Kuinka vaikeaa on nykypäivänä saada töitä?
Itsellä työnhaku juuri meneillään, heti tunnutaan kaihtavan sitä, että on lapsi ja tarkastellaan, kai mieskin voi jäädä lapsen kanssa kotiin, kun lapsi on kipeä, enkä vain minä joudu jäämään? Totta kai isäkin jää kotiin lapsen kanssa, vuorotellen ollaan tämä hoidettu. Tosin, silloin kun minulla oli koulut kesken, niin enimmäkseen minä jäin ja hoidin koulua etätehtävillä.
Miksi työhaastattelussa kysytään kysymyksiä, joita ei saisi kysyä? Esim. siviilisääty, seksuaalisuus, etninen alkuperä, uskonto jne.
Kommentit (14)
että nainen on aina väärässä iässä ja elämäntilanteessa työnhaun kannalta. Kun olet nuori olet "osaamaton tyttö" helposti. Sitten kun tulee ikää niin pelätään että alat lisääntyä tai jos olet jo mennyt lisääntymään pelätään lapsen hoidosta tulevia vapaapäiviä, sitä ettei perheenäiti voi tehdä ylitöitä ja joustaa. Sitten kun se ruljanssi on ohi, niin viimeistään nelikymppisenä työhaastatteluissa alkaa kuulla jo sitä laulua että on liian seniori.
että nainen on aina väärässä iässä ja elämäntilanteessa työnhaun kannalta. Kun olet nuori olet "osaamaton tyttö" helposti. Sitten kun tulee ikää niin pelätään että alat lisääntyä tai jos olet jo mennyt lisääntymään pelätään lapsen hoidosta tulevia vapaapäiviä, sitä ettei perheenäiti voi tehdä ylitöitä ja joustaa. Sitten kun se ruljanssi on ohi, niin viimeistään nelikymppisenä työhaastatteluissa alkaa kuulla jo sitä laulua että on liian seniori.
Nykypäivän työntekijä ihanne: Olet nuori, työkokemusta 10 vuotta, ei lapsia, et naimisissa sekä olet kouluttautunut korkeimpaan tahoon mitä olla voi...
Työkokemattomana oli aika hemmetin vaikea päästä mihinkään töihin.
Nykypäivän työntekijä ihanne: Olet nuori, työkokemusta 10 vuotta, ei lapsia, et naimisissa sekä olet kouluttautunut korkeimpaan tahoon mitä olla voi...
Tätä samaa hoettiin ainakin jo silloin, kun minä valmistuin ja hain töitä. Vuosi oli 2001. :D
Vanha työ loppuu kohta omasta tahdosta.
Itsellä on tarjolla 3 uutta työpaikkaa.
Mulla lapsia ja olen jopa kouluja käymätön.
Vanha työ loppuu kohta omasta tahdosta.
Itsellä on tarjolla 3 uutta työpaikkaa.
Mulla lapsia ja olen jopa kouluja käymätön.
Miksi työhaastattelussa kysytään kysymyksiä, joita ei saisi kysyä? Esim. siviilisääty, seksuaalisuus, etninen alkuperä, uskonto jne.
... eikä sinua valita, voit tehdä valituksen syrjinnästä ja saat hyvät korvaukset. Ei sitä kannata ainakaan salata, kuten ei myöskään raskautta. Jos voit vakuuttaa olevasi raskaana oleva lesbo, etnisesti mustalainen ja uskonnoltasi vaikka ... mikä tähän kuvioon parhaiten sopisi?
Tässäkin ketjussa on todistettu koulutuksen turhuus, kun joku kertoo pääsevänsä vaikka 3 eri paikkaan. Me maisterit emme pääse enää edes siivoamaan, kun olemme ylikoulutettuja.
Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt. Palkkatuettu työ loppuu kohta ja töitä haluaisin tehdä.
Kylläkin alkuun määrä-aikainen. Meillä on 5 lasta joista nuorin kohta 4v. Kerroin työhaastattelussa sen. Kyseessä elintarvikeala. En ole sillä alalla ollut 5 vuoteen. yhteensä olen 10 vuotta ollut kotona ja nyt 1 1/2v tehnyt kaupanalalla töitä.
Ensimmäinen työhakemus mitä olen ikinä tehnyt ja heti sain töitä.
Ilmeisesti olin vakuuttava haastattelussa.
Haastattelijakin sanoi että kertoo paljon ihmisestä jos on 5 lasta. On tehnyt muutakin kuin "maannut sohvalla"
Piti vielä sanoa että ei se hyvä ja täydellinen cv kaikkea kerro ihmisestä. Itse katoin vaan netistä mallia ja tein sen mukaan.
Olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen. Haluan rohkaista teitä pitkään kotona olevia että kannattaa vaan hakea niitä töitä ja olla reipas haastattelussa jos sinne asti pääsee. Olla varma itsestään.
Mulla on siis leipuri-kondiittorin koulutus vuodelta 1999.
opiskelun uudelle alalle kaksi kuukautta sitten ja nyt jo soitettiin töihin ensi kesäksi, vaikken edes hakenut kesätyötä kun loma on vaan kuukauden mittainen.
Vanha työ loppuu kohta omasta tahdosta. Itsellä on tarjolla 3 uutta työpaikkaa. Mulla lapsia ja olen jopa kouluja käymätön.
Täysin eri tyyppisiä ja tyylisiä töitä.
Alat jääköön sanomatta.
Työtarjoukset ovat täysi eri, kuin mitä nyt olen tehnyt viimeset vuodet.
Maineeni on kiirinyt työntekijönä. On sekin tieto, että lopetan ja vaihdan alaa. Siksi olen näin hyvässä saumassa, etä on mistä valita.
mutta tiettyjen kysymysten vastaukset eivät saa vaikuttaa työntekijän valintaan.
Mutta ainakin itselleni on vaikeaa. Olen vastavalmistunut, 26-vuotias lapseton nainen. Veikkaan, että työnantajat ajattelevat minun lisääntyvän heti, kun saan työsopimuksen allekirjoitettua :( Tekisi mieli melkein kirjoittaa hakemukseen, että lapsia ei ole eikä tule... Minulla on työkokemustakin kertynyt ja hakemukseni on loistava, joten muuta syytä en joidenkin työpaikkojen osalta keksi, kuin pelko tästä.
pääse edes haastatteluun kertomaan, että mummo hoitaa lasta jos lapsi kipeänä :/