Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset! Mitkä pienet arkiasiat ovat uudessa kotimaassasi paremmin kuin Suomessa?

Vierailija
16.04.2012 |

Ja nyt siis en kysele suurempien ja periaatteellisempien juttujen (esim. perheverotus) tai minkään "ihmiset ovat ystävällisempiä"-juttujen perään, vaan niemnomaan arkisia, pieniä KÄYTÄNNÖN juttuja :)

JA kysely tuli mieleen kun sain ulkomailla asuvalta kaverilta lahjaksi tosi hyvän sitruspusertimen: pieni (muovi)kannu, jonka päällä on irrotettava sitruspuserrinosa, ja "kansi" jossa on puolipallon muotoinen, piikikäs kolo johon se hedelmä tökätään. Tosi hyvä, sillä "kansi" pitää hedelmästä kiinni ja mehu on tosi helppo ja nopea puristaa. En muista Suomessa missään tuollaista nähneeni (varmaan josain on?), mutta tuolla niitä kuulemma myydään joka paikassa halvalla.

Kommentit (211)

Vierailija
21/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Lääkärille pääsee heti kun tarvii

* Kahviloissa ja ravintoloissa on palvelua, ei kanneta itse tarjottimia

* Sosiaaliturva on parempi

* Asuminen on halvempaa

* Ruoka on halvempaa

* Julkinen liikenne on halvempaa

* Koiran saa ottaa mukaan pubiin :-)

* Ihmiset tuntuvat välittävän toisistaan enemmän

Asuinpaikkana etelä-Saksa.

Suomesta taatusti loytyy ravintoloista palvelua Ja joka kavi kanssa ei tartte itse kiikuttaa Sita tarjotinta pois.

Elaimet kuuluvat aina ulos ;)

Vierailija
22/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Lääkärille pääsee heti kun tarvii

* Kahviloissa ja ravintoloissa on palvelua, ei kanneta itse tarjottimia

* Sosiaaliturva on parempi

* Asuminen on halvempaa

* Ruoka on halvempaa

* Julkinen liikenne on halvempaa

* Koiran saa ottaa mukaan pubiin :-)

* Ihmiset tuntuvat välittävän toisistaan enemmän

Asuinpaikkana etelä-Saksa.

Suomesta taatusti loytyy ravintoloista palvelua Ja joka kavi kanssa ei tartte itse kiikuttaa Sita tarjotinta pois.

Elaimet kuuluvat aina ulos ;)

Teki taas temput, Eli joka kahvilassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen ei voi mitenkään verrata.

BBC painii vähän eri sarjassa.

Nakyy muuallakin. ma katselen sita Singaporessa

Vierailija
24/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat kaupan irtotiskiltä pullan. Jostain syystä kassalla ei ole tiedossa tuotteen hintaa. Suomessa: kassamyyjä jättää koko kassajonon odottamaan ja lähtee etsimään alle euron maksavalle pullalle oikeaa hintaa. Ruotsissa: kassa kysyy asiakkaalta muistaako tämä mitä pulla maksaa ja ottaa tämän hinnan.

Nipotus on muutenkin vähäisempää.

Jos tuotteen koodia ei ole tiedossa, on ihan saman, vaikka asiakas muistaisi hinnan tai vaikka hinta lukisi lapussa tuotteen vieressä hyllyssä.

Kun ei sitä vaan voi rahastaa, jos ei ole KOODIa.

On useasti jäänyt tavara kauppaan, kun koodia ei nyt vaan löydy. Suomessa.

Muualla kassaan iskettäisiin joku hinta ja that's it.

Jos kassasysteemi ei Anna siihen mahdollisuutta, niin se ei anna. Ei se ole siita kassahenkilosta kiinni.

Pitaisiko mun samasta syysta pitaa nipona Sita, etta kun mina kayn Singaporessa kaupassa, niin hedelmat Ja vihannekset punnitaan kassalla Ja jos kanssa ei tieda sen omenan koodia, se ei voi lyoda sita kassaan. Ei ole tullut mieleenkaan pitaa Sita nipotuksena. Hohhoijaa......

