Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hitossa opiskelijalla on varaa asua Helsingissä?

Vierailija
16.04.2012 |

Olen 22.v opiskelija, joka muuttaa kesän jälkeen Helsinkiin kun opiskelupaikka vaihtuu.

Katselin jo Helsingin vuokrakämppiä, ja mun mielestä nuo hinnat on järkyttävät, varsinkin keskustassa, jonne aion muuttaa kun en autoa omista.

Jostain nelkyt neliöisestä kopperosta 650-800 e/kk, miten ihmeessä mulla riittää noihin rahat mäkkipalkalla?

Mikä ois hyvää mutta edullista aluetta lähellä keskustaa, mihinkään Jakomäkeen en halua muuttaa.

Tietäiskö joku jonkun nettisivun, missä on halpoja mutta kuiten 'asuinkelpoisia' vuokakämppiä? :)

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii olla huolissaan suuresta lainasta, Helsingissä asunto säilyttää aina arvonsa. Vuokralla ei opiskelijan nimenomaan kannata asua Helsingissä.

jjoooo, jokaisellahan onkin se parisataa tonttua taskunpohjalla millä ostella. lainaahan ei opiskelijalle heru, kun ei ole mitään vakituloja/omaisuutta vakuudeksi.

Lisäksi hän saa asumistukea asumiskuluihin eli vastikkeeseen. Ei ole mahdottomuus hoitaa esim. 400 euron lainaosuutta kuukaudessa. Moni joutuu hankkimaan vähintään saman verran vuokranmaksuun joten saman summan voi samantien hankkia omaan asuntoon.

Vierailija
62/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii olla huolissaan suuresta lainasta, Helsingissä asunto säilyttää aina arvonsa. Vuokralla ei opiskelijan nimenomaan kannata asua Helsingissä.

jjoooo, jokaisellahan onkin se parisataa tonttua taskunpohjalla millä ostella. lainaahan ei opiskelijalle heru, kun ei ole mitään vakituloja/omaisuutta vakuudeksi.

Lisäksi hän saa asumistukea asumiskuluihin eli vastikkeeseen. Ei ole mahdottomuus hoitaa esim. 400 euron lainaosuutta kuukaudessa. Moni joutuu hankkimaan vähintään saman verran vuokranmaksuun joten saman summan voi samantien hankkia omaan asuntoon.

Kuten ei vanhempienkaan omistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikonetta ei ollut, ei olisi mahtunutkaan, eikä pyykkitupaakaan. Raahasin pyykkejäni pesuun kavereille. Koko opintotuki ja asumislisä meni vuokraan, tai olisiko jäänyt 7 e kuussa. Eli kävin töissä tosi paljon. Ongelmana oli palkattomat harjoittelut jotka kestivät 4-10 viikkoa ja joissa piti olla 38 tuntia viikossa. Silloin näin nälkää tai söin lähinnä leipää ja makaronia.

Onnellisia ovat ne joilla vanhemmat antavat rahaa.

Vierailija
64/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ei vanhempienkaan omistamaan.

Vierailija
65/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin opiskeluaikana osakunnan soluasunnossa, vuokra oli noin puolet yksiön vuokrasta. Myös kaverin kanssa on mahdollista vuokrata soluasunto, mikäli ei houkuta asua tuntemattoman kanssa.

Vierailija
66/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin faktat kuntoon: Täällä Helsingissä 40 neliötä ei ole mikään koppero. Täällä 40 neliön opiskelijakämppä keskustassa on hulppea lukaali. Olen neljännen vuoden opiskelija eikä yhdelläkään tähän mennessä tapaamallani opiskelijalla ole ollut varaa asua noin isossa keskustakämpässä yksin - ei edes niilä, jotka kävivät töissä. (Poislukien ne, jotka ovat perineet asunnon tai asuvat vanhempien tai sukulaisten kämpässä.) Keskusta-alueella pieni yksiö on 15-20 neliötä, peruskämppä 20-25, suurehko 25-30 ja 30+ suuri. 40 neliötä on jo lähempänä kaksiota, joka taas on opiskelijan tuloilla aikamoinen tavoite, kuten olet jo huomannut.

