Miten hitossa opiskelijalla on varaa asua Helsingissä?
Olen 22.v opiskelija, joka muuttaa kesän jälkeen Helsinkiin kun opiskelupaikka vaihtuu.
Katselin jo Helsingin vuokrakämppiä, ja mun mielestä nuo hinnat on järkyttävät, varsinkin keskustassa, jonne aion muuttaa kun en autoa omista.
Jostain nelkyt neliöisestä kopperosta 650-800 e/kk, miten ihmeessä mulla riittää noihin rahat mäkkipalkalla?
Mikä ois hyvää mutta edullista aluetta lähellä keskustaa, mihinkään Jakomäkeen en halua muuttaa.
Tietäiskö joku jonkun nettisivun, missä on halpoja mutta kuiten 'asuinkelpoisia' vuokakämppiä? :)
Kommentit (75)
Entinen lukiokaverini maksaa Kampissa 20 neliöisestä yksiöstään kaiken kaikkiaan 800€/kk. Työpaikka Kampissa ja kouluun voi kävellä, eli ei julkisista kulkuneuvoista tarvitse maksaa. Tekee ilta- ja viikonloppuvuoroja vaateliikkeessä. Oletettavasti opiskelut hiukan kärsii, mutta asuu ainakin mieleisessä paikassa ja viihtyy todella hyvin. Niin, siis lukee maisteriksi hiukan venytetyllä aikataululla :D
Toinen vaihtoehto on pappa betalar ja mikäs siinä, jos vanhemmilla on varaa sponssata jälkikasvunsa kämppä. Karkeasti sanottuna on taloudellisesti haastavaa muuttaa yksin yksiöön kuin kimppakämppään vaikka neliöön.
Huone opiskelija-asunnosta. 40 neliön asunnot eivät ole Helsingissä muutenkaan mitään opiskelijoiden luukkuja. Työssäkäyvät enimmäkseen niissä asuvat jos ei sitten ota jumalatonta opintolainaa.
Helsingissä voi asua todella edullisesti solussa, jossa keittiö ja pesuhuone on jaettu. Näin moni opiskelija muuallakin asuu.
Ei edes asumiskuluihin. Tämä on kelan sivuilla selkeästi ilmoitettu: "Et voi saada asumislisää, jos asut omistamassasi tai puolisosi omistamassa asunnossa."
Asumislisää ei saa, yleistä asumistukea kyllä. Myös opiskelija.Omistusasunnossa asumismenoiksi katsotaan yhtiövastike, mahdollinen rahoitusvastike (ainakin jos yhtiölaina on otettu peruskorjausta varten) ja asuntolainan korot. Lainan lyhennyksiin ei siis tukea saa, mutta kyllä nuo muut kulut ovat usein sen verran suuri osa kokonaisuudesta, että asumistuki auttaa ihan kivasti niiden maksamisessa.
Ne lainan korot puolestaan voi vähentää verotuksessa.
Kampissa. Ymmärtää joka päivä olla kiitollinen vanhemmilleen, jotka Thaimaanmatkojen sijaan ostivat asunnon. Elämä on valintoja
Kampissa. Ymmärtää joka päivä olla kiitollinen vanhemmilleen, jotka Thaimaanmatkojen sijaan ostivat asunnon. Elämä on valintoja
vai lapselle?
asunto näyttää maksavan n. 200 000 €. Sillä pitäisi jättää noin 200 Thaimaan matkaa tekemättä, jotta saisi tuon rahan kasaan. Voihan olla, että joku sen noista saa säästettyä, mutta ei ihan tavallisen ihmisen reissaamisten tekemättä jättämisillä onnistuisi.
Mun lapsi asuu 43 neliön kaksiossa. Kampissa. Ymmärtää joka päivä olla kiitollinen vanhemmilleen, jotka Thaimaanmatkojen sijaan ostivat asunnon. Elämä on valintoja
Nyt puhutaan ap:sta, jolla ei ole yhtä ilmeisen varakkaita vanhempia ainakaan aloitusviestistä päätellen, vaan asumisesta pitää maksaa aikuisten oikeaa rahaa sikäli kun jostakin löytyy kämppä alle.
Tämä viestisi ehkä vähän söi pohjaa tältä elämä on omia valintoja -teemalta.
asunto näyttää maksavan n. 200 000 €. Sillä pitäisi jättää noin 200 Thaimaan matkaa tekemättä, jotta saisi tuon rahan kasaan. Voihan olla, että joku sen noista saa säästettyä, mutta ei ihan tavallisen ihmisen reissaamisten tekemättä jättämisillä onnistuisi.
ja ostaneet sen sijaan asunnon, jossa lapsi nyt asuu. Itse ainakin tulkitsin näin.
vaan kauempana
Minulla meni yhteen aikaan tunti pelkästään menosuuntaan
Miksi ei frendien tai tuttujen kanssa kimppakämppä? Vuokra ja asumiskulut jaetaan sitten asukkaiden kesken. Maailmalla hyvinkin yleistä, täällä aivan liian vähän käytetty asumismuoto.
säästää noin 7000 e/v (siellä reissussa kun syödään vähän paremmin ja ostellaan kaikenlaista). Ja kun se asunto on vuokralla tuosta ajasta vaikka 15 vuotta, maksaa jo pelkillä vuokrilla ihan mukavasti lainaa ja korkoja.
Kokeile vaikka. Meillä tehtiin noin eikä kaduta. Lapsella on asunto hyvällä paikalla.
Olen 22.v opiskelija, joka muuttaa kesän jälkeen Helsinkiin kun opiskelupaikka vaihtuu.
Katselin jo Helsingin vuokrakämppiä, ja mun mielestä nuo hinnat on järkyttävät, varsinkin keskustassa, jonne aion muuttaa kun en autoa omista.
Jostain nelkyt neliöisestä kopperosta 650-800 e/kk, miten ihmeessä mulla riittää noihin rahat mäkkipalkalla?
Mikä ois hyvää mutta edullista aluetta lähellä keskustaa, mihinkään Jakomäkeen en halua muuttaa.
Tietäiskö joku jonkun nettisivun, missä on halpoja mutta kuiten 'asuinkelpoisia' vuokakämppiä? :)
Kuule 40m2 kämppä ei ole vielä mikään "koppero" vaan ihan tilava yksinasuvalle. Helsingissä on hyvinkin yleistä, että 27m2 yksiöt kustantavat 500e/kk vuokraa. Taidat olla vaan tottunut liian hyvään. Tee kuten ne tuhannet muutkin opiskelijat: muuta HOASin solukämppään! Huone maksaa 150-290 euroa keskimäärin kuussa, hintaan sisältyy sähkö, vesi, netti ja muut. Läheltä keskustaa et todellakaan saa halpaa, opiskelijabudjetille soveltuvaa asuntoa ilman suhteita. Ei ne muutkaan opiskelijat ole känisemässä itselleen halpaa kolmiota Kalliosta biletystä varten, koska tietävät ettei sellaista ole.
että tarvitset mielestäsi asunnon keskustasta. sen kun hankit (jos saat), mutta se maksaa. tällaisella julkisella liikenteellä kulkee keskustaan ihan mistä vain, vaikka asuisit manskun ulkopuolella, matkaan ei mene kuin vartti. moni muukin haluaa ihanan ja edullisen vuokra-asunnon, eli joudut luultavasti jonottamaan ja kilpailemaan. jos asunto kantakaupungin ulkopuolelta kelpaa, esim. hoas ja osakunnat auttavat. itse asun osakunnan solussa haagassa, vuokra 150e ja bussilla keskustaan alle 20min.
ps. keskustan lähellä ei ole hyvää ja edullista aluetta, mutta punavuoreen sitten kun olet kokopäivätöissä tai kun haluat olla jatkuvasti ihan pa. :) elämä on valintoja.
Pyykkikonetta ei ollut, ei olisi mahtunutkaan, eikä pyykkitupaakaan. Raahasin pyykkejäni pesuun kavereille. Koko opintotuki ja asumislisä meni vuokraan, tai olisiko jäänyt 7 e kuussa. Eli kävin töissä tosi paljon. Ongelmana oli palkattomat harjoittelut jotka kestivät 4-10 viikkoa ja joissa piti olla 38 tuntia viikossa. Silloin näin nälkää tai söin lähinnä leipää ja makaronia.
Onnellisia ovat ne joilla vanhemmat antavat rahaa.
Koska rikkaat rikastuu niin heillä raha ei mene kulutukseen, vaan sitten ostavat asuntoja. Ja kun on varaa, niin hintataso nousee. Rikkaimmat kilpailee ja hintataso nousee keskiluokan ulottumattomiin. Näin siis kirjassaan D. Trump.
Opiskelupaikkakunnilla on yleensä korkeampi hintataso, vuokranantajat lisää hintaa sen verran kun opiskelijat saa opintotukia ja vielä hiukan yli.
Asuntojen saanti ja hintataso on asia, johon politikot pystyvät vaikuttamaan. Helsingissä asuntotuotanto vuokramarkkinoille on aika huonoa. Kaupungin tonttiasioista vastaavat kyllä suosivat mm. arkkitehtien sukulaisia ja urheilijoita...
Asumislisää ei saa, yleistä asumistukea kyllä. Myös opiskelija.
Omistusasunnossa asumismenoiksi katsotaan yhtiövastike, mahdollinen rahoitusvastike (ainakin jos yhtiölaina on otettu peruskorjausta varten) ja asuntolainan korot. Lainan lyhennyksiin ei siis tukea saa, mutta kyllä nuo muut kulut ovat usein sen verran suuri osa kokonaisuudesta, että asumistuki auttaa ihan kivasti niiden maksamisessa.