Vierailija
25/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammosesta keskustelusta, kun ihmisilla ei nayta aina olevaan Sita suhtellisuuden tajua. On aarimmaisen holmoa verrata esim. (repaisen hatusta) Kangasniemen palveluja johonkin huomattavasti isompaan paikkaan siella "ulkomailla"

Ma olen asunut yli 10 vuotta Aasiassa Ja olen kotoisin Helsingista, missa vietan kesan joka vuosi Ja

- loydan kaupasta lihatiskin, mista saa irtomyymtilihaa ilman marinaadia, jopa niin pienesta kaupasta kuin K-Toolontori

- Toolossa Ja keskustassa on ihan oikeasti kahviloita Ja ravintoloita, mista SAA sita palvelua ;)

- Stokkan herkun valmisruokatiski on aika kattava! Ottaen huomioon, minka kokoisesta kaupungista on kyse Ja kuinka vahan ulkomaalaisia Suomessa loppujen lopuksi on

- Stokkan leipomotuotteiden irtomyynnista loytyy kylla todella hyvaa leipaa Ja pullaa Ja sampylaa, usein pikkuleipomoista muualta Suomesta

Verotus on verotusta, se on valitettavan kovaa Suomessa. Iso maa, vahan ihmisia, fakta, joka ei muutu miksikaan.

Vierailija
26/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kayn kerran viikossa, kassalla pakkaaja laittaa tavarat kasseihin ja karryyn ja tarvittaessa tulee lastaamaan ne autoon (ilman lisamaksua tai tippia). Saastyy aikaa ja bensaa. Lihatiskilta saa ihan oikeata lihaa ilman mitaan atomijatteen nakoisia marinaadeja. Kaupassa on Starbucks, apteekki, viinakauppa ja videovuokraamo. Ja vaikka se on HKI-Vantaata suurempi, minua tervehditaan nimelta. tama USAssa.

Vierailija
27/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee aina samana päivänä ja yleensä samalle lastenlääkärille (omalääkäri). Lääkärille voi myös soittaa ja kysyä neuvoa.

Vierailija
28/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikki eivat tule helsingista. Palvelut ovat aivan erilaisia Helsingin keskustassa ja jossain Pihtiputaalla.

Tammosesta keskustelusta, kun ihmisilla ei nayta aina olevaan Sita suhtellisuuden tajua. On aarimmaisen holmoa verrata esim. (repaisen hatusta) Kangasniemen palveluja johonkin huomattavasti isompaan paikkaan siella "ulkomailla"

Ma olen asunut yli 10 vuotta Aasiassa Ja olen kotoisin Helsingista, missa vietan kesan joka vuosi Ja

- loydan kaupasta lihatiskin, mista saa irtomyymtilihaa ilman marinaadia, jopa niin pienesta kaupasta kuin K-Toolontori

- Toolossa Ja keskustassa on ihan oikeasti kahviloita Ja ravintoloita, mista SAA sita palvelua ;)

- Stokkan herkun valmisruokatiski on aika kattava! Ottaen huomioon, minka kokoisesta kaupungista on kyse Ja kuinka vahan ulkomaalaisia Suomessa loppujen lopuksi on

- Stokkan leipomotuotteiden irtomyynnista loytyy kylla todella hyvaa leipaa Ja pullaa Ja sampylaa, usein pikkuleipomoista muualta Suomesta

Verotus on verotusta, se on valitettavan kovaa Suomessa. Iso maa, vahan ihmisia, fakta, joka ei muutu miksikaan.

Vierailija
29/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kayn kerran viikossa, kassalla pakkaaja laittaa tavarat kasseihin ja karryyn ja tarvittaessa tulee lastaamaan ne autoon (ilman lisamaksua tai tippia). Saastyy aikaa ja bensaa. Lihatiskilta saa ihan oikeata lihaa ilman mitaan atomijatteen nakoisia marinaadeja. Kaupassa on Starbucks, apteekki, viinakauppa ja videovuokraamo. Ja vaikka se on HKI-Vantaata suurempi, minua tervehditaan nimelta. tama USAssa.

Leave the comedy....mitä oikein tarkoitat?

Vierailija
30/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiin totta! Ja suomalainen arki on tehty mahdollisimman raskaaksi puurtamiseksi: penikat kotiin ja kauppaan, aikainen päivällinen ja kiire katsomaan Salkkareita. Muualla ELETÄÄN, pistäydytään lähipubissa tai mennään viikollakin ulos illalliselle, lapset ja koko suku mukana (Espanjassa ja italiassa ainakin).