Tällä hetkellä yksiöiden on kuitenkin Helsingin lyhytnäköisen asuntopolitiikan vuoksi huutava pula, joka on nostanut vuokrat pilviin. Pienestäkin keskustayksiöstä saa vapailla markkinoilla varautua maksamaan sen 600 euroa, jos ei satu lykästämään. 40-neliöisestä sen ja reilusti lisää joutuu maksamaan varmasti, jos kämppä ei ole tutun omistuksessa. Tässä ei siis ole mitään oikotietä onneen. Ei ole mitään sivustoa, jolta ne halvat keskustakämpät löytyisivät, vaan halvan kämpän voi saada vuokralle sukulaiselta, suhteilla (jos esim. tunnet jonkun, joka muuttaa pois halvasta asunnosta ja saisit muuttaa sinne) tai aivan KÄSITTÄMÄTTÖMÄLLÄ mäihällä. Yleensä halvat ja hyvät kämpät kulkevat kuitenkin tutulta tutulle eli Facebook ja kaikki muut verkostot asunnonetsinnän välineiksi asap - hyvällä tuurilla jollakulla on kaveri, joka on muuttamassa pois hyvästä kämpästä.

Sitä paitsi helsinkiläisistä opiskelijoista vain osa asuu yksiössä (ei välttämättä pieni osa, mutta perstuntumalla väittäisin, että selvästi alle puolet) nimenomaan koska se on hirvittävän kallista, etenkin jos muuttaa vasta nyt. Yksiöiden vuokrat ovat nousseet melkein 150 euroa siitä kun minä aloitin opiskelut 2008 ja aika harva vuokranantaja on kehdannut nostaa vuokraa yleisen hintatason tahdissa, jos kämpässä on vakivuokralainen - suurin osa vapaiden markkinoiden yksiössä asuvista tutuistani on muuttanut kun vuokrat olivat vielä järkevämmällä tasolla.

Siksi moni asuu kimppakämpässä. Keskustassa on esikaupunkiin verrattuna paljon asuntoja, joita ei ole suunniteltu moderneiksi perheasunnoiksi eli niissä voi hyvin asua kämppiksen kanssa järkevästi. Lisäksi mainittu paska asuntopolitiikka on luonut eniten painetta nimenomaan yksiöiden hintoihin, mutta isommat asunnot eivät ole suhteessa yhtä kalliita. Kimppakämppä keskustassa ei ole halpaa eikä helppoa, mutta halvempaa ja helpompaa kuin kohtuuhintainen yksiö keskustassa. Ja jos rahat eivät muuten riitä, aina on HOAS. Ulkopaikkakuntalaisena sulla on ihan hyvä sauma saada asunto, kunhan vaan alat hakea tarpeeksi aikaisin. Osa soluista on todella kätevissä paikoissa ja on HOASilla muutamia keskustakohteitakin (Kamppi, Meri-Rastila, Kumpula). Jos et ole ensimmäisen vuoden opiskelija, voit hakea HOASilta myös yksiötä.

Autottomuus ei muuten täällä vaadi keskustassa asumista,koska Helsingissä on kuitenkin hyvä ja tehokas joukkoliikenne, jonka käyttäminen maksaa opiskelijalla 20 euroa kuussa. Jos et muuta täysin kuuseen, pääset keskustaan 30 minuutissa kotoasi ilmankin autoa, etenkin jos kotiin pääsee metrolla tai junalla. Mä olen asunut esimerkiksi Meri-Rastilassa ja Malmilla opintojeni alussa. Molemmista kotoa kampukselle kesti 25 minuuttia. Malmilla junien vuoroväli oli pääosin 5 tai 10 minuuttia, Meri-Rastilassa metro pelitti 8 tai 10 minuutin välein kellonajasta riippuen.

terveisin 23 v. opiskelija kahden kaverin kanssa jaetusta keskustakolmiostaan

Vierailija
67/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin opiskeluaikana osakunnan soluasunnossa, vuokra oli noin puolet yksiön vuokrasta. Myös kaverin kanssa on mahdollista vuokrata soluasunto, mikäli ei houkuta asua tuntemattoman kanssa.

nykyajan kakarat: kaikki mulle heti tänne nyt.

terv. opiskelija ja nykyajan kakara itsekin, mutta ymmärtää ettei kaikkea voi saada aina ja heti. mutta joo, onhan niitä, joiden mielestä valtion tulisi kustantaa asunnot ja kaljat ja viimesimmät muotikuteet, matkailu jne. huoooooooooooh.

Vierailija
68/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 taitaa olla raja, johon Kela myöntää asumistukea yhdelle ihmiselle.

Joo, ei niitä asuntoja kamalasti ole, mutta Helsingissä ei ole pakko edes asua. Vantaa ja Espoo ovat ihan ok myös, toki seutulippu maksaa enemmän mutta siitä saa opiskelija-alennuksen -50%.

Vierailija
69/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan kakarat: kaikki mulle heti tänne nyt.

terv. opiskelija ja nykyajan kakara itsekin, mutta ymmärtää ettei kaikkea voi saada aina ja heti. mutta joo, onhan niitä, joiden mielestä valtion tulisi kustantaa asunnot ja kaljat ja viimesimmät muotikuteet, matkailu jne. huoooooooooooh.

Olin itse melkein 30-vuotias, parisuhteessa elävä opiskelija. Ei oikein olisi sopinut elämäntilanteeseen joku solu tuntemattomien kanssa, etenkin kun yritimme miehen kanssa vauvaa. Mutta ei muutenkaan enää olisi jaksanut sellaista. Onneksi saimme kämpän HOASilta, sitä ennen asuimme lähellä keskustaa verrattain halvassa yksiössä.

Vierailija
70/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista, että kukaan opiskelukaveri olisi asunut sen ikäisenä yksin 40-neliöisessä keskusta-asunnossa.

Itse asuin sinkkuna solussa ja parisuhteessa ollessani pienessä Hoasin kaksiossa lähiössä. Jos 22-vuotias pitää 40 neliön asuntoa koppina, voi miettiä vähän omaa vaatimustasoaan.

Vierailija
71/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos rahat eivät muuten riitä, aina on HOAS. Ulkopaikkakuntalaisena sulla on ihan hyvä sauma saada asunto, kunhan vaan alat hakea tarpeeksi aikaisin. Osa soluista on todella kätevissä paikoissa ja on HOASilla muutamia keskustakohteitakin (Kamppi, Meri-Rastila, Kumpula). Jos et ole ensimmäisen vuoden opiskelija, voit hakea HOASilta myös yksiötä.

Ihan pikku korjaus: Kumpula ja Meri-Rastila eivät ole keskustassa. Ettei jää väärinymmärryksiä. Kumpula kyllä lähellä ja M-R kätevän matkan päässä, mutta kuitenkin.

Riippuu tietty paikasta, mutta ei HOASin yksiötkään kovin halpoja enää ole. Toki edullisempia kuin yksityisen nykyiset riistohinnat. Mutta ei niihinkään todellakaan kaikilla riitä rahat. Ainakaan tuki + maksimi asumislisä ei riitä edes pelkkään vuokraan. Hoasillakaan.

Hoasin yksiön voi saada kun on asunut jo hoasilla (solu, perhe, kaverikämpässä) tai on maisterivaiheen opiskelija.

Mutta sanoisin että opiskelijasoluun vaan, helpoin elää kun ei tarvii viimesiä pennosiaan laskeskella koko ajan. Sitten gradua kirjoittamaan voi päästä yksiön rauhaan.

