Kutsuin tuttavapariskunnan meille syömään. Tullessaan totesivat
"me ei jakseta paljon, kun me syötiin just kotona"
Siis mitä hemmettiä?
Kommentit (49)
"me ei jakseta paljon, kun me syötiin just kotona"
Siis mitä hemmettiä?
Ystäväpariskuntaa oltiin kutsuttu lauantaiksi syömään. Nimenomaan syömään. Tapasimme vielä viikolla ja sanoin, että olen sitten tehnyt paljon ruokaa. Meillä on tapana viedä toisillemme aina jotain syötävää mukana ja sanoin vielä erikseen, ettei tarvitse nyt tuoda yhtään mitään, syötävää on niin paljon.
Olin koko viikon väsännyt ties mitä pääsiäisherkkuja ja leiponut kaikenlaista.
Tulivat ensinnäkin puoli tuntia myöhässä ja syy: "ME SYÖTIIN JUST KOTONA!!!"
Että otti päähän.
on se, että ovat tulossa esim. joulupäivän lounaalle, ja sitä sitten lämmitetään laatikot ja laitetaan pöytä ja alkaa olla nälkäkin pikkuhiljaa. Soittavat että ovat myöhässä, tulevat kolmen tunnin kuluttua koska ovat juuri heränneet.
Meillä on ollut tapana syödä itse silloin kun on ruoka laitettu, ja vieraille sitten tarjotaan se mitä jäi (ja toki jää, mutta kaikki on jo kertaalleen lämmitettyä, ei ole kaunista).
Noloa kaikille.
on se, että ovat tulossa esim. joulupäivän lounaalle, ja sitä sitten lämmitetään laatikot ja laitetaan pöytä ja alkaa olla nälkäkin pikkuhiljaa. Soittavat että ovat myöhässä, tulevat kolmen tunnin kuluttua koska ovat juuri heränneet.
Meillä on ollut tapana syödä itse silloin kun on ruoka laitettu, ja vieraille sitten tarjotaan se mitä jäi (ja toki jää, mutta kaikki on jo kertaalleen lämmitettyä, ei ole kaunista).
Noloa kaikille.
joka pysyy kurissa ruokavaliolla. Valitettavasti siihen kuuluu säännöllinen ruokailu. Eli jos joku kutsuu syömään klo 13.00, täytyy minun rukata koko päivän syömisaikataulut uusiksi tai sitten tehdä helpoin eli syödä omassa aikataulussa ja kylässä vain napsia muutama suupala.
Lapsiperheellisenä tiedän, että omat säännölliseen ruokailuun tottuneet lapseni tulevat kärttyisiksi ja nälkäisiksi, jos ei ruokaa tule normaaliin tahtiin, joten kyllä meillä syödään kotona klo 11.30-12.00 välisenä aikana, vaikka kylään syömään olisi kutsuttu 13.00. Näin jo siksikin, että joskus kutsutaan syömään klo 13.00, mutta ruokaa saa vasta 14.30. Parempi ruokkia lapset ja itsensä kotona kuin arvuutella, mihin aikaan ruokaa saa.
Voi sen jättää kuitenkin mainitsematta. Syö sitten vähemmän, seurustelee enemmän ja taputtelee vatsaa tyytyväisenä. Kaikilla on hyvä mieli.
Kutsuja voisi sitten rukata aikatauluaan tai kutsua teidät vain kahville?
kun kysyit heiltä, että mitä hemmettiä?
Kutsuja voisi sitten rukata aikatauluaan tai kutsua teidät vain kahville?
valitettavasti aikataulu on hieman hankala, mutta se ei estä meitä tulemasta enkä vaadi kutsujaa muuttamaan aikataulujaan meidän takiamme. Tosin olen huomannut, että jos kutsutaan klo 13.00 tai klo 14.00 jonnekin syömään, niin suurin osa vieraista kertoo, että on jo kotona syönyt, joten siihen aikaan ei oikein maistu. Taidan kuulua niihin keski-ikäisiin, jotka nousevat viikonloppunakin ennen yhdeksää eivätkä vasta puoliltapäivin.
Erityisen iloinen olisin, jos kutsuja kertoisi, mihin aikaan on tarkoitus syödä. Pari viikkoa sitten saimme kutsun sunnuntaibrunssille klo 12.00 ja oletimme, että ruokailu olisi hetimiten (onhan kyse myöhäisestä aamiaisesta), mutta kun klo 14.30 teimme lähtöä, ei ruuanvalmistus ollut edes alkanut. Kutsuja närkästyi, koska oli varannut perheellemme kaikkea ihanaa. Minä taas vetosin siihen, että jos ajoissa lähdemme, niin ehdin kotiin laittamaan lapsille päivällistä :-).
Meille kävi joulukuun alussa samoin. Olimme valmistelleet pikkujoulupöydän, kinkun ja laatikot ja rosollit jne. Olimme kutsuneet hyvissä ajoin tuttavaperheen meille nimenomaan syömään. He tulivat myöhässä ja ilmoittivat heti, että he eivät sitten syö mitään, kun ovat menossa juuri anoppilaan syömään. He toivat myös mukanaan vauvansa (jonka he olivat etukäteen kertoneet jättävänsä anopille hoitoon, että voivat sitten kunnolla rauhassa kyläillä), ja koko seurustelun ajan he tuijottivat kiinteästi mukulaansa, seurasivat sen jokaista äännähdystä ja keskustelivat keskenään vauvan ääntelystä. Me isäntäväkenä siinä tunsimme olevamme täysin ulkopuolisia koko kyläilyssä. Sitten he pakkasivat mukulansa, kassinsa ja lähtivät puolen tunnin jälkeen. Me siinä sitten kahteen pekkaan söimme jäähtynyttä pitoruokaa. Otti päähän.
muistaneet laulaa vieraille, kun he lähtevät?
Olimme nimenomaan erityisesti puhuneet ja sopineet tuttavapariskunnan kanssa, että tapaamme kesämökillä ja sitten grillaamme oikein urakalla yhdessä ison hienon grillipäivällisen. Nälkä kurnien vartuimme tietenkin kiltisti ukon kanssa, kunnes he saapuivat, vaikka nälkä oli jo niin että näköö haittas. No he totesivatkin, että ehtivätkin jo kotona syömään, että eivät nyt sit syökään mitään!
Ukon kanssa pistimme grillin kuumaksi ja grillasimme tasan tarkkaan sitten juuri mitä olimme aikoneetkin (tietenkin vain kahdelle hengelle annokset, koska he edelleenkin kieltäytyivät syömästä vaikka kyseltiin); katoimme pöydän ja söimme ja nautimme kyllä sitten ukon kans kahdestaan ison päivällisen. Tuntui vain tosi tympeelle ja oudolle, kun ne kaksi istui vieressä katsellen.
Sanomattakin on selvää, että touhua ei ole ollut tarvetta sittemmin uusia! Opimme kerrasta! Nykyään jo , kun asiasta on vuosia, nauramme vain koko touhulle ja tuumaamme " säästyipä enemmän hyvää ruokaa meille..;)))"
Semmoinen huumoripitoinen asenne se on pakko tuommoisiin ottaakin ..;)) Itse emme vois ikinä kuvitellakaan olevamme niin epäkohteliaita emäntää kohtaan, joka on nähnyt vaivaa ja kokannut jotain tarjottavaa; mutta meitä ompi niin moneen junaan.....;)
muistaneet laulaa vieraille, kun he lähtevät?
Eikö tällä palstalla voisi olla nyt jotakuta, joka kieltäytyy syömästä, vaikka on kutsuttu syömään tai myöhästyy tuntikaupalla siitä sovitusta ajasta ja kertoisi, miksi toimii niin kuin toimii? Miksi pitää olla noin inhottava ja epäkohtelias moukka?
Minäkin olen joskus ruokkinut lapset ennen lähtöä, kun lapset ovat olleet kovin nälkäisiä tai olen saattanut itse syödä voileivän, kun en ole ihan varma, milloin sitä ruokaa saa. Syön sitten hiukan kevyemmin enkä takuulla kerro isäntäväelle ruokailustani vaan kehun ruokaa ja maistelen kaikkea. Esim. eräs ystäväni kutsuu kyllä syömään, mutta ruoka on aina useamman tunnin päästä kutsutusta ajasta, joten tankkaamme aina ihan normaalin ruoan ennen lähtöä, kun tiedämme, että sitä ruokaa aletaan valmistella vasta, kun olemme viipyneet vähintään tunnin. En silti täräyttele totuuksia isätäväelle vaan kaikki syömme aina jotain ja aika usein ihan hyvällä ruokahalullakin.
On junttia sanoa vaivaa nähneelle emännälle että on maha täynnä kun just syötiin, sekä myös tulla aivan tyhjällä vatsalla ja ahmia kuin porsas.
Ja sitten näytellä muka hyvää ruokahalua
niin laitoin aina ruokaa reilusti, että on sitten vieraiden syödä, kun tulevat meille. Asumme pohjoisessa ja tuttavat ja sukulaiset etelässä. Niin aina sama laulu, että me käytiin just äsken syömässä. Siis yleensä tuossa tämän kylän Shellillä.
Enpä sitten enää päätäni vaivannu vieraiden syömisillä.
Kerran mentiin ohimennen käymään ystäväni kaupalla. Ilmoitin, että poiketaan ja voidaan juoda kuppikahvia, mutta ei tarvita syötävää. Oltiin justiinsa käyty koko porukka Hesburgerilla syömässä. Kaikilla oli napa täynnä evästä. Niin tietysti tämä ystävä värkkäs voileipiä monta lautasellista. Mua kyllä nolotti, kun eihän me jaksettu syödä. Koskematta jäi leivät.
Ja kerran poikettiin tätini loma-asunnolla. Ihan ilmoittamatta ja tarkotus oli vain pihalla käydä uusi vauva näyttämässä ja jatkaa matkaa. Tätini sitten alkoi tietysti hokea, että meidän on syötävä ja vaikka koitin sanoa, että ollaan juuri syöty, niin ei kun grillaamaan. Hirveän kasa grillimakkaroita. Ja minä en edes syö makkaraa. Kohteliaasti söin yhden ja muutkin söi vain yhden ja pyli puolet jäi syömättä. Sitten tätini tuhisi harmissaan, kun jäi niin paljon yli. Mitä hän niille tekee? Olis kerrasta uskonu, että oltiin jo syöty.
ei syö senkään tähden että joutuisivat pian kehumaan ruokaa. Näitä *ittupäitä riittää.
toki jos on kutsuttu syömään syömme vaan pienen välipalan mutta ei voi olettaa että kun kutsu on klo 13 ruokaa saisi heti, muualla kuin äidilläni jolla ruoka on pöydässä klo 10 kun hän kutsuu klo 12 syömään.
Joidenkin mielestä on epäkohteliasta tulla vieraaseen paikka vatsa tyhjänä. Meille tullessaan vieraat tietävät, että ruokaa on niin paljon tarjolla, ettei tarvitse etukäteen tankata. Olen kuitenkin itsekin käynyt sellaisessa paikassa kylässä, jossa on ollut niin vähän ruokaa tarjolla, että parempi ruokkia mies ja lapset etukäteen.