Saako lapsesi koskaan tukkapöllyä, edes vähän niskavilloista? entäs muuta fyysistä kuritusta?
Kommentit (23)
Lapseni on 7vuotias ja häntä ei ole koskaan fyysisesti pahoinpidelty. Ei ole siis tukistettu tai muuten lyöty.
En myöskään lyö miestäni eikä hän lyö minua (ei myöskään revi hiuksista). Miksi lasta kohtaan olisi eri oikeudet?
kaksi heistä ei ole koskaan saanut, eikä luultavasti tule saamaankaan. Heidän kanssa pärjää ihan perus jäähyillä, kiristyksellä, uhkailulla ja lahjonnalla.
Mutta yksi tapaus on kyllä niin super hankala ollut aina, että olen joutunut muutamia kertoja tukistamaan. Yksi kerta oli mm semmonen, että oli veljensä päällä ja hakkasi tämän päätä lattiaan, ei siinä voinut itseään hillitä, vaikka kyseessä oli oma lapsi jota tukisti, mutta toisaalta siinä oli myös oma lapsi alla jota pahoinpideltiin.
Aika vähäisillä kosketuksilla olen mielestäni pärjännyt tämänkin lapsen kanssa. Harmi tietysti, että olen yhtään kertaa joutunut ottamaan tukasta kiinni, mutta kyse ei olekaan mistään perus lapsesta.
Aikuisella on kaikki konstit käytössään (vain mielikuvitus on rajana), en ymmärrä miksi pitäisi käyttää ruumiillista kuritusta. Olen varma että tekisin siinä eniten ongelmia itselleni / suhteessa lapsiini.
Tuollaisissa poikkeus-/ongelmatapauksissa en tiedä miten toimisin, onneksi en ole joutunut tuontyyppisiin tilanteisiin enkä varmaan joudukaan.
Fyysinen rajoittaminen ja jäähylle meno ovat joskus käytössä. Tosi nopeasti meidän lapset rauhoittuvat kun ymmärtävät ettei äiti lähde mihinkään ja että siinä ollaan sylissä tasan tarkkaan niin pitkään kun on rahoituttu. Sanon aina, etten voi päästää sellaisessa mielentilassa lähtemään.
Samoin lahjonta, kiristys, uhkailu toimivat hyvin ja lapsilla pelisäännöt selvillä.
Tuntuu kivalta kun lapsi luottaa tuolla tavalla ja sitä myötä rauhoittuu yllättävänkin nopeasti.
Sen lisäksi että on kivat lapset, olen varmaan ainakin joskus tehnyt jotain oikein äitinä. :-)
kaksi leikki-ikäistä huliviliä meillä ja koskaan ei ole annettu tukkapöllyä, nippareita eikä mitään muutakaan fyysistä rangaistusta.
Mielestäni myös lapsilla on oikeus koskemattomuuteen.
Ei voi olla niin että otetaan väkivalta käyttöön.