Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväksikäyttötutkija Johanna Hurtig jättää lestadiolaisliikkeen

Vierailija
15.04.2012 |

Päivän hyvä uutinen

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041515453523_uu.shtml

Vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen kuuluva tutkija Johanna Hurtig aikoo irtaantua yhteisöstään, kertoo sanomalehti Kaleva.

Johanna Hurtigin tutkimustulokset ja hänen tapansa kertoa niistä eivät ole miellyttäneet läheskään kaikkia liikkeen jäseniä.

Vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen kuuluva tutkija Johanna Hurtig aikoo irtaantua yhteisöstään. Lasten seksuaalista hyväksikäyttöä uskonnollisessa yhteisössä ensimmäisenä Suomessa tutkinut Hurtig jättää vähitellen liikkeen, sillä hänen mielestään sen nykytodellisuus ei vastaa hänen käsitystään terveestä uskonyhteisöstä.

Hurtig sanoo Kalevassa, että hänen uskonsa vanhoillislestadiolaisuuteen on saanut niin syviä haavoja, etteivät ne parane koskaan. Hän jatkaa, että liike tulee silti olemaan aina osa häntä itseään.

Hänen tutkimustuloksensa ja tapansa kertoa niistä eivät ole miellyttäneet läheskään kaikkia liikkeen jäseniä, vaan hän on joutunut erittäin rajun ryöpytyksen kohteeksi.

Häntä on painostettu, uhkailtu ja nöyryytetty. Hänet on leimattu jopa mielisairaaksi.

Lähde: Kaleva

IL

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aivan ihania vl-perheitä, mutta yksi yhteinen piirre heissäkin: omaa pesää ei liata eikä kritisoida mitenkään. Vaikka ollaan kuin moderneja muuten niin näistä asioista ollaan hipihiljaa ja vakaasti äänestetään aina miestä, halutaan aina miespappi toimituksiin, naisäänen vaatijoille tuhistaan.

Vierailija
22/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä vastuu on johtajilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vain pieni osa on pedoja ja heitä suojelevia, mutta ei yksikään järkevä ihminen voi uskoa noin sokeasti. Eli ei samaan lauseeseen fiksuutta ja lestadiolaisuutta.

Vierailija
24/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin jo alkuun voin itse heti kertoa että olen vanhoillislestadiolainen, ja en todellakaan hyväksy minkäänlaista lasten hyväksi käyttöä. ja täytyy todeta että meitäkin on moneen junaan on niitä täysiä kiihkoilijoita ja niitä jotka osaavat elää myös omilla aivoillaa.. Henk.kohtaisesti en ole tavannut ainakaan tietoisesti ketään joka näihin hyväksikäyttöhin liittyisi, samaten kun itse ihmettelen paljon noita kaikenlaisia juttuja painostamisesta ja muusta, todellisuutta en voi varmasti sanoa mutta itsestäni kuulostaa jotenkin "kärjistelytä" ja paisutetulta kaikenlaiset puhuttelut ja painostamiset. tosin kait niitäkin mahtuu joukkoo, totean vain että onneksi sellaista ei ainakaan omaan lähipiirini kuulu. Itse olen täysin onnellinen, meillä yksi muksu ja toinen tulossa. jokainen tekee valintansa itse.

Vierailija
25/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakaa ketju

Vierailija
26/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi?

Vierailija
27/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös laaja ystävä ja sukulaispiiri johon ei kuulu ainuttakaan hyväksikäyttäjää tai uhria. en millään lailla puolusta pedofiilejä, he ansaitsevat kunnon rangaistuksen. Olen erittäin onnellinen kahden pienen lapsen äiti, kolmas vauva tulossa, vanhin lapsista alle kaksi vuotias. Mies ei vois enempää ihanampi olla, ollaan kuin luodut toisilleen ja eletään mukavaa elämää josta ei ystäviä, lomareissuja, kyläily ym. reissuja puutu. en koe itseäni millään lailla synntyskoneeksi tms. mies ei ikinä alista minua. eli ihmisiää on todella vääristyneet kuvat meistä

Vierailija
28/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija Hurtig kertoo esille tulleita pedofiilejä olleen n. 130-150. Jokaisella keskimäärin 10 lasta (1300hlö), kymmenen sisarusta (1300hlö), vanhemmat(260 hlö), vaimot (260 hlö), ystävät (1300 hlö), uhrit 130 x ? esim. 5 = 650 hlö, uhrien lapset 150 x 10= 1500, uhrien puolisot 1500hlö. Suomessa on n. 100 000 lestadiolaista. Lasketaanpa tuosta kuinka montaa nyt jo ilmitulleet tapaukset koskettavat...oisko 8000 (= 8%)henkeä arvioitu alakanttiin. Ja Hurtig painottaa, että tämä 130-150 on vain jäävuorenhuippu. Oisko osuvampi arvio jossain 10-20% välissä?

