Vauva 3,5 kk - yrittää koko ajan istumaan
Onko samoja kokemuksia? Miten olette toimineet?
Meidän 3,5, kk ikäinen tyttö siis koko ajan koittaa punkea istumaan, sylissä ja sitterissä pääasiassa. Vielä ei lattialla ollessaan sitä tee.
Sylissä neitiä on todella hankala pitää nykyään, kun ns. vauva-asennossa ei viihdy hetkeäkään ja kun nojaa selkä mahaani vasten, koko ajan on hirveä ähellys päällä, kun koitetaan istumaan. Ja sitten hermostutaan, kun ei päästä! :)
Hetken aikaa, kun olen koittanut sylissä pitää istumassa, selkä on kyllä jo aivan suorana ja tykkää ihan hirveästi.
Vielä en kuitenkaan millään uskaltaisi istumassa tyttöä pitää.....
Kommentit (2)
Minulla siis 4,5kk vanha tyttö, 4kk neuvolassa 67cm ja 7555g. Hän on tehnyt tuota samaa suunnilleen 3kk asti.
Neiti on todella jäntevä ja nousee itse seisomaan jos saa jostain tukevasta esim. käsistä kiinni. Neuvolassa neuvottiin pitämään puoli-istuvassa asennossa sylissä, eli ettei painoa mene selälle vaan "röhnöttää" sylissä.
Se on ainakin meillä toiminut kun se on niin lähellä sitä istumisasentoa :)
Ja se lattialla pitäminen on hyvä ollut vaihtoehto sitterille, eli selälleen lattialle leluineen, ja kun kyllästyttää niin pyörähtää itse vatsalleen ja leikki jatkuu :)
Meidän tytöllä on jo ikää lähes vuosi, mutta muistan vielä nuo ajat. Aina piti olla menossa pystyyn, joko istumaan tai seisomaan... Kaikissa valokuvissakin kampeaa itseään pystyyn ja sylissä ei viihtynyt ikinä kuin hetken yhdessä asennossa. Nyt vasta ollaan pitkäänkin sylissä, kun on tarpeeksi iso ja malttaa lukea kanssani kirjoja.
Varaudu siihen että tulee hyvin motorisesti aktiivinen lapsi ja ei tule viihtymään kovin pitkiä aikoja sylissä tai paikoillaan liikkumista opetellessa :) Neuvolassa aikanaan tästä kyselin, ja ei saisi vielä todellakaan istuttaa tai edes seisottaa kovin paljoa, sillä kroppa on vielä liian pehmeä.
Meillä ratkaisuna oli lattialla pitäminen. Tyttö viihtyi hyvin lattialla lelumatolla ja kaarien alla ja ähelsi itse siinä mahalleen/selälleen/viisaria ja leikki kaaren leluilla - tosin olin lähes koko ajan kaverina lähellä tai leikkimässä. Sitterissä saattoi viihtyä vain sen aikaa kuin laitoin ruokaa ja silloinkin jos keinuttelin toisella jalalla... Jokseenkin tarpeeton kapistus meillä. Siskon tyttö taas tuntui istuvan sitterissä lähes koko ajan... Vauvat on erilaisia! Lelumattoahan voi siirtää aina siihen huoneeseen missä itse puuhailet, niin vauva pystyy pitämään sinut näköpiirissään ja voitte samalla jutella. Välillä käytettiin kantoreppua ja varsinkin koiran kanssa ulkoillessa. Siitä näki kätevästi samalla maisemia. Jos oltiin kyläilemässä tai juhlissa tms, niin piti koittaa koko ajan vaihtaa vauvan asentoa sylissä ja liikkua ja näytellä paikkoja...
Mutta muistan kyllä miten tuo asia hieman rajoitti menemisiä. Ei puhettakaan, että olisi voinut mennä mihinkään, missä vauvan pitää olla sylissä hiljaa 30 min... :) Ei kyllä mennä vieläkään, sillä nyt on opittu juoksemaan!
Pitkää pinnaa vaan sinne, onneksi parin kuukauden päästä helpottaa!