Teetkö etätyötä kotona? Miten saat itsesi töihin?
Kotitöissäni on ylemmässä johdossa vikaa, se ei saa työläisiä motivoitua :-) Nooh, vähitellen.
Mikä on kikkasi? Itse katson työpinoa ja patistan itseäni tekemään ennen seuraava taukoa neljänneksen, tms. Sitten voin pitää taukoa, tehdä ruokaa, palstailla tms.
Kommentit (17)
kuin toimistolla. Avaan usein koneen jo klo 07 kun normaalisti lähtisin työmatkalle tuohon aikaan. Aamiainen sujuu työmeiliejä lukien. Lounaalla ei viivy tuntia kuten usein työkavereiden kanssa (no, silloin tosin palaveerataan usein työasioita) vaan hotkaisen jotain vartissa. Usein myös työpäivä jatkuu 17 saakka kunnes muut tulevat kotiin ja kaipailevat ruokaa.
Eli teen n 2h enemmän kotona. Se että laittaa pyykit pyörimään /kuivamaan vie ehkä 5 min ja on ihan hyvä tauko, lusmuilusta ei todellakaan ole kyse.
kuin toimistolla. Avaan usein koneen jo klo 07 kun normaalisti lähtisin työmatkalle tuohon aikaan. Aamiainen sujuu työmeiliejä lukien. Lounaalla ei viivy tuntia kuten usein työkavereiden kanssa (no, silloin tosin palaveerataan usein työasioita) vaan hotkaisen jotain vartissa. Usein myös työpäivä jatkuu 17 saakka kunnes muut tulevat kotiin ja kaipailevat ruokaa.
Eli teen n 2h enemmän kotona. Se että laittaa pyykit pyörimään /kuivamaan vie ehkä 5 min ja on ihan hyvä tauko, lusmuilusta ei todellakaan ole kyse.
muuten kuin pituudeltaan, kun normaalisti työaikoihin käytettävän ajan voi käyttää työntekoon. Tehokkuus vaihtelee, kuten toimistopäivinäkin, välillä töihin uppoutuu heti aamusta alkaen täysillä ja hyvä jos malttaa vessassa käydä, välillä taas on vaikea saada itseään käyntiin ja aikaa kuluu nettisurffailuun ja haahuiluun. Mutta onhan toimistollakin niitä päiviä, jolloin vain nuokkuu pöydän ääressä saamatta mitään aikaan tai höpöttelee työkavereiden kanssa niitä näitä enemmän kuin työjuttuja.
Voin toki rytmittää hommani kotona erilailla mutta joka tapauksessa ne kannattaa tehdä. ja siis pidän työstäni, en koe sitä pakkona.
Töille on dedikset ja niiden mukaan menen.
Ja tietty töitä sopiessani katson, että työmäärät pysyy järkevinä.
Olen tehnyt töitä kotoa käsin kohta 30 vuotta. Alussa ahnehti, eikä osannut sanoa yhtä helposti ei.
Jos et tee töitä siihen mennessä, et saa niitä enää lisää. Jos et tee töitä työaikana, teet niitä sitten yöaikana, kunhan teet määräaikaan mennessä. Mikä on ongelma?
Itse teen työt alta pois heti kun mahdollista. Jos ei voi loppuun saakka tehdä, teen niin pitkälle kuin mahdollista.
Valmiin työn jätän roikkumaan itselleni, ettei asiakas tajua kuinka nopea olen ja totu saamaan kaikkea heti :) Lähetän sen sitten päivää ennen dedistä asiakkaalle, niin tämä on tyytyväinen.
Itselläni on erillinen työpiste työntekoa varten, missä voin keskittyä työhön.
avaan tietokoneen ja alan tehdä töitä. Palavereihin osallistun ajallaan, muun ajan teen muita hommiani ihan normaalisti. Samalla tavalla kuin konttorilla, jossa pitää vieläpä välillä vaihtaa omasta työpisteestä neukkariin ja takaisin. Kotona voi olla koko ajan vaan saman pöydän ääressä palaveritkin.