Vierailija
72/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes asumiskuluihin. Tämä on kelan sivuilla selkeästi ilmoitettu: "Et voi saada asumislisää, jos asut omistamassasi tai puolisosi omistamassa asunnossa."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160508130640HO?OpenDocument

Asunnon ostaminen ei ole näillä hinnoilla mitenkään typerä veto, mutta omistusasunnossa asuva saa tosiaan opintotukea maksimissaan 270e kuussa, eli huomioiden sen, että on maksettava sekä laina ja vastike että kompensoitava tuo 200 euron menetys, tilanne voi olla taloudellisesti varsin haastava. Asuntojen myyntihinnat ovat vielä vuokriin verrattuna matalia, mutta Helsingin keskustassa se tarkoittaa silti varsin korkeaa.

Vierailija
73/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut sekä Espoossa että Helsingissä Hoasilla ja tykkäsin paljon, olin silloi 18-22v. Ja kun olisit Hoasin listoilla voisit saada yksiönkin heiltä.

Vierailija
74/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikku korjaus: Kumpula ja Meri-Rastila eivät ole keskustassa. Ettei jää väärinymmärryksiä. Kumpula kyllä lähellä ja M-R kätevän matkan päässä, mutta kuitenkin.

Tarkoitin totta kai Merihakaa, en Meri-Rastilaa. Kumpula oli mielestäni sikäli maininnan arvoinen, että jos syy muuttaa keskustaan oli ensisijaisesti kätevyys, se täyttää minusta ap:n tarpeet, koska HOASin kumpulan kohteet ovat joko Hämeentien tai Mäkelänkadun välittömässä läheisyydessä ja niistä pääsee keskustaan noin vartissa. Keskusta-asumiseksi luettavista sijainneista (esmes Etu-Töölö, Hakaniemi, Eira; Vallilla, Taka-Töölö ja Kallio siinä rajoilla) joutuu niistäkin usein uhraamaan matkaamiseen sen saman about vartin ja usein jollain kulkuneuvolla. Mutta hyvä tarkennus kaupunkia tuntemattomalle silti, kiitos siitä.

Riippuu tietty paikasta, mutta ei HOASin yksiötkään kovin halpoja enää ole. Toki edullisempia kuin yksityisen nykyiset riistohinnat. Mutta ei niihinkään todellakaan kaikilla riitä rahat. Ainakaan tuki + maksimi asumislisä ei riitä edes pelkkään vuokraan. Hoasillakaan.

Hoasin yksiön voi saada kun on asunut jo hoasilla (solu, perhe, kaverikämpässä) tai on maisterivaiheen opiskelija.

Mutta sanoisin että opiskelijasoluun vaan, helpoin elää kun ei tarvii viimesiä pennosiaan laskeskella koko ajan. Sitten gradua kirjoittamaan voi päästä yksiön rauhaan.

HOASilla asumisessa on sekin hyvä puoli, että hyvällä tuurilla yksiöön saattaa päästä jonon ohi, jos ongelmia ilmenee. Kuudesta HOASin yksiössä asuvasta tutustani kolme on päässyt sinne nimenomaan sitä kautta, että HOAS on sohlannut jotakin (asunnon huono kunto, päällekkäiset vuokralaiset jne), jonka seurauksena solun tilalle on tarjottu yksiö, kun kaverit ovat kieltäytyneet mielivaltaisesta siirrosta huonompaan asuntoon (esimerkiksi kumpulasta siltämäkeen muuttamasta kieltäytynyt ystävä sai yksiön kampista). Tosin ainakin hänen HOASin yksiönsä on ruhtinaalliset 18 neliötä, eli ei taida ap:ta lohduttaa...

Vierailija
75/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim, itse olen asunut Helsingissä 28 vuotta, mieheni on syntyperäinen stadin kundi. Mutta tässäpä vaan kahdestaan kituutellaan 29 m:n yksiössä ;)