LTO akateeminen koulutus =).
En ollut ikinä ajatellut että näin voisi olla. Meni kyllä arvostus kaikilta muitakin akateemisilta ;).
T: Juntti
Kommentit (38)
Vierailija:
oma status nostetaan. Eli ensin siirretään vanha opistokoulutus yliopistoon. Todellisuudessa koulutus pysyy kutakuinkin samana ja aines ei edelleenkään ole kummoista. (LTO:ksi meni lukiosta kovin yksinkertaisia tyttöjä) Vähän ajan päästä aletaan vaatimaan palkkakin yo-koulutuksen mukaisesti.Sinänsä olen LTO:lle valmis antamaan palkka, mutta en " ylevän" koulutuksen takia vaan sen, että työ on raskasta ja vastuullista.
Olet vissiin todella paljon seurannut ao. alan koulutuksen sisältöä? Mummosi taisi olla se yksinkertainen tyttö, joka pääsi piikana lapsia hoitamaan. Ja sinä vaan olet katkera, kun toiset ovat saaneet siihen oikean koulutuksen?
Ja ovat olevinaan niin akateemisia että! Sallikaa mun nauraa.
Pääsääntöisesti lto:t on koulutettu jo ainakin kymmenen vuoden ajan yliopistoissa (alempi kk-tutkinto), mutta siirtymävaiheen yli haluttiin antaa mahdollisuus muillekin pätevöityä virkoihin. Ikävä kyllä.
jotka ovat päteviä LTO:n paikalle
Just joo, nyt muistinkin mehän ollaan niitä lääkärin pikku apulaisia.
Alan koulutus on mikä on, mutta fakta on, ettei sillä aineksella voi kummoisia vaatia. Ja kyllä se omasta koululuokastakin näki. Heikkoa ainesta sinne hakeutui. Jokainen vähintään keskitasoinen halutessaan kasvatustieteelliseen valitsi mielummin luokanopettajaksi tähtäävät opinnot.
Työ on varmasti raskasta, mutta en edelleenkään ymmärrä, miksi lapsen pepun pyyhkimiseen tarvitaan muka-hienoa koulutusta. Lapset kasvavat tasan yhtä fiksuiksi kotona tai kouluttamattomalla pph:lla.
Mummoni oli karjakko, ei lapsenpiika. Sitä paitsi tuo loppu jäi vähän auki. Taisit yrittää olla nokkela, mutta vitsi jäi huonoksi.
Vierailija:
Vierailija:
oma status nostetaan. Eli ensin siirretään vanha opistokoulutus yliopistoon. Todellisuudessa koulutus pysyy kutakuinkin samana ja aines ei edelleenkään ole kummoista. (LTO:ksi meni lukiosta kovin yksinkertaisia tyttöjä) Vähän ajan päästä aletaan vaatimaan palkkakin yo-koulutuksen mukaisesti.Sinänsä olen LTO:lle valmis antamaan palkka, mutta en " ylevän" koulutuksen takia vaan sen, että työ on raskasta ja vastuullista.
Olet vissiin todella paljon seurannut ao. alan koulutuksen sisältöä? Mummosi taisi olla se yksinkertainen tyttö, joka pääsi piikana lapsia hoitamaan. Ja sinä vaan olet katkera, kun toiset ovat saaneet siihen oikean koulutuksen?
että eivät oo sen kummempia kuin päivähoitajat tms. mutta eivät itse tiedä sitä. Todella kusipäisiin yksilöihin olen törmännyt ammatissani (päivähoitaja). Kaiken " paskaisen" teetättävät muilla. Suomeksi sanottuna sama paska eri paketissa.
nykyisin siellä on myös mahdollisuus suorittaa ylempi korkeakoulututkinto.Lto nimenomaan alempi korkeakoulututkinto vaikka valmistuukin yliopistosta
AMK:sta ei edelleenkään voi saada ulos ylempää kk-tutkintoa. Se on hevonkukkua! Alemman kyllä, mutta sekään ei ole YLIOPISTOtutkinto.
kun et taida mitään asiasta tietää.Kysäsepäs vaikka Stadiasta niin voit muuttaa mielipidettäsi.Ylemmän korkeakoulututkinnon voit suorittaa siellä jos on jo alempikorkeakoulututkinto.
eivät raukat itse ymmärtäneet, yritithän edes kertoa?! Kyllä syvästi häpeän kollegojeni puolesta, tyhmiä tytöntylleröisiä tuntuvat kaikki olevan.
