Miksi ette vahdi lapsianne??
Miksi ette kato ettei ne kylässä vierailullanne riehu ja satuta muita lapsia, eikä revi leluja toisten käsistä, tai ettei etuile pihassa liukumäkijonossa tai tiuski aikuisille jahuuda rumia?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2012 klo 20:07"]
Miksi ette kato ettei ne kylässä vierailullanne riehu ja satuta muita lapsia, eikä revi leluja toisten käsistä, tai ettei etuile pihassa liukumäkijonossa tai tiuski aikuisille jahuuda rumia?
[/quote]
Tottakai vahdin! En ole mustalainen.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2012 klo 21:29"]jossa on häiriköiviä adhd-pentuja. Ei ne kyläilyt ole kivoja kenellekkään. Pidätte taukoa muutaman vuoden ja sit ne adhdt roikuu ostareilla muitten riesoina ja voitte taas kutsua ne vanhemmat kylään jos haluatte. Pihoilla ja puistoissa noi on ongelma, mutta ainahan voi vaihtaa leikkipaikkaa.
[/quote]
Sairaudelle ei voi mitään mutta kasvatukselle voi.
Nosto. Tänään taas oli vilkkaita vieraita.... :/
Itseäni häiritsee lähinnä se että on vanhempia jotka eivät puutu lapsensa tekoihin.
Tai heillä ei ole käsitystä mitä leikeissä tapahtuu: huutava ja itkevä lapsi ei välttämättä ole uhri vaan käynyt ensin vaikka repimässä lelua toiselta lapselta ja kaatuu koska repii lelua eikä toinen sitä anna..
[quote author="Vierailija" time="15.04.2012 klo 21:17"]
tähän on ihan selvä vastaus. Siksi koska on paljon helpompaa olla valvomatta niitä lapsia. Sen kun istuu ja kahvittelee ja keskustelee mukavia ja lapset tekevät mitä huvittaa... Ja näitä näkee todella paljon. Lapsille ei yksinkertaisesti viitsitä opettaa käytöstapoja yhtään ja seuraukset näemme sitten myöhemmin.
[/quote]No jos niitä lapsia vahtii ja kieltää, aikuinen häiriötön keskustelu vieraisilla ei onnistu ja ainakin velat tulevat siitä tosi surullisiksi. Niin paljon että pääsevät valtamediaan kertomaan kuinka paljon se sattuu. Pitää ajatella ekana heitä.
Vahdin omiani mutta mitä niille muille saa tehdä?
Meillä on tuttu, jonka lapsi hakkaa, tönii ja vie lelut kädestä. Jos oma 3-vuotiaani ottaa lelun takaisin, niin häntä vieraat katsovat vihaisesti ja syyttävät lastani lelun viemisestä. Jos minä sanon että ei ollut minun lapseni vika, niin loukkaannutaan, koska tytöt eivät tee pahoja, ainoastaan pojat.
kyllä mä toisaalta ymmärrän näiden riehujien vanhempia. Jos kasvatus ei ole ihan onnistunut, kotona lasten kanssa on työlästä, ja kun pääsisi jonkun kaverin kanssa kahvittelemaan, ei siitä meinaa mitään tulla, jos kylässäkin täytyy vahtia lapsia herkeämättä. Eikä siis vain pitää silmällä, vaan jatkuvasti puuttua toimintaan. Mutta ei sille mitään voi! Kyllä minäkin jonkin vierailun muistan, kun kuljin 1-vuotiaani perässä, kun ei sen ikäisellä säännöt päässä pysy, mutta nopeastihan nuo taas kasvaa. Mutta ei näistä vierailuista mitään keskustelunaiheita muista. Jos kasvatuksessa onnistuu, pääsee sitten aikanaan helpommalla, mutta toisaalta suhtaudun aika epäilevästi siihen, että joku eskarilainen tai pikkukoululainen kulkee vapaasti kaupungilla. Joukossa tyhmyys tiivistyy, vaikka lapsi itse olisi suht fiksu. Lapselta ei vaan voi vaatia vielä kovin mahtavaa harkintakykyä, vaikka siinä totisesti eroja onkin lapsesta toiseen. Itse olen onnellinen, että omalle koululaiselleni riittää omin päin ulkoiluksi omalla pihalla olo...