pco+clomit ilman seurantaa, ok vai ei?
uskaltaisitko syödä clomifen-kuurin ilman ultraseurantaa, jos sinulla olisi monirakkulaiset munasarjat?
Olle
p.s. ilman ehkäisyä ollaan oltu pari vuotta ja lapsihaaveita on; ikää minulla 36 v. lääkäri määräsi clomifen-kuurin (annostus 1 tabletti/vrk) erinäisten tutkimusten jälkeen (verikokeita, siemennesteanalyysi, munajohtimien huuhtelu).
Nyt minua pelottaa, että tulisi kolmosraskaus, koska en saa seurantaultraa, jolla seurattaisiin montako munasolua lähtee kypsymään. Kysyin asiasta vielä erikseen, ja vastaus oli, että ultraseurantaan ei ole resursseja (ollaan hoidoissa julkisella puolella). Pitäisikö tässä vain luottaa siihen, että kolmosraskauden riski on pieni?
Mietityttää sekin, että jos kolmosraskaus tulisi kohdalleni, voisi lääkäri pahoitella asiaa, mutta minä ja puolisoni olisimme ihmiset, joiden käytännössä kolmosten kanssa pitäisi selvitä. Haluaisin toimia lapsihaaveideni kanssa vastuullisesti.
Tuttavapiirissä on kolmoset ja todistetusti niiden kanssa voi selvitä. Mutta asia kuulostaa kuitenkin itsestäni hurjalta, vaikka minulla lapsitoiveita onkin.
Kommentit (6)
Vastaavassa tilanteessa olin aiemmin pco oli ja sain tutkimusten jälkeen ensimmäiseksi clomit. Hoitoa seurattiin ultralla, juurikin sen takia, että jos munarakkuloita olisi kypsynyt kerralla enemmän kuin kaksi, niin hoidon jatkumista ei suositeltu. Eli kehoitettiin käyttämään kondomia sen kierron loppuun.
Itse olin samaa mieltä, koska lähipiirissä on ollut yksi kolmoisraskaus ja yksi lapsista menehtyi synnytyksen jälkeen.
ja siis ihan julkisella puolella olin.
> julkisella puolella olin.
moneenko kiertoon sait seurannan?
Olle
p.s. minun lääkäri sanoo, että joka kiertoon ei missään tapauksessa voi saada seurantaa. Sanoo, että kolmen tai neljän kierron jälkeen voisi katsoa tilannetta ultralla. Vaan minua mietityttää jo ensimmäinenkin kierto.
mutta yllättäen pienellä clomifen-annoksella kypsyikin 7 munarakkulaa ja arvaatte varmaan, että lääkärit käskivät keskeyttämään hoidon. Eihän lääkkeestä ole mitään hyötyä, jos ei ole seurantaa. Ei tiedä miten vaikuttaa vai vaikuttaako ollenkaan.
yksityisellä, joten en varsinaisesti osaa ottaa kantaa tuohon julkisen puolen menettelyyn.
Mutta ilman seurantaultraa en missään tapauksessa uskaltaisi lähteä clomeilla yrittämään. Ihmiset reagoi clomeihin niin yksilöllisesti, mullakin jo 1 tabletin annostuksella tuli se kolme rakkulaa...
Olisko ap:n ihan mahdotonta mennä vaikka yksityiselle gynelle ultraan, jos julkiselta eivät anna seuranta-aikaa? Tosi vastuuttomalta kuulostaa tuo julkisen toiminta...
> 1 tabletin annostuksella
> tuli se kolme rakkulaa...
onkohan olemassa jotain faktaa että pelkillä clomeilla ei kolme kypsynyttä rakkulaa kuitenkaan todennäköisesti irtoaisi. eli tarvitsisi sellaisen irrotuspiikin..?
vai mihin voi perustua lääkärin arvio, etä pco+clomit ilman seurantaa on ok?
t. ap
p.s. minusta tuntuu, että että en todennäköisesti uskalla käyttää clomeja ilman seurantaa. (yksityinen ei ole poissuljettu vaihtoehto, lähin sellainen on kuitenkin kahden tunin ajomatkan päässä)