Kyllä hävettää minuakin... en tajunnutkaan, että koulutukseni on ihan hömppää. Monta vuotta meni ihan hukkaan, samaa työtä voisin tehdä ihan lonkalta vaan.
Toivottavasti olet vakipalstailija, odotan innolla lisää hienoja ajatuksiasi! : )
t. lto
Olen itse ollut aika monessa päiväkodissa töissä ja todennut, että esim. laitosapulainen voi hoitaa lapsiryhmää paljon paremmin kuin lastentarhanopettaja. Eipä siinä kiireessä ehdi niitä titteleitä miettiä. Kaikki vanhemmat eivät jaksa kiinnostua, kuka työntekijöistä on minkäkin koulutuksen saanut. Itselläni on sosiaalikasvattajan koulutus ja esiopetuksen " pätevöitymiskoulutus" 15 ov. Mielestäni ko. täydennyskoulutuksen anti oli aika laiha. Jos työntekijä on kiinnostunut omasta työstään ja haluaa kehittyä siinä, hän seuraa alan kirjallisuutta ja päivittää näin ammattitaitoaan. Ja jos vertaillaan lton ja sos.kasvattajan tai sosionomin koulutuksia, niin täytyy muistaa, että näitä vanhamuotoisen lastentarhanopettajan koulutuksen suorittaneitakin on paljon päiväkodeissa. Olikohan siinä koulutuksessa sen enempää varhaiskasvatuksen opintoja kuin sos.kasvattajilla? Itse olen ollut tyytyväinen, että valitsin aikoinaan sosiaalikasvattajan koulutuksen, sillä on ollut hyvä hakeutua myös muihin työtehtäviin esim. kehitysvammahuollon, päihdehuollon,mielenterveyskuntoutuksen, lastensuojelun jne pariin. Ja surullista kyllä, lastensuojeluun perehtyneitä työntekijöitä tarvitaan päivähoidon kentälläkin melkoisesti. Tärkeintähän olisi, että päiväkodeissa olisi työntekijöitä jotka oikeasti pitävät lapsista ja kykenevät tiimityöhön. Ja että niitä työntekijöitä olisi riittävästi...
en pitäisi lto:ita kovin yksinkertaisena väkenä. Itse tosin olen sellainen, lisäksi luokanopettaja ja nyt opiskelen kauppatieteiden maisteriksi. En osaisi arvostella opiskelutovereitani älyn perusteella missään näistä koulutuksista toisia huonommaksi. Tosin lto-opiskelijat olivat kyllä reippaasti sosiaalisempia kuin esimerkiksi nykyiset opiskelutoverini. Ja lto koulutus on kyllä nykyään erittäinkin tieteellistä.
kyllä, siinä vanhassakin opistomuotoisessa tutkinnossa oli varhaiskasvatuksen opintoja ihan yhtä paljon kuin tässä nykyisessäkin yliopistosta suoritettavassa tutkinnossa. Itse asiassa jotta voi " päivittää" opistoasteen tutkinnon tuoksi kasvatust. kandin tutkinnoksi, ei tarvita juurikaan lisäopintoja, jonkin verran tutkimukseen liittyviä opintoja ja esim. kieliopintoja.
Silloin kun harkittiin lastentarhanopettajakoulutuksen siirtymistä yliopiston alaisuuteen, samaan aikaan perustettiin ammattikorkeakouluja joihin kaavailtiin mukaan myös lastentarhanopettajakoulutusta. Syynä siihen miksi siirryttiin kuitenkin yliopiston alaisuuteen eikä amkk:n oli se, että opintojen taso olisi laskenut siirryttäessä ammattikorkeakouluun, niin paljon meillä oli jo silloin yhteistä koulutusta yliopiston kasvatustieteellisen kanssa. Näin siis Oulussa.
