistuksella se kävisi). (Mies)lääkäri tuumasi että sen miehen mitään kotona tartte olla kun sä kerran olet.

Kotiäidillä ei ole oikeutta sairastaa.

Mies piti sitten palkatonta vapaata loppuviikon.

Kävin yksityisellä, oli kuumetta ja ääni hävisi kokonaan ja palaili vain aika ajoin. Sain saikkua ja mies jäi kotiin hoitamaan lasta. Sanoin vaan lekurille, että en voi hoitaa lasta, koska ääntä ei tule ja jos tuli, niin ei saanut puhua.

Pitäkää vaan äidit puolenne. Ei tarvitse kärsiä. Luultavasti se riittää, että menee yksityiselle, jolloin maksaja on se, jota kuunnellaan.

Tosin äänen häviäminen on oikeasti vaarallista, koska silloin ei voi tarvittaessa tilata esimerkiksi ambulanssia paikalle, joten saikku oli erittäin perusteltu. En tosin tiedä, jos nykyään voi tekstata apua.

Vierailija
20/24 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin he kulkivat mukana ihan joka paikassa, jopa siellä gynekologin vastaanotolla. Kerran oli vähän vaikea rentoutua siinä tutkimuspöydällä kun taapero repi samaan aikaan gynen tietsikan johtoja:) Viimeisellä käynnillä sain olla ihan yksin kun muksut olivat koulussa. Täytyy kyllä sanoa että oli melkein ihanaa olla siinä ronkittavana kun sai kerrankin olla rauhassa, ensimmäisen kerran vuosikausiin.