Rekrytoijat, hoi!
Jos teille on tulossa haastatteluun työntekijä, joka joutuukin (hyvästä) syystä vaihtamaan sovittua haastatteluaikaa, miten reagoitte? Annatteko uuden ajan jos mahdollista, vai sanotteko ettei sitten tarvitse tulla lainkaan? Entä vaikuttaako tällainen vaihtopyyntö kyseisen henkilön mahdollisuuteen saada työ?
Kommentit (5)
jos on hyvä syy. Ehkä jos tulijoita on paljon aikä kandidaatti vaikuta erikoisen hyvältä, kovin monimutkaisiin sovitteluihin aikatauluissa ei lähdetä. Hyvän hakijan kohdalla joustetaan paljonkin.
jos on kiire rekrytoida joku, ja uutta aikaa lykättäisiin, niin voi käydä niin, että valitaan sitten muista, ellei välttämättä haluta nähdä juuri tiettyä henkilöä.
Jos taas soittaa ajoissa etukäteen ja uusi aika voidaan sopia ilman suurempia ongelmia, niin ei haittaa.
Hain työpaikkaa ja minut kutsuttiin haastatteluun sähköpostitse. Sähköpostiin oli yksinkertaisesti kirjoitettu haastattelun aika ja paikka.
Aika oli minulle todella huoo. Kirjoitin, että tulen todella mielelläni ja olen motivoitunut jne. mutta ehdottamanne aika ei sovi.
VAstaus oli tyly, ota tai jätä, aikaa ei voi muuttaa.
Ajattelin siis, että en ole ollenkaan potentiaalinen hakija, kun joustoa ei löydy. Järjestin kuitenkin sitten niin, että pääsin haastatteluun ja sasain paikan!
Ja myöhemmin kertoivat, että olin jo hakemusten perusteella ykkösvalinta!
Ihmettelin jälkeenpäin, että olivat valmiita menettämään ykköshakijan vain haastatteluajan takia. TAi sitten testasivat motivaatiota, kiinnostaako niin paljon, että järkkään asian.
Jos rekrytoin "tusinatyöntekijää", niin en ala sumplimaan aikatauluja. TUlijoita on todellakin niin paljon, ettei tarvitse.
Jos haemme todellista asiantuntijaa yhteistyöverkostoineen, järjestän kyllä hyvälle hakijalle ajan, joka hänelle sopii.
Ja työnhakija, ei -tekijä...