Ja niille joiden mielestä lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan työt eivät eroa mitenkään... no ehkäpä ne eivät eroa " maallikon" silmissä mitenkään, mutta se lapsiryhmän pedagoginen johtajuus ja linjaus sekä toiminnan suunnitelmallisuus ja kasvatuksellisuus tulee juuri sieltä lto:n pääkopasta, lastenhoitajat osallistuvat toki toiminnan totetuttamiseen, mutta päävastuu suunnittelusta on opettajilla. Opettaja on se jolla kuuluu olla hanskat kädessä silloinkin kun ne on muilta hukassa.
T:Lto
Vierailija:
Ja niille joiden mielestä lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan työt eivät eroa mitenkään... no ehkäpä ne eivät eroa " maallikon" silmissä mitenkään, mutta se lapsiryhmän pedagoginen johtajuus ja linjaus sekä toiminnan suunnitelmallisuus ja kasvatuksellisuus tulee juuri sieltä lto:n pääkopasta, lastenhoitajat osallistuvat toki toiminnan totetuttamiseen, mutta päävastuu suunnittelusta on opettajilla. Opettaja on se jolla kuuluu olla hanskat kädessä silloinkin kun ne on muilta hukassa.
T:Lto
Minua suunnattomasti ärsyttää tuollainen päävastuu ja hanskat kädessä silloin kun ne on muilta hukassa!!! Vitsi ko se olisikin noin. Että lähihoitaja/lastenhoitaja vois antaa vastuun lto:lle! Suurin osa lto:sta jotka tunnen ovat niin lässyn lässyn saamattomia, että niistä ei ole mitään apua oikeasti. Osaavathan ne tietenkin hienoja askartelu ja laulu juttuja mutta kun ne eivät ole ihan se tärkein juttu lasten päivähoidoss kuitenkaan. Se kun on turha alkaa mitään hienoja suunnitelmia virikkeistä toteuttamaan jos pennut hakkaa toisiaan, huutaa ja kiroilee. Kyllä niille pitäis ensin saada järjestys aikaan. Ja siihen kun ei pienen lto:n rahkeet riitä! Pidetään vain jotain hienoja keskusteluja ja voivotellaan että kun tuo sitä ja tätä. Vanhemmille puhutaan eriä kuin hoitajille jne. Joka iltapäivä napistaan vanhemmille että kun tuo teidän poika teki sitä ja taas se sylki minua ruoka pöydässä. Minkähän se äiti sieltä töistä sille asialle voi!
lastenhoitajat suunnitteli päiväohjelmia yms. ihan samalla tavalla kuin LTO:t. Ja esim. kasvatuskeskustelut jaettiin kaikille työntekijöille. Mutta tämä siis alle 3-v ryhmissä. Siksi musta olikin välillä outoa, että LTO:illa on suurempi palkka ja lyhyemmät työpäivät, koska tekivät aivan samaa duunia kuin me lastenhoitajat (siis tuolla PK:ssa).
Lastentarhanopettajilla on yleensä KK-tutkinto varhaiskasvatuksen puolelta. Lisäksi he voivat opiskella ylemmänkin tutkinnon, jos ovat kiinnostuneita esim. päiväkodin johtajan tehtävistä tai hallinnosta varhaiskasvatuksen puolella. Ikävä kyllä yhä suurempi osa LTO:ista valmistuu kuitenkin AMK:n puolelta, koska lakiin jätettiin kammottava porsaanreikä (sosiaalikasvattajat saivat " pätevöityä" naurettavan pienillä lisäopinnoilla lastentarhanopeiksi, vaikka heillä ei omassa tutkinnossaan varhaiskasvatusta juurikaan ole...).
Itse arvostan todella suuresti sekä lastentarhanopettajia että -hoitajia. Molempia tarvitaan, etenkin ammattitaitoisia ja persoonaltaankin alalle sopivia sellaisia. En nyt kuitenkaan menisi painottamaan akateemista puolta lto:lla ainakaan niin kauan kuin tutkinto on kanditasoinen eikä ylempi kk-tutkinto. Vanhempien lasten (eli koululaisten/opiskelijoiden) opettajilta sen sijaan jo nykyisin vaaditaan YLEMPI kk-tutkinto. Eli vielä ainakin eroa koulutuksen tasossa on, oli se sitten perusteltua tai ei (en epäile, etteikö korkeammasta yliopistokoulutuksesta olisi hyötyä myös varhaiskasvatuksen puolella, mutta vielä niin ei tapahdu).