Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ti 17.4.2012 Voimala: vanhoillislestadiolaisnaisten paikka

Vierailija
15.04.2012 |

Miksi vanhoillislestadiolaisen Maijan lapsuus särkyi? Mukana pastori Mari Leppänen, sosiaalityön tutkija Johanna Hurtig ja teologi Meri-Anna Hintsala.

Ohjelmaa sivuahttps://freepathways.wordpress.com/2012/04/14/voimalassa/va:

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika luonnollista että siellä ei pidetä saarnaajana henkilöä joka opettaa vastoin liikkeen sääntöjä.

Todellinen ongelma on kirkon ja vl pappien kesinäisessä suhteessa. Kirkko edellyttää kaikkin pappien sitoutuvan kirkon virkajärjestykseen, jossa naisten syrjintä on ehdottomasti kielletty.

Nyt vl liikkeessä kirkon palvleuksessa olevat tai kirkossta eläkettä saavat henkilöt syrjivät naispappeja (oman liikkeensä naispappeja).

Tilanne on täysin irvokas kirkon järjestyksen ja oeptuksen kannalta - ja samoin vl liikkeen kannalta jos se aikoo olla kirkon sisäinen herätysliike.

Vierailija
22/133 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain ajan kysymys, milloin ne kaikki tulee esiin. Joko yhteisön pitää alkaa muuttumaan parempaan suuntaan (on toki jo muuttunutkin menneistä ns. pimeistä vuosikymmenistä) tai yhteisö tulee hajoamaan. Itsehän te päätätte.

Miten ongelmat voisi tulla esiin, kun kukaan liikekessä ei uskalla puhua mitään?

Hurtig puhui ja tutki, ja kertoi tutkimuksen tuloksista.

Miten hänen kävi?

Tämä pelottaa muita liikkeessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua ehkäistä muutoin kuin jos kuolema uhkaa. Muissa tilanteissa ehkäiseyn käyttö on kyllä suuri synti.

Vierailija
24/133 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppänen, Hurtig ja Hintsala: HYVÄ! Oli ilo seurata keskustelua.

Vierailija
25/133 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tälläl hetkellä vl, koska irtaantuminen on niin vaikeaa. Olen lapsesta asti ajatellut monista meille opetetuista asioista toisin. Minulle meikkaamattomuus, televisiottomuus tms. ovat vain tapakulttuuria, jotka osa vl:stä on jostakin syystä 'synnillistänyt'. Niistä on joillekin tullut uskon mittareita.

Minulle uskominen on armoa. Minä itse olen tavallinen, virheitä tekemä ihminen, mutta Jumala on syntini sovittanut. Olen saanut uskon lahjaksi yksin armosta, en omien tekojeni kautta. Ja tässä tullaankin siihen, että mielestäni kenelläkään meistä ihmisistä ei ole oikeutta määritellä, kuka pääsee taivaaseen, kuka ei. Se, joka sitä tekee, tuomitsee. Raamatussa sanotaan selvästi, että älkää tuomitko, jotta teitä ei tuomittaisi.

Mielestäni siis usko Jumalaan riittää. Usko Jumalaan saa myös pyrkimään toteuttaa Raamatun ohjeita elämässään. Näin ollen, olen aina ajatellut, että mihinkään liikkeeseen kuulumisella ei taivaaseen päästä.

Näin myös opetan lapsilleni ja ajattelen, että he tulevat oppimaan sen, että usko on iloinen asia. Ei ahdistava tapojen viidakko, jossa toisten ihmisten sosiaalinen paine määrittelee sen, kuinka elät.

Miksi kuulun liikkeeseen, kun kerran ajattelen näin? Yllätys, yllätys, meitä on todella monia, ketkä jakavat samanlaisen ajatusmaailman. En ole ajatusteni kanssa yksin. Koska lestadiolaisuus ei ole pelkkä usko, vaan myös oma kulttuurinsa, on siitä erittäin vaikea irrottautua. Jos olet lapsesta asti kasvanut sen ilmpiiriin, ihmisiin, normistoon, rakkauteen, ei lähtemisestä seuraa pelkkää hyvää. Joskus on pienempi paha olla liikkeessa kuin lähteä siitä. Mielestäni tämä ei kuitenkaa ole väärin. Itse elän kuten opetan, enkä yritä elää kulissielämää. Ts. en ole kaksinaismoralisti. Näen, että minulla on oikeus olla tässä yhteisössä tällaisena kuin olen. Sen vuoksi, että en pysty ajattelemaan siten, miten ihminen välillä saarnaa, en voi pakottaa irrottautumaan koko kulttuurista eikä kenelläkään Raamatun mukaan ole oikeutta tuomita minua siitä.

Kaikesta ajatuksistani huolimatta olen miettinyt irtaantumista paljonkin. En ole varma, olenko matkalla siihen, onko minulla menossa pitkä irtaantumisprosessi kesken. No, sen aika tulee näyttämään. Luultavasti tälläkin palstalla on paljon samalla tavalla ajattelevia vl:ä.

Vierailija
26/133 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin meikkaus, tv yms. eivät ole opillisia asioita ollenkaan. Tapoja vain, joita voi joko noudattaa tai olla noudattamatta. Lestadiolaisuuden ydin on minusta armo: syntien anteeksiantamus. Muuta ei tarvitse, tavat ovat ihan turhia. (Joku ihmetteli että miksi pelkkä luterilaisuus ei riitä, minusta juuri tästä syystä.) Joku toinen kommentoi, että uskovainen ei ehkäise, ellei kuolema uhkaa. Miten sen nyt sitten ottaa. Minusta erittäin hyvä syy ehkäistä on se, ettei kykene tarpeeksi hyvin huolehtimaan lapsista, tai jos kokee raskauden liian hankalaksi. Tai vaikkapa jos masentuu. Itse sanoisin, että "oikea" uskovainen ei kyylää toisia, ei puhu selän takana toisten asioista, ei syyttele eikä varsinkaan tuomitse. Kyllä se usko säilyy entisellään, ei muutu, vaikka typerät tavat muuttuvatkin.

Mutta sinun yksittäinen mielipide ei käy yhteen jumalanvaltakunnan yhteisten käsitysten kanssa.

Ja yhdenkaltainen usko näkyy yhdenkaltaisessa opissa.

Vierailija
27/133 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin meikkaus, tv yms. eivät ole opillisia asioita ollenkaan. Tapoja vain, joita voi joko noudattaa tai olla noudattamatta. Lestadiolaisuuden ydin on minusta armo: syntien anteeksiantamus. Muuta ei tarvitse, tavat ovat ihan turhia. (Joku ihmetteli että miksi pelkkä luterilaisuus ei riitä, minusta juuri tästä syystä.) Joku toinen kommentoi, että uskovainen ei ehkäise, ellei kuolema uhkaa. Miten sen nyt sitten ottaa. Minusta erittäin hyvä syy ehkäistä on se, ettei kykene tarpeeksi hyvin huolehtimaan lapsista, tai jos kokee raskauden liian hankalaksi. Tai vaikkapa jos masentuu. Itse sanoisin, että "oikea" uskovainen ei kyylää toisia, ei puhu selän takana toisten asioista, ei syyttele eikä varsinkaan tuomitse. Kyllä se usko säilyy entisellään, ei muutu, vaikka typerät tavat muuttuvatkin.

Mutta sinun yksittäinen mielipide ei käy yhteen jumalanvaltakunnan yhteisten käsitysten kanssa.

Mitä on jumalan valtakunnan yhteiset käsitykset? Mistä ne tulevat? Etteivät vain tulisi ihmisiltä? Muutamalta vanhalta mieheltä? Ymmärrän uskon jumaliin, se tapahtuu jossain tunnetasolla jota uskovainen ei itsekkään pysty selittämään, mutta tällaista uskonnollisten johtajien sanomisten palvontaa yhtenä ainoana totuutena en oikein ymmärrä. Nämä sääntöjen laatijat ovat vain ihan tavallisia ihmisiä, jotka te itse olette nostaneet korokkeelle.

Vierailija
28/133 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Nämä sääntöjen laatijat ovat vain ihan tavallisia ihmisiä, jotka te itse olette nostaneet korokkeelle.

Ja kauheinta on, että ihmisten oma tulkinta raamatusta ei kerro totuutta, vaan "Jumalan Valtakunta" eli henkilöt x, x, x ja x Tyrnävältä, Oulaisista ja Keminmaalta määrittelevät, mitä Jumalan Valtakunta asiasta on mieltä.

Ahdistavaa ja raskasta. Lestadiolaisuus on kyllä sangen monipiippuinen ilmiö, ja uskoakseni aiheuttaa juurikin jumalallisia yhteenkuuluvaisuuden ja turvallisuuden tunteita, mutta jos alkaa liikaa ajattelemaan itse tai kohtaa vastoinkäymisiä, helvetillisiä tuskan ja ahdistuksen tunteita. Ja kaikkein hirveimpiä asioita ovat nuo todella lapsellinen, painostava ja ihmisen romahduttamiseen pyrkivä sosiaalinen eristäminen. Kauheaa!

Vierailija
29/133 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo tavat eivät ole sitä uskoa, tai sitä oppia, ne ovat TAPOJA!!

Eikä kenelläkään ole oikeutta puuttua siihen, että noudatatko tapoja vaiko et. Tai mihinkään muuhunkaan yksityiseen asiaan. Ei edes niin, että seläntakan supisee.

Vierailija
30/133 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vl liikkeen "oppi"?

Mistä siihen voi tutustua? Onko opin perusasiat julkaistu jossain?

Miksi te ette usko kuten luterilainen kirkko opettaa - ja olette silti kirkon jäseniä?

Ovatko juuri nuo TAVAT se asia joka teidät erottaa muista? Ja samalla ne toimii kurinpitäjänä.

Vierailija
31/133 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo tavat eivät ole sitä uskoa, tai sitä oppia, ne ovat TAPOJA!! Eikä kenelläkään ole oikeutta puuttua siihen, että noudatatko tapoja vaiko et. Tai mihinkään muuhunkaan yksityiseen asiaan. Ei edes niin, että seläntakan supisee.

Mutta juuri niinhän rauhanyhdistyksellä koko ajan tehdään. ihmisiä kiusataan ja hoitokokouksia pidetään, vaaditaan julkisia synnintunnustuksia "seurakunnan edessä", nöyryytetään ja häpäistään. Tämä on pahinta laatua henkistä pahoipitelyä joka on rikollista.

Vierailija
32/133 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lestadiolaiset johtajat haukkuneet mielisairaaksi..." what?! Havaitsenko paisuttelua? Ketkä "johtajat"? Ei meillä ole johtajia, oikeasti. En kyllä uskoani tai käsityksiäni "johtajien" mukaan muokkaile, heh!

Lasten ongelmista, kysäsepä lastensuojelusta sinä, joka tiesit, että paljon vl-perheissä ongelmia, että kuinka iso prosentti asiakkaista on vl-perheistä. Erittäin vähän. Tämä vähän toisensuuntaisena "faktana" sille, joka "tiesi".

Vl:t ovat varmasti kaikki lukuunottamatta sairaiden tapahtumien osallisia, tuominneet jyrkästi sekä olleet järkyttyneitä pedofiliauutisista. Hyvä, että tuli ilmi. Jos rakenteet tämän ovat sallineet, rakenteiden ja toimintatapojen on muututtava tietenkin.

Olen isohkon perheen äiti ja vl, ja joka päivä salaa onnellinen osastani! Kaikki hyvin, perhe terve, ruokaa, rakkautta, työtä, askareita, ELÄMÄÄ.

Vierailija
33/133 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että itselläsi on asiat onnellisesti, ei oikeuta sua mitätöimään toisten uskovaisten kokemaa kärsimystä. Ymmärrätö itse tämän?

Johanna Hurtigin ukaan kärsimyksen syyt ovat yhteisön tietyissä uskomuksissa ja mekanismeissa.

Vahvemaman valta, "miehen liha on heikko", naisen pitää alistua jne. vaikak sinun elämääsi ei tällaiset uskomukset varjostaisikkaan, sinulta voisi uskovaisena odottaa myötätuntoa uhreilla ja tukea asian tutkijoille niin että sairaat mekanismit korjattaisiin.

Mutta sinä - miten kannat vastuusi siitä että yhteisö muuttuu? Tätä sinulta kysytään viimeisenä päivänä, sillä heikompia ei ole lupa alistaa.

Vierailija
34/133 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheeseen on muutama kaukainen liikkeeseen kuuluva sukulainen, eli ei juuri mitään. Kiinnitin huomiota sellaiseen asiaan, että aika hyviä, selkeitä ja rauhallisia puhujia olivat, en tiedä mikä on sen osuus, että on elänyt tiiviissä yhteisössä ja luottavat itseään suurempaan voimaan. MUTTA Monestihan alistettu ihminen ei edes ymmärrä asemansa surkeutta, jos siihen on kasvatettu. Turvallisuuden vuoksi moni ei-uskovakin alistuu ja antaa mielensä hämärtyä muiden käskyvallan alla tullakseen hyväksytyksi, tuollaisessa liikkeessä se on varmaan paljon voimakkaampaa. Ja toinen asia on se että aina jos pitää varjella jotain asiaa "ulkomaailmalta" , vaiketa, kieltää tunteensa, suostua suojelemaan jonkun toisen mainetta, tilanne on jollain lailla sairas.

Vierailija
35/133 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja todella toivon, että tässäkin ketjussa nuo nelikymppiset vl-äidit pysähtyvät pohtimaan omia lapsiaan ja heidän hyvin vointiaan. Jokaisen lapsen kohdalla erikseen. Sillä joskus ei vaan lähelle näe!

Kokeilkaa katsella tilannetta joskus ns. "ulkopuolisen silmin" , en tarkoita sitä että mietitte miten muut tilanteenne näkevät vaan pohtikaa elämäänne niin että siitä on deletoitu kaikki uskonoppeihin liittyvät asiat. Pohtikaa sitä uskonasioista irrallisena.

terveisin,

ex-vl.

Vierailija
36/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut. Johanna Hurtig puhui ohjelmassa hyvin koskettavasti ja oivaltavasti lapsen läheisyyden kaipuusta ja turvan puutteesta suuressa perheessä.

Vierailija
37/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea niille, jotka ovat yhteisössä sisällä onnellisia. Onnea myös niille, jotka ovat rohjenneet lähteä ulos jos siltä on tuntunut. Kaikilla olkoon vapaus olla sitä mitä on.

Vierailija
38/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lestadiolaiset johtajat haukkuneet mielisairaaksi..." what?! Havaitsenko paisuttelua? Ketkä "johtajat"? Ei meillä ole johtajia, oikeasti.

Ai jaa. No sitten teillä varmasti on paljon väkeä jotka uskovat ja toimivat ihan eri tavalla kuin Olavi Voittonen ja Aimo Hautamäki ja Tuomas Hänninen ja puhujaveljet opettavat? Vai eikö?

Tuo on ihan oikeasti ihan yhtä uskottavaa kun tämä "ei meillä ole mitään kieltoja, mutta EMMEHÄN ME HALUA tehdä sitä ja tätä ja tuota". Kun oikeasti selataan Päivämiehestä että miten pitää olla ja mitä saa sanoa.

Vierailija
39/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheen vuoksi aina joutunut huolehtimaan paljon sisaruksista. Vain tyttölapset osallistuvat kodinhoitoon ja sisarusten kaitsemiseen. Poikalapset eivät näitä töitä tee. Nyt aviossa,kokee puolisonsa äidin "äidikseen", sanoo näin ääneenkin. Kokee ettei omalla äidillä ole ikinä ollut aikaa heille lapsille oikeasti. Omia lapsia ei tämä mummi ole koskaan hoitanut,koska omiakin pieniä lapsia vielä kodissa. Ystävän anoppi sen sijaan hoitaa lapsia ja on oikeana mummina paikalla aina tarvittaessa.

Vierailija
40/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alistetuiksi ressukoiksi, mutta juuri näiden "hyvää elämää" elävien naisten ja erityisesti heidän miestensä olisi aika avata suunsa liikkeen epäkohdista. Eilinen keskustelu oli hyvä avaus ja toivon, etteivät ohjelman naiset jää yksin, vaan nettikeskustelujen nimettömät kirjoittajat uskaltavat sanoa mielipiteensä myös ääneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme