Voisitko antaa 12 vuotiaan laittaa huuli, kieli tai napalävistyksen?
Kommentit (47)
Kyllä 12-vuotiaalla voi ihan nätiltä näyttää joku siro huulikoru (madonna lävistys) tai sit joku nätti napakoru missä on esim. perhonen tai tämmönen
Kuulkaa, huuli ja napakorut ovat ihan samallaisia lävistyksiä siinä kuin korviksetkin!
Lävistys aina meinaa sitä et mikä tahansa kohta mikä lävistetään neulalla ja siihen pistetään joku koru, on lävistys :)
Mulla on itsellä lävistyksiä enkä luonnollisesti pidä niitä mitenkään esteettisesti epämiellyttävinä, päinvastoin.
En silti antaisi 12-vuotiaan missään tapauksessa ottaa lävistyksiä, monestakin syystä. En antaisi myöskään 12-vuotiaan ihan terveyssyistä värjätä hiuksia, vaikka itselläni on ollut päässä varmasti kaikki sateenkaaren värit (tosin vasta vanhempana).
Noudattaisin lävistyksissä niitä ikärajoja, mitä vastuunsa tuntevat ammattilävistäjät. Heillä on niihin syynsä ja hyvät perusteet. En tiedä miten nykyään, mutta kun itse olin teini, alle 16-vuotias tarvitsi lävistyksen ottamiseen vanhempien luvan. En itse lapselleni mitään tällaista poikkeuslupaa antaisi, lävistyksiä voisi sitten kun niitä liikkeessä suostutaan ilman erillistä lupaa tekemään ottaa taas niin monta kuin haluaa.
Tatuoinneille onkin liikkeissä 18 vuoden ikäraja, samoin joillekin lävistyksille. Lainsäädäntöä tästä asiasta ei käsittääkseni vielä(kään) ole.niin, jos vaan noudattavat sitä. Vanhempien luvalla laittavat kai jo nuoremmillekin.
Mun oma tiukkisasenne varmaan johtuu siitä, että lähipiirissä on aika monta sellaista, jotka ovat ottaneet lävistyksiä ja tatuointeja täysi-ikäisenä ja niistäkin ovat tulleet katumapäälle. Ei se tatskan korjaaminenkaan ihan nättiä puuhaa ole...
No, mikseivät noudattaisi, tatuointi- ja lävistysliikkeethän ovat ihan omasta aloitteestaan nämä säännöt luoneet, koska laki ei sano asiasta mitään.
Toki vanhemman luvalla voi ottaakin tatuoinnin (tai k-18-lävistyksen).
Tatuoinneille onkin liikkeissä 18 vuoden ikäraja, samoin joillekin lävistyksille. Lainsäädäntöä tästä asiasta ei käsittääkseni vielä(kään) ole.niin, jos vaan noudattavat sitä. Vanhempien luvalla laittavat kai jo nuoremmillekin.
Mun oma tiukkisasenne varmaan johtuu siitä, että lähipiirissä on aika monta sellaista, jotka ovat ottaneet lävistyksiä ja tatuointeja täysi-ikäisenä ja niistäkin ovat tulleet katumapäälle. Ei se tatskan korjaaminenkaan ihan nättiä puuhaa ole...
No, mikseivät noudattaisi, tatuointi- ja lävistysliikkeethän ovat ihan omasta aloitteestaan nämä säännöt luoneet, koska laki ei sano asiasta mitään.
että bisnes on bisnestä ja kaikki ei ole pulmusia, tälläkään alalla. Suurin osa varmaan toimii rehellisesti.
Täysi-ikäisenä saa tehdä mitä lystää ja periaate on ollut, että kasvatus toimii niin ettei siinä iässä moisia haluja ole, kuten ei ole ollutkaan. Lävistykset ja tatuoinnit ovat tramp stamppejä.
Pitkän harkinnan jälkeen annoin laittaa. Tiesi riskit ja osaa hoitaa sitä hyvin. Mutta enempää ei lävistyksiä tule!
Antaisin. Lävistyksen saa kyllä pois jos se alkaa myöhemmin kaduttaa.
Pitkän harkinnan jälkeen annoin laittaa. Tiesi riskit ja osaa hoitaa sitä hyvin. Mutta enempää ei lävistyksiä tule!
No siis itsekin olen 12 ja napalävistys on ollu haave jo vissiin 9 vuotiaasta asti..täs ens kuussa meen sen sit vissiinki ottamaan han vanhemman luvalla mut en ymmärrä miksei sitä vois sit ottaa jos osaa sen jälkihoidon ja löytyy ammattitaitoinen lävistäjä joka lävistää näin nuorelle :)
Ja perusteluja ei tarvita. Jotkut asiat vain ei kuulu lapsille ja lasten päätäntä valtaan.
todellakaan antaisi!!
Ehkä täysi-ikäisenä, mutten siitä kyllä iloinen olisi.
16-vuotiaana saisi ottaa yhden haluamansa lävistyksen jos oikein pitkään ja hartaasti hinkuisi. Korvakorut on hänellä olleet jo leikki-ikäisestä eli niiden lisäksi.
Mutta ei siis mistään hetken mielijohteesta tai edes kuukauden-parin kinuamisen jälkeen.
Oma lävistys tuli kun olin jo aikuinen :) mutta napakoru on siitä hyvä että se ei näy paljoa ja sitä vois harkita kai?
Minä sanoisin sille, että laittaapa mitä laittaa, niin minä laitan samanlaisen.
Iskä 55 vee.
Kannattaa antaa tai lapsesi saattaa tehdä sen itse, jolloin jälki ei ole mitään siistiä! Itse tyttäreni on lävistänyt itteensä jo neljä reikää eikä kertonut mitään ennenkuin huomasin. Tehnyt ilmeisesti myös kahdelle kaverillekin napalävistyksen.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2012 klo 15:07"]
Häiritseekö koru teitä jos se on lapsen tahdosta. Ja hän pitää siitä?
[/quote] Onko teilla talossa aikuista ollenkaan? Lavistettyja nuoria ei oteta vaihto-oppilas ohjelmiin, esim. USAaan on turha haikailla jos on lapia paassa (korvakoruja ei lasketa lavistyksiksi).
niin, jos vaan noudattavat sitä. Vanhempien luvalla laittavat kai jo nuoremmillekin.