Hei sosiaalityöntekijät!
Onko monestakin teistä hauskaa vitsailla pienten lasten vanhemmille huostaanotosta? Olimme taannoin perheenä illanistujaisissa kahden pienen lapsemme kanssa. Juhlat olivat ns. aikuisten juhlat, mutta olimme alkuillasta vain nopeasti käväisemässä onnittelemassa ystäviämme ja viemässä lahjan. Minä otin alkumaljan ja puolikkaan lasillisen boolia, puolisoni oli vesiselvänä, ja piti huolta lapsistamme. Eräs vieraista oli juuri valmistunut sosiaalityöntekijä, joka katsoi minua nenänvartta pitkin puhuen vanhempien alkoholiongelmista, jonka jälkeen "vitsinä" heitti, että tästä tuleekin sitten lastensuojeluilmoitus!!! Siis mitä?! Olen viikkokausia itkenyt ja surrut asiaa. Miten voi ihminen, jonka pitäisi osata ammattimaisesti kohdata perheitä olla noin ilkeä ja asiaton pienten lasten vanhemmille ilman mitään todellista syytä? Minusta sosiaalityöntekijän asemassa pitäisi ymmärtää se, miten herkkä asia tuollainen huolehtivaiselle vanhemmalle on, eikä todellakaan vitsailla siitä! Meillä ei todellakaan alko kuulu elämään kuin erityistilanteissa.
Kommentit (28)
Todella ylireagoit! Mutta voit halutessasi tehdä valituksen sossun työpaikalle asiattomasta käytöksestä. Sitähän se oli. Aika moukka sossu. Mutta älä sinä nyt sitä enää mieti, oli tyhmä vitsi.
mustaa huumoria, väärässä paikassa/tilanteessa tosin.
jännää huumoria sossulta. Varsinkin jos e ollut teidän läheinen tuttu.
Kiitos ystävällisitä vastauksistanne.
jännää huumoria sossulta. Varsinkin jos e ollut teidän läheinen tuttu.
voi tuollaista mustaa huumoria juurikin heitellä, kaukaisemman tutun kohdalla ei niinkään, mutta en silti ottaisi siitä itseeni.
Ihan vaan läppä. Luulisi, että samassa tuttavapiirissä tuollaiseen osattaisiin suhtautua. Ja jos se sossu joi itsekin... Ääh, voiko olla noin tosikkoa? Musta tuollainen juttu naurattaisi vain tilannekomiikkana. Musta on hämmentävää, että joidenkin mielestä se on huonoa huumoria, kun musta se vaan on tavallista huumoria.
että "nyt kai teet sitten lastensuojeluilmoituksen" tai naureskelua, jos useamman kaljan otan.
Olisi välillä ihan kiva saada olla oma itsensä, kun ei virkatehtävissä ole.
Nuorena tyttönä hän halusi päteä...mutta niin kuin sana kuuluu...kyllä se Jumala kukkonsa kynii =)).Että oottaa vaan , joutuu kuule vielä monta kertaa nöyrtymään työssään ja näpeille tulee ja kovaa jos rupee kukkoileen ja asiattomasti ammattilaisena käyttäytyyn!
t.mamma 39
Ihan vaan läppä. Luulisi, että samassa tuttavapiirissä tuollaiseen osattaisiin suhtautua. Ja jos se sossu joi itsekin... Ääh, voiko olla noin tosikkoa? Musta tuollainen juttu naurattaisi vain tilannekomiikkana. Musta on hämmentävää, että joidenkin mielestä se on huonoa huumoria, kun musta se vaan on tavallista huumoria.
Niin. Onhan se kovin poikkeuksellista, kun kaikki ihmiset eivät tulkitse asioita samoin kuin itse tekee.
Ammatti tuo mukanaan moraalisia velvollisuuksia. Väitän että ihmiset kokevat eri tavoin, jos kommentin "sulla on varmaan syöpä", heittää puolituttu lääkäri tai puolituttu putkimies.
Toisaalta: mänttejä on kaikissa ammattikunnissa ja lipsahduksia sattuu ei-mänteillekin. Että koetetaan antaa toisillemme anteeksi (myös se, että eri asiat ovat eri ihmisille herkkiä). :)
Mustaa huumoriahan tuo oli, väärin kohdistettuna vain. Itse kun olin sossussa töissä, työkaverini vitsailivat lastensuojeluilmoituksilla kun olin pidempään töissä. Oli siis ihan vitsi, että lapseni on yksin kotona tai että olen unohtanut hakea hänet päiväkodista tms.
Vierailta ihmisiltä en tuollaista itsekään haluaisi kuulla, mutta tiettyjen työkavereiden kanssa oli hauskaa läppää.
Tuttavasi ei ehkä ajatellut tarpeeksi, ennen kuin avasi suunsa, mutta mitä sinä sitä murehdit!? Kyllähän sinä itse silti tiedät olevasi hyvä vanhempi.
Kantele käytöksestä sinne. Täydellisen asiatonta kukkoilua - ja kertoo kyllä karulla tavalla kyseisen alan työntekijöiden älyllisen ja henkisen tason...
Kantele käytöksestä sinne. Täydellisen asiatonta kukkoilua - ja kertoo kyllä karulla tavalla kyseisen alan työntekijöiden älyllisen ja henkisen tason...
samantasoista huumoria, kun puolituttu poliisi soitti mulle ja vastasin autossa: "ei sulla ole kuitenkaan hands freetä, nyt joudut vankilaan" Heheh. Aika typerää huumoria.
Mutta kai sentään olisin itse typerämpi, jos itkisin seuraavat kaksi viikkoa sitä, että olen joutumassa vankilaan? Koska yhtä todennäköistähän se olisi joutua tuosta vankilaan, kuin että lapset otettaisiin huostaan parin lasillisen takia.
Ap:n kuvaamassa tilanteessa on nuoren sossun surkean tilannetajun lisäksi ollut varmaankin kysymys siitä, että sossujen voi olla joskus vaikea ymmärtää sitä, että osa ihmisistä edelleen uskoo, että sossut tulee yhtäkkiä ilman syytä riistämään ihmisiltä lapset. Mutta niinhän täällä palstalla joskus joku on valmis uskomaan.
Joten sossu oli outo, ap samoin.
Unohda ja anna olla.
on muka niin typerää. Sehän oli hauska juttu. Mielestäni hyvän huumorin ja mauttomuuden raja menee siinä, että ei saa iskeä vyön alle. Tyyliin voisin sossutätinä heittää tuollaisen vitsin ihmiselle, jota pidän hyvänä vanhempana ja hyvä vanhempi nauraisi. Sen sijaan en heittäisi, jos on ongelmia vanhemmuudessa ja lastensuojelunasiakkuus. Samoin lääkärinä voisin veikata nuoren ja fiksun ihmisen dementiaa, jos sekoilee sanoissaan, mutta en katsoisi tummentunutta luomea saunassa ja diagnoisi vitsinä melanomaa. Sen vitsin pitää kohdistua sellaiseen asiaan, joka ei ole toiselle arka paikka ja kaikki läsnäolevat tietää sen.
Sen takia en ymmärrä tuota poliisijuttua tai ap:n lastensuojelujuttua. Kumpikin on harmitonta huumoria ja tuntuu hassulta, että täälläkin on ihmisiä, joiden mielestä tuollainen huumori on surkeaa. minusta se on lennokasta ja noita juttuja justiinsa saadaan nauraa jälkikäteenkin. Minusta ainakin olisi hauskaa, jos tuttu poliisi uhkaisi mua vankilalla vitsinä.
vaan ventovieras ihminen, jonka ammatinvalintaa olin juuri vilpittömästi kehunut. Enkä minä useimmiten ole tosikko, uskokaa pois, mutta tämä osui todella arkaan paikkaan. En tiedä, millaisia valtuuksia sosiaalityöntekijöillä on ja pelästyin, vaikka se ilmeisesti typerää olikin. Olisin toivonut, että kyseinen henkilö olisi edes kuitannut juttunsa vitsiksi, mutta hän vain poistui paikalta.
Kuten joku yllä mainitsikin, olisin suhtautunut asiaan takuuvarmasti huumorilla, jos vitsin olisi heittänyt kaupan kassa. Mutta kyse oli alan ammattilaisesta.
Ymmärrän hyvin nyt, että vedin herneitä nenään niin, että olin tukehtua. Luultavasti hirtehishuumoria viljeltiin siksi, että työ on niin raskasta, tai koska hän halusi ehtiä vitsailemaan ennen kuin minä ehdin. Kenties. Mutta edelleenkin peräänkuulutan ammattilaiselta tiettyä asiallisuutta virka-asioiden piiriin kuuluvien kommenttien suhteen vieraiden ihmisten kanssa keskustellessa. Kiitos rakentavasta palautteesta.
on nyt siinä, että ap uskoo näitä iltapäivälehtien ja palstojen juttuja, joissa muutoin esimerkillisiltä vanhemmilta viedään lapset koska yhde kerran oli ottanut lasten seurassa peri saunaolutta.
Sossu taas tietää, että sellaista ei tapahdu, joten ajattelee että asiasta voi laskea leikkiä.
Siis vähän sama juttu, kuin joku olisi sanonut, että ovesta hyökkää vesikauhuinen alligaattori ja vitsin kuullut vapisee kauhuissaan sohvan alla kaksi viikkoa..
Onko siis alkoholi sulle aito ongelma, vai mitä tarkoitat?
Aralla paikalla tarkoitin tietenkin lapsiani.
Miten se voi olla arka paikka, jos on lapsia?
Häpeätkö siis lapsiasi vai sitä, että menit juomaan ne skumppalasit lasten aikana?
mutta olet itkenyt viikkokausia?!
Se oli vitsi. Huono sellainen, mutta kuitenkin vitsi.