Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mtä on tämä kolmeen (?) laskeminen, jota jotkut vanhemmat harrastaa?

Vierailija
15.04.2012 |

Olen nyt törmännyt kaksi kertaa peräkkäin tilanteeseen, jossa isä ei pärjää vitkuttelevan tai kiukuttelevan lapsen kanssa. Aikansa räkytettyään, oltuaan sarkastisia ja sätittyään lasta nämä isät on yhtäkkiä alkaneet laskea kovaan ääneen, ilmeisesti tarkoitus on laskea kolmeen. Paitsi että kun kakkosen kohdalla mitään edistystä tilanteessa ei ole tapahtunut, on isä lakannut laskemasta ja muuttanut taktiikkaa kiristykseksi ja uhkailuksi.

Mulla on meinannut lähteä järki tuota jäkätystä kuunnellessa (on ollut pakko, kun ollaan oltu samassa odotustilassa) enkä käsitä, millainen isä ei vaan ota sitä väsynyttä, kipeää ja kiukuttelevaa taaperoa syliinsä ja pue häntä/kanna häntä. Mut tuo laskeminen on mulle ihan uusi taktiikka, en ole koskaan kuullut sitä ennen. Mikä siinä on idea? Mitä oikein pitäisi tapahtua kun isä on laskenut kolmeen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusataan niitä kunnollisia vanhempia,joilla on roti lapsiinsa.

Ja he voivat sitten järkytystään kirjoitella fiksuilla keskustelupalstoilla:)

Vierailija
2/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi tekee jotain kiellettyä, vaarallista tms.

Jos ei mene jakeluun, alan laskemaaan juurikin kolmeen. Yleensä kahden kohdalla ei toivottu käytös loppuu, koska lapsi tiettää ettei kolmannen jälkeen ole kivaa.

Tehokasta sanon minä, tätä käytän hyvin harvoin ja 2 kertaa ohjelma on peruttu.

Nyt riittää kahteen laskeminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolmosen kohdalla piti olla kunnolla. Meillä toimi, yleensä rauhotuin siihen mennessä.

Vierailija
4/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi tekee jotain kiellettyä, vaarallista tms.

Jos ei mene jakeluun, alan laskemaaan juurikin kolmeen. Yleensä kahden kohdalla ei toivottu käytös loppuu, koska lapsi tiettää ettei kolmannen jälkeen ole kivaa.

Tehokasta sanon minä, tätä käytän hyvin harvoin ja 2 kertaa ohjelma on peruttu.

Nyt riittää kahteen laskeminen

Vierailija
5/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni useampi vuosi että en kertaakaan kerennyt kolmeen kun aina lapset totteli jo.

Nykyään olen joutunut välillä antamaan rangaistuksen kun olen kerennyt kolmeen. Jos kyse lelujen keräämisestä eikä niitä kerätä ajoissa niin minä kerään mutta ne menee varastoon josta ne pitää myöhemmin ansaita takaisin leikkeihin.

Jos on kyse vaikka pukemisesta niin sanon ettei sitten käydäkkään mummolla jos homma ei hoidu ja kas kummaa tuo laskeminen kun alkaa niin tulee lapsiin vauhtia.

Minulla on tuon laskemisen avulla tarkoitus nimenomaan välttää jankkaamista, kaupan käyntiä jne. Eli selkeä pyyntö/komento, jos ei totella kerron mahdollisen sanktion ja alan laskea (sopivalla nopeaudella tilanteesta riippue) ja sitten joko kehut onnistuneesta toiminnasta tai rangaistus.

Toimii meillä hyvin mutta ei ole mitenkään jokapäiväisessä käytössä vaan satunnaisesti.

Vierailija
6/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapselle annetaan aikaa rauhoittua. Ja lapsi tietää, että kolmosen kohdalla tulee jäähy.

Mun mielestä ihan reilua.

Vierailija
7/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olet laskenut kolmeen? Koska pitäähän se uhkaus toteuttaa, ja se pitää olla sellainen että sen voi toteuttaa heti.

Mä ymmärtäisin täysin ton laskemisen, jos noi isät ois kertoneet, että mitä tapahtuu kun he ovat laskeneet kolmeen, ja sitten tosiaan toteuttaneet sen. Mut he vaan alkoivat, yhtäkkiä, kesken sen loputtoman nalkutuksen, laskea kolmeen, eikä mitään tapahtunut vaikka lapsi ei muuttanut käytöstään. Aivan kuin tässä ois nyt joku uusi kasvatuskikka, jota ei osata käyttää.

Kakkoselle; noi lapset on olleet kipeitä, ollaan kaikki odoteltu aikaa lääkärille. Kipeä ja väsynyt lapsi ei osaa muuttaa käytöstään vaikka sitä kuinka kovisteltaisiin. Eikä hänen tarvitsekaan, koska hän kaipaa sillä käytöksellään juuri sitä että vanhempi tekee päätökset ja toteuttaa ne, koska ne lapsen voimat on lopussa siinä tilanteessa. Tuollaiset tilanteet ei ole kasvatuksellisia tilanteita minun mielestäni, mut se onkin sitten jo toinen juttu.

ap.

Vierailija
8/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli te muut tosiaan ilmoitatte sen rangaistuksen ennen jokaista kolmeen laskemista. Ei ole siis mitään sellaista "yleispätevää" rangaistusta joka tapahtuu joka kerta jos kakkosen kohdalla ei mitään tapahdu ja joka lapsen pitäis muistaa.

ap.

Vierailija
9/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli te muut tosiaan ilmoitatte sen rangaistuksen ennen jokaista kolmeen laskemista. Ei ole siis mitään sellaista "yleispätevää" rangaistusta joka tapahtuu joka kerta jos kakkosen kohdalla ei mitään tapahdu ja joka lapsen pitäis muistaa.

ap.

yleensä tilanteissa, joissa lasta on pyydetty tekemään jotain. Jos ei ole kolmeen mennessä mennyt tekemään pyydettyä asiaa (vaihtamaan vaatteensa, iltapesulle, syömään jne), niin sitten viedään.

Jos käytän muissa tilanteissa, niin ennen laskemista ilmoitan, mitä seuraa jos ei tottele (jäähy, muu rangaistus, tavaran pois ottaminen)...

Vierailija
10/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Lapset ovat kohta 10- ja 8-vuotiaita, joten tuntevat homman;-) En muista, koska olisin viimeksi sanonut "kaksi", tottelevat viimeistään, jos täytyy sanoa "yksi", eli se on meillä enää sellainen "nyt on viimeistään leikki kaukana" -toteamus. "Yksi" taisin sanoa kuopukselle toissaviikolla.

Pienempänä toki sanoin, mitä seuraa, jos kolmeen laskiessa ei ole tehty kuten sanottu ja tottakai myös aina toteutin uhkaukseni. Lapset ovat kyllä hyvin pienestä tienneet, että toteutan uhkaukseni aina...:-P

Vierailija
11/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi saa aikaa kolmeen laskiessa tehdä itse jonkun asian (pukeminen, tulla hammaspesulle, mennä sänkyyn) ja jos ei teem niin sitten äiti/isä tekee sen jutun tai tulee hakemaan lapsen pesulle, sänkyyn yms. Tämä toistuu aina, joten ei tarvitse erikseen kertoa sanktiota.

Vierailija
12/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tietää, että jäähyä seuraa, jos kolmoseen saakka ehditään. Ikinä ei ole tarvinnut kolmoseen mennä parin ekan opettelukerran jälkeen

Vierailija
13/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne uhkaa mennä sellaiseksi, ettei rastia saa, niin siitä varoitetaan kolme kertaa.

Vierailija
14/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso lapsikatras ja kaikki tietävät, että jos meno menee liian villiksi ja jompikumpi meistä vanhemmista laskee kolmeen, on rangaistus tiedossa sille, joka ei ole kolmosella rauhoittunut. Rangaistus saattaa olla viikon pelikielto tms. Ei ole tarvinnut monta kertaa rangaistuksia jaella, kun lapset ovat ymmärtäneet idean.

Vierailija
15/15 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkäsauna 90-luvulla. Että ihan on pitkät perinteet varmaan tällä kolmeen laskemisella, nykyään on vain eri rangaistukset.