Puhelimessa on kiva puhua kotona kun voi vaeltaa ympäri taloa mikä ei avokonttorissa onnistukaan.
Puhelimessa on kiva puhua kotona kun voi vaeltaa ympäri taloa mikä ei avokonttorissa onnistukaan.
Kaikki haastattelut ja varsinkin englanninkieliset on niin paljon kivempi tehdä kotona, samoin puhelut asiakkaille.
He ovat päiväkodissa/koulussa sen mitä ovat, ja työt on tehtävä lasten poissaollessa. No esikoinen tulee koulusta ekana ja hän ei sinänsä häiritse töiden tekoa. Pyrin kuitenkin siihen, että päivän työt olisi siihen mennessä tehty, kun lapsi tulee kotiin.
Lopetan vain työnteon yleensä heti, kun 8h tullut täyteen :) Tunnen kuitenkin saavani kotona paljon enemmän aikaiseksi, kun ei ole muita "häiriötekijöitä" kuin puhelin ja meilin chat; ei muita ihmisiä. Ja miten piristävää on, kun haluaa luovan tauon, voi tehdä jotain järkevää ja palata taas työn ääreen ajatusten selkiydyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma kuin gradua tehdessä. Paljon aikaa menee ihan vain tuijotellessa. Nytkin sataa räntää pihalla. Deadline on vapun jälkeen, mutta tyhmää jättää homma sinne :-) Lauta kerrallaan.
Minua ärsyttää kun mies on kotona. On hankkinut itsensä sellaiseen tilanteeseen, että keskimäärin 1 h päivässä täytyy jotain tehdä. Ei nyt valtvasti hanki rahaa tuolla, mutta jonkin verran.
Sen kotona pyöriminen häirtsee minua. Teen gradua kotona, en jaksa lähteä yliopistolle tekemään. Välillä kyllä sielläkin.
No kukaan muu ei tee minun töitäni jos jätän ne tekemättä. Välillä olen tehokkaampi ja välillä laiskottaa mutta se kostautuu sitten ilta-tai viikonloppuhommina. It-ala.
Mulle tää on ihanteellisin tapa tehdä töitä.
Aloitan usein jo 07 ja yritän lopettaa klo 17 eli mullakin tulee enemmän työaikaa kuin toimistolla. Toki tuossa välissä teen ruuan ja esim laitan pyykit pyörimään mutta niihin ei montaa minuuttia mene. Saatan uppoutua töihin niin etten muista edes syödä päivällä. Toimistolla vaan odottaa että saa pitää breikin.
Itse määrittelen dead-linet ja pidän niistä kiinni
Mä saan etäpäivänä aikaan tuplasti enemmän kuin konttorilla. Se konttori kun on hälyinen avokonttori, jossa ei pysty keskittymään. Koodaan työkseni joten täydellinen keskittyminen on tarpeen. Etäpäivinä tulee kaikki vaativammat hommat varsinkin tehtyä. Rutiinia voi sitten tehdä konttorillakin. Teen etätyötä säännöllisesti 2 päivää viikossa.
Työni luonne on tosin sellaista, että joskus on enemmän töitä ja joskus vähemmän. Esim. nyt on juuri loppunut edellinen projekti ja seuraava alkaa vasta vuoden 2016 alusta, joten kyllähän nyt tulee velttoiltua, olipa etänä tai konttorilla. Se on ihan luvallistakin. Sitten taas kun projekti alkaa, tehdään pers ruvella kiireellä, sellaista tämä työ on. Nyt nautin vaikka täällä AV:lla roikkumisesta työpäivinäkin, kun on tällainen tilanne.
Mulla on sama ongelma kuin gradua tehdessä. Paljon aikaa menee ihan vain tuijotellessa. Nytkin sataa räntää pihalla. Deadline on vapun jälkeen, mutta tyhmää jättää homma sinne :-) Lauta kerrallaan.