Ulkosuomalaiset! Mitkä pienet arkiasiat ovat uudessa kotimaassasi paremmin kuin Suomessa?
Ja nyt siis en kysele suurempien ja periaatteellisempien juttujen (esim. perheverotus) tai minkään "ihmiset ovat ystävällisempiä"-juttujen perään, vaan niemnomaan arkisia, pieniä KÄYTÄNNÖN juttuja :)
JA kysely tuli mieleen kun sain ulkomailla asuvalta kaverilta lahjaksi tosi hyvän sitruspusertimen: pieni (muovi)kannu, jonka päällä on irrotettava sitruspuserrinosa, ja "kansi" jossa on puolipallon muotoinen, piikikäs kolo johon se hedelmä tökätään. Tosi hyvä, sillä "kansi" pitää hedelmästä kiinni ja mehu on tosi helppo ja nopea puristaa. En muista Suomessa missään tuollaista nähneeni (varmaan josain on?), mutta tuolla niitä kuulemma myydään joka paikassa halvalla.
Kommentit (211)
* Lääkärille pääsee heti kun tarvii * Kahviloissa ja ravintoloissa on palvelua, ei kanneta itse tarjottimia * Sosiaaliturva on parempi * Asuminen on halvempaa * Ruoka on halvempaa * Julkinen liikenne on halvempaa * Koiran saa ottaa mukaan pubiin :-) * Ihmiset tuntuvat välittävän toisistaan enemmän Asuinpaikkana etelä-Saksa.
Tuo on kyllä ihan höpöhöpöä. Työttömyyspäivärahaa saa lyhyemmän ajan, sitten tippuu Hartz4-luokkaan, eli toisinsanoen toimeentulotuelle. Asumistukea yms. ei saa kuten Suomessa ja jos esim. eroat, mies maksaa elatusta vaimolle ja lapsille niin paljon, ettei itse enää pysty elämään. Vaimo ei saa mitään tukia, ex-miehen on ensisijaisesti elätettävä niin kauan kuin lapset on pieniä. Lisäksi asumisesta: minusta asuminen ei ole hirveän paljon halvempaa. Maalla vuokrat ja asuntojen hinnat ovat samanlaisia, ja jos suurkaupunkeja vertaa toisiinsa, niin kyllä joku München ja Helsinki aika samoilla hintatasoilla alkavat olla. Ja tuosta ihmisten välittämisestä: riippuu varmaan paljon asuinkunnasta. Minusta Saksassa kyllä ns. "muka" välitetään, mutta se on vaan semmosta hyvänpäiväntuttavuutta ja kohteliaisuutta. Aitoja, hyviä ystäviä, jotka auttavat, olen löytänyt enemmän Suomesta. Ja minua suomalaisena aina ihmeteltiin Etelä-Saksassa, miten aina olen valmis auttamaan muita. t. 13 vuotta Saksassa asunut
- Lapsilisät Saksassa on n. 30% paremmat kuin Suomessa ja sitä voidaan maksaa muistaakseni 27 v. asti (riippuen esim. opiskeluista). Opintorahaakin saa lisäksi.
- lasten lääkkeet ilmaisia alle 12v.
Kai sekin on jotain sosiaaliturvaa jos vuosien palveluksesta firmassa saa kunnon erorahat (Suomessa tämä on ulkoistettu valtiolle) ja ainakin suurkonsernit maksavat lisäeläkettä työntekijöille esim. minulle kertyy n. 5000 €/vuosi pottiin -> Jos olen 25 vuotta firmassa töissä niin 60-vuotiaana saan n. 100 000 euroa ja 67 v. asti aina vaan lisää + valtiollinen eläke.
Ei hullumpaa.
Naisille omat parkkipaikat lähellä sisäänkäyntejä.
.suomessa tuohon puuttuisivat tasa-arvovaltuutetut molempien sukupuolien kannalta.
miehet joutuvat kävelemään pitempiä matkoja.
tämä vihjaa, että naiset ovat heikompia.
En ole tämä saksassa asuva henkilö, mutta kyllä minusta tuntuisi mukavalta isossa suurkaupungissa, jos naisille olisi parkkipaikat lähempänä sisäänkäyntiä. Eurooppalaisissa suurkaupungeissa kun ei ikinä tiedä minkälaista hiihtäjää siellä parkkipaikoilla liikkuu. Välttyisi ainakin raiskauksilta, eikä tarvitsisi yömyöhään yksikseen etsiä sitä parkkipaikkaa kaikenlaisten rikollisten keskellä.
Ostat kaupan irtotiskiltä pullan. Jostain syystä kassalla ei ole tiedossa tuotteen hintaa. Suomessa: kassamyyjä jättää koko kassajonon odottamaan ja lähtee etsimään alle euron maksavalle pullalle oikeaa hintaa. Ruotsissa: kassa kysyy asiakkaalta muistaako tämä mitä pulla maksaa ja ottaa tämän hinnan.
Nipotus on muutenkin vähäisempää.
Jos tuotteen koodia ei ole tiedossa, on ihan saman, vaikka asiakas muistaisi hinnan tai vaikka hinta lukisi lapussa tuotteen vieressä hyllyssä.
Kun ei sitä vaan voi rahastaa, jos ei ole KOODIa.
On useasti jäänyt tavara kauppaan, kun koodia ei nyt vaan löydy. Suomessa.