Vierailija
29/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös laaja ystävä ja sukulaispiiri johon ei kuulu ainuttakaan hyväksikäyttäjää tai uhria. en millään lailla puolusta pedofiilejä, he ansaitsevat kunnon rangaistuksen. Olen erittäin onnellinen kahden pienen lapsen äiti, kolmas vauva tulossa, vanhin lapsista alle kaksi vuotias. Mies ei vois enempää ihanampi olla, ollaan kuin luodut toisilleen ja eletään mukavaa elämää josta ei ystäviä, lomareissuja, kyläily ym. reissuja puutu. en koe itseäni millään lailla synntyskoneeksi tms. mies ei ikinä alista minua. eli ihmisiää on todella vääristyneet kuvat meistä

Vierailija
30/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän ketjun poistaa??? saako ketään muuta yhteisöä (esim. helluntalaiset, mamut, ortodoksit tms.) haukkua näin?

YLLÄPITO POISTAKAA TÄÄ KETJU NOPEASTI!

Vierailija
31/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESittäkää sitten toisenlainen laskukaava.

Vierailija
32/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan poliisitiedotteina, että osalla oli kymmeniä uhreja.

Vierailija
33/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähähn niitä hulluja mahtuu joka "lahkoon" ja myös paljon niihin jotaka ei kuulu mihinkään.

Sairaushan se tollanen on! nyt on vaan saatu hieno idea et lestadiolaiset on kaikki muka niiiiin puhtaita ja synnittömiä et nyt päästään sit niitä piikittelee kun joku sairas tekee jotain tollasta.

EI KANNATA YLEISTÄÄ KAIKKIEN KOHDALLE!

Vierailija
34/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 29vuotias. Miksi halusit iän tietoon?

Luuleeko joku tosiaan että jos perheessä on isä pedofiili niin isä olisi käyttänyt KAIKKIA (jos perheessä esim ne kymmenen lasta) lapsia hyväkseen? yleensä isä on käyttänyt vain yhtä lasta perheessä hyväksi. lukua et saa mitenkään nuin suureksi mitä kuvailit omalla ihmeellisellä laskukaavalla.

Vierailija
35/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän perustuu tosiasioihin.Joskin laskukaava on hiukan spekulatiivinen (rajoittaa esim. uhrien määrää. Tosiasiassa lapsilukukin vaihtelee vl- pedofiileillä aina 18 lapseen saakka.

Vierailija
36/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan, että eikö se vaikuta myös niihin muihin 9 lapseen ja äitiin jos kotona raiskataan toistuvasti lapsia? Eikö raiskaus ole aika suuri ongelma. Älkää herran tähden vähätelkö.

Vierailija
37/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän ketjun poistaa??? saako ketään muuta yhteisöä (esim. helluntalaiset, mamut, ortodoksit tms.) haukkua näin?

YLLÄPITO POISTAKAA TÄÄ KETJU NOPEASTI!

olen kanssasi samaa mieltä. muita jos ruvetaan tälleen haukkumaan niin nousee heti hirvee meteli ja vähintäänkin oikeusjuttu.

minulle ainakin itselleni riittää että tiedä miten asiat ovat, annan muiden mielipiteiden jäädä omaan arvoonsa.

Vierailija
38/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ne, joihin te eniten luotatte, jotka teille sitä Jumalan sanaa ja lakia paasaa. Monet vl:t sanovat, etteivät esim. lue Raamattua, kun seuroissa ne puhujat osaavat selittää Raamatun just oikealla tavalla.

Ettekö te ihan oikeasti ymmärrä miten sairasta on tehdä 12 tai 16 lasta??? Teette vaan lisää, vaikka ei entisiäkään ole varaa edes kunnolla ruokkia, ei jaksamista paneutua lastenne hoitoon ja tukemiseen. Ja monilla vielä useampia vammaisia lapsia ja lisää tehtaillaan. Anteeksi, mutta ei hyvällä tahdollakaan voi tuollaista toimintaa ymmärtää. Vielä vähemmän tietysti pedofiliaa, mutta se nyt ei sentään ole teillä yleistä, vaikka sitä suhteellisen paljon onkin.

Vierailija
39/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tummaihoisia kutsuu neekeriksi niin varmaan joutuu oikeuteen, miksi lestadiolaisia saa haukkua mielin määrin ylläpidon siihen millään lailla sekaantumatta?? jotain rajaa sentään ylläpidon väelläkin että poistais tällaiset ketjut ennenkuin ehtii kunnolla alkaakaan?

Vierailija
40/87 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lestadiolaisuudessa jonkun poika, isä, eno, ystävä, hengellinen johtajaEsim. hengellinen johtaja joka saarnaa suviseuroilla 60 000 hengelle. Ja samaisilla suviseuroilla saa uskonveljeltä synninpäästön pedofiliasta. Eikö se ole sairasta?