Tämä minuakin Suomessa aikalailla ahdistaa. Myös se ilmapiiri jo koulussa saati sitten töissä on semmoinen jotenkin vastentahtoinen ja ahdistava, tosiaan ihan kuin siellä oltaisiin vain pakosta jotta sitten päästään vapaa-ajalle. Ja työn ja koulun jälkeen tosiaan väsyneenä hoidetaan ilottomasti nuo pakolliset päivähoidosta haut, kauppareissut, kotiaskareet, pikainen päivällinen, sitten vähän telkkaria ja nukkumaan. Nautintoa ei missään. Ja viikonloppunakaan ei ehdi oikein vielä nauttia jos on viikko töissä ollut stressaava, ja sitten sitä odottaa lomaa joka kuitenkin menee liian nopeasti. Minä olen mennyt jo niin pitkälle että odotan eläkettä, vaikka olen vasta 37 kun tuntuu ettei jaksa!

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/04/03/suomi-on-maailman-toise…

Vierailija
31/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen ei voi mitenkään verrata.

BBC painii vähän eri sarjassa.

Nakyy muuallakin. ma katselen sita Singaporessa

kaikki Englannin ohjelmat, mutta näkyyhän ne tosiaan usein netissä jos hämää sijaintitiedoillaan. Olisi se silti kiva maksaa BBC-maksua YLE-veron sijaan, YLEä kun ei tule katsottua.

Englannissa on myös upea kulttuuritarjonta yleisesti, esim. musikaalit ja teatterikappaleet yms.

Itse nautin myös historiallisesta arkkitehtuurista, mutta tämä varmaan on ns. marginaalihuvi eikä siten tämän ketjun aihe.

Vierailija
32/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomessa joutuu nykyisin aina ensin sairaanhoitajalle joka "arvioi hoidon tarpeen" eli tekee käytännössä diagnooseja ilman lääkärin koulutusta!

[/quote]

Ainakin Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Olin aivan äimän käkenä. Suomalaiset sukulaiseni tosin suuttuivat verisesti kun uskalsin kyseenalaistaa tätä käytäntöä.

Suomalaiset pitävät asuinmaatani jälkeenjääneenä mutta ainakin terveydenhuoltoasiat ovat paremmalla tolalla. Jos lapsi sairastuu, oli se sitten vaikka nuhakuume, heti otetaan sisään oli yö tai päivä, eikä lapseen koske kukaan muu kuin lastentautien erikoislääkäri.

Asuinmaatani en kerro kun kaikki alkavat kuitenkin taas v*ttuilemaan, kuten aina.

Vierailija
33/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin sitä töllöä ei hirveesti tule katsottua.

Muista käytännön asioista olen samoilla linjoilla kuin Saksasta ja Itävallasta vastailleet: halpa ja tasokas asuminen, halpa ja hyvä ruoka ja juomat sekä kaupoissa että ravintoloissa.

t. Wienistä

Vierailija
34/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinmaatani en kerro kun kaikki alkavat kuitenkin taas v*ttuilemaan, kuten aina.

Tuo sisäänotto ei kerro mitänä hoidon laadusta vaan myös esimerkiksi lääkärin koulutus.

Vierailija
35/211 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisimpia säräky- ja yskänlääkkeitä tms. saa useimmista ruokakaupoista.

Vierailija
36/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sisäänotto ei kerro mitänä hoidon laadusta vaan myös esimerkiksi lääkärin koulutus.

Sehän sanoi että lastentautien erikoislääkäri!

Vierailija
37/211 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomoita ihan joka kulmalla. Paikallisliikenne (julkinen) edullista.

Vierailija
38/211 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukyydit. Helpottaa arkea kummasti kun koulu hoitaa kuljetukset mennen tullen.

Vierailija
39/211 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen hyvinvarustettujen supermarkettien lisäksi joka kaupunginosassa on myös paljon pikkukauppoja. Liha-, juusto-, kala-, viini-, vihanneskaupat, leipomot ja erimaalaiset delit on tosi ihania ja hyvälaatuisia. Ja aina voi kysellä ja saa hyvää palvelua.

Vierailija
40/211 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa maa ja vesi on saastunutta eikä ruoka voi olla kovin terveellistä, vaikka se kovalla maustamisella on saatu suuhun sopivaksi.

Ajatelkaapa että ihmiset juo Keski-Euroopassa pullovettä, koska kaikki muu vesi on myrkyllistä. Entä lehmä, juoko sekin pullovettä? Ja kun maidosta 99% on vettä, niin ihmisethän juo maidossa kaikki ne paskat mitä ei hanavedessä suostu juomaan. Viva!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi