miettikää hyvät ihmiset kun suunnittelette lapsilukuanne, paljonko
rahaa heihin menee myös 10-15 vuoden päästä - onko varaa hankkia 3 tai 5 lasta? tosiaasiahan on että isot lapset maksavat enemmän kuin pienet - vaunut, vaippoja jne eivät ole mitään verrattuna teinien elämään - mopo, harrastukset, vaatteet, discot, reissut, leirit ym ym. Tietysti on myös niitä jotka ajattelee että "ei hänen tartte kaikkiin osallistua".. mutta ei sekään ole oikein /helppoa eristää lapsia porukasta, tai onko? Omat nyt 20, 18, 16 ja 8v. Kolme heistä ovat pelanneet futista (2 pelaa edelleen) ja ovat HYVIÄ, en voisi kieltää sitä mutta 1000e vuodessa menee tähän ainakin. Isomman joukkue kävi Italiassa viime vuonna, se maksoi 500e pelkkä se reissu. Uskon että moni unohtaa näitä asioitta kun suunnittelee lapsia.
Kommentit (47)
siksi meillä on vain yksi, pakko myöntää että ei olisi varaa useampaan
Yläpäällään ajattelevan päätös.
no meillä on viisi lasta, haarukalla 1v-18v. Enkä minä todellakaan ole ennustaja.. en minä ole voinut silloin 18 vuotta sitten tietää missä mallissa elämä on esim nyt.
Mutta joo, totta on että lapset maksaa. Ja totta on että vaatimukset kasvaa. Mutta totta on myö se,että kaikkeen ei ole pakko suostua... Eiköhän se ole perhekohtaista mihin kukakin haluaa/ voi satsata. Jos jollain osa-alueella on vähän "köyhempää", toisella alueella lienee vastaavasti "rikkaampaa".
Btw, olin 18 kun esikoinen syntyi, joten aika tuoreessa muistissa oli silloin vielä mitä teinit maksaa :D
Joka ikisellä vpi elämäntilanne muuttua siinä ajassa ja elämä heittää muutenkin härän pyllyä! Sitä paitsi itse olen 4 lapsen perheestä, rahaa ei ollut juuri ollenkaan ylimääräistä eli hienoja muotijuttuja oli turhaa pyytää...SILTI OLTIIN ERITTÄIN ONNELLISIA LAPSIA!
ajat muuttuvat ja aia myös kultaa muistoja.
Äkkiseltään muutama asia mitkä nykyään eri lailla mitä ennen oli:
1. asuttiin ahtaammin, oma huono ei ollut samalla tapaa vakio mitä se nykyään useimmille on.
2. lapsilla oli halvat harrastukset, riippumatta siitä mitä harrasti niin juuri mikään ei mitään maksanut, urheiluseurat ja muut talkoovoimin liikuttivat lapsia.
3. lapsille ei tarvinnut ostaa niin paljon mitä nykyään, ihan jo koulutehtäviä varten pitää kotona olla tietokone ja netti, useampi lapsi jos on niin yleensä se pari konetta hyvä olla, enemmänkin jos vanhempin työ vaatii myös konetta. Samoin kännykät, ennen oli se yksi lankapuhelin ja yksi liittymä, nyt jokaiselle perheenjäsenellä oma kännykkä ja liittymä. Samoin moni muu asia myös, mp3 soittimet ja muut, mitkä eivät ole pakollista tai edes kalliita, mutta menoerä kuitenkin mitä ennen ei ollut.
4. vaatteet, ennen ihmisillä oli vaatteita vähemmän mitä nykyään. Tuntuu että ennen niitä pestiinkin vähemmän, nykyään moni laittaa 1-2 kertaa päällä olleen paidan pesuun, eli paitoja ja muita pitää olla enemmän.
5. ennen matkusteltiin vähemmä ja usein se oli telttailu tai muuta edullista. Tänä päivänä on aika harvinaista ettei ihminen joka on 18-v ole koskaan ollut lentokoneessa tai ulkomailla. Sitä vastoin ennen se oli ihan tavallista.
6. mopoautoa ei kenenkään tarvitse ostaa, mutta oli sitä ennenkin monilla mopot. Erona on se, että ennen ei tarvinnut mopokorttia ajaa, tuossakin on heti muutaman satasen uusi menoerä mitä vielä muutama vuosi sitten ei ollut.
7. hyvä keino on sekin, että säästää silloin kun rahaa on. Huomisesta ei kukaan tiedä, mutta jos silloin säästää kun töissä käy, niin on sitten puskurirahaa jos jotain sattuu.
sen eteen täytyy tehdä töitä. Niinpä kaikki teini-ikäiset ovatkin tehneet töitä ja itse ansaitsemillaan rahoilla ovat kustantaneet matkansa, kameransa tai muun tärkeän asian, jota ovat kovasti halunneet. Vaatteet ja muut normielintarvikkeet tietysti saavat kotoakin, mutta jos jotain kalliimpaa havittelevat, saavat itse tienata. Eivät ole sitä meille itkeneet, päinvastoin, ovat olleet hyvin tyytyväisiä ja ylpeitä siitä, että ovat ITSE hankkineet jonkun mieluisan asian itselleen. En usko että näistä meidän nuorista kasvaa mitenkään erityisen kieroja kansalaisia tähän yhteiskuntaan sen vuoksi.
..ympäristöongelmat. Maapallo räjähtää paskaan. Liikakansoitus syynä.