Muualla kassaan iskettäisiin joku hinta ja that's it.
voin olla syksyisillä kävelykengillä kevääseen asti, kunnes laitan sandaalit. Samoin ei tarvi toppatakkeja ja -housuja...
Ostat kaupan irtotiskiltä pullan. Jostain syystä kassalla ei ole tiedossa tuotteen hintaa. Suomessa: kassamyyjä jättää koko kassajonon odottamaan ja lähtee etsimään alle euron maksavalle pullalle oikeaa hintaa. Ruotsissa: kassa kysyy asiakkaalta muistaako tämä mitä pulla maksaa ja ottaa tämän hinnan.
Jos tuotteen koodia ei ole tiedossa, on ihan saman, vaikka asiakas muistaisi hinnan tai vaikka hinta lukisi lapussa tuotteen vieressä hyllyssä.
olen käsittänyt, ettei niitä hintoja niin vain iskellä, kun kassa toimii koodeilla. Joku kassoja työkseen käyttävä voi korjata.
tuolta voi verrata suomen ja saksan lidlin hintoja ja eroa löytyy
vaihtamalla fi-päätteen tilalle jonkun muun maapäätteen.
On useasti jäänyt tavara kauppaan, kun koodia ei nyt vaan löydy. Suomessa.Muualla kassaan iskettäisiin joku hinta ja that's it.
olen käsittänyt, ettei niitä hintoja niin vain iskellä, kun kassa toimii koodeilla. Joku kassoja työkseen käyttävä voi korjata.
...jotain yleiskoodia, joka lyödään koneeseen, jos tavaran omaa koodia ei löydy. Eli sellainen "kooditon-tavara" -koodi.
Kai niitä naputtelemalla toimivia koneita vois olla Suomessakin.
Kayn kerran viikossa, kassalla pakkaaja laittaa tavarat kasseihin ja karryyn ja tarvittaessa tulee lastaamaan ne autoon (ilman lisamaksua tai tippia). Saastyy aikaa ja bensaa.
Lihatiskilta saa ihan oikeata lihaa ilman mitaan atomijatteen nakoisia marinaadeja.
Kaupassa on Starbucks, apteekki, viinakauppa ja videovuokraamo.
Ja vaikka se on HKI-Vantaata suurempi, minua tervehditaan nimelta.
tama USAssa.
Ei mitään pullamössöä kuten Suomessa vaan rapeakuorisia herkkuja ja myös ihan "valkoisia", joita Suomessa ei tietenkään syödä, kun on niin epäterveellistä. Jäyhävät vain iäinikuista ruisleipää tai vähintään kokojyvää. Sääliksi käy :)
Keski-Euroopassa.
eikä tartte olla puunaamassa ja siivoamassa kotia jatkuvasti, kun siellä ei olla itse niin paljon eikä vieraitakaan tule sinne kyttäämään ja vertailemaan sisustusta kuin Suomessa. Suomalaiset tekee koko ajan remonttia huvikseen, vaihtelee päiväpeittoja ja ruokapöytiä vain koska kyllästyttää.
Meillä KALUSTETTUNA vuokrattu asunto, eikä ole edes mitenkään väliaikainen ratkaisu. Harvemmin löytää kalustamattomia asuntoja ja ihmettelivät, kun ennen vuokrausta kysyimme mahdollisuutta saada se ilman kalusteita. Kalusteet ovat vanhoja ja rumia, mutta niin on kaikilla muillakin :D
Live -in maid helpottaa kummasti lapsiperheen elämää.
Ruokakaupassa pakkaajat. Vain nyt yksi ekana mieleen tullut esimerkki.
Sinne vaan esim. perunankuoret
Usa
minkä verran miehenne tienaa bruttona ja mitä jää käteen?
Meillä KALUSTETTUNA vuokrattu asunto, eikä ole edes mitenkään väliaikainen ratkaisu. Harvemmin löytää kalustamattomia asuntoja ja ihmettelivät, kun ennen vuokrausta kysyimme mahdollisuutta saada se ilman kalusteita. Kalusteet ovat vanhoja ja rumia, mutta niin on kaikilla muillakin :D
Mieheni tienaa samasta työstä kuin Suomessa saman firman palveluksessa kuin Suomessa kolmasosan enemmän kuussa kuin Suomessa, ja hintataso on suunnilleen kolmasosan halvempi (auto, ruuat, ulkona syöminen jne.)kuin Suomessa. Eli toisin kuin Suomessa, kotiinjääminen lasten kanssa (1- ja 3-v.) on itsestäänselvää. Lapsilisä on isompi.
Käytännön asia joka toimii paremmin: junaliikenne! Ylipäätään julkinen liikenne on aina aikataulussa.
Toinen käytännön asia: lääkäriin pääsee aina ja lähes samantien, ja aina suoraan erikoislääkärille. Samoin hammaslääkärille.
Omalääkäri jolle voi mennä päivystykseen ilman ajanvarausta joka aamu tiettynä aikana. Lääkäri tekee myös kotikäyntejä tarvittaessa. Sairaalaan pääsee lähetteellä saman tien, ei tarvitse odotella ja jonottaa.
Nyt mä olen kade. ^
Salkkarit loppu. Nyt nukkumaan. Sitä ennen saa kusettaa koiran jos semmonen on.
Ei ole loppunut kesken voi